متخصص اورولوژی کودکان را چگونه بیابیم؟

0

متخصص اورولوژی کودکان یکی از پزشکانی است که وظیفه معاینه و درمان اختلالاتی مانند مشکلات کلیوی و مشکلات دستگاه تناسلی کودکان را به عهده دارد. چنین بیماری‌هایی معمولا با علائمی از وجود خود خبر می‌دهند. بنابراین ضروری است که والدین با این علائم آشنایی داشته باشند که در صورت مشاهده آن‌ها کودک را نزد متخصص اورولوژی ببرند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این علائم و همچنین شرح وظایف متخصص اورولوژی اطفال بپردازیم. لذا اگر شما نیز جزو افرادی هستید که قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، توصیه می‌شود که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

متخصص اورولوژی کودکان کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

متخصص اورولوژی اطفال وظیفه درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را به عهده دارد. به طور مثال بیماری عفونت مثانه یا مجرای ادراری یکی از اختلالاتی است که دکتر اورولوژی باید آن را درمان کند. شایع‌ترین علائم این بیماری نیز احساس سوزش شدید هنگام دفع ادرار و تب هستند.

دکتر اورولوژی برای درمان این بیماری پس از تشخیص نوع آن به وسیله انجام آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی، اقدامات درمانی را آغاز می‌کند. درمان این بیماری با دو روش دارو درمانی و جراحی انجام می‌شود که بستگی به شدت اختلال دارد.

 · بیماری واریکوسل در کودکان و درمان آن به کمک دکتر اورولوژی اطفال

واریکوسل یکی از مشکلاتی است که منجر به بزرگ شدن غیر طبیعی رگ‌های بیضه می‌شود. این بیماری در صورتی که درمان نشود، می‌تواند منجر به ناباروری در آینده شود. دکتر اورولوژی این بیماری را با ۲ روش درمان می‌کند.

روش اول معمولا با استفاده از پرتو درمانی است و در صورتی که نتیجه‌ای نداشته باشد، متخصص اورولوژی کودکان با جراحی این بیماری را درمان می‌کند.

 · بیماری شب ادراری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شب ادراری یکی از مشکلاتی است که معمولا بیشتر کودکان با آن درگیر می‌شوند. کودکانی که به این مشکل مبتلا هستند، معمولا به صورت غیر ارادی شب‌ها دفع ادرار دارند. این مشکل عوارض جدی برای کودک ندارد، اما بهتر است که والدین در صورت مشاهده این مشکل در کودکان خود با متخصص اورولوژی مشورت کنند. دکتر اورولوژی با استفاده از تجویز دارو به درمان این بیماری می‌پردازد.

 · رشد غیر طبیعی بیضه و درمان آن به کمک متخصص اورولوژی کودکان

گاهی اوقات ممکن است بیضه دچار رشد غیر طبیعی شود و در محلی به غیر از کیسه بیضه‌ها قرار بگیرد. در چنین وضعیتی بیضه بسیار بالاتر از محل اصلی خود قرار می‌گیرد. پزشک اورولوژی به کمک جراحی این بیماری را درمان می‌کند. قابل ذکر است که انجام این جراحی برای کودکان زیر یک سال امکان پذیر نیست، زیرا ممکن است سلامت آنان را به خطر بیندازد.

 · مجرای ادرار غیر طبیعی

گاهی اوقات به دلایل مختلفی احتمال دارد که مجرای خروج ادرار بجای قرارگیری در محل طبیعی آن در نواحی دیگری از دستگاه تناسلی قرار گرفته باشد. در چنین شرایطی دکتر اورولوژی با استفاده از جراحی این مشکل را برطرف می‌کند. قابل ذکر است که درمان نکردن این بیماری ممکن است باعث عفونت مجرای ادراری شود.

 · بیماری برگشت ادرار به کلیه

یکی دیگر از بیماری‌های جدی مربوط به تخصص اورولوژی، بازگشت ادرار به داخل کلیه است. در چنین وضعیتی ادرار نمی‌تواند از مثانه خارج شود و دوباره به کلیه بر می‌گردد. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی به کلیه‌ها شود.

به طور مثال عفونت کلیوی یکی از عوارض شایع این بیماری است. دکتر اورولوژی برای درمان این بیماری از دو روش کمک می‌گیرد، درمان با دارو و جراحی. معمولا در موارد زیادی درمان با استفاده از دارو نتیجه نمی‌دهد و پزشک با جراحی کودک را درمان می‌کند.

 · درمان سنگ کلیه کودکان با دکتر اورولوژی

سنگ کلیه نیز یکی از اختلالات شایع مربوط به تخصص اورولوژی است که ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. کودکان مبتلا به این مشکل با دردهای شدید شکمی مواجه می‌شوند که می‌تواند باعث بی قراری آن‌ها شود.

درمان سنگ کلیه نیز معمولا با چند روش انجام می‌شود. دکتر اورولوژی ابتدا از دارو درمانی جهت رفع سنگ کلیه کودکان استفاده می‌کند. در صورتی که این روش بی نتیجه باشد، این پزشک با پرتو درمانی یا جراحی به درمان سنگ کلیه کودکان می‌پردازد.

 · درمان بیماری‌هایی مانند سرطان مثانه یا کلیه

علاوه بر بیماری‌هایی که شرح دادیم، درمان مشکلاتی مانند رشد تومورهای سرطانی در نواحی کلیه و مثانه نیز بر عهده متخصص اورولوژی کودکان است. دکتر اورولوژی برای درمان چنین مشکلاتی معمولا از درمان با روش شیمی درمانی استفاده می‌کند. در صورتی که شیمی درمانی نتواند این اختلالات را رفع کند، متخصص اورولوژی از جراحی برای درمان این مشکلات بهره می‌گیرد.

نشانه‌های اختلالات اورولوژی در کودکان

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، اختلالات مربوط به تخصص اورولوژی با علائمی از وجود خود خبر می‌دهند. شایع‌ترین علائم اختلالات اورولوژی به شرح زیر هستند:

متخصص اورولوژی کودکان

  • اولین نشانه اختلالات اورولوژی درد است. درد در ناحیه شکم، پهلو و دستگاه تناسلی از علائمی هستند که والدین با مشاهده آن‌ها باید هر چه سریع‌تر کودک را نزد دکتر اورولوژی ببرند.
  • ادرار خونی که می‌تواند بیانگر بیماری‌هایی مانند سرطان کلیه یا مثانه باشد.
  • بی اختیاری ادرار و شب ادراری که ممکن است بر اثر عفونت کلیه یا مثانه ایجاد شده باشند.
  • احساس سوزش شدید هنگام دفع ادرار که احتمالا خبر از وجود عفونت مجرای ادراری می‌دهد.

موارد بالا از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم اختلالات اورولوژی هستند که با مراجعه سریع به متخصص اورولوژی درمان و برطرف می‌شوند.

تماس با دکتر اورولوژی اطفال خوب

یکی از موارد مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند، تماس و دریافت مشاوره از متخصصان اورولوژی با تجربه و با مهارت کافی است. سایت دکتر با من امکان تماس با ماهرترین متخصص اورولوژی شرق تهران و همچنین متخصص اورولوژی خانم غرب تهران را فراهم می‌کند که بیماران به آسانی می‌توانند با آنان ارتباط برقرار کنند.

سخن نهایی

این روزها اختلالات مربوط به تخصص اورولوژی یکی از مشکلاتی هستند که بر اثر علل گوناگونی ممکن است کودکان را نیز درگیر خود کنند. در این مقاله تلاش بر آن بود که والدین را با وظایف و حوزه کاری متخصص اورولوژی کودکان آشنا سازیم. همچنین انواع بیماری‌های اورولوژی و علائم شایع مربوط به آن‌ها را نیز شرح دادیم که والدین با مشاهده هر کدام از آن‌ها بتوانند هر چه سریع‌تر به درمان کودک اقدام کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد