علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز چیست؟

0

ما در این مقاله از دکتر با من قصد داریم درباره علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز و توصیه های لازم برای جلوگیری از این اتفاق صحبت کنیم.

پس از پایان جراحی قلب باز بیماران به یک اتاق انتقال داده می شوند که در آنجا پزشک متخصص بیهوشی بر تنفس و عملکرد قلب آنان نظارت دارد. بعضی از بیماران با از بین رفتن بیهوشی، ممکن است احساس گیجی، خواب آلودگی و بی قراری بعد از عمل قلب باز داشته باشند که به این حالت “دلیریوم” گفته می شود.

همچنین برخی بیماران پس از به هوش آمدن برخی عوارض عمل قلب باز که شامل حالت تهوع، استفراع و لرز را تجربه می کنند که در این صورت متخصص بیهوشی داروهایی را به منظور بهبود حال بیماران تجویز می کند.

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل قلب باز چقدر است؟

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل قلب باز بسته به نوع بیهوشی (بیهوشی عمومی، موضعی و …) و همچنین سلامت بدنی بیمار می تواند متفاوت باشد.

علت به هوش نیامدن پس از جراحی قلب باز

متخصص بیهوشی به منظور بیهوشی عمومی بیمار، داروهایی به وی می دهد که باعث از هوش رفتن کامل بیمار می شود. پس از به پایان رسیدن جراحی نیز داروهایی با تاثیر معکوس به بیمار داده داده می شود؛ اما برخی بیماران با تاخیر به هوش می آیند! علت چیست؟

در صورتی که بیمار در شرایط پایداری باشد معمولا در ۲ الی ۳ ساعت اولیه پس از عمل به هوش می آید،  اما در صورت بروز عوارض یا ترجیح پزشک برای پایدار شدن شرایط بیمار، ممکن است این اتفاق بعد از چند روز رخ دهد. پزشک با توجه به شرایطی که در ادامه خواهیم گفت ممکن است این تصمیم را بگیرد:

  • خون ریزی زیاد در حین عمل؛
  • کاهش ضربان قلب؛
  • اختلالات تنفسی؛
  • سن بالا؛
  • نارسایی های کلیوی و کبدی؛
  • جراحی اورژانسی؛
  • سابقه تاخیر در به هوش آمدن پس از جراحی های قبلی؛
  • اختلالات مغزی از قبل؛
  • افت فشار خون قبل از جراحی؛
  • نارسایی ارگان های پس از عمل؛
  • عفونت؛

نکته: البته در برخی موارد ممکن است علت به هوش نیامدن پس از عمل قلب باز مرتبط با دلایل دیگری باشد و در برخی موارد بسیار نادر نیز به دلیل نرسیدن خون کافی به مغز این اتفاق می افتد که عملا بیمار وارد کما می شود.

تاخیر در به هوش آمدن پس از عمل قلب باز

قبل از اینکه درباره این موضوع صحبت کنیم بهتر است با تعریف کما یا اغما آشنا شوید؛ چرا که بیهوش کردن بیمار به منظور عمل جراحی نوعی کمای القا شده یا کمای عمدی می باشد.

کما یک وضعیت عمیق ناخودآگاه همراه با بیهوشی است که با خواب فرق دارد؛ چرا که فرد در این حالت قادر به بیدار شدن نیست. اما این حالت مرگ مغزی نمی تواند باشد، زیرا بیمار زنده است اما نمی تواند به محیط اطراف خود پاسخ دهد.

کما ممکن است به دلایل مختلفی مانند تروما به سر، سکته مغزی، بیماری های متابولیک و … ایجاد شود. اما همانطور که گفتیم منظور ما از کما در این قسمت کمای القا شده یا همان کمای عمدی است که قابل برگشت است و در عمل های جراحی توسط بیهوشی اعمال می شود و پس از پایان جراحی بیمار به هوش می آید.

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل و هوشیاری کامل بیمار حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است. البته در برخی موارد به نسبت نوع عمل و داروهایی که بیمار حین عمل یا بعد از جراحی دریافت کرده است، ممکن است این مدت زمان کمی بیشتر شود.

عدم تحرک و تاخیر در به هوش آمدن پس از جراحی یکی از شایع ترین مشکلات زودرس پس از بیهوشی عمومی است. اما کمای طولانی مدت پس از عمل جراحی تقریبا غیر ممکن است و احتمال وقوع آن کمتر از ۰.۰۸ درصد است؛ لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که این اتفاق بیشتر پس از جراحی های قلب اتفاق می افتد.

مراقبت های لازم در صورت به هوش نیامدن بیمار پس از عمل قلب باز

در صورت تاخیر در به هوش آمدن پس از جراحی قلب باز تیم جراحی که شامل جراح قلب، متخصص بیهوشی و متخصص داخلی قلب می شود به بررسی علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز و بررسی شرایط بالینی بیمار می پردازند.

تست ها و آزمایشات لازم طبق پروتکل های درمانی انجام می شود. میزان داروی بیهوشی دریافتی بیمار بار دیگر چک می شود و در صورت نیاز آنتی دوت یا مهار کننده داروی بیهوشی به بیمار تزریق می شود.

در صورتی که بیمار مشکوک به اختلالات نورولوژیک مانند خونریزی مغزی، سکته مغزی و … باشد تصویربرداری هایی مانند ام آر آی یا سی تی اسکن انجام می شود.

بیمار تا بهبودی و هوشیاری کامل در بخش مراقبت های ویژه (icu) نگهداری می شود و در صورت تجویز جراح و متخصص بیهوشی بیمار به بخش انتقال داده می شود.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله از سایت دکتر با من ، به آن پرداختیم علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز یا تاخیر در به هوش آمدن پس از جراحی قلب باز می تواند متفاوت باشد که برخی از رایج ترین دلایل این اتفاق عبارتند از: سن بالا، نارسایی های کلیوی و کبدی، جراحی اورژانسی، سابقه تاخیر در به هوش آمدن پس از جراحی های قبلی، اختلالات مغزی از قبل، افت فشار خون قبل از جراحی، نارسایی ارگان های پس از عمل، عفونت و …. که در اکثر مواقع به دلیل شرایط بدنی ناپایدار بیمار این تصمیم از سوی پزشک متخصص بیهوشی اتخاذ می شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد