راه‌های موثر در رفع خشکی پوست صورت نوزاد

0

رفع خشکی پوست صورت نوزاد فکر بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند. شاید کمتر کسی بداند که نوزادان نیز دچار خشکی پوست می‌شوند.

از آنجایی که پوست نوزادان بسیار حساس‌تر از پوست بزرگسالان است، نباید از شیوه‌ای که بزرگسالان برای رفع خشکی پوست استفاده می‌کنند، برای نوزادان استفاه کرد. به همین دلیل در این مقاله به شما توضیح می‌‌دهیم چگونه خشکی پوست نوزادان را برطرف سازید.

همینطور به شما توصیه می‌کنیم برای این امر حتما به دکتر پوست عالی مراجعه کنید که با مشورت او این مشکل را در نوزادان خود از بین ببرید. با رجوع به سایت دکتر با من می‌توانید متخصص پوست شرق تهران را پیدا کنید. در ادامه این راه‌حل‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

کمتر حمام بردن کودک

یکی از راه‌های رفع خشکی پوست صورت نوزاد استحمام کمتر نوزادان است. بیشتر کودکان از آب خوششان می‌آید و به همین دلیل شاید مادری دوست داشته باشد که کودک خود را مرتب حمام کند.

عده‌ای از والدین نیز دچار وسواس هستند و تصور می‌کنند اگر نوزادشان را مرتب به حمام ببرند، کودکان از آلودگی مصون می‌ماند. اما حقیقتی که در مورد آب وجود دارد، این است که باعث از بین رفتن چربی پوست می‌شود.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر نوزاد را کمتر به حمام ببریم، چربی پوست حفظ می‌شود و پوست دچار خشکی نخواهد شد. همینطور سعی کنید آبی که نوزاد را با آن شست و شو می‌دهید، خیلی گرم نباشد.

از مواد تمیزکننده‌ای برای پوست استفاده کنید که حاوی بو و صابون نباشند. همینطور مدت زمان استحمام نیز نباید طولانی باشد.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده مخصوص نوزاد نقش زیادی در از بین بردن خشکی پوست آنان دارد. زمان مناسب استفاده از این کرم‌ها پس از حمام کردن نوزاد است. پس از اینکه پوست نوزاد را خشک کردید، روی قسمت‌های خشک پوست او این کرم را بزنید.

رفع خشکی پوست صورت نوزاد

انواع برندهای متفاوتی از کرم‌های مرطوب‌کننده در بازار برای رفع خشکی پوست صورت نوزاد موجود است، اما بهترین آن‌ها وازلین و آلوئه‌ورا هستند. ژل آلوئه‌ورا نیز دارای خواص ضدالتهابی است و آبرسانی قوی برای پوست انجام می‌دهد. بستگی به میزان خشکی پوست نوزاد می‌توانید در روز چند بار این کرم‌ها را به پوست او بزنید. در ضمن این کرم‌ها نباید حاوی الکل باشند.

خشکی پوست در اثر نمک و کلرین

خانواده‌ها تمایل دارند گاهی نوزادشان را با خود به استخر ببرند. آب استخر حاوی کلرین و نمک است که این دو ماده سبب خشک شدن پوست می‌شوند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست باید بعد از شنا کردن بدن نوزاد را با آب معمولی شست و شو بدهید و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استفاده از بخور

یکی دیگر از راه‌های رفع خشکی پوست صورت نوزاد بخور است که به شما توصیه می‌کنیم. می‌توانید برای اینکار از یک دستگاه بخور در نزدیکی کودک استفاده کنید.

حفظ رطوبت بدن کودک

دلیل خشک شدن هر پوستی از دست رفتن رطوبت آن است. این رطوبت با وارد شدن مقدار زیادی مایعات به بدن جبران می‌شود. در کنار این مایعات باید پوست از بیرون نیز توسط کرم‌های مرطوب‌کننده آبرسانی شود.

مصون نگه داشتن کودک در برابر عوامل محیطی

یکی از عوامل محیطی که روی پوست کودک تاثیر منفی می‌گذارد، هوای سرد است. برای در امان نگه داشتن پوست کودک از خشک شدن در هوای سرد، استفاده از دستکش است. همینطور اشعه آفتاب نیز عامل دیگری است که پوست کودک را خشک می‌کند.

در هر زمانی باید پوست نوزاد را از باد و آفتاب با دستکش در امان نگه دارید. دمای اتاق کودک باید حداکثر ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد. دمای بالاتر از این مقدار باعث خشکی پوست او می‌شود.

اجتناب از مواد خشک‌کننده و تحریک‌کننده پوست

موادی هستند که ترکیبات آن‌ها برای پوست حساسیت‌زا است و باعث خشکی آن می‌شود. پودرها و عطرها حاوی این مواد هستند. بنابراین آن‌ها را روی پوست نوزادان نزنید. همینطور در استفاده از مواد شوینده نیز باید دقت داشته باشید که بدون عطر باشند.

رفع خشکی پوست صورت نوزاد

اگر پزشک تشخیص دهد که پوست نوزاد شما حساس است، باید لباس‌های نوزاد دو بار شسته شوند. با این کار مواد شوینده باقی مانده روی لباس‌ها به طور کامل از بین می‌روند. همینطور لباس نوزادان نباید تنگ و جنس خشنی داشته باشد. جنس لباس‌های نوزاد بهتر از پشم نباشد، چون پوست او را آزار خواهد داد.

ناخن‌های کودک را کوتاه نگه دارید

اگر ناخن‌های نوزاد بلند باشد، می‌تواند با آن‌ها قسمت‌های خشک پوست خود را بکند. بنابراین برای جلوگیری و رفع خشکی پوست صورت نوزاد آن‌ها را کوتاه نگه‌ دارید.

مراقبت‌های مخصوص زمستان

در فصل سرما پوست همه انسان‌ها به سمت خشکی کشیده می‌شود. در این میان پوست حساسیت‌های مخصوص به خود را دارد. برای حفاظت پوست نوزادان از سرما حتما از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

همینطور در این دوران ضروری است که لباس مناسب مانند کاپشن، کلاه، شال گردن و دستکش سبک و نرم به نوزاد بپوشانید که از نفوذ سرما به بدن او و خشک شدن پوست او جلوگیری کنید.

مراقبت‌های مخصوص تابستان

گرما نیز علاوه بر سرما می‌تواند روی پوست نوزادان تاثیر منفی بگذارد. پس باید از اشعه آفتاب در امان باشد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که استفاده از ضد آفتاب در تابستان روی پوست نوزادان ضروری است، چرا که عدم مراقبت از پوست در این دوران می‌تواند منجر به سرطان پوست در بزرگسالی شود.

اگر نوزاد شما پوست روشنی دارد، باید بدانید که بیشتر از سایرین در معرض آفتاب سوختگی و بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرد. سعی کنید تمام پوست نوزاد را در تابستان‌ها پوشش دهید. در کنار ضدآفتاب‌ها می‌توانید از کرم‌های زینک اکسید نیز استفاده کنید.

آیا نیاز است برای درمان خشکی پوست نوزادان به پزشک مراجعه کرد؟

شیوه‌هایی که ما در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، شیوهای خانگی درمان برای رفع خشکی پوست صورت نوزاد بودند. اگر با این اقدامات خشکی پوست برطرف نشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک می‌تواند علت دقیق خشکی را تشخیص دهد و با توجه به آن دارو یا راهکاری ارائه کند. این احتمال وجود دارد که علت خشکی پوست بیماری باشد.

در پایان

پوست نوزادان در برابر عوامل بسیاری آسیب‌پذیر است. یکی از شایع‌ترین آسیب‌های پوستی خشکی پوست است. برای رفع خشکی پوست صورت نوزاد باید دقت داشته باشیم و حتما تحت نظر یک پزشک این مشکل را برطرف کنیم. سایت دکتر با من مشاوره با دکتر پوست را برای شما تسهیل ساخته است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد