انواع روش‌ها برای پاکسازی پوست صورت کدام هستند؟

0

پوست صورت شما یکی از نخستین چیزهایی است که وقتی فردی شما را می­بیند، به چشم او می­آید. پوستی که دارای لک، جوش و چین و چروک باشد، به هیچ وجه حس خوبی را در طرف مقابل ایجاد نمی‌کند و باعث می­شود جذابیت دیگر اجزای صورت­تان از دید بیننده پنهان بماند. پاکسازی پوست صورت یکی از روش­هایی است که با استفاده از آن می­توانید زیبایی را به پوست خود هدیه کنید.

حتما بارها شنیده­اید که دکتر پوست، بلاگرها، اینفلوئنسرها و حتی دوستان خود شما درباره روش­های پاکسازی و مراقبت از پوست صورت صحبت می­کنند. روش­های متعددی برای این کار وجود دارد اما بهترین آن­ها کدام است؟

در این مقاله قصد داریم انواع روش­ها برای مراقبت و پاکیزه نگه داشتن پوست را همراه با مزایا و معایب هر یک بررسی کنیم که به شما در انتخاب بهترین نحوه انجام روتین پوستی­تان کمک کنیم.

پاکسازی پوست دقیقا چیست؟

به طور کلی می­توان گفت که منشا ۸۰ درصد از مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه، تمیز نکردن درست پوست و حذف نکردن آلودگی­ها از روی صورت به مدت طولانی است. بنابراین برای داشتن صورتی صاف و زیبا باید اصول بهداشت پوستی را رعایت کنید.

پاکسازی پوست به روش­های مختلفی می­گویند که افراد برای تمیز نگه­داشتن پوست خود از آن­ها بهره می‌گیرند. این روش­ها اغلب سه محور کلی دارند:

  • رساندن آب و مواد مغذی به پوست
  • برداشتن لایه سلول­های مرده از روی پوست
  • پاکسازی چربی اضافه و آلودگی­ها از روی پوست

پاکسازی صورت چه مزایایی دارد؟

همان­طور که در قسمت قبل اشاره کردیم پاکیزه نگه­داشتن پوست لازمه داشتن صورتی عاری از مشکلات پوستی است و برای داشتن پوستی تمیز باید آن را پاکسازی کنید. اما پاکسازی پوست چه مزایایی دارد و چگونه باعث شادابی و زیبایی صورت شما می­شود؟

آبرسانی و مغذی پوست

معمولا در اکثر روش­های پاکسازی، ماساژ صورت با متدهای مختلفی صورت می­گیرد. ماساژ دادن صورت به خودی خود سبب می­شود خون­ در مویرگ­های زیر پوست بهتر جریان پیدا کند. با توجه به این که وظیفه مویرگ­ها رساندن ویتامین­ و مواد مغذی به اندام­های مختلف است، تحریک آن­ها باعث رساندن بهتر مواد به بدن می­شود.

پاکسازی پوست

گاهی در ماساژهای پوستی از لوسیون­ و کرم­ نیز استفاده می­شود که هرکدام از این محصولات با توجه به مواد استفاده شده در آن­ها کاربردی مختص به خود را دارند. برای مثال کرم­های ساخته شده با عصاره خیار می­توانند نقش شایانی در آبرسانی پوست داشته باشند.

لایه برداری

همان­طور که می­دانید سطح صورت را سلول­های پوستی پوشانده­اند. این سلول­ها به طور معمول هر ۳۰ روز یک­بار از بین می­روند (به اصطلاح می­میرند) و جای خود را به سلول­های جدید می­دهند. اگر صورت خود را با روش­های مناسب پاکسازی نکنید، سلول­های مرده روی پوست شما جمع خواهند شد و باعث می­شوند پوست شما کدر و تیره به نظر بیاید.

یکی از مزایای پاکسازی پوست این است که با استفاده از روش­های علمی مختلف سلول­های مرده را از روی پوست صورت شما حذف کرده و لایه جدید را جایگزین آن کند. به همین دلیل است که پس از انجام پاکسازی حس می­کنید که پوست­تان جوان شده است و احساس شادابی دارید.

پاکسازی آلودگی و چربی از پوست

وجود مقداری چربی روی پوست امری کاملا طبیعی است و حتی داشتن پوستی خشک خود یک مشکل حساب می­آید؛ اما برخی مواقع این چربی­ها به طور ناخواسته روی پوست جمع می­شوند. تجمع چربی­ها روی صورت تا حد زیادی برای سلامت پوست شما مضر است.

چربی­های انباشته شده روی پوست صورت می­توانند منافذ پوست را مسدود کنند و مانع تنفس پوستی شوند. این چربی­ها همچنین به عمق پوست نفوذ می­کنند و جوش­های عمیق سرسیاه را به­وجود می­آورند. برای جلوگیری از بروز این عارضه­های پوستی، باید از روش­های مناسب پاکسازی برای صورت خود استفاده کنید.

روش­های مختلف برای پاکسازی صورت

پاکسازی پوست روش­های مختلفی دارد. تنوع زیاد این روش­ها باعث شده­اند که افراد در انتخاب یکی از آن­ها مردد باشد و نتواند به راحتی روشی را انتخاب کند. در ادامه انواع پاکسازی را با جزییات کامل بررسی کرده­ایم که بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین را از میان گزینه­های موجود انتخاب کنید.

پاکسازی پوست به روش خانگی

پاکسازی پوست

پیش از هرچیز باید برای خود روتین پوستی داشته باشید. روتین پوستی مناسب بستگی به نوع پوست شما دارد و از مراحل مختلفی برای پاکسازی مواد اضافی و رساندن مواد مغذی تشکیل شده است. روتین پوستی را باید حداقل روزی یک­بار انجام دهید و از روش­های زیر برای انجام آن استفاده کنید.

بخور دادن

بخور یکی از عواملی است که می­تواند منافذ پوست شما را باز کند و باعث از بین رفتن جوش­های سر سیاه شود. با بخور دادن از دهیدراته شدن پوست خود جلوگیری کنید و از پوستی لطیف لذت ببرید. توجه داشته باشید که اگر دستگاه بخور ندارید می­توانید یک ظرف را از آب داغ پر کنید و صورت خود را برای مدتی بالای آن نگه دارید.

پاک کردن پوست از مواد اضافه و آلودگی

برای انتخاب پاک کننده مناسب باید به درصد چربی پوست خود توجه داشته باشید. بسته به این که پوستی خشک، معمولی یا چرب دارید پاک کننده­ای تهیه کنید که هرروز صورت خود را با آن شست و شو دهید.

سعی کنید برای پاکسازی پوست از ژل­های مخصوص شست و شوی صورت استفاده کنید و تا جای امکان از صابون­ها استفاده نکنید. چرا که صابون پس از استفاده مرطوب می­شود و تا استفاده بعدی ممکن است باکتری­های موجود در فضا را به خود جذب کند.

پاک کردن پوست با تونر

تونر محلولی است که پس از شست و شو برای حذف آلودگی­های باقی­مانده روی صورت استفاده می­شود. این محلول به بستن منافذ باز کمک می­کند و تاثیر زیادی روی تنظیم میزان چربی پوست­تان دارد.

ماسک­ها و اسکراب­ها

در روتین پوستی خود باید متناسب با نوع پوست­تان هفته­ای یک الی دوبار استفاده از ماسک­ها و اسکراب‌های مختلف را بگنجانید. می­توانید از انواع خانگی یا فرآوری شده استفاده کنید.

اگر می­خواهید خودتان در خانه ماسک تهیه کنید حتما به خواص و ویژگی­های میوه یا ماده­ای که می‌خواهید از آن استفاده کنید توجه کنید. شاید ماسک شیر و عسلی که دوست­تان از آن استفاده کرده و نتیجه مطلوبی هم گرفته است یا تجربیاتی که دوستتان برای شما تعریف می­کند و می­گوید دکتر با من در این مورد صحبت کرده، گزینه مناسبی برای شما نباشد.

از طرفی دیگر اگر ماسک یا اسکرابی خریداری می­کنید حتما بررسی کنید که با ویژگی­های پوستی شما همخوانی دارد یا خیر. همچنین سعی کنید از محصولات برندهای معتبر و با سابقه استفاده کنید که به پوست صورت­تان آسیبی وارد نشود.

پاکسازی آرایشگاهی

پاکسازی پوست از آن دسته کار­هایی است که نمی­شود انجام آن را به فردی غیر متخصص سپرد. افرادی در آرایشگاه­ها وجود دارند که این کار را برای شما انجام می­دهند؛ اما هرگز نباید یک آرایشگر ساده را با یک متخصص پوست زنان اشتباه گرفت.

پاکسازی پوست

افرادی که در آرایشگاه­ها خدمات پاکسازی یا به اصطلاح (skincare) را انجام می­دهند با گذراندن دوره­های کوتاه تخصص اندکی را درمورد انواع پوست و آلاینده­های پوستی کسب می­کنند. این افراد از دستگاه­های معمولی و نه چندان حرفه­ای برای ارائه خدمات مراقبت­های پوستی استفاده می­کنند.

تاثیری که انجام مراقبت­های پوستی در آرایشگاه بر صورت شما می­گذارد تفاوت زیادی با روتین پوستی شما در خانه ندارد. بنابراین اگر فردی هستید که در خانه مرتبا پوست خود را پاکسازی می­کنید و روتین صبحگاهی مناسبی دارید، نیازی نیست برای این کار به آرایشگاه بروید. چرا که مراقبت­های پوستی آرایشگاهی اثری کوتاه مدت دارد و باید به فاصله کمی بارها انجام شود.

پاکسازی کلینیکی

اصولا کسانی که در کلینیک­ها و مطب­های پوست خدمات پاکسازی و مراقبت­های پوستی را انجام می­دهند افرادی متخصص هستند که سال­ها در این رشته تحصیل­کرده اند و از دانش لازم برای این کار برخوردارند.

در روش پاکسازی پوست کلینیکی بر خلاف دیگر روش­ها محیط انجام کار کاملا استریلیزه و ضد عفونی شده است که از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود. پاکسازی کلینیکی اثری چندین برابر بیشتر از پاکسازی آرایشگاهی دارد؛ چرا که هم از دستگاه­های قوی تری استفاده می­شود و هم مواد پاکسازی مواد حرفه­ای دارد که استفاده از آن­ها حتما باید به دست کسی صورت بگیرد که دارای مدرک پزشکی باشد.

اثر پاکسازی در کلینیک و به دست افراد متخصص بلند مدت است و به همین خاطر تعداد جلسات آن نسبت به پاکسازی­های آرایشگاهی کم­تر خواهد بود؛ اما شایان ذکر است که این روش هزینه بیشتری هم از روش­های دیگر دارد.

کلام آخر

پاکسازی پوست امری مهم در زیبایی و جذابیت شما است. سعی کنید حتما روتین پوست خانگی مختص به خود داشته باشید که هرروز آن را انجام دهید. چرا که استفاده از لوازم آرایشی، آلودگی هوا و دیگر مسائلی که روزانه با آن­ها رو به رو هستید ممکن است تاثیرات بسیار مخربی روی پوست شما داشته باشند.

اگر برای انجام خدمات مراقبت پوستی به بیرون از منزل می­روید، سعی کنید تا حد امکان به جای مراجعه به آرایشگاه به یک کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کنید که خیالتان از بابت سلامت پوست صورتتان راحت باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد