اطلاعات لازم درباره متخصص تغذیه نوزادان را بدانید!

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع “متخصص تغذیه نوزادان” مطالبی را به افراد علاقه‌مند ارائه دهد. پیش از آن به اهمیت و ضرورت توجه به تغذیه کودکان پرداخته خواهد شد.

تغذیه کودکان را می‌توان از مهم‌ترین نکاتی دانست که به رشد جسمی و روانی آنها مربوط است. این موضوع که همه گروه‌های مواد غذایی را به میزان مورد نیاز دریافت کنند و از افزایش وزن و چاقی آنها جلوگیری شود، نقش بسیار مهمی در سلامت آینده آنها دارد.

ضمن اینکه برخی از کودکان به بیماری‌هایی مانند دیابت و کم خونی مبتلا هستند و باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که نیازهای تغذیه‌ای افراد وابسته به عوامل مختلفی مانند سن و جنسیت آنها قابل تغییر است. شاید این سوال‌ها برای شما هم به وجود آمده باشد که:

  • متخصص تغذیه کودکان غرب تهران را چگونه می‌توان پیدا کرد؟
  • دسترسی به یک متخصص تغذیه نوزاد و کودک چگونه ممکن است؟
  • متخصص تغذیه نوزاد و کودک مناسب در کدام موقعیت مکانی قرار گرفته است؟

با ادامه این مقاله همراه شوید که در این باره بیشتر بدانید.

قوانین تغذیه سالم در نوزادان و کودکان چیست؟

نکات مربوط به تغذیه کودکان بر طبق نظرات متخصص تغذیه نوزادان را می‌توان در چند دوره تقسیم‌بندی کرد:

پیش از تولد:

پیش از آغاز بارداری، شروع آینده غذایی کودک با وضعیت تغذیه مادر تعیین خواهد شد. احتمال این که یک مادر کم تغذیه، نوزادی با وزن کم به دنیا آورد، بسیار زیاد است.

همچنین مواردی مانند خوردن انواع غذاها در دوره بارداری توسط مادر، دریافت ریزمغذی‌های اساسی و استراحت کافی نیز اهمیت دارد. در زمان رشد جنین، تشکیل بیشتر اعضای بدن و بافت‌های کودک، مغز، خون و استخوان‌ها نیز رخ خواهد داد و شکل‌گیری پتانسیل او نیز اتفاق خواهد افتاد. کمبود مواد مغذی می‌تواند موجب آسیب شود.

۲ تا ۶ ماهگی

تغذیه با شیر مادر در این دوره توصیه می‌شود؛ در صورت عدم امکان توصیه این است که شیر خشک‌های مناسب برای نوزادان استفاده شود. دریافت همه نیازهای نوزاد از طریق شیر رخ می‌دهد. در صورت تغذیه درست مادر، نیازی نیست که از هیچ گونه مکملی استفاده شود.

متخصص تغذیه نوزادان

۳ ماهگی تا ۲ سالگی

تغذیه نوزاد علاوه بر شیر مادر از حدود ۶ ماهگی می‌تواند مواردی مانند غذاهای جامد مثل سبزیجات و گوشت پوره را در بر بگیرد. به طور معمول از ۶ ماهگی به بعد نیازی نیست که از مکمل آهن و زینک استفاده شود. بر طبق دانش متخصص تغذیه نوزادان وجود چربی‌های مفید در رژیم غذایی این نوزادان می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رشد اعصاب و مغز آنها داشته باشد و محدودیت چندانی در این زمینه وجود ندارد.

کودکان نوپا و پیش‌دبستانی

اشتهای کودکان در این سنین بسیار متغیر است؛ به گونه‌ای که غذای زیادی را در یک روز بخورند و در روزی دیگر اشتهایی به غذا در وجود آنها نباشد. این موضوعی طبیعی است و جای نگرانی نیست. در روزهایی که دارای اشتهای مناسبی هستند، باید تشویق به خوردن سبزیجات شوند و از مصرف نشاسته زیاد (ماکارونی، چیپس، پفک، سیب زمینی و غذاهای سرخ کرده) اجتناب کنند.

دیگر ماده غذایی که نقش مهمی در تغذیه این کودکان دارد، فیبر است. غلات سبوسدار، میوه، حبوبات و سبزیجات منابعی هستند که سرشار از فیبر هستند. ماده مغذی دیگری که بر رشد استخوان‌ها و دندان‌ها تاثیرگذار است، کلسیم به حساب می‌آید. میزان قابل توجهی از این ماده در شیر و لبنیات وجود دارد.

اگر کودک شما به لاکتوز شیر حساس است و به لبنیات علاقه‌مند نیست، امکان استفاده از شیر سویا، توفو، شیر بدون لاکتوز، جو دو سر و ساردین وجود خواهد داشت. ۱۰۰۰ کیلو کالری در کودکان ۲ تا ۴ سال میزان نیازمندی آنها است؛ همچنین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلو کالری نیز میزان نیاز کودکان ۴ تا ۸ سال است.

دوران مدرسه

در این دوران، کودکان در بوفه مدارس به مواد غذایی پر سدیم، پر چرب و پر قند دسترسی بیشتری خواهند داشت که موجب به خطر افتادن سلامتی آنها خواهند شد.

همچنین در مقابل برخی کودکان تصمیم می‌گیرند که گیاهخوار شوند؛ این موضوع با رشد آنها تناقضی نخواهد داشت. در واقع این دسته از کودکان می‌توانند پروتئینی که نیازمند آن هستند را از طریق تخم مرغ و غذاهای گیاهی تامین کنند.

اگر کودکان تشویق و ترغیب شوند که غذاهای سالم‌تری را انتخاب کنند و تغذیه آنها در مدرسه کنترل شود، می‌تواند موجب جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات اضافه وزن شود. در این راستا می‌توان از متخصص تغذیه نوزادان و کودکان نیز کمک گرفت. کالری مورد نیاز پسران در محدوده سنی ۹ تا ۱۳ سال، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری است؛ این کالری مورد نیاز برای دختران در همین رده سنی بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ است.

نوجوانان

با شروع دوران بلوغ، نوجوانان نیازمند کالری بیشتری خواهند بود؛ علت این است که در این دوره، نوجوانان تجربه تغییرات بسیار زیادی را دارند و باید با چنین تغییراتی کنار بیایند. برای برخی افراد این کالری اضافی مورد نیاز از غذاهای فست فود حاصل می‌شود که ارزش غذایی کمی دارند. والدین باید آگاه باشند که الگوهای غذایی فرزندشان چگونه است.

اهمیت کلسیم از هر زمان دیگری در سال‌های نوجوانی مشخص می‌شود؛ زیرا ساخت جرم استخوان بیشتر در این مدت رخ می‌دهد. فرزندان باید به مصرف شیر، فرآورده‌های شیر یا جایگزین‌های سرشار از کلسیم تشویق شوند که به آنها کمک شود کلسیم بیشتری دریافت کند.

امکان دارد جنسیت فرزند نیز نقش قابل توجهی در نیاز به ماده مغذی خاصی داشته باشد. به عنوان مثال دختران نوجوان نیازمند آهن بیشتری خواهند بود که آنچه در دوره قاعدگی از دست می‌دهند، جایگزین شود. همچنین پسران نیازمند پروتئین بیشتری نسبت به دختران هستند.

شاید تشویق فرزند برای مصرف تغذیه سالم دشوار باشد، اما ارزش دارد که آن را انجام دهید. همچنین می‌توان از متخصص تغذیه نوزادان و کودکان کمک گرفت.

در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی، میزان کالری مورد نیاز پسران ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلو کالری و همچنین کالری مورد نیاز دختران ۱۸۰۰ کیلو کالری است.

اهمیت نوشیدن آب در دوران کودکی چه میزان است؟

آب بیش از نیمی از وزن بدن کودک را فرا گرفته است. آب لازم است که همه قسمت‌های بدن بتوانند عملکرد صحیحی را داشته باشند. توصیه شده است که کودکان میزان مشخصی از آب را استفاده کنند، اما به گونه‌ای نباشد که تنها هنگام تشنگی آب بنوشند، بلکه در طول روز میزان معینی مصرف کنند.

به طور معمول، نوزادان در سال اول زندگی خود نیازی به آب ندارند. اگر فرزند شما تمایلی به طعم آب ندارد، اضافه کردن مقداری لیمو یا لیمو ترش برای طعم دادن به آن می‌تواند موثر باشد. همچنین میوه‌ها و سبزیجات را نیز می‌توان منبع خوبی از آب دانست. کودکان باید هنگام بیماری، فعالیت بدنی و گرمازدگی، نوشیدن آب بیشتری را در برنامه خود قرار دهند.

متخصص تغذیه نوزادان و کودکان چه کسی است؟

متخصصان رژیم غذایی کودکان به همکاری با والدین و مراقبان آنها می‌پردازند که عادات غذایی مناسبی را در آنها به وجود آورند. کار متخصصان رژیم غذایی کودکان با این افراد در جنبه‌های مختلف است. این متخصصان تلاش می‌کنند که با چاقی مقابله کنند یا سلامتی را ترویج دهند.

کودکانی که به بیماری کولیت، دیابت، سلیاک یا حساسیت‌های جدی مبتلا هستند، علاوه بر داشتن تغذیه مناسب برای رشد و پیشرفت طبیعی، نیازمند آموزش‌های تخصصی و برنامه‌های غذایی هستند که از تحریک شرایط جلوگیری شود یا اثرات بیماری به حداقل برسد.

مشاوره تخصصی تغذیه‌ی کودکان به طور غیرحضوری و فواید آن

ممکن است به هر دلیلی امکان استفاده از مشاوره حضوری برای بیماران وجود نداشته باشد. در این صورت امکان بهره‌گیری از مشاوره تلفنی یا آنلاین وجود خواهد داشت. در مشاوره غیر حضوری با متخصصان تغذیه این مزیت وجود دارد که هزینه‌های مرتبط به صرفه‌تر است.

علاوه بر این، امکان دسترسی کودکان به این متخصصان در زمان‌های بیشتری وجود خواهد داشت. برخی موارد که می‌تواند به صورت تلفنی و آنلاین اجرا شود، عبارت هستند از: چک کردن پاسخ آزمایشات، دریافت مشاوره راجع به عادات تغذیه‌ای مناسب و موارد اورژانسی.

سخن آخر

این مقاله به موضوع متخصص تغذیه نوزادان پرداخته و مطالبی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه کرده است. در واقع مقاله تلاش کرده است که اهمیت توجه به تغذیه نوزادان، کودکان و نوجوانان را مطرح کند و پس از آن نقش مهم متخصص تغذیه نوزادان در تهران و سایر شهرها را بیان کند. ادامه مقاله را نیز مطالعه کنید که راهی برای ارائه خدمات پزشکی آنلاین را برای شما بیان کند.

وب سایت دکتر با منزیر پیشنهاد شده است که کاربردی در این زمینه ارائه دهد.

وب سایت دکتر با من از این قابلیت برخوردار است که خدمات پزشکی را به طور آنلاین در دسترس همگان قرار دهد. این خدمات پزشکی، مواردی از جمله مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را شامل می‌شود.

این وب سایت را می‌توان به عنوان پلی در نظر گرفت که امکان ارتباط بین افراد بیمار و پزشکان را فراهم می‌کند. به عبارت بهتر وب سایت دکتر با من را می‌توان به عنوان راهکاری آسان و سریع معرفی کرد که امکان دسترسی ساده به خدمات پزشکی را به وجود می‌آورد. توصیه این است که به این وب سایت مراجعه کنید و نیاز خود را در حیطه پزشکی، روانشناسی و لوازم پزشکی مشخص کنید؛ به این ترتیب تنها با اعمال چند کلیک خواهید توانست که دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت را امکان‌پذیر کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد