دکتر اطفال کیست و چه وظایفی دارد؟

0

با پیشرفت علم پزشکی، این علم برای کارایی بهتر و بیشتر به شاخه‌های متعدد و تخصصی‌تری تقسیم شد. سیستم بدنی کودکان به نحوی برنامه‌ریزی شده است که با انسان‌های بالغ متفاوت است. بنابراین برای بررسی بدن آن‌ها و درمان بیماری‌ها باید از روش‌های خاص و درمان‌های مناسب آن‌ها استفاده کرد. به همین منظور این مقاله به موضوع دکتر اطفال کیست می‌پردازد و شما را با وظایف این پزشک آشنا می‌کند.

متخصص یا دکتر اطفال همانطور که از نامش پیدا است، به درمان بیماری‌های مخصوص نوزادان و کودکان می‌پردازد. این پزشکان نقش مهمی در سلامتی و نحوه تغذیه کودکان شما دارند. بنابراین بسیار مهم است که درباره این پزشکان بدانید و بتوانید بهترین پزشک را برای کودک خود پیدا کنید. همچنین از طریق این مقاله می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من بهترین متخصص اطفال تهران یا شهرهای دیگر را برای کودک خود پیدا کنید.

متخصص اطفال کیست؟

پیش‌تر درباره اینکه دکتر اطفال کیست گفتیم. در این متن به تکمیل آن خواهیم پرداخت. پزشک اطفال پزشکی است که بر سلامت نوزادان، کودکان و در مواردی نوجوانان تمرکز دارد. مراقبت از سلامت کودک از بدو تولد شروع می‌شود و تا ۱۸ سالگی او یا بیشتر ادامه می‌یابد.

پزشکان اطفال با آموزش‌هایی که دیده‌اند، کودکان را از لحاظ روانی، ذهنی و جسمی تحت نظر می‌‌گیرند. همچنین عواملی که بر آن‌‌ها تاثیرگذار است را تحت بررسی قرار می‌دهند و به درمان یا پیشگیری می‌پردازند. برخی از این متخصصین شرایط کلی را در نظر می‌گیرند، اما برخی با بررسی شرایط خاص کودک، به بهبود سلامت او می‌پردازند.

متخصصین اطفال چه تحصیلاتی دارند؟

حالا که دانستید دکتر اطفال کیست، بهتر است با تحصیلات آکادمیک آنها نیز آشنا شوید. پزشکان اطفال مانند سایر متخصصین ابتدا دوره ۴ الی ۷ ساله پزشکی عمومی را که شامل دوره‌های پیش‌پزشکی و سلامت کلی و عمومی بدن می‌شود را می‌گذرانند و لیسانس دریافت می‌کنند.

پس از این دوره آن‌ها وارد دوره تخصصی‌تر می‌شوند که معمولا ۳ الی ۵ سال طول می‌کشد. البته آن‌ها باید دوره‌های ۳ ساله رزیدنتی یا دستیاری در بخش اطفال را نیز بگذرانند که با نحوه برخورد، معاینه و درمان کودکان قبل از شروع به درمان کاملا آشنا شوند. این پزشکان می‌توانند پس از این مرحله، وارد دوره‌های فوق تخصصی شوند و درباره قلب ‌و عروق کودکان و نوزادان و مسائل تخصصی‌تر آموزش ببینند.

دکتر اطفال کیست و چه کارهایی می‌تواند انجام بدهد؟

دکتر اطفال دارای مسئولیت‌های گسترده‌ای است. آن‌ها می‌توانند کاملا اصولی به معاینه نوزادان یا کودکان پرداخته و به درمان بیماری‌های مزمن بپردازند. آن‌ها همچنین می‌توانند درمان، پیشگیری از عفونت‌ها، درمان جراحات و بیشتر بیماری‌های مخصوص به اطفال را نیز بررسی کنند. در ادامه می‌توانید از سایر کارهایی که دکتر اطفال انجام می‌دهد، آگاه شوید.

دکتر اطفال کیست

  • آن‌ها با تشکیل پرونده و با درخواست و پیگیری خود شما، به طور منظم به ویزیت و معاینه کودکتان می‌پردازند.
  • رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی فرزندتان را پیگیری می‌کنند.
  • به تشخیص و درمان سایر بیماری‌ها و مسائل بهداشتی کودک شما کمک می‌کنند.
  • زمان واکسن را تنظیم می‌کنند و برای آن‌ها واکسن می‌زنند.
  • در صورت نیاز به دارو برای آن‌ها دارو تجویز می‌کنند.
  • به نگرانی‌ها و پرسش‌های والدین گوش می‌کنند و به آن پاسخ می‌دهند.
  • توصیه‌های بهداشتی لازم را به والدین گوشزد می‌کنند.

چه زمانی برای ویزیت نوزادان مناسب است؟

اولین ویزیت نوزاد شما باید ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تولد او و خروج از بیمارستان باشد. در نوبت دوم باید او را بین ۲ الی ۴ هفتگی نزد متخصص اطفال ببرید. سپس متخصص اطفال باید نوزاد شما را در سنین دو، چهار، شش، نه و دوازده ماهگی ببیند. بعد از یک سالگی نیز کودکتان را باید در سنین ۱۵، ۱۸ و ۲۴ ماهگی نزد پزشک ببرید.

پس از دو سالگی در صورت عدم وجود مشکل یا بیماری در کودک، توصیه می‌شود که فرزندتان را برای چکاپ سالانه به متخصص اطفال ببرید. در صورت وجود بیماری برای ویزیت و معاینه با متخصص اطفال هماهنگ شوید.

چرا باید کودکم را نزد دکتر اطفال ببرم؟

حال که دانستید دکتر اطفال کیست و با وظایف و نقش او آشنا شدید، بهتر است درباره لزوم مراجعه به این پزشک نیز بدانید. ملاقات پزشک متخصص اطفال با کودک شما بسیار مهم است. در این ملاقات، پزشک اطفال سلامت کلی کودک شما را از لحاظ روحی و جسمی بررسی می‌کند و مطمئن می‌شود که رشد فرزند شما در مسیر درستی قرار دارد.

پزشک اطفال همچنین واکسن‌های توصیه شده مناسب سنین مختلف از فرزند شما را به او تزریق می‌کند که در برابر عفونت‌های ناشی از ویروس یا باکتری‌های مضر در امان بماند. همچنین شما در این ملاقات‌ها و ویزیت‌ها می‌توانید هرگونه سوالی را که ذهن شما را درباره سلامتی فرزندتان به خود درگیر کرده است، از او بپرسید.

آیا پزشک اطفال می‌تواند نوجوانان را نیز ویزیت کند؟

به طور کلی سنین نوجوانی بین ۱۱ الی ۱۸ سال تعریف می‌شود. پزشکان اطفال می‌توانند نوجوانانی که در این سن هستند را ویزیت و معاینه کنند. همچنین این پزشکان می‌توانند در صورت لزوم برای این افراد دارو تجویز کنند.

دکتر اطفال کیست

والدین و نوجوانان ممکن است در مراجعه به این پزشکان احساس راحتی و امنیت بیشتری کنند. در صورتی که پس از معاینه، پزشک اطفال تشخیص دهد که نوجوان باید به متخصص دیگری مراجعه کند، می‌تواند او را به یک متخصص در زمینه‌ای که نوجوان نیاز به معاینه دارد، ارجاع دهد.

محل کار دکتر اطفال چگونه باید باشد؟

معمولا پزشکان اطفال در بیمارستان‌های کودکان یا در مطب‌های شخصی به فعالیت می‌پردازند. این مکان‌ها باید به گونه‌ای باشند که کودک هنگام انتظار با اسباب بازی یا کتاب‌های مخصوص کودکان سرگرم شود.

علاوه بر آن به دلیل انجام اقدامات پزشکی که در مواردی ممکن است دردناک باشد، محیط‌های شاد و مناسب کودکان می‌تواند حواس آن‌ها را پرت کرده یا کمک کند که کودکان در اقدامات پزشکی همکاری بیشتری داشته باشند.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله دانستید که دکتر اطفال کیست و چه نقشی دارد. همچین پی بردید که این پزشک علاوه بر درمان کودکان می‌تواند به ویزیت نوجوانان نیز بپردازد. والدین یا سرپرستان کودک باید در زمان‌های ذکر شده سر وقت و به موقع کودکان را نزد پزشک اطفال ببرند.

برای اینکه بتوانید بهترین پزشک اطفال را برای فرزند خود بیابید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم. در این سایت شما به بهترین متخصص اطفال جنوب تهران یا سایر نقاط تهران و در تمامی شهرهای ایران دسترسی خواهید داشت.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد