تولیدات ایران بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده:

شاید برای شما سؤال شده باشد که تولیدات ایران بیشتر در چه رده‌هایی هستند؟ ما در این مقاله محصولات صنعتی کشور ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم و همچنین به مهم‌ترین محصولات تولیدی اشاره خواهیم کرد.

جایگاه صنعتی ایران

ابتدا بهتر است ببینیم که تولیدات ایران، این کشور را در چه جایگاهی میان سایر کشورها قرار داده است. صنعت ۳۷.۷ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد که بعد از بخش‌های خدماتی، دومین بخش مهم اقتصاد به شمار می‌رود.

این واحدهای صنعتی با منابع مالی بانک‌ها و مؤسسات مالی راه اندازی می‌شدند و به رشد خود می‌رسیدند. اما تحریم‌های بانکی غربی علیه این کشور و تشدید مشکلات اقتصادی باعث شد، تأمین مالی پروژه‌های صنعتی بسیار سخت‌تر انجام شوند؛ بنابراین اقتصاد ایران فرصت کمتری برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی داشت.

اهمیت این صنایع کوچک زمانی آشکار می‌شوند که بدانیم این صنایع ۹۲ درصد از مجموع واحدهای صنعتی فعالی را به خود اختصاص داده‌اند (در این کشور). همچنین ۱۷ درصد از تولیدات صنعتی در این کشور به وسیله این واحدهای صنعتی کوچک و متوسط انجام می‌شوند.

این واحد‌های کوچک برای ۴۵ درصد از جمعیت فعال اشتغال ایجاد کرده است، به همین دلیل باعث اهمیت بالا در اقتصاد شده‌اند. هرچند با وجود تحریم‌های سنگین اقتصادی و عدم دسترسی به صنایع و بازارهای دنیا ایران با سرعت کمتری توسعه پیدا کرد، اما ثابت کرده است که در این زمینه‌ها پتانسیل بالایی دارد!

حوزه فناوری و علمی

با وجود تمام این مشکلات اقتصادی و تکنولوژی، ایران در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری به خصوص در زمینه فناوری و علمی داشته است. اما پیشرفت تولیدات ایران بیشتر در زمینه‌های صنایع پتروشیمی، داروسازی، هوافضا، صنایع دفاعی و صنایع سنگین بوده است.

اگرچه روند سرعت و رشد به خاطر وجود تحریم‌های بانکی کند شدند، اما هیچ وقت متوقف نگشتند!

صنایع غذایی

تولیدات ایران در زمینه صنایع غذایی هم یکی دیگر از بعدهای مهم صنایع این کشور به حساب می‌آیند. این شاخه برای ۱۶.۱ درصد از نیروی شاغل در بخش صنعت فرصت شغلی ایجاد کرده است! ایران هر سال محصولات غذایی خود را به بازارهای جهانی به خصوص عراق و عمان صادر می‌کند.

البته لازم به ذکر است این حقیقت را بیان کنیم که این شاخه از صنعت، سهم اندکی در تولیدات خالص داخلی این کشور دارد. در سال‌های اخیر بخش زیادی از فعالان صنعت غذا، برای سرمایه‌گذاری در ارتقای کیفی محصولات و بازاریابی محصولات جهت عرضه به بازارهای خارجی وارد عمل شدند.

مهم‌ترین صنایع تولیدی ایران

از مهم‌ترین تولیدات ایران می‌توانیم به صنعت فولاد و صنعت خودرو اشاره کنیم. صنعت خودروی ایران از نظر بزرگی در جایگاه دوم خاورمیانه قرار گرفته است و سالانه بالغ بر یک میلیون دستگاه خودرو برای بازار تولید و عرضه می‌شود.

اما ظرفیت تولید خودرو در این صنعت ۱.۵ میلیون دستگاه در پیک تولیدات هست. ایران بعد از کشور چین، بیشترین نرخ رشد تولید خودرو در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ را داشته است.

صنعت نفت

ایران خوشبختانه دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی است و چهارمین تولید کننده قدرتمند اوپک محسوب می‌شود! سرمایه‌گذاری ایران در تولید محصولات گاز طبیعی به ویژه در حوزه پارس جنوبی باعث شده است که این کشور به یکی از عناصر مؤثر بازار گاز دنیا تبدیل شود.

مطابق آمار و ارقام داده شده از سوی بانک جهانی، دومین شرکت بزرگ تولیدی محصولات نفتی متعلق به ایران است! این کشور رتبه ۴۵ در بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی را از آن خود کرده است.

صنایع فولاد

یکی دیگر از مهم‌ترین تولیدات ایران، صنایع فولاد بوده که در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. کشور ایران از نظر تولیدات محصولات فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا، در جایگاه اول قرار دارد! همچنین از نظر تولید فولاد در سطح جهانی هم رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است.

صنعت سیمان

صنعت سیمان در این کشور شاهد رشد خوبی بوده و توسعه زیادی برای خود کسب کرده است. این کشور رتبه پنجم از نظر تولیدات سیمان را دارد که به معنای آن است که ۲ درصد از سیمان کل دنیا را تولید می‌کند! با توجه به بیانیه بانک جهانی، ایران در رتبه هشتم تولیدکنندگان بزرگ آهن و سنگ آهن جهان قرار دارد.

صنایع معدنی

تولیدات ایران در زمینه صنایع معدنی هم شاهد رشد و توسعه بسیار زیادی بوده است. این کشور معادن آهن، روی و مس بسیار زیادی دارد. سرمایه‌گذاری در این معادن باعث شده است که ایران فرصت کاهش سهم بخش نفت در اقتصاد را داشته باشد.

وجود این منابع باعث می‌شود که برای اقتصاد کشور تنوعی فراهم کند و وجه تمایزی در مقابل سایر اقتصادهای متکی به نفت واقع در حوزه خلیج فارس باشد. در سال‌ ۱۳۹۳، ۳۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این کشور، در زیر ساخت‌های معدنی انجام شده است.

این حجم زیاد از سرمایه و ارزش‌گذاری سبب شده است که ایران از بهترین کشورهای جهان، از نظر حجم و ارزش تولیدات در زمینه صنایع معدنی به حساب بیاید. ایران یکی از ۱۵ کشور ثروتمند دنیا از نظر حجم و ارزش منابع معدنی در جهان است.

در نتیجه این امر، ایران را در رتبه ۹ در مالکیت معدن زغال سنگ، سنگ آهن و نهمین مالک معادن مس محسوب شود. علاوه بر این معادن، ذخایر طلا، نمک و اورانیوم زیادی هم در دست دارد.

به دلیل وجود این حجم از معادن، ایران توانسته است یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس، فولاد و آلومینیوم باشد. بر اساس رده‌بندی‌های ارائه شده از سوی بانک جهانی، ایران چهاردهمین تولید کننده بزرگ فولاد شناخته شده است! از نظر تولید مس در رتبه دوازدهم و همچنین از نظر تولیدات آلومینیومی در جایگاه هفدهم قرار دارد.

بخش تولید (Sub-group)

زیر شاخه تولیدات ایران هم یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های صنعت به حساب می‌آید. در سال ۱۳۹۳ ارزش افزوده بخش تولید در ایران برابر با ۵۶.۷۴ میلیارد دلار بوده است! همچنین این کشور از نظر ارزش افزوده بخش تولیدات رتبه ۲۸ را به خود اختصاص داده است.

تولیدات پلاستیکی

تولیدات پلاستیکی ایران در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است! این تولیدات پلاستیکی در زیر شاخه‌های بسیار زیادی مشغول به تولید هستند و توانسته‌اند راحتی بیشتر و در عین حال هزینه کمتری برای صنایع یا استفاده‌های شخصی داشته باشند.

امروزه اکثر وسایلی که مورد استفاده هر نوع کاری قرار می‌گیرد، حتی به صورت جزئی از پلاستیک ساخته شده است!

تولیدات دارویی

خوشبختانه با پیشرفت علم در زمینه دارویی، ایران تقریباً به خود کفایی در تولید دارو یا محصولات بهداشتی رسیده است. همین امر باعث شده است این کشور نسبت به اکثر کشورهای خارجی از نظر هزینه درمانی از ارزان‌ترین کشورها در شاخه طب و طبابت باشد.

به خصوص اینکه در دوران پاندمی کووید -۱۹ توانست به صورت خود کفا واکسن ضد کرونا (واکسن برکت) را تولید کند!

خود را به بازار معرفی کنید!

اگر شروع به تولید محصولات کرده‌اید، می‌توانید از طریق سامانه تولیدات برای کسب و کار خود پروفایلی ایجاد کنید. از طریق این پروفایل شما به بازار معرفی می‌شوید که باعث تسریع در توسعه و پیشرفت شما خواهد بود.

لازم به ذکر است که سایت اجتماعی تولیدات بسیار معتبر است و از هرگونه تولیدی در ایران پشتیبانی می‌کند! پس این فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر تجارت خود را به بالاترین سطح برسانید.

جمع‌بندی

تولیدات ایران بیشتر در زمینه‌های صنایع نفتی و فولادی شناخته شده است و همچنین از سرعت رشد و توسعه خوبی برخوردار هستند. تولیدات ناخالص در ایران نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. تمامی صنایع در صورت رفع تحریم‌ها می‌توانند در بهترین حالت ممکن رشد و پیشرفت داشته باشند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد