ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی

0

تخصص گوش و حلق و بینی یکی از مواردی است که در طی ۵۰ سال گذشته گسترش پیدا کرده است و اکنون بر حوزه سر و گردن هم تمرکز دارد. به طور حتم برای شما نیز ناراحتی در یکی از نواحی گوش و حلق و بینی پیش آمده است که بخواهید به دکتر مخصوص این حوزه مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم به این تخصص بپردازیم و راهی آسان برای ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی پیشنهاد دهیم، پس با ما همراه باشید.

بررسی حوزه‌های مختلف متخصص گوش و حلق و بینی

تخصص گوش و حلق و بینی بسیار گسترده است و به هفت حوزه اختصاص دارد. برخی از متخصصان بر یکی از این هفت حوزه متمرکز می‌شوند و مطالعات و تخصصشان را به این حوزه محدود می‌کنند. این هفت حوزه عبارت هستند از:

  • درمان آلرژی با کمک داروها، ایمونوتراپی و دوری از محرک‌ها.
  • انجام جراحی‌های مختلف بر نواحی صورت، گوش و گردن به منظور زیبایی، عملکردی یا بازسازی.
  • جراحی یا برداشتن و درمان تومورهای سر و گردن، بینی و حلق.
  • درمان اختلالات حلق.
  • درمان اختلالات و مسائل مربوط به گوش، عفونت‌ها، تومورها و اختلالات مسیر عصبی که بر شنوایی و تعادل اثر می‌گذارد.
  • معالجه و درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی و ناهنجاری‌های مادرزادی در کودکان و تاخیر در رشد.
  • درمان اختلالات بینی و سینوس‌ها.

همچنین برخی از متخصصان گوش و حلق و بینی برای گرفتن فوق تخصص اقدام می‌کنند. حوزه فوق تخصص شامل موارد زیر است:

تماس با متخصص گوش و حلق و بینی

۱.اوتولوژی

این تخصص به تشخیص و درمان عفونت، مشکلات و آسیب‌های مربوط به گوش برای شنوایی و تعادل می‌پردازد. در این حوزه متخصص گوش و حلق و بینی جراحی کاشت حلزون را نیز انجام می‌دهد که یک دستگاه الکترونیکی پیشرفته کوچک است و عصب شنوایی را تحریک می‌کند و در گوش درونی کاشته می‌شود. این وسیله سبب بهبود شنوایی در افراد می‌شود.

۲.رینولوژی

ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی در این زمینه سبب تشخیص و درمان تمامی اختلالات مربوط به بینی و سینوس، شامل آلرژی، عفونت، بیماری‌های التهابی و تومورها می‌شود. متخصص این حوزه قادر است حتی تومورهای نادر قاعده جمجمه از جمله تومورهای غده هیپوفیز را درمان کند.

۳.لارینگولوژی

این تخصص به درمان بیماری‌ها و اختلالات حلق و گلو مانند گره تارهای صوتی، مشکلات صدا، خشونت صدا و سرطان می‌پردازد.

۴.جراحی سر و گردن

متخصص در این زمینه به درمان تومورهای خوش‌خیم و بدخیم سر و گردن از جمله غدد لنفی، بزاقی، تیروئید و پاراتیروئید می‌پردازد.

۵.نوروتولوژی و جراحی قاعده جمجمه

متخصص در این زمینه به درمان بیماری‌ها و اختلالات قاعده جمجمه می‌پردازد. همچنین قادر است نورومای آکوستیک که مربوط به تومورهای خوش‌خیم و غیرسرطانی که روی عصب دهلیزی حلزونی قرار دارد را درمان کند. این عصب وظیفه تنظیم شنوایی و تعادل را بر عهده دارد.

۶.پلاستیک صورت

این متخصصان جراحی‌هایی برای بازسازی و بهبود نقایص صورت انجام می‌دهند. این جراحی‌های زیبایی شامل رینوپلاستی (ترمیم و بازسازی شکل، عملکرد و ظاهر بینی) و جراحی پیناپلاستی (اصلاح گوش‌های برجسته) می‌شود. ممکن است که جراحان پلاستیک، فک و صورت، دهان و دندان این جراحی را نیز انجام بدهند.

۷.جراحی تیروئید و پاراتیروئید

درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به تومورهای تیروئید و پاراتیروئید از طریق جراحی و ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی امکان‌پذیر هستند.

۸.متخصص گوش و حلق و بینی کودکان

تماس با متخصص گوش و حلق و بینی

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های ناحیه گوش و حلق و بینی مادرزادی هستند و باید در سنین پایین درمان شوند. درمان‌ها طیف وسیعی را در بر می‌گیرند و ممکن است شامل کاشت حلزون و دیگر دستگاه‌های شنوایی قابل کاشت، جراحی سر و گردن و درمان بیماری‌های نادر از جمله آرترزی کوآن که سبب انسداد پشت مسیر بینی به وسیله استخوان یا بافت هستند، ‌شوند.

شما به راحتی می‌توانید برای گرفتن مشاوره رایگان با متخصص گوش و حلق و بینی به سایت دکتر با من مراجعه کنید و از خدمات دیگر آن‌ها از جمله ارتباط تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی بهره ببرید.

ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی برای کودکان

کودکان به دلیل حساسیت بیش از اندازه سیستم ایمنی که دارند ممکن است در مقطعی دچار مشکلاتی در ناحیه گوش و حلق و بینی شوند که معمولا با استراحت کامل درمان خواهد شد. اما در مواردی نیاز به دارو درمانی است. بهتر است برای پیشگیری و درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی با این اختلالات بیشتر آشنا شوید.

۱.عفونت گوش

این عفونت بین کودکان بسیار شایع است که به آن اوتیت مدیا نیز گفته می‌شود و نشان‌دهنده نوعی عفونت در گوش میانی کودک یعنی فضای موجود بین پرده گوش و ساختار ظریف و حساس گوش داخلی است.

علت به وجود آمدن این عفونت ویروس‌هایی هستند که به دلیل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی سبب عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند. عفونت سبب مسدود شدن لوله شنوایی می‌شود و در نتیجه چرک، مخاط و مایعات دیگر از گوش تخلیه نمی‌شوند. این مواد فشار زیادی به پرده گوش می‌آورند و سبب بروز عفونت و بیماری گوش و حلق و بینی می‌شوند.

اگر این عفونت بر شنوایی کودک تاثیر بگذارد، باید عمل جراحی صورت بگیرد، اما در غیر این صورت با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

۲.از دست دادن شنوایی

عوامل زیادی ممکن است سبب ایجاد بیماری گوش و حلق و بینی و در نتیجه اختلال و کاهش شنوایی کودک شوند، از جمله عوامل ژنتیکی، مصرف داروهای خاص و تروما و آسیب به پرده گوش. در نتیجه شما برای درمان نیاز به ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی خواهید داشت.

برخی از مشکلات کم شنوایی با مصرف دارو و انجام عمل‌های جراحی بهتر می‌شوند و برخی ممکن است دائمی باشند. بعد از انجام تست شنوایی برای درمان ناشنوایی و کم شنوایی می‌توان از سمعک استفاده کرد و در کنار آن از تمرین‌های گفتار درمانی برای بهبود وضعیت بیمار کمک گرفت.

۳.کیست پوستی در گوش میانی یا کلستاتاتوما

این کیست می‌تواند در گوش میانی عفونت ایجاد کند و در نتیجه به ساختارهای شنوایی گوش کودک آسیب بزند. احتمال بروز این بیماری در کودکانی که شکاف در کام خود دارند، بیشتر است. معمولا برای درمان و برداشتن این کیست از انواع روش‌های جراحی استفاده می‌کنند.

علامت‌های کیست برای کودک بسیار آزاردهنده است. علائمی از جمله سرگیجه، عفونت‌های مکرر و بروز درد یا بی‌حسی در اطراف یا داخل گوش دارد.

۴.پارگی پرده گوش

تماس با متخصص گوش و حلق و بینی

پرده گوش همان غشای تمپانیک است که با وارد شدن فشار، ضربه و تروما ممکن است آسیب ببیند و پاره شود و مشکلاتی از قبیل از دست دادن شنوایی یا کم شدن آن و سوت کشیدن گوش را به وجود آورد. در موارد شدید نیاز به عمل جراحی است، اما به صورت معمول این پرده به صورت خود به خودی آسیب می‌بیند.

متخصص گوش و حلق و بینی کودکان چه اختلالات دیگری را درمان می‌کند؟

ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی مخصوص کودکان باعث می‌شود اختلالات مربوط به بینی، گلو و حلق کودک درمان شود. این اختلالات عبارت هستند از:

  • تونسولیت: ملتهب شدن لوزه‎‌ها به دلیل عفونت که می‌تواند سبب بروز گلو درد شود. این عارضه معمولا در بین کودکان ۵ تا ۱۵ ساله رخ می‌دهد.
  • گلودرد یا فارنژیت: این عارضه سبب التهاب و عفونت گوش و حلق و بینی می‌شود و بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را ایجاد می‌کند. این عارضه با این که در بین کودکان بسیار شایع است، اما جدی نیست و با مصرف آنتی بیوتیک بین ۳ الی ۱۰ روز از بین می‌رود.
  • گرفتگی صدا: این بیماری گوش و حلق و بینی به دلیل عواملی مانند آلرژن‌ها و عفونت‌های حنجره به وجود می‌آید و اگر بیش از ۴ هفته طول بکشد، لازم است که ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی را در اولویت قرار دهید. حتی می‌توانید به سایت “دکتر با من” مراجعه کنید و از بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مخصوص کودکان مشاوره رایگان بگیرید.

سایر بیماری‌هایی که ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی مخصوص کودکان می‌تواند در درمان آن‌ها به ما کمک کند، عبارت هستند از انسداد بینی، وجود توده داخل بینی و سینوزیت.

کلام آخر

اگر شما نیز از اختلالات گوش و حلق و بینی رنج می‌برید، بهتر است که ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی را جدی بگیرید و با توجه به نوع مشکلتان به متخصص در این زمینه مراجعه کنید. زیرا متخصص گوش و حلق و بینی طیف وسیعی را شامل می‌شود.

همچنین می‌توانید با استفاده از سایت دکتر با من از مشاوره رایگان با متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید و بهترین متخصص گوش و حلق و بینی کودکان را برای فرزند خود بیابید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد