آشنایی با متخصص چشم پزشک قرنیه

0

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سلامتی چشم‌های خود اهمیت می‌دهید، لازم است که سالانه چکاب چشم پزشکی انجام دهید. خوشبختانه امروزه علم چشم پزشکی بسیار پیشرفت کرده ‌است و تخصص‌های مختلف برای این حرفه وجود دارد. ممکن است شما با متخصص چشم پزشک قرنیه آشنا نباشید و ندانید که چه اقداماتی انجام می‌دهد، بنابراین لازم است با خواندن این مقاله اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید، پس با ما همراه باشید.

متخصص چشم پزشک قرنیه کیست؟

همانطور که می‌دانید، ساختار چشم بسیار پیچیده است و از بخش‌های مختلفی از جمله قرنیه، صلبیه، مشیمیه و شبکیه تشکیل شده ‌است. متخصص قرنیه کسی است که به بررسی قرنیه می‌پردازد و در درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به قرنیه مهارت دارد. قرنیه در بینایی فرد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و تمامی پرتوهای نوری را که وارد چشم می‌شوند را متمرکز می‌کند. برای دیدن اجسام و تمرکز عمیق بر آن‌ها شما باید قرنیه سالمی داشته باشید.

هنگامی که شما در دیدن اجسام با تاری دید، حساسیت به نور شدید و درد شدید چشم مواجه هستید، به احتمال زیاد باید به یک دکتر چشم پزشک حاذق متخصص قرنیه مراجعه کنید.

ممکن است برای شما مراجعه به متخصص قرنیه با مراجعه به چشم پزشک تفاوتی نداشته ‌باشد، اما باید بدانید که بین این دو تفاوت وجود دارد. متخصص چشم پزشک قرنیه می‌تواند با استفاده از ابزارهای خاصی که دارد، عمق آسیب به چشم را ببیند که این کار از عهده چشم پزشک خارج است.

متخصص قرنیه می‌تواند با تجویز دارو و اقدامات دیگر به مداوای قرنیه در صورت هرگونه آسیب به قرنیه یا زخم قرنیه بپردازد و اگر بیمار هر چه سریع‌تر مراجعه کند و بیماری در مراحل اولیه درمان شود، می‌توان از بروز آسیب دائمی به بینایی و چشم جلوگیری کرد.

متخصص چشم پزشک قرنیه

شما برای اینکه بتوانید به راحتی با متخصص چشم پزشک قرنیه در ارتباط باشید، تنها کافی است که به سایت دکتر با من مراجعه کنید که بتوانید مشاوره بگیرید و با متخصص چشم پزشک در غرب تهران یا مناطق دیگر نیز آشنا شوید.

متخصص قرنیه در ارتباط با مشکلات مربوط به قرنیه تخصص دارد. این مشکلات از گلوکوم و آب مروارید گرفته تا سایر مشکلات مربوط به آسیب قرنیه را شامل می‌شود. بسیاری از این متخصصان در جراحی لیزیک نیز تخصص دارند، مانند دکتر جان گوسی که یک متخصص قرنیه برجسته در هوستن است.

با وجود این که قرنیه بخش کوچکی از چشم را شامل می‌شود، با این حال ساختار پیچیده و گسترده‌ای دارد. قرنیه دارای شکل گنبدی است و چشم را پوشش می‌دهد. این ساختار گنبدی شکل تاثیر بسزایی در بینایی ما دارد و باعث می‌شود که چشم ما تصاویر و نور را به صورت صحیح دریافت کند.

به این دلیل است که بسیاری از چشم پزشکان مراجعه‌کنندگان خود را به متخصصان قرنیه ارجاع می‌دهند، زیرا این متخصصان می‌توانند با بررسی‌های دقیق، نظر قطعی خود را اعلام کنند و بر حسب شرایط بیمار یکی از روش‌های درمانی یا جراحی را ارائه دهند.

متخصص چشم پزشک قرنیه چه مشکلاتی را می‌تواند درمان کند؟

متخصص قرنیه قادر است هرگونه آسیب و زخم به قرنیه را شناسایی کند، حتی اگر این آسیب در لایه زیرین قرنیه باشد، قبل از اینکه این مشکلات سبب بروز آسیب جدی به چشم شوند، آن‌ها را درمان کند.

متخصصان قرنیه با استفاده از تجهیزات و نیز گرفتن شرح حال از بیمار قادر هستند نشانه‌هایی که مربوط به آسیب قرنیه می‌شوند را شناسایی و درمان کنند. علائمی مانند سوزش مکرر و حساسیت به نور از جمله مواردی هستند که سریعا باید مداوا شوند.

بسیاری از متخصصان قرنیه قادر هستند بیماری‌هایی نظیر کراتوکونوس که اغلب در بین نوجوانان و جوانان دیده می‌شود را درمان کنند. البته این بیماری در بین سایر گروه‌های سنی نیز وجود دارد. این بیماری سبب نازک شدن قرنیه می‌شود و پس از مدتی قرنیه نازک خاصیت الاستیکی خود را از دست می‌دهد و به سمت بیرون برآمده می‌شود که این موضوع سبب ایجاد تاری دید، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم می‌شود. در موارد شدید این بیماری پیوند قرنیه توصیه می‌شود، اما در مراحل اولیه با لنزهای تماسی بهبود پیدا می‌کند.

صحبت کردن با یک متخصص چشم پزشک قرنیه و گرفتن مشاوره از او می‌تواند به بهبود مشکلات شما تا حد زیادی کمک کند، به خصوص اگر شما مشکلات خاص بینایی داشته یا قصد انجام عمل جراحی دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سایت دکتر با من با دکتر چشم پزشک حاذق مشورت کنید و از نظراتشان بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید بهترین متخصص چشم پزشک در غرب تهران را نیز جست و جو کنید.

ساختار قرنیه چگونه است؟

متخصص چشم پزشک قرنیه

قرنیه بیرونی‌ترین لایه شفاف و محافظ چشم است. قرنیه در کنار صلبیه، قسمت سفیدی چشم قرار دارد و قادر است در کنار آن از چشم در برابر ذرات گرد و غبار، میکروب‌ها و آلودگی‌ها مراقبت کند و حتی قادر است مقداری از نور فرابنفش را فیلتر کند.

در ادامه مبحث متخصص چشم پزشک قرنیه باید بیان کرد که قرنیه با ساختار منحصر به فرد خود سبب شکست نور می‌شود. انحنای این لایه بیرونی است که مشخص می‌کند چشم تا چه اندازه می‌تواند روی اجسام نزدیک و دور متمرکز باشد. آسیب‌های مربوط به قرنیه، عفونت و زخم سبب مسدود کردن و منحرف شدن مسیر نور می‌شود و از این رو در بینایی اختلال ایجاد می‌کند.

در حقیقت قرنیه از سه لایه اصلی اپیتلیوم، استروما و آندوتلیوم تشکیل شده ‌است. اپیتلیوم بیرونی‌ترین لایه است که از ورود مواد خارجی به چشم جلوگیری کرده و مواد مغذی و اکسیژن را نیز جذب می‌کند. استروما در پشت لایه اپیتلیوم قرار دارد که از آب و پروتئین تشکیل شده‌ است و باعث ایجاد فرم منسجم جامد و پلاستیکی آن می‌شود.

آندوتلیوم تک لایه‌ای است که از سلول‌های بین استروما و مایع زلالیه ایجاد شده ‌است که همانند پمپ عمل کرده و آب مازاد را در استروما دفع می‌کند. اگر این اقدام صورت نگیرد، استروما پر از آب می‌شود و ظاهری تار و کدر به خود می‌گیرد و افت بینایی را در پی خواهد داشت.

کلام آخر

قرنیه یکی از اجزای چشم است که نقش مهمی در متمرکز کردن نور و تصویر اجسام دارد. ساختار پیچیده آن سبب شده‌ است که متخصصانی به این حیطه اختصاص داشته باشند.

متخصص چشم پزشک قرنیه فردی است که به بررسی مشکلات و آسیب‌های قرنیه می‌پردازد و متناسب با شرایط، بیمار را درمان می‌کند. همچنین شما می‌توانید برای برخورداری از مشاوره و گرفتن نوبت از دکتر چشم پزشک حاذق به راحتی به سایت دکتر با من مراجعه کرده و از خدمات این سایت استفاده کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد