همه چیز درباره ریزش موی هورمونی + ۷ درمان مهم

0

ریزش موی هورمونی در مردان و زنان در اثر اختلالات هورمونی رخ می دهد. هورمون ها متشکل از مواد شیمیایی و استروئیدی هستند که توسط غده های درون ریز تولید می شوند. در صورتی که تعادل بین هورمون ها به هم بخورد، ریزش مو هورمونی را تجربه خواهیم کرد.

ما در این مقاله قصد داریم درباره ریزش موی هورمونی و روش های درمان ریزش مو هورمونی صحبت کنیم.

ریزش موی هورمونی چیست؟

هورمون ها نقش بسزایی در رشد موها و سلامت آنها دارند. از جمله هورمون های تاثیرگذار بر روی پوست و مو؛ هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون هستند. در صورتی که این هورمون های جنسی مردانه و زنانه به حد کافی تولید شوند می توانند باعث رشد مناسب موها شوند. اما در صورت هر گونه اختلالی در این هورمون های جنسی مشکلاتی مانند ریزش در موها را تجربه خواهیم کرد؛ که به آن ریزش موی هورمونی گفته می شود.

چرا دچار ریزش موی هورمونی می شویم؟

هورمون ها نوعی پیام رسان پروتئین هستند که در یک قسمت از بدن ساخته می شوند و در قسمت دیگری از بدن تاثیر می گذارند. بدن ما بیش از صدها نوع مختلف هورمون تولید می کند. این هورمون ها مواردی مانند رشد مو، اشتها، حالات روحی، تعادل مایعات بدن، میل جنسی و باروری را تنظیم می کنند. اما چرا دچار ریزش موی هورمونی می شویم؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

ارتباط یائسگی با ریزش مو

ریزش مو

بدن بانوان مقدار کمی هورمون تستوسترون تولید می کند که قبل از یائسگی، توسط مقادیر زیاد هورمون استروژن متعادل می شود. با نزدیک شدن به سن یائسگی  تولید هورمون استروژن کم می شود که همین موضوع باعث می شود که تاثیرات تستوسترون افزایش پیدا کند.

در فولیکول های مو، تستوسترون به هورمون قوی تری به اسم دی هیدرو تستوسترون تبدیل می شود که این هومورن باعث غیرفعال کردن فولیکول های مو و در نهایت نازک شدن و ریزش مو می شود.

ارتباط سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (تنبلی تخمدان) با ریزش مو

تنبلی تخمدان عارضه ای شایع در میان بانوان است که باعث ایجاد کیست های کوچک در تخمدان می شود. علت سندروم تخمدان پلی کیستیک تا به امروز به خوبی مشخص نشده است اما این عارضه می تواند باعث عدم تعادل هورمونی و تولید بیش از حد تستوسترون توسط تخمدان  شود.

تولید بیش از حد تستوسترون عوارضی مانند چربی پوست، رشد موی زائد در صورت، ایجاد آکنه و نازک شدن پوست سر، ریزش مو و … را در پی دارد.

ارتباط کم‌کاری تیروئید با ریزش مو

هورمون تیروئید تقریبا اکثر فرایندهای بدن را پردازش و تنظیم می کند که موها نیز از این قاعده مستثنی نیستتند. تولید مقدار کم تیروئید می تواند باعث خشکی و نازک شدن موها و ریزش مو شود.

ارتباط بارداری با ریزش مو

یکی از دلایل ریزش موی هورمونی زنانه بارداری است. اکثر بانوان ریزش موی شدید پس از زایمان را به دلیل کاهش ناگهانی فاکتورهای رشد و هورمون ها را تجربه می کنند.

ارتباط استرس با ریزش مو

اینکه استرس آسیب های زیادی به بدن وارد می کند بر هیچ کس پوشیده نیست، اما رابطه استرس و ریزش مو چیست؟ استرس شدید باعث بر هم خوردن تعادل هورمون های بدن می شود که همین اتفاق باعث ایجاد اختلال در چرخه طبیعی مو و عارضه ریزش مو می شود.

ریزش موی هورمونی در زنان

ریزش مو در زنان

موها نماد زیبایی در زنان هستند و در صورتی که بانوان دچار کم پشتی یا ریزش مو شوند، اعتماد به نفسشان بسیار پایین می آید. دلایل ریزش موی زنان بسیار متفاوت اند، اما این عارضه اصولا پس از یائسگی رخ می دهد، بنابراین تغییرات هورمونی مهم ترین دلیل ریزش موی زنان می تواند باشد.

از جمله علت های ریزش مو هورمونی در زنان عبارتند از:

  • استرس؛
  • بارداری؛
  • یائسگی؛
  • تنبلی تخمدان؛
  • کمبود آهن؛
  • کم کاری تیروئید؛
  • کمبود ویتامین D؛
  • کمبود ویتامین B12؛

ریزش موی هورمونی بعد از زایمان

اصولا زنان در دوران بارداری رشد موی خوب و پرپشت شدن تارهای مویی را تجربه می کنند. بارداری باعث می شود که تعداد فولکیول های موی بیشتری رشد کنند و باعث پرپشت شدن موها می شود.

تولید مقادیر بالای هورمون های استرادیول و پروژسترون در دوران بارداری باعث تغذیه مناسب موها و پیشگیری از ریزش مو می شود.

اما پس از گذشت ۳ ماه از زایمان هورمون ها به حالت قبل باز می گیرند و باعث ایجاد عارضه ریزش مو در زنان می شود. البته ریزش موی هورمونی بعد از زایمان امری عادی است و زنان پس از گذشت مدت زمانی رشد مجدد موها را تجربه خواهند کرد، هر چند این فرایند ممکن است کمی آهسته و طولانی مدت باشد.

ریزش مو در یائسگی

با رسیدن به سن یائسگی و افت تولید هورمون های پروژسترون و استرادیول علاوه بر گرگرفتگی و تعریف شبانه علائمی مثل ریزش مو نیز در اکثر بانوان مشاهده می شود.

ریزش مو در یائسگی نیز مانند ریزش مو پس از زایمان با تغییرات هورمونی ارتباط مستقیم دارد.

ریزش موی هورمونی در مردان

اصلی ترین دلیل ریزش موی هورمونی در مردان؛ افزایش هورمون دی هیدروتستوترون در بدن است. این نوع ریزش موی مردانه بیشتر در سنین ۲۵ الی ۳۳ سال و بالای ۵۰ سال مشاهده می شود، البته امکان افزایش هورمون دی هیدروتستوترون (DHT) در هر سنی وجود دارد.

هورمون تستوسترون یک هورمون مردانه است که باعث تفاوت بین مردان و زنان می شود. ویژگی های مردانه مانند صدای بم، قدرت عضلات، ریش صورت و … به دلیل ترشح همین هورمون در بدن مردان به نسبت زنان است.

هورمون تستوسترون به تنهایی باعث ریزش مو هورمونی مردان نمی شود بلکه آنزیمی در بدن آن را تبدیل به هورمون مخربی به نام دی هیدروتستوسترون می کند که همین ماده مخرب باعث نازک شدن موی سر و ریزش موی مردان می شود.

۷ روش درمان ریزش موی هورمونی

ریزش مو

با اینکه ریزش مو هورمونی در اکثر مواقع اجتناب ناپذیر است و پس از گذشت مدت زمانی رشد مجدد مو اتفاق می افتد. اما با کمک برخی روش ها می توان از پیشرفت ریزش مو جلوگیری کرد و با بهره گیری از این روش های درمانی رشد سریعتر موها را امکان پذیر کرد. از جمله روش های درمان ریزش موی هورمونی عبارتند از:

  1. مصرف ویتامین ها و مکمل ها برای درمان ریزش مو: ویتامین هایی مانند بیوتین، پالمتو، روی ویتامین دی می توانند در رشد مجدد موها تاثیر بسزایی داشته باشند. از جمله مواد غذایی بیوتین دار می توان به زرده تخم و گوشت اشاره کرد. البته زنانی که در اثر کمبود آهن دچار ریزش مو شده اند می توانند از مکمل آهن برای تقویت رشد مو استفاده کنند.
  2. رژیم غذایی سالم: تغییر رژیم غذایی یک جایگزین مناسب قرص برای ریزش مو هورمونی است. ویتامین هایی که باعث سلامت موها می شوند عبارتند از ویتامین دی و سلنیوم که هر دو این ویتامین ها در ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلا و ماهی تن یافت می شوند. همچنین مصرف تخم مرغ نیز برای پیشگیری از ریزش مو معجزه می کند. چرا که این ماده غذایی سرشار از پروتئین، بیوتین، سلنیوم و روی می باشد. سایر مواد غذای مفید برای پیشگیری از ریزش مو عبارتند از انواع میوه و سبزیجات دارای برگ.
  3. ماساژ پوست سر: ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود که همین موضوع باعث تحریک رشد مو می شود.
  4. دارو درمانی: از جمله داروهای ریزش مو هورمونی که توسط پزشکان تجویز می شود ماینوکسیدیل و فیناستراید هستند.
  5. در صورتی که پس از آزمایشات لازم علت ریزش مو؛ اختلالات هورمونی باشد در صورت صلاحدید پزشک متخصص پوست و مو می توان از روش های درمانی نظیر مزوتراپی مو بهره برد.
  6. تزریق پلاسما: یکی از روش های درمانی آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان؛ تزریق پلاسما غنی از پلاکت (پلاکت درمانی) است. در این روش درمانی از خون خود فرد برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش موی بیشتر استفاده می شود.
  7. کاشت مو: یک دیگر از روش های درمان ریزش مو؛ کاشت مو است. در این روش از بخشی از پوست سر که دارای مو است فولیکول های مو برداشته می شوند و در ناحیه ای که دچار طاسی شده است کاشته می شود. این روش بسیار موثر بوده و نتیجه آن دائمی می باشد.

دکتر با من مرجع تخصصی پوست و مو

دکتر با من مرجع تخصصی پوست و مو؛ با مجموعه ای از بهترین پزشکان متخصص پوست و مو برای پاسخ به تمامی سوالات شما در زمینه ریزش مو، خشکی مو، چربی مو و هر گونه مشکلات مربوط به پوست و مو در خدمت هموطنان خود در سراسر این کره خاکی است.

کلام آخر

دلایل ریزش مو در زنان و مردان عواملی مثل استرس، رطوبت، استفاده از مواد و داروهای شیمایی و همچنین اختلالات هومورنی می تواند باشد. ما در این مقاله سعی کردیم به صورت مفصل درباره ریزش مو هورمونی مردانه و زنانه و روش های درمان ریزش مو هورمونی به تفکیک صحبت کردیم.

چنانچه تصور می کنید که دلیل ریزش موی شما اختلالات هورمونی است، می توانید با متخصصین پوست و مو دکتر با من درباره روش های درمان ریزش موی هورمونی مشورت بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد