علائم سکته قلبی شدید و روش های درمان آن

0

احتمالا اولا تصویری که از افرد مبتلا به سکته قلبی شدید در ذهن شما نقش می بندند؛ فردی است که ناگهان احساس درد شدیدی در قفسه سینه می کند و به زمین می افتد. اما همیشه علائم سکته قلبی شدید یا خفیف بسنده به درد قفسه سینه نمی کند و علائم دیگری نیز ممکن است داشته باشد.

حملات قلبی بسیار جدی هستند و در صورت شناخت علائم سکته قلبی شدید و خفیف و روش های درمان آن می توانید شانس زندگی طولانی تری داشته باشید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به سوالاتی نظیر اینکه آیا سکته قلبی باعث مرگ میشود؟ علائم سکته قلبی شدید چیست؟ عوارض سکته قلبی شدید چیست؟ و سوالات این چنینی پاسخ دهیم.

سکته قلبی چیست؟

انفارکتوس سکته قلبی یا زمانی اتفاق می افتد که؛ خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضلات قلب توسط یک یا چند عروق کرونری کاهش پیدا کند.

سکته قلبی شدید چیست؟

حمله قلبی شدید بخش اعظمی از عضله قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه باعث آسیب جدی به قلب می شود. عوارض سکته قلبی شدید شامل غش کردن، ایست قلبی، آسیب دائمی قلب، آریتمی ضربان قلب، نارسایی های قلبی، افزایش خطر سکته قلبی دوم و مرگ است.

حمله شدید قلبی یک فوریت پزشکی است و در صورت بروز باید سریعا به یک مرکز اورژانس مراجعه کرد، تا از عوارض خطرناک آن در امان بود.

علائم سکته قلبی شدید چیست؟

سکته قلبی حاد که شامل انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST و انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST است، عبارتند از:

انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST

سکته قلبی شدید

علامت انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST احساس ناراحتی یا درد در مرکز قفسه سینه می باشد. ناراحتی قفسه سینه در این حالت ممکن است به صورت فشار یا احساس تنگی در قفسه سینه احساس شود. برخی از بیماران احساس درد در یک یا هر دو باز، پشت، گردن و یا فک را نیز تجربه می کنند.

علائم دیگری که ممکن است بیمار به همراه درد قفسه سینه تجربه کند عبارتند از:

  • حالت تهوع؛
  • تنگی نفس؛
  • اضطراب؛
  • سبکی سر؛
  • تعریق سرد؛
  • تیر کشیدن قلب؛

در صورت بروز اولین علائم سکته قلبی، سریعا با یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. متاسفانه بیشتری افرادی که دچار سکته می شوند، پس از گذشت چند ساعت با مراکز اورژانس تماس می گیرند که این تاخیر می تواند باعث صدمات جبران ناپذیر به قلب و یا حتی مرگ بیمار شود.

انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST

در این حالت بر خلاف حالت قبلی عروق کرونر فقط در قسمتی انسداد پیدا می کنند. انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST هیچ گونه تغییری در بخش ST الکتروکاردیوگرام نمایش نمی دهد.

آنژیوگرافی شریان های کرونر میزان انسداد و گرفتگی عروق را نمایش می دهد. در آزمایش خون نیز میزان پروتئین تروپونین بالا نمایش داده می شود. با اینکه انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST امکان دارد آسیب قلبی کمتری به دنبال داشته باشد اما همچنان یک وضعیت جدی و خطرناک تلقی می شود.

روش های تشخیص سکته قلبی شدید

برای تشخیص سکته شدید قلبی یا سکته خفیف ممکن است پزشک معالج یکی از روش های زیر را انتخاب کند:

  • الکتروکاردیوگرام؛
  • آزمایش خون؛
  • اکوکاردیوگرام؛
  • عکس اشعه ایکس از قفسه سینه؛
  • تصویربرداری هسته ای؛
  • آنژیوگرافی عروق کرونر؛

روش های درمان سکته قلبی شدید

درمان سکته قلبی حاد یا خفیف به علائم آن بستگی دارد. برای مثال در صورت بروز درد قفسه سینه ممکن است پزشک معالج برای شما آسپرین یا نیتروگلیسیرین تجویز کند. نیتروگلیسیرین باعث بهبود جریان خون و تسکین موقتی درد بیمار می شود.

چنانچه دچار حمله شدید قلبی شده اید پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است یک یا ترکیبی از روش های درمانی زیر را انجام دهد:

  • تجویز دارو برای حمله قلبی؛
  • انجام آنژیوگرافی عروق کرونر؛
  • آنژیوپلاستی؛
  • جراحی بای پس؛

داروهای پس از سکته قلبی حاد

سکته قلبی شدید

درمان سکته حاد قلبی تنها محدود به درمان بیمارستانی نیست؛ بلکه پس از ترخیص بیمار از بیمارستان نیز نیاز به مصرف برخی داروها مانند آسپرین، استاتین، مسدود کننده های بتا، مهار کننده های ACE، روغن ماهی و … به تشخیص پزشک هستید.

آیا سکته قلبی باعث مرگ میشود؟

جواب این سوال بله است؛ چرا که طبق تحقیقات انجام شده حمله قلبی یکی از ده دلیل اصلی مرگ و میر انسان ها در دنیا است. البته با شناسایی سریع حمله قلبی می توان تا حد زیادی مانع از مرگبار بودن آن شد.

به دنبال مسدود شدن عروق قلبی؛ بلافاصله علائم سکته قلبی مشاهده می شوند. در صورت مراجعه به موقع به اورژانس آسیب های وارد شده به قلب در دقایق اول قابل جبران بوده و چنانچه رگ قلب باز شود، جریان خون مجددا به فعالیت خود ادامه می دهند و تمامی سلول های آسیب دیده نیز به فعالیت خود ادامه می دهند.

با اینکه پس از گذشت دقایق اول حمله قلبی (۲۰ تا ۶۰ دقیقه اول) آسیب های وارده غیر قابل جبران بوده و مرگ سلول ها آغاز می شود، ولی باز هم چنانچه تا ۱۲ ساعت پس از شروع حمله قلبی، رگ مسدود شده باز شود و جریان خون برقرار شود، به نسبت زمانی که رگ قلب باز شده است، تعداد کمتری از سلول های قلبی از بین می روند. اما پس از گذشت ۱۲ ساعت از سکته قلبی، باز کردن رگ های مسدود شده کمک چندانی نمی تواند به فرد بکند.

بنابراین پس از شروع سکته قلبی شدید، تلف کردن هر یک دقیقه باعث از بین رفتن سلول های قلبی بیشتر، بروز عوارض خطرناک حمله قلبی، نارسایی قلبی و حتی مرگ فرد می شود. با این تفاسیر در زمان حمله حاد قلبی سرعت در تشخیص و درمان بیش از هر چیز اولویت دارد.

کلام آخر

دقایق اول پس از حمله قلبی شدید بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در زمان شروع سکته قلبی دقایق طلایی درمان را از دست ندهید. دریافت سریع ترین درمان های پزشکی پس از سکته قلبی برای جلوگیری از ایست قلبی و مرگ بسیار حیاتی است.

بنابراین در صورت مشاهده علائم سکته قلبی شدید یا خفیف هر چه سریعتر با یک مرکز اورژانس تماس حاصل فرمایید تا از عوارض خطرناک سکته قلبی حاد در امان باشید.

چنانچه به دنبال بهترین متخصص قلب و عروق تهران یا هر شهر دیگری هستید می توانید از سایت دکتر با من کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد