بهترین روش برای ترمیم موی آسیب دیده + ۷ راهکار مهم

0

بهترین روش برای ترمیم موی آسیب دیده + ۷ راهکار مهم: موی آسیب دیده یکی از معضلات اکثر خانم هایی است که علاقه بسیاری به رنگ کردن مداوم موهایشان دارند. قطعا اگر برای خودتان هم اتفاق نیفتاده باشد در اطرافیانتان افرادی هستند که موی دکلره شده و رنگ شده برایشان خشکی مو و وزی مو را به ارمغان آورده است! البته به غیر از دکلره و رنگ کردن مو دلایل دیگری نیز می توانند باعث آسیب دیدن موها شوند، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

زمانی که کوتیکلول های مو دچار آسیب دیدگی شوند؛ موهای شما بیشتر در معرض شکستگی و خشکی قرار می گیرند. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست! شما می توانید با چندین روش مراقبتی و احیای موی آسیب دیده به ترمیم کوتیکول های مو و بهبود سلامت موهایتان کمک کنید.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با روش های تشخیص موهای آسیب دیده و چگونگی درمان آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انواع آسیب مو

انتخاب بهترین روش درمان موهای آسیب دیده بستگی به نوع آسیب مو دارد، بنابراین شناخت انواع آسیب مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

موخوره و دو شاخه شدن موها

قطعا همه ما حداقل برای یک بار هم که شده موخوره را تجربه کرده ایم. در واقع موخوره بدترین نوع آسیب دیدگی موهاست.

چنانچه دو شاخه شدن و به اصطلاح موخوره درمان نشود می تواند به قسمت های بالایی سرایت کند و باعث زبری، وز شدن و گره خوردن موهایتان شود. متاسفانه تنها راه خلاصی از موخوره کوتاه کردن موهایتان است، بنابراین این کار را پشت گوش نیندازید.

موهای آسیب دیده به دلیل استفاده از مواد شیمایی

یکی از دلایل آسیب دیدن موها؛ رنگ کردن و دکلره کردن مداوم موها است. موی دکلره شده و رنگ شده بسیار شکننده می شود و نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد.

آسیب بر اثر سشوار و اتوی مو

استفاده بیش از حد از سشوار و اتوی مو نیز می تواند باعث آسیب به موها شود. سعی کنید استفاده از این ابزارها را به حداقل برسانید و یا در صورتی که عادت به استفاده از سشوار دارید باید حداقل فاصله آن با موهایتان ۱۵ سانتیمتر باشد.

آسیب بر اثر صاف کردن

بسیاری از خانم ها علاقه بسیاری به صاف کردن مو دارند؛ اما باید این خبر را به شما بدهیم که شما با این کار موهایتان را نابود می کنید!

روش های صاف کردن مو به سه روش کراتینه، گلت کردن و استفاده از ابزارهای حرارتی امکان پذیر است. در صورت صاف کردن بیش از حد موها با استفاده از هر کدام از این روش ها آسیب شدیدی به آنها وارد خواهد دید.

آسیب بر اثر فر کردن (دائمی و موقت)

فر کردن دائم یا موقت موها نیز آسیب بسیاری به آنها وارد می کند. شکننده شدن، موخوره و خشک شدن موها حداقل بلایی است که فر کردن دائم و موقت بر سر موها می آورد.

احیای موی آسیب دیده

احیای موی آسیب دیده

از جمله روش های احیای موهای آسیب دیده عبارتند از:

  • از رنگ کردن بیش از حد موهایتان جدا پرهیز کنید. هر چه فاصله بین رنگ کردن موها طولانی تر باشد در نتیجه احتمال آسیب به موهایتان نیز کمتر می شود.
  • موهای خود را در فواصل زمانی مشخصی کوتاه کنید.
  • ·         از رنگ موهای نیمه دائمی و شبه دائمی به جای رنگ موهای دائمی استفاده کنید. رنگ موهای شبه دائمی رنگ موهایی هستند که فاقد اکسیدان هستند و تنها لایه سطحی کوتیکول ساقه مو را می پوشانند. این رنگ موها به مقدار کمی به ساختار موها نفوذ پیدا می کنند و اصولا پس از ۶ الی ۸ بار استحمام کردن از بین می روند. رنگ موهای نیمه دائمی؛ رنگ موهایی هستند که اکسیدان دارند اما غلظت آب اکسیژنه به عنوان فعال کننده در این نوع رنگ ها کمتر از رنگ موهای دائمی است.
  • اگر تمایل به فر کردن یا صاف کردن موهایتان دارید توصیه می شود که حداقل ۲ هفته قبل از رنگ کردن این کار را انجام دهید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.
  • موی دکلره شده و رنگ شده بسیار حساس و شکننده می شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، بنابراین از آبرسانی و رطوبت رسانی موی دکلره شده و رنگ شده غافل نشوید.
  • روغن زیتون برای ترمیم موی آسیب دیده می تواند بسیار موثر باشد. استفاده از روغن زیتون چند روز پس از رنگ کردن موها به شدت توصیه می شود. البته در صورتی که با زدن روغن زیتون روی موهایتان احساس سنگینی می کنید، می توانید از روغن نارگیل به جای آن استفاه کنید.
  • در صورتی که موهایتان را رنگ کرده اید حتما از شامپو مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

احیای موی آسیب دیده در منزل

استفاده از روش های احیای موی آسیب دیده در منزل یک روش کم هزینه و بسیار موثر است که در ادامه به روش های درمان خانگی موهای آسیب دیده خواهیم پرداخت:

روغن چوب صندل برای درمان موهای آسیب دیده

چندین قطره روغن چوب صندل، روغن زیتون رو روغن جوجوبا را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را بین کف دستان خود مالش دهید و سپس به انتهای موهایتان بزنید.

روغن زیتون؛ معجزه ای برای موهای آسیب دیده

ترکیبی از چند قطره روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن جوجوبا را به موهای آسیب دیده خود بزنید. موهایتان را به مدت نیم ساعت با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و سپس موهایتان را با شامپو مخصوص بشویید.

شامپو تخم مرغی برای درمان موهای آسیب دیده مردان و زنان

برای احیای موهای آسیب دیده می توانید یک تخم مرغ را با مقداری از شامپویتان مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه روی موهای خشک بمالید و سپس آن را بشویید. از آنجا که تخم مرغ سرشار از پروتئین است در احیای موهای آسیب دیده می تواند بسیار موثر باشد.

ماسک سرکه سیب؛ احیای موهای شما

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با ۳ سفیده تخم مرغ و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید، سپس این ماسک را به موهایتان بمالید و سرتان را با یک کلاه رنگ یا کلاه پلاستیکی به مدت ۳۰ دقیقه بپوشانید. سپس موهایتان را با شامپو مخصوص بشویید.

توجه: تکرار کلیه روش های درمان خانگی موهای آسیب دیده می تواند در احیا موی آسیب دیده بسیار موثر باشد.

کوتاه کردن موی آسیب دیده

آیا راه حل قطعی کوتاه کردن موی آسیب دیده است؟

در واقع بهترین روش احیای موی آسیب دیده؛ کوتاه کردن آن است. تمامی روش هایی که در این مقاله برای احیای موهای آسیب دیده به آنها اشاره کردیم در صورت عدم کوتاه کردن موی آسیب دیده موقتی خواهند بود. بنابراین برای درمان همیشگی و جلوگیری از آسیب به موهای تازه رشد کرده؛ کوتاه کردن موهای آسیب دیده بهترین راه حل است.

بهترین درمان موی آسیب دیده

سعی کنید حداقل هر ۶ ماه یکبار موهایتان را نوک گیری و کوتاه کنید؛ چرا که با این کار سلامت موهایتان را تضمین می کند. در واقع بهترین درمان موی آسیب دیده و شکننده نیز همان کوتاه کردن موها می باشد.

کلام آخر

بله معجزه ای برای موهای آسیب دیده وجود دارد! آن هم این است که عادات نادرست خود را اصلاح کنید و بیشتر مراقبت موهایتان باشید.

چنانچه پس از چند هفته مراقبت و اصلاح عادات نادرست؛ شاهد احیای موهای آسیب دیده خود نشده اید، حتما باید با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

در صورتی که زمان کافی برای رفتن به مطب یا کلینیک برای درمان موی آسیب دیده خود ندارید، اصلا نگران نباشید! دکتر با من مجموعه ای از پزشکان مجرب و متخصص پوست و مو را در یک جا جمع آوری کرده است و شما می توانید از طریق آنلاین یا تماس تلفنی کلیه سوالات خود را از آنها بپرسید.

پزشکان متخصص پوست و موی دکتر با من پس از ارزیابی علائم شما، علت یا بیماری که باعث آسیب به موهای شما شده است را تشخیص می دهند و در آخر بهترین روش درمان موهای آسیب دیده را برای شما تجویز می کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد