اصول طراحی لوگو حرفه ای و هویت بصری

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : می‌دانید که امروزه هر کسب و کار و برندی برای شناسایی و معرفی خود نیاز به یک لوگو دارد. بنابراین لازم است جهت سفارش طراحی لوگو به طراحان و گرافیست‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید متناسب با فعالیت‌تان؛ نشان، آرم و یا لوگویی مناسب را طراحی نمایند. اما نکته مهم این است که برای طراحی لوگو چه نکاتی باید در نظرگرفته شود که به خوبی و با برخورداری از المان‌های هویت بصری بتواند معرف برند، شرکت و یا کسب و کار ما باشد؟ توجه به تمامی این نکات کار یک هنرمند گرافیست است که بتواند المان‌های تاثیرگذاری را در طراحی خود به کار بندد. چنانچه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید، ما نکات مهمی که در سفارش نوع از طراحی باید درنظر بگیرید را با شما در میان گذاشته و در انتها مجموعه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید طراحی آرم و لوگوی کسب و کار خود را به آن‌ها بسپارید.

لوگو و آرم چیست؟

 

پیش از آن که به نکات مهم در خصوص طراحی لوگو بپردازیم لازم است توضیحی مختصر درباره چیستی لوگو ارائه کرده و شما را با کارکرد و تاثیر آن در کسب و کار و برندسازی آشنا کنیم. لوگو نشانه‌‌ای گرافیکی به شمار می‌آید که از المان‌های بصری برخوردار است و می‌تواند با استفاده از یک تصویر، نوشته و یا تلفیقی از این دو یک مفهوم قابل درک را به بیننده انتقال دهد. لوگو یک نشانه هویت بصری و گرافیکی است که هر کسب و کاری اعم از تولیدی، تجاری، صنعتی و حتی فروشگاه‌ها و کسب و کارهای خانگی کوچک نیز به آن نیازمندند تا بتوانند به کمک آن خدمات و محصولات خود را به مشتری و کاربر معرفی نمایند. زیرا یک لوگو بهتر و سریع‌تر از هر تبلیغ دیگری می‌تواند در ذهن بیننده و مشتری باقی بماند. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم لوگو می‌تواند تلفیقی از حروف، نشانه‌ و نماد باشد به طوری که بتواند به عنوان چهره و مشخصه یک برند به شمار آید. گاهی یک لوگو تا اندازه‌ای اثرگذار می‌شود که با دیدن آن سریع می‌توان به محصول یا کسب و کار موردنظر پی برد. لوگوهایی مانند کوکاکولا، نایک و یا اپل و .. می‌تواند جزء این نشانه‌های ماندگار در ذهن به شمار آید.

تاثیر لوگو بر کسب و کار و برندسازی

با توجه به آن چه درباره لوگوهایی مانند لوگو اپل و نایک و .. بیان کردیم، شما هم با ما موافقید که با استفاده از یک لوگوی مشخص و زیبا که با استفاده از بهترین المان‌های هویت تصویری طراحی شده باشد می‌توان برند خود را در ذهن‌ها ماندگار کرد. ما در ادامه به چند دلیل مهم نیاز به لوگو برای برندسازی و کسب و کار اشاره خواهیم کرد.

  • لوگو ماهیت برند را نشان می‌دهد

در بحث‌ مرتبط با برندسازی ذکر شده که لوگو می‌تواند ایجاد مالکیت نماید. بنابراین طراحی لوگو باید به صورتی انجام شود که مشتری با دیدن آن بتواند بفهمد کسب و کار شما در چه حوزه‌ای است. به عنوان مثال اگر بخواهیم لوگو پوما را که نشان‌گر سرعت است برای معرفی و برندسازی یک محصول غذایی به کار ببریم به هیچ‌وجه مرتبط نخواهد بود در حالی که این لوگو برای معرفی کفش و البسه ورزشی بسیار کارآمدتر است. البته استثنائاتی هم وجود دارد. ممکن است اکنون لوگوی شرکت اپل به ذهن‌تان خطور کند که طبیعتا ارتباطی با کالاهای دیجیتال ندارد اما اگر شما به داستان و اتفاقی که سال‌ها پیش برای مدیر برند اپل پیش آمده توجه کنید متوجه طراحی لوگو اپل با این نشان خواهید شد.

  • لوگوی خاص، مشتریان زیادی را به محصول و خدمات شما جذب می‌کند

دنیای ما دنیایی متشکل از طرح و رنگ است و شما به هر نقطه که نگاه می‌کنید، همه چیز طرح و رنگ است. بنابراین هنگام سفارش این نوع از طراحی باید از طراح بخواهید لوگوی شما را به گونه‌ای طراحی نماید که بتواند نظرها را به خود جلب کرده و جذابیتی ایجاد نماید که مشتری علاقه‌مند به استفاده از محصول و یا خدمات شما شود.

  • لوگوی خاص کسب و کار شما را در بین رقبا متمایز می‌کند

بی‌شک مانند کسب و کار شما ده‌ها رقیب دیگر وجود دارد، زمانی شما موفق می‌شوید در بین این همه رقیب برند خود را به مشتری بشناسانید که در طراحی لوگو به نکات ظریف کسب و کارتان اشاره کنید و از کلیشه‌سازی دوری کنید. به عنوان مثال چرا باید در طراحی لوگوی یک پیتزا فروشی همیشه یک آشپز ایتالیایی با سبیل را مشاهده کنیم؟!  بهتر نیست سفارش طراحی لوگو در این زمینه با نگرش تازه‌تر و متفاوت‌تری انجام شود؟

  • لوگوی مفهومی موجب وفاداری مشتری به برند می‌شود

شاید شما به عنوان دارنده یک کسب و کار بگویید خودم می‌توانم طراحی لوگوی فروشگاه، تولیدی و برند خود را انجام دهم، بله شاید بتوانید چند نشان و نوشته را با هم ترکیب کنید و یک لوگو بسازید اما زمانی که سفارش این نوع از طراحی را به یک گرافیست و طراح هنرمند و آشنا با المان‌های هویت بصری می‌سپارید، او می‌تواند ذهنیت، حس و قدرت تشخیص مشتری را درگیر نماید به طوری که بیننده حتی لحظه‌ای هر چند کوتاه روی لوگوی شما متمرکز گردد. همین امر می‌تواند نظر مشتری را جلب کرده و او را به یکی از مشتریان دائم و وفادار شما تبدیل نماید.

  • از ایجاد تغییر و آپدیت کردن لوگو بپرهیزید

چرا فکر می‌کنید اضافه کردن و یا کم کردن بعضی از المان‌ها؛ نشانه‌ها و حروف به لوگو می‌تواند در شناخت بیشتر برند شما به مشتری کمک نماید. باور کنید این موضوع نتیجه عکس داشته و کاربر را نسبت به برند شما خسته می‌کند و از اعتماد او خواهد کاست. مگر آن که برند شما انقدر معروف و به عنوان مثال اظهر من الشمس باشد که کمی دستکاری در آن نتواند خدشه‌ای به اعتماد مشتری و تعداد مشتریان شما وارد نماید.

چه نکاتی را در طراحی لوگو باید رعایت کرد؟

حال که به اهمیت طراحی لوگو برای برندسازی و معرفی کسب و کار پی بردید لازم است نکات زیر را در سفارش طراحی لوگو درنظر گرفته و آن را با طراح در میان بگذارید و یا به طراح اعتماد نمایید.

  •   تقارن و تعادل را در طراحی لوگو رعایت کنید.
  •   از رنگ‌های خاص و تاثیرگذار در این امر استفاده کنید.
  •   سبکی از طراحی لوگو را انتخاب کنید که با شرکت و کمپانی شما همخوانی داشته باشد.
  •   از تلفیق طرح و فونتی استفاده کنید که با هم هماهنگی داشته باشند.
  •   در سفارش طراحی لوگو از طراح بخواهید کلیشه را کنار بگذارد و کاری خاص را ارائه نماید.

استودیو سیاره آبی

با توجه به آن چه از اهمیت لوگو در کسب و کار و برندسازی اشاره کردیم می توانید اکنون به اهمیت داشتن یک لوگوی خاص و جذاب برای فعالیت خود پی ببرید. اما نکته مهم در سفارش طراحی لوگو آن است که این امر را به افراد و مجموعه‌هایی بسپارید که از تجربه کاری بالایی در این حوزه برخوردار باشند و بتوانند آنچه که هدف و مدنظر شماست را در یک لوگو بگنجانند. استودیو سیاره آبی یکی از این مجموعه‌هاست که در طی نزدیک به دو دهه فعالیت در این حوزه توانسته در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی خدماتی نوین و خاص را به مشتری ارائه نماید. هدف سیاره آبی همواره این بوده که بتواند از راهکارهای نوین تبلیغاتی، برندسازی، طراحی لوگو و هویت بصری برند، ایده‌پردازی و … در پیشبرد اهداف مشتریان خود تلاش نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت این مجموعه و خدماتی که ارائه می‌نماید، پیشنهاد می‌کنیم وب سایت سیاره آبی به آدرس الکترونیکی https://blueplanet.ir/ را ببینید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد