کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک؛ طرحی نو برای زندگی جدید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : چند سالی که با اوپن شدن آشپزخانه، طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار شده است. تا پیش از روی کار آمدن آشپزخانه‌های باز یا اوپن، طراحان چندان به دیزاین داخلی آشپزخانه توجه نمی‌کردند. چرا که آشپزخانه‌ها معمولا دور از دیدرس میهمانان و اعضای خانواده‌ بودند و آشپزخانه، تنها محلی برای خانم خانه به حساب می‌آمد. اما امروزه قضیه بسیار متفاوت شده است. علاوه بر این که کار خانه و آشپزی از انحصار زنان در آمده، فضای داخلی آشپزخانه نیز باز شده و به طور کامل، از فضای اتاق نشیمن قابل رویت است. به همین دلیل، انتخاب کابینت‌هایی که جلوه و زیبایی بیشتری به فضای آشپزخانه ببخشند و همین‌طور با فضای نشیمن هماهنگی لازم را داشته باشند، یک اولویت مهم به حساب می‌آید.

انتخاب کابینت آشپزخانه

توجه به سبک، مدل، جنس، رنگ و دوام کابینت‌های آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که عنایت به آن، نوید یک آشپزخانه جذاب و دلچسب را به شما خواهد داد. خبر خوب آن ‌که، در کنار مهم بودن فضا و دیزاین آشپزخانه، سبک‌ها و مدل‌های مختلفی از کابینت‌ها نیز پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند که هر کدام با طرح و رنگ‌های جذابی که دارند، می‌توانند آشپزخانه‌ی رویایی و مورد پسندتان را به شما ارزانی دارند.

در این مقاله، به طور خاص قصد داریم به معرفی کابینت نئوکلاسیک بپردازیم. سبکی که الهام گرفته از قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است و از زوال و تکرار کابینت کلاسیک به دور بوده و از سادگی و یکنواختی کابینت مدرن هم، فاصله دارد.

کابینت نئوکلاسیک، چیزی ما بین کابینت کلاسیک و کابینت مدرن است و مسیر اعتدال را به درستی می‌پیماید.

کابینت نئوکلاسیک چیست؟

در واقع، کابینت نئوکلاسیک سبکی است از مدرنیته که بر روی زنگارهای کابینت کلاسیک نهاده شده است. نئوکلاسیک، نه چنان ساده و بی‌آلایش است که حوصله‌تان را سر ببرد و نه چنان شلوغ و پر زرق‌وبرق است که دلزده‌تان کند؛ بلکه در کمال آرامش، به فضای آشپزخانه‌تان روح می‌دهد.

برای بازتر کردن موضوع، به چند شاخصه‌ی مهم کابینت نئوکلاسیک اشاره می‌کنیم:

·        استفاده از رنگ‌های خنثی

همانطورکه اشاره شد، اعتدال یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک نئوکلاسیک است. بنابراین در این سبک، رنگ‌های خاص و پرانرژی، جایگاهی ندارند. رنگ‌هایی از خانواده خنثی، بیشترین سهم را در بین کابینت‌های نئوکلاسیک دارند. به عنوان مثال، خاکستری، بژ، سفید از رنگ‌های پرکاربرد آشپزخانه‌های نئوکلاسیک هستند.

خوب است بدانید که رنگ‌های خنثی در چیدمان، قدرت انطباق بیشتری به شما می‌دهند و باعث می‌شوند به راحتی بتوانید رنگ وسایل و لوازم منزل‌تان را با کابینت‌ها ست کنید.

·        توجه به قرینه‌سازی

جزئیات در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک معمولا قرینه هستند. به عنوان مثال، کابینت‌های ویترینی، به صورت قرینه در آشپزخانه تعبیه می‌شوند. قرینه‌ بودن فضا، به بیننده حس آرامش و امنیت می‌دهد و به همین دلیل در این سبک، به قرینه‌سازی بیشتر پرداخته می‌شود.

·        گرایش به خطوط منحنی و پرهیز از خطوط صاف و زاویه‌دار

در سبک نئوکلاسیک خطوط منحنی به وفور دیده می‌شود و در مقابل، سعی می‌شود از خطوط صاف و زاویه‌دار یا نوک‌تیز کمتر استفاده شود.

·        استفاده از المان‌های کلاسیک و نئوکلاسیک در طراحی

کابینت نئوکلاسیک بیشتر به سبک کلاسیک گرایش دارد تا سبک مدرن. در واقع، نئوکلاسیک کابینت‌های کلاسیکی است که به شدت ساده و بی‌آلایش شده‌اند. ازین رو، نمی‌توانید جزئیات آشپزخانه را به سبک مدرن انتخاب کنید.

به عنوان مثال، لوستر آشپزخانه، شیرآلات، سینک ظرف‌شویی، کلید و پریزها و … همه باید طراحی‌های کلاسیک و وزین داشته باشند. یا در مثالی دیگر، نمی‌توانید کابینت‌های نئوکلاسیک بدون دستگیره سفارش دهید، زیرا این سبک نمی‌تواند فاقد دستگیره باشد.

·        مناسب برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک

یکی از نقاط قوت کابینت نئوکلاسیک، هم‌خوانی و سازگاری آن با متراژ آشپزخانه است. چه آشپزخانه‌ی شما فراخ و بزرگ باشد و چه کوچک یا متوسط، می‌توانید کابینت‌های نئوکلاسیک سفارش دهید.

در این سبک، هیچ مانعی برای کابینت جزیره وجود ندارد و در صورتی که آشپزخانه‌تان جای کافی دارد، فضا را با یک جزیره‌ی زیبا، جذاب‌تر کنید.

جزیئات مدرن در کابینت نئوکلاسیک پنهان می‌شود.

به طور خاص، هود یا هر جزئیات مدرن دیگری باید در کابینت‌های نئوکلاسیک کاور شود. در این سبک، از وجوه تزئینی برای زیباتر شدن و گرمی آشپزخانه کمک گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک چند کابینت درب شیشه‌ای یا ویترینی وجود دارد.

متریال کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک از نظر ظاهری، دارای طرح و مدل بر روی بدنه و درها می‌باشد. بنابراین از متریال‌های فلت و صاف، مانند کابینت ام‌دی‌اف یا کابینت هایگلاس، نمی‌توانید استفاده کنید. اگر به کابینت‌ ام‌دی‌اف یا کابینت هایگلاس علاقمند هستید، باید سبک مدرن را انتخاب کنید.

یکی از بهترین متریال برای سبک نئوکلاسیک، کابینت‌های تمام چوب است که به زیبایی هر چه تمام‌تر، در آشپزخانه‌ی شما خواهند درخشید. چوب طبیعی با همه‌ی زیبایی که دارد، در کشور ما متریالی کم‌یاب و گرانقیمت است و شاید با بودجه‌ی همه‌ی سازگار نباشد.

کابینت ممبران، گزینه‌ی دیگری برای کابینت‌های نئوکلاسیک است. ممبران، علاوه بر داشتن قیمت مناسب و اقتصادی، ضدآب و ضد رطوبت نیز هست. ممبران از ام‌دی‌اف خام طراحی شده با روکش pvc تشکیل شده است. به همین ضدرطوبت بوده و از دوام و ماندگاری نسبتا بالایی برخوردار است.

اگر قصد دارید کابینت‌های مقاوم‌تری از ممبران سفارش دهید، به شما کابینت‌ رنگ پولیشی را پیشنهاد می‌دهیم. کابینت‌های رنگ پولیشی نیز از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند، اما به جای روکش کردن، آن‌ها را چندین بار در محیط ایزوله و عاری از گرد‌ و غبار رنگ می‌زنند.

پس از هر بار رنگ شدن کابینت‌ها، سطح کابینت سمباده می‌خورد تا ناصافی آن از بین برود. سپس مجددا رنگ می‌شود. این پروسه چندین بار تکرار می‌شود تا در نهایت، کابینت رنگ پولیشی براق و درخشنده شود.

پروسه‌ی رنگ‌آمیزی دشوار این مدل کابینت‌ها، همچنین نیاز به وجود فضایی عاری از گرد و غبار، باعث می‌شود کابینت‌های رنگ پولیشی قیمت گرانی داشته باشند. اما در مقابل، این کابینت‌ها بسیار مقاوم هستند و در بازتاب نور به فضای آشپزخانه، عالی عمل می‌کنند.

سخن پایانی

چند سالی است که گرایش به سبک نئوکلاسیک بسیار افزایش یافته است و علت آن، همان آرامش ذاتی است که در این سبک نهفته می‌باشد. کابینت نئوکلاسیک قدرت انطباق بسیار بالایی دارد و در سبک‌های تلفیقی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌ به حساب می‌آید.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. این مقاله، کاری از گروه نگارش شرکت آکس چوب بوده و امیدواریم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان گذاشته باشد. از شما دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کابینت آشپزخانه، با کارشناسان آکس چوب تماس بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد