تحصیل در ترکیه، کشوری ارزان ولی اروپایی

0

وقتی نام تحصیل در ترکیه به میان می‌آید، دانشجویان به یاد آن دو مسجد زیبا، یعنی مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه میفتند. چون این دو مسجد جز سنبل‌های زیبای شهر استانبول، پایتخت ترکیه محسوب می‌شوند.

در حقیقت ترکیه را می‌توان نمادی از شرق و غرب دنیا دانست. کشوری که برای تحصیلات یا تعطیلات واقعا مناسب است. چون هم ارزان است، هم در نزدیکی کشور ما قرار دارد و برای ورود به آن، نیازی به ویزا نداریم.

با توجه به این واقعیت که کشور ترکیه هم در اروپا و هم در آسیا قرار دارد، می‌توان آن را به عنوان گزینه‌ی مناسبی جهت تحصیل به حساب آورد.

از این رو، مدرک صادره از دانشگاه‌های بین‌المللی ترکیه نیز کاملا معتبر است.  اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه چه شرایطی وجود دارد؟ در این مورد چند مرحله وجود دارد که بایدآن‌ها را انجام دهید.

مرحله‌ی اول: ابتدا دنبال دانشگاه و مدرک مناسبی بگردید.

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : شاید با خودتان فکر کنید که چون ترکیه کاملا در قاره‌ی اروپا قرار ندارد؛ پس دانشگاه‌ها نیز کیفیت آموزشی بالایی ندارند. اما برخلاف تصورتان، تحصیلات عالی در ترکیه با آنچه در سیستم اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، تفاوت چندانی ندارد.

همچنین رشته‌های مختلف در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌شود.

صرف نظر از نوع مدرک تحصیلی، شما از بین ۱۰۴ دانشگاه دولتی یا ۶۲ دانشگاه خصوصی حق انتخاب دارید. جالب است بدانید که دو دانشگاه ترکیه‌ای نیز جزو ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند.

علاوه بر این، شما می‌توانید رشته‌ی تحصیلی مورد نظر خود را به زبان انگلیسی بخوانید. در ادامه نام دانشگاه‌هایی را ذکر کردیم که رشته‌های مختلف را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

  • METU Middle East Technical University
  • Istanbul Aydin University
  • TED University (TEDU)
  • Bilkent University
  • Koc University
  • Istanbul Sehir University

با توجه به اینکه دانشگاه‌های زیادی در ترکیه وجود دارد، رشته‌های تحصیلی مختلفی نیز ارائه می‌شوند. بنابراین جهت مهاجرت تحصیلی به ترکیه و انتخاب رشته، با مشکل رو‌به‌رو نخواهید شد.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه

برخی از معروف‌ترین رشته‌های تحصیلی برای تحصیل در ترکیه عبارت‌اند از:

  • کارشناسی ارشد معماری
  • کارشناسی ارشد سرمایه‌گذاری و دارایی
  • کارشناسی ارشد مدیریت
  • کارشناسی ارشد مهندسی
  • کارشناسی ارشد امور بین‌الملل

شما فقط باید به این نکته توجه کنید که هر سال، دولت ترکیه تعدادی از این رشته‌ها را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند. پس برای اخذ پذیرش، باید بر اساس رشته‌ها‌ی معرفی شده اقدام نمایید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که رقابت برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه خیلی کمتر از دانشگاه‌های کانادایی یا اروپایی است. پس شانس شما جهت اخذ بورسیه نیز بالاتر می‌رود.

مرحله‌ی دوم: راجع به شرایط ثبت نام و مدارک درخواست پذیرش اطلاعات  جمع‌آوری کنید.

فرض می‌کنیم که شما ترکیه را جهت مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده‌اید و راجع به رشته‌ی موردنظر نیز تصمیم گرفته‌اید. حالا وقت آن رسیده که راجع به مدارک لازم اطلاعات مختلفی جمع‌آوری کنید. برای ثبت نام در دانشگاه‌های ترکیه، چه مراحلی را باید طی کرد؟ چگونه باید درخواست پذیرش خود را ارسال کنیم؟

جهت درخواست، چه مدارکی را نیاز داریم؟ شما با مطالعه‌ی بخش requirements ‌ در سایت دانشگاه می‌توانید به تمام این اطلاعات دست پیدا کنید. پس فقط کافی است که سایت دانشگاه مورد نظر را با دقت بالایی بخوانید. البته راه راحت‌تری نیز وجود دارد و آن هم تماس با مشاورین گروه مشاوره‌ی آریا است.

متقاضی دریافت مدرک کارشناسی در ترکیه

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه را دارید، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید. مدارک مورد نیاز جهت درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی در ادامه نوشته شده است:

  • ارسال فرم درخواست (اپلیکیشن)
  • ارائه‌ی مدرک دیپلم دبیرستان
  • ریز نمرات تحصیلی ترجمه شده
  • ارائه مدرک قبولی در آزمون آیلتس
  • انگیزه نامه
  • پرداخت هزینه‌ی درخواست پذیرش و ارسال فرم (معمولا از ۳۵ تا ۱۰۰ دلار آمریکا است)
  • تمکن مالی

به یاد داشته باشید که آخرین مهلت ارسال مدارک درخواست شما قبل از یکم ماه اوت (August‌)‌ است. البته بهتر است مهلت ارسال مدارک را از روی سایت دانشگاه بخوانید.

متقاضی دریافت مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا

اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری درس بخوانید، پس باید الزامات مورد نیاز را از سایت دانشگاه چک کنید. در سایت دانشگاه مورد نظر، مدارک مورد نیاز برای هر مقطع نوشته شده است که به شما در ارسال درخواست پذیرش کمک می‌کند.

مدارک مورد نیاز دانشگاه‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند. اما مطمئناً می‌توانید در مدارک درخواستی، انتظار برخی از موارد زیر را داشته باشید:

  • فرم درخواست پذیرش
  • ارائه‌ی مدرک فارغ‌التحصیلی از کارشناسی یا کارشناسی ارشد
  • انگیزه نامه
  • رزومه‌ی علمی
  • توصیه‌نامه
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک قبولی در آزمون GMAT‌‌ یا GRE
  • مدرک قبولی در آزمون زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
  • شرکت در مصاحبه‌ی قبل از ورود
  • تمکن مالی

برای ارسال درخواست پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، معمولا دو فرجه‌ی مشخص دارید:

برای ترم پاییز: پایان ماه مه

برای ترم بهار: پایان دسامبر

مرحله‌ی سوم: درخواست  پذیرش را ارسال کنید و منتظر پاسخ بمانید

پس از تهیه‌ی تمامی مدارک، می‌توانید درخواست پذیرش خود را ارسال کنید. توجه داشته باشید که حتی در صورت اپلای آنلاین، باید مدارک خود را قبل از اتمام مهلت برای دانشگاه پست کنید.

همچنین در صورت وجود امتحان ورودی یا مصاحبه‌ی حضوری، برای شرکت در آن‌ها باید به ترکیه سفر کنید.

خوش‌بختانه از آنجا که کشور ترکیه در نزدیکی ایران قرار دارد، پس هزینه‌ی رفت  و آمد زیاد نخواهد بود. شما می‌توانید به این کشور سفر کنید، در امتحان ورودی شرکت کنید و سریعا برگردید! اگر می‌خواهید سفری مقرون به صرفه داشته باشید، حتی می‌توانید در مسجد فرودگاه استانبول کل روزتان را (رایگان) بگذرانید.

البته این یک تجربه‌ی شخصی (و نسبتا تلخ) است و به زمانی تعلق دارد که پرواز خود را از دست دادم.

بعد از انجام تمامی مراحل باید کمی صبر کنید. در حقیقت، اگر برای کارشناسی اقدام می‌کنید، تا اواسط ماه اوت صبر کنید. اما اگر برای کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می‌کنید، باید تا اواسط ماه سپتامبر صبر کنید.

اگر دانشگاه با درخواست شما موافقت کند، برایتان نامه‌ی پذیرش می‌فرستد. در این نامه، اطلاعاتی راجع به مهلت ثبت‌نام و شهریه نوشته شده است.

در این مرحله شما می‌توانید از طریق سفارت یا کنسولگری ترکیه، جهت اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.

مرحله‌ی چهارم: اخذ ویزای تحصیلی  ترکیه

برای اینکه بخواهید در دانشگاه ثبت نام کنید، باید ابتدا ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ نمایید. یعنی با اینکه می‌توانید بدون ویزا به کشور ترکیه سفر کنید، نمی‌توانید بدون ویزای تحصیلی در یک دانشگاه ترکیه‌ای درس بخوانید.

روند دریافت ویزا بسیار ساده و سر راست است. شما باید به سایت سفارت ترکیه بروید تا از مدارک لازم جهت اخذ ویزا سردربیاورید. سپس وقت سفارت بگیرید و بعد با مدارک به سفارت ترکیه مراجعه کنید.

خوشبختانه سفارت ترکیه در ایران وجود دارد و برای اخذ ویزا نیازی به مسافرت خارج از کشور ندارید. ویزا حدود ۸ هفته پس از درخواست صادر می‌شود. پس حتما به موقع اقدام کنید تا مهلت ثبت‌نام از دست نرود.

مرحله‌ی پنجم: خود را جهت پرداخت هزینه‌های زندگی آماده کنید

قبل از اینکه سوار هواپیما بشوید تا شما را برای تحصیل به ترکیه ببرد؛ راجع به شهریه‌ی دانشگاه و هزینه‌های زندگی اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

اگر نتوانید از دانشگاه مورد نظر بورسیه‌ی تحصیلی بگیرید، پس قطعا هزینه‌های سنگینی بر دوشتان قرار خواهد گرفت. حتما در مورد شهریه دانشگاه و هزینه‌ی زندگی در ترکیه، جنبه های مختلف را بررسی کنید. در ادامه شهریه‌ در مقاطع مختلف دانشگاهی ذکر شده است:

  • کارشناسی به زبان انگلیسی: سالی ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار
  • کارشناسی به زبان ترکی: سالی ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار
  • کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی:‌ سالی ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار
  • کارشناسی ارشد و دکترا به زبان ترکی:‌ سالی ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار

علاوه بر شهریه‌ها، باید ماهی ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلار برای زندگی و نزدیک ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار برای خرید کتاب‌های مختلف در نظر بگیرید. شما حتی برای دریافت کارت دانشجویی نیز باید هزینه‌های مشخصی بپردازید.

پس علاوه بر این موارد باید هزینه‌ی کاغذبازی‌ها و باز کردن حساب در بانک و از همه مهم‌تر، اجاره‌خانه را در نظر بگیرید. البته شما برای اخذ بورسیه نیز می‌توانید اقدام کنید. ولی در این صورت باید شرایط دانشگاه جهت دریافت بورسیه را مطالعه کنید.

سخن آخر

با توجه به اینکه نرخ ارز روز به روز بالاتر می‌رود، مهاجرت تحصیلی نیز گران‌تر خواهد بود. علاوه بر این، در صورت مهاجرت تحصیلی نمی‌توانید درآمدی داشته باشید. اگر به کار دانشجویی نیز مشغول شوید، باز هم پول چندانی به دست نمیاورید. به همین دلیل، سفر به زادگاه خودتان سخت‌تر خواهد بود.

در چنین مواقعی، کشور ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویان ایرانی فراهم می‌کند. از آنجا که این کشور در همسایگی ما قرار دارد و برای سفر به آن، به ویزا نیازی ندارید؛ می‌توانید هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه، نسبت به کشورهای آمریکایی و اروپایی خیلی کمتر است. پس در این صورت می‌توانید

یک زندگی دانشجویی مقرون به صرفه را تجربه کنید. در کنار تمام این موارد، تحصیل در کشور نیمه اروپایی ترکیه امتیازات زیادی را برایتان به ارمغان می‌آورد. پس اگر تمایل دارید در کشوری مسلمان نشین ولی اروپایی تحصیل کنید، دست بجنبانید و مدارکتان را ارسال نمایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد