کانادا بهتر است یا اروپا

0

اگر قصد دارید در خارج از کشور تحصیل کنید، شاید برایتان سؤال باشد که کانادا بهتر است یا اروپا ؟ با توجه به این‌ که در هر یک از این کشورها گزینه‌های متعددی برای تحصیل وجود دارد و از سوی دیگر هزینه‌های زندگی در آن‌ها با هم تفاوت دارد، انتخاب بین اروپا و کانادا سخت می‌شود. برای این‌که بدانید کانادا بهتر است یا اروپا می‌توانید تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

تحصیل در اروپا

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در کشورهای اروپایی دانشگاه‌های معتبر متعددی از جمله آکسفورد، کمبریج، انستیتوی فدرال سوئیس و دانشگاه TU مونیخ وجود دارد که در بین ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دوره‌ی کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های اروپا بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد. البته در اروپا برخی نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را بین ۹ تا ۱۲ ماه دریافت می‌کنند.

معیارهای ورود به دانشگاه‌های اروپا

اگر قصد دارید به یکی از دانشگاه‌های اروپا وارد شوید و مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنید، نباید بیش‌تر از ۱۵ سال از فارغ‌التحصیلی شما گذشته باشد. همچنین باید به زبان انگلیسی و یا آلمانی مسلط باشید. به‌عنوان مثال، برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان حتماً باید به زبان آلمانی تا سطح B2 و یا C1 مسلط باشید. داشتن مدرک آیلتس و یا تافل برای دانشگاه‌های اروپایی الزامیست. برای برخی از دانشگاه‌های اروپا، داشتن نمره‌ی GRE / GMAT نیز مهم است.

هزینه‌های تحصیل در اروپا

هزینه‌ی تحصیل در تمامی کشورهای اروپایی شبیه به‌هم نیست و در یک کشور با کشور دیگر تفاوت دارد. به‌طور کلی در اروپا ۱۳ کشور وجود دارد که برترین دانشگاه‌های اروپا را در خود جای داده‌اند. به ‌طور متوسط هزینه‌های تحصیل در کشورهای اروپایی حدود ۱۲.۶۰۰ یورو در سال است. هزینه‌های زندگی به ‌طور متوسط ۶-۹ در سال اضافه می‌شود.

کمک‌های مالی به دانشجویان در اروپا

شهریه‌ی دانشگاه در اروپا نسبت به سایر کشورها نسبتاً کمتر است. در عین حال کمک‌های مالی بی‌شماری نیز به دانشجویان انجام می‌شود. البته بورسیه‌های تحصیلی در کشورهای اروپایی یکسان نیست و از یک کشور به کشور دیگر تفاوت دارد. در اروپا بسیاری از دانشگاه‌ها، بورسیه‌های سخاوتمندانه‌ای ارائه می‌دهند. با این حال بورسیه‌های تحصیلی که کل شهریه‌ی دانشگاه را شامل می‌شود، تنها به دانشجویان شایسته تعلق می‌گیرد.

به‌طور کلی بورسیه‌های تحصیلی که در کشورهای اروپایی ارائه می‌شود شامل: برنامه‌ی کمک هزینه‌ی تحصیلی در هلند، بورسیه‌های DAAD برای کشورهای در حال توسعه (آلمان)، برنامه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی عالی آیفل (در فرانسه)، جوایز بورسیه‌ی تحصیلی VLIR-UOS (بلژیک)، بورسیه‌ی تحصیلی مؤسسه‌ی سوئدی (سوئد)، بورسیه‌ی تحصیل در انگلیس.

کیفیت آموزش در اروپا

از آنجا که بسیاری از بهترین دانشگاه‌های برتر جهان در کشورهای اروپایی قرار دارند، بنابراین کیفیت آموزش در این دانشگاه‌ها تضمین شده است. حتی سطح کیفیت آموزش در این کشورها افت نمی‌کند. ساختار آموزشی در کشورهای اروپایی بیش‌تر به بخش پژوهشی مرتبط است و دانش عملی بیش‌تر از دانش نظری مورد توجه قرار می‌گیرد.

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی

در مقایسه با دانشگاه‌های کانادا، فرصت‌های شغلی در اروپا کمتر است. در تمامی کشورهای اروپایی تقاضای کار زیاد است و به ‌همین دلیل رقابت برای پیدا کردن شغل مناسب با رشته، افزایش یافته است. البته این گفته به این معنا نیست که در اروپا کار پیدا کردن غیرممکن است. بلکه باید توانایی و مهارت بالایی برای کنار زدن رقبای خود داشته باشید. در اروپا بسته به مهارت و شغل، فارغ‌التحصیلان در دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌توانند سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو درآمد کسب کنند.

دریافت مجوز کار در اروپا

دریافت مجوزِ کار برای دانشجویان در اروپا آسان‌ است. اگر دانشجویان بین‌المللی بتوانند از دانشگاه مربوطه تأییدیه دریافت کنند، برای آن‌ها در کل مدت تحصیل مجوز کار صادر می‌شود که این کار توسط دولت‌های اروپایی صورت می‌گیرد. اگر دانشجو بخواهد پس از فراغت از تحصیل در اروپا اقامت دائم داشته باشد، باید ویزای اقامت دائم دریافت کند و عضو اتحادیه‌ی اروپا شود. ویزای اقامت دائم در اروپا برای مدت ۵ سال پیوسته صادر می‌شود. در این‌صورت دانشجویان باید مدارک خود را برای اقامت دائم ارائه دهند.

دریافت مدرک کارشناسی ارشد در کانادا

کانادا یکی از زیباترین کشورهای جهان است که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا کرده است. دولت کانادا سیستم آموزشی خود را در بستر وسیعی راه‌اندازی کرده است تا تعداد دانشجویان بیشتری از سراسر جهان بتوانند در این کشور تحصیل کنند. در کانادا حدود ۹۸ دانشگاه معتبر وجود دارد که سالانه تقریباً ۱.۸ میلیون دانشجو از سراسر دنیا در آن تحصیل می‌کنند. برنامه‌های تحصیل در هر دو دانشگاه به‌صورت عملی و نظری ارائه می‌شود.

معیارهای ورود به دانشگاه‌های کانادا

برای این‌که دانشجویان بین‌المللی بتوانند به یکی از دانشگاه‌های کانادا راه‌ پیدا کنند، باید مدرک تافل، آیلتس داشته باشند و یا نمره‌ی GRE / GMAT کسب کنند. همچنین داوطلبان علاوه بر کسب نمره‌ی بالا در این آزمون‌ها، باید توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل در کانادا را داشته باشند.

هزینه‌های تحصیل در کانادا

کانادا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی هزینه‌های تحصیل را کاهش داده است. البته هزینه‌های تحصیل و زندگی در هر منطقه و دانشگاه با هم تفاوت دارد. اما به ‌طور متوسط شهریه‌ی پایه در تمامی دانشگاه‌های کانادایی حدود ۲۰ هزار دلار کاناداست و هزینه‌های زندگی برhی یک دانشجو در یک سال حدود ۱۰۸۰۰ دلار است.

کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی در کانادا

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برحسب مهارت و استعداد‌های دانشجویان به آن‌های کمک‌های مالی از قبیل وام‌های دانشجویی، کمک‌های مالی دانشجویی، بورس تحصیلی و کمک‌های دیگری با عناوین مختلف ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های بین‌المللی در کانادا، بورس‌های تحصیلی ویژه‌ای به دانشجویان واگذار می‌کنند. علاوه بر این، تعداد کمی نیز بورس‌های تحصیلی به دانشجویان داده می‌شود که این بورسیه‌ها مستقیماً از سوی دولت کانادا و یا سازمان‌های خارجی از جمله سازمان تحقیقات بین‌المللی تأمین می‌شود. سازمان‌هایی مثل وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل کانادا، بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی وانر کانادا و جوایز آسیا و اقیانوسیه‌ی کانادا (CAPA) و … نیز هزینه‌های تحصیل دانشجویان را در کانادا تأمین می‌کنند.

کیفیت آموزش در کانادا

دولت کانادا توجه زیادی به کیفیت و کمیت تحصیلات در دانشگاه‌های خود دارد. ساختار آموزشی در کانادا و در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به ‌صورت پژوهش‌محور (دارای پایان‌نامه) و تدریس محور است. هر دانشجویی که بخواهد مدرک تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه‌های کانادا اخذ کند، باید ۳۶ ساعت را در کالج‌های معتبر بگذراند. طبق قوانین دانشگاه‌های کانادا، کمتر از ۳۶ ساعت، گذراندن واحد اعتبار ندارد.

فرصت‌های شغلی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی به محض این‌که در یکی از دانشگاه‌های کانادا مدرک کارشناسی ارشد دریافت کردند، فرصت‌های شغلی زیادی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. شرکت‌های زیادی در کانادا وجود دارد که همگی در جستجوی دانش‌آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد هستند. یک فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند به‌طور متوسط سالانه ۵۰ هزار دلار درآمد کسب کند.

دریافت مجوز کار در کانادا

دانشجویانی که قصد دارند در زمان تحصیل در کانادا کار کنند، باید مجوز کار دریافت کنند. دریافت مجوز کار در کانادا کمتر از ۶ ماه طول می‌کشد. البته دانشجویان بین‌المللی باید از دانشگاه خود نیز نامه‌ی تاییدیه‌ی تحصیل دریافت کنند و سپس با دریافت گواهی قبولی از سوی دولت کانادا، می‌توانند در زمان تحصیل کار کنند.

اسکان و یا اقامت دائم برای دانشجویان بین‌المللی چندان سخت نیست. آن‌ها می‌توانند به ۳ روش ویزای اقامت دائم دریافت کنند که شامل این موارد است: استفاده از سیستم اکسپرس، برنامه‌ی کارگر ماهر در استان کبک (QSWP)، برنامه‌های نامزد استان (PNP) و … . اگر دانشجویان بین‌المللی موفق به پیدا کردن یک شغل دائم شوند، دریافت ویزای اقامت دائم در کانادا برای آن‌ها آسان‌تر است.

دریافت کارشناسی ارشد در کانادا بهتر است یا اروپا

با خواندن اطلاعات قبلی حتماً تا به‌حال متوجه شده‌اید برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد کانادا بهتر است یا اروپا که بعد از این بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. اروپا از نظر کیفیت تحصیلی نسبت به کانادا استانداردهای بالاتری دارد. در اروپا بیش از ۲۰۰ دانشگاه با رتبه‌ی خوب وجود دارد که جز بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته شده‌اند. در حالی که دانشگاه‌های کانادا در بین ۳۰۰ -۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

یکی دیگر از دلایلی که نشان می‌دهد کانادا بهتر است یا اروپا را باید در هزینه‌های تحصیل بررسی کرد. در اروپا هزینه‌های دانشگاه نسبت به کانادا کمتر است. همچنین هزینه‌های زندگی در کشورهای اروپایی نسبت به کانادا کمتر است. در اروپا کمک‌های مالی و بورس‌های تحصیلی سخاوتمندانه‌ای به دانشجویان (حتی دانشجویان بین‌المللی) داده می‌شود.

با این وجود پیدا کردن کار در اروپا نسبت به کانادا کمی سخت‌تر است. زیرا دانشجو باید بتواند به زبان کشوری که در آن زندگی می‌کند، مسلط باشد. اما در کانادا دانشجو اگر به زبان انگلیسی مسلط باشد، می‌تواند در یک شرکت کار کند. دریافت ویزای دائم در اروپا سخت‌تر از کاناداست. حتی گاهی تا ۵ سال هم طول می‌کشد.

در آخر

یک نتیجه‌ی کلی و قطعی در مورد این‌که کانادا بهتر است یا اروپا وجود ندارد. زیرا به این بستگی دارد که شما به دنبال چه چیزی هستید. قطعاً کسانی که می‌خواهند بعد از فارغ‌التحصیلی شغل مناسب پیدا کنند، کانادا برای آن‌ها مناسب‌تر از اروپاست. اما کسی که قادر به پرداخت هزینه‌های بالا برای کار و زندگی نیست، بهتر است اروپا را انتخاب کند. البته در هر یک از کشورهای اروپایی نیز جوانب منفی و مثبت زیادی وجود دارد که قبل از انتخاب باید همه‌ی این موارد را در نظر بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد