از مهاجرت تحصیلی به اروپا تا مهندس شدن!

0

امروز می‌خواهیم چند کلامی با مهندس‌های گرامی صحبت کنیم. بیشتر روی صحبتمان با کسانی است که قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا دارند ولی نمی‌دانند که به عنوان یک مهندس، به کدام کشور سفر کنند و درس بخوانند.

هر کشوری خدمات رفاهی و امکانات آموزشی مخصوص به خودش را دارد و گاهی این خدمات شامل تدریس برخی رشته‌ها می‌شوند که در آن‌ها مهندسی وجود ندارد! اما این اتفاقی کاملا عادی است که یک کشور در آموزش رشته‌ی پزشکی بهتر عمل کند ولی در آموزش رشته‌ی مهندسی ضعف داشته باشد.

در این مقاله قرار است راجع‌به کشورهای اروپایی صحبت کنیم که رشته‌ی مهندسی را بهتر از هر کشور دیگری‌ آموزش می‌دهند و برای این کار، دانشگاه‌های بسیار خوبی در آن‌ها احداث شده است.

تحصیل در اروپا برای مهندسان: به انگلستان سر بزنید.

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : در بین کشورهای اروپایی، انگلستان یک انتخاب عالی برای تحصیل در رشته مهندسی است. زیرا در  این کشور بسیاری از دانشگاه‌های مشهور جهان وجود دارند که در آموزش زمینه‌های مختلفی چون مهندسی هوافضا، مکانیک، عمران، برق و … معروف هستند.

علاوه‌بر این، بسیاری از این دانشگاه‌ها آینده‌ی شغلی شما را به عنوان یک مهندس تضمین می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی به سرعت می‌توانید شغل خوبی پیدا کنید و نگران هزینه‌های سربه‌فلک کشیده در این کشور نباشید.

اما از حق نگذریم، مهاجرت به انگلستان گزینه‌ی پرخرجی است. علاوه‌بر این، در صورتی که در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی  زبان کشور انگلستان درس بخوانید، می‌توانید شرایط مهاجرت به ایالات متحده‌ی آمریکا یا کانادا را فراهم کنید و آینده‌ی خود را هر جور که دوست دارید بسازید.

آلمان، کشوری صنعتی برای مهندس‌های باانگیزه

بدون شک انتخاب دوم ما در بهترین کشورهای اروپایی برای دانشجویان مهندسی، آلمان است. در مقالات قبلی به این نکته اشاره کردیم که در آلمان، رشته‌ی مهندسی تمام و کمال آموزش داده می‌شود و دانشجو می‌تواند در هر مقطعی که می‌خواهد (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) به ادامه‌ی تحصیل بپردازد.

نکته‌ی مثبت دیگری که راجع‌به دانشگاه‌های آلمان وجود دارد این است که تحصیل در این دانشگاه‌ها رایگان است (یا حداکثر شهریه‌ای که برای تحصیل در آن در نظر می‌گیرند، صد یورو است).

حتی دروس مهندسی در این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و نیازی نیست که دانشجو حتما زبان آلمانی یاد بگیرد (البته برای معاشرت صحیح با آلمانی‌های سختگیر، بهتر است این زبان را یاد بگیرید).

سوئیس، کشوری آلمانی زبان برای مهندس‌ها

از آن‌جا که سوئیس به خاطر فعالیت بالایش در زمینه‌های مهندسی مکانیک و برق معروف شده است، پس قطعا در این  لیست قرار می‌گیرد.

این کشور اروپایی شرایط بی‌نظیری برای مهندس‌ها و دانشجویان مهندسی ایجاد کرده است و علاوه بر این، سیستم آموزشی دانشگاه‌های سوئیس بسیار باکیفیت است و ترکیبی منحصر به فرد از فرهنگ اروپایی را با چهار زبان رسمی (سوئیسی ، آلمانی ، ایتالیایی و رومانیایی) در اختیار دانشجو قرار می‌دهد. بنابراین این کشور تبدیل به مقصد بسیاری از مهندسانی شده است که قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا شده است.

مهاجرت تحصیلی به نیوزلند مخصوص مهندسان سرمایی

از آنجا که نیوزلند به نیمکره‌ی جنوبی نزدیک‌تر است، پس هوا نیز در این کشور گرم‌تر است و اگر دانشجویی سرمایی هستید، مهاجرت تحصیلی به این کشور را به شما توصیه می‌کنیم. البته ما نیوزلند را صرفا به خاطر هوای گرم‌تر توصیه نکردیم.

این کشور از با ثبات‌ترین اقتصاد جهان برخوردار است که آن را به مقصدی فوق‌العاده برای مهندسان شهرسازی تبدیل کرده است. یعنی کسانی که می‌خواهند یک محیط شهری امن و مناسب بسازند و همه از وجود آن بهره‌مند شوند (زمین‌لرزه‌های پی در پی نیوزلند را به دردسر انداخته است، اگر نمی‌دانستید به این نکته هم توجه کنید).

در حقیقت به همین دلیل است که نیوزلند به مهندس‌هایی با استعداد و پرتلاش نیاز دارد و در دانشگاه‌های خود، بهترین شیوه‌های آموزشی را برای تدریس رشته‌ی مهندسی به کار می‌گیرد.

نیوزلند یک کشور بزرگ با بیش از ۴ میلیون شهروند است، اما هنوز هم در بازار کار خود با کسری مهندسی روبرو است، پس به آن به عنوان یک گزینه‌ی کاملا جدی جهت تحصیل در اروپا  فکر کنید.

دانشگاه‌های فرانسه، مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و مخصوص مهاجرت تحصیلی به اروپا

فرانسه دارای بیش از ۱۰ دانشگاه است که در رده‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS 2019-19 گنجانده شده‌اند. اگرچه در دانشگاه‌های فرانسه، بیشتر رشته‌ها به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند، اما بیش از ۱۰۰۰ رشته‌ی آموزشی که مهندسی نیز در میانشان وجود دارد، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

علاوه بر این، در فرانسه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات آموزشی با کمترین میزان شهریه ارائه می‌شوند که این را می‌توان مزیت بسیار بزرگی به حساب آورد.

جالب است بدانید که حتی می‌توانید برخی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های دنیا را در فرانسه پیدا کنید. یعنی می‌توانید در هنگام تحصیل در فرانسه، بیشتر پول خود را برای کاوش و تفریح صرف کنید (مثلا غذای خوبی بخورید و به فلاکت نیفتید).

علاوه بر این، فرانسه از صنعت گردشگری غنی‌ای برخوردار است و مناطق و مناظر بسیار زیبایی دارد که باعث می‌شود با نگاه کردن به هر سمت، حسابی لذت ببرید. از دانشگاه‌های برتر فرانسه می‌توان به دانشگاه کورل نورمال سوپرایور، دانشگاه پیر و ماری کوری ، علوم پو و دانشگاه پاریس-سود هستند.

اسپانیا، کم خرج کنید ولی طعم تحصیل در اروپا را بچشید!

قطعا کشورهای اروپایی هزینه‌های زیادی بر گردن شما می‌گذارند و به عنوان یک مهندس، شما باید بابت موارد زیادی هزینه کنید. در حقیقت شما  برای انجام پروژه‌های مختلف دانشگاهی، باید تا حد زیادی پول خرج کنید و اگر نتوانید بورسیه‌ی تحصیلی بگیرید، پس کلاهتان پس معرکه است و باید دور کشورهایی چون انگلستان را خط بکشید.

اما کشور اسپانیا، با وجود اینکه در اروپا قرار دارد، کاملا مقرون به صرفه است و نسبت به کشورهایی چون انگلیس، ایالات متحده‌ی آمریکا و … ارزان قیمت‌تر است. علاوه بر این، در این کشور سیستم آموزشی خیلی پیشرفته‌ای وجود دارد و هر سال تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌ی مهندسی برای پذیرش در دانشگاه‌های اسپانیایی اقدام  می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های این کشور می‌توان به زبان اسپانیایی اشاره کرد که زبان ملی آن‌‌ها است. زبان اسپانیایی دومین زبان بین‌المللی در دنیا است که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند و یادگیری آن نیز بسیار ساده است.

فقط کافی است آن را یاد بگیرید تا به جز اسپانیا، با تعداد زیادی از مردم در کشورهای آمریکای لاتین یا آمریکای مرکزی هم‌زبان شوید.

در نروژ، رایگان مهندس شوید!

اگر بتوانید  از دانشگاه‌های دولتی نروژ پذیرش بگیرید، تحصیل شما رایگان خواهد بود و فقط باید به فکر خرج و مخارج و خورد و خوراک باشید.

فرق تحصیل در دانشگاه‌های رایگان نروژ با اخذ بورسیه‌ی تحصیلی یا فول فاند این است که در صورت بورسیه گرفتن، دولت بابت هزینه‌های زندگی و کرایه خانه یا خوابگاه نیز به شما کمک می‌کند؛ اما در صورت اخذ پذیرش از یک دانشگاه دولتی  و رایگان، نباید نگران شهریه‌ی دانشگاه باشید، اما باید به فکر اجاره خانه یا هزینه‌های زندگی (نظیر خورد و خوراک و … باشید).

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که نروژ کشور گرانی است و نمی‌توانید به راحتی از پس هزینه‌های زندگی بربیایید (مثلا شاید خدایی نکرده مجبور شوید روزی یک وعده غذا بخورید. که توصیه می‌کنیم این کار را نکنید و با تمکن مالی بالاتری اقدام نمایید).

حتی اگر هزینه زندگی در نروژ گران‌تر از سایر مناطق اروپا در نظر گرفته شود، مردم محلی و صمیمی نروژ ، مناظر زیبا و میزان جرم و جنایت کم باعث شده تا این کشور به یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل شود.

در این کشور تقریباً ۲۵۰ رشته در مقطع کارشناسی و همچنین ۲۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و مهاجرت و تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی راحت می‌کند. از دانشگاه‌های برتر نروژ می‌توان به دانشگاه برگن، دانشگاه اسلو و دانشگاه علوم و فناوری نروژ اشاره کرد.

سخن آخر

در لیست بالا سعی کردیم جهت مهاجرت به کشورهای اروپایی، مناسب‌ترین و بهترین کشورها را جهت تحصیل در رشته‌ی مهندسی معرفی  کنیم. کشورهایی چون انگلستان، نروژ، فرانسه و … از جمله کشورهایی هستند که از بهترین سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها برخوردار بوده و به شما در یادگیری رشته‌ی حساسی چون مهندسی کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با مدرک معتبر این دانشگاه‌ها به سرعت می‌توانید در اروپا یا حتی سایر کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا کار پیدا کنید و یک مهندس فوق‌العاده باشید.‌

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد