دانشگاه شاریته برلین

0

مقدمه

دانشگاه شاریته برلین : تحصیل در دانشگاه پزشکی شاریته برلین به معنای پا گذاشتن به خاستگاه بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل آلمان در رشته‌های پزشکی و روانشناسی است. دانشگاه پزشکی شاریته برلین یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های دانشگاهی اروپاست. شعار آن «تحقیق، آموزش، درمان و کمک» است.

دانشگاه پزشکی شاریته برلین از رنکینگ بالایی در دنیا برخوردار است و به همین دلیل تبدیل به مقصد مطلوبی برای بسیاری از دانشجویان جهان و ایران شده است. با توجه به اهمیت دانشگاه پزشکی شاریته برلین  برای متقاضیان ایرانی و همچنین موقعیت مناسب علمی این دانشگاه در سطح جهان، در این مقاله در راستای تحصیل در آلمان و مهاجرت به آلمان، به معرفی جامع و کاملی از این دانشگاه خواهیم پرداخت و آن را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه دانشگاه شاریته برلین

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : دانشگاه پزشکی شاریته برلین در سال ۱۷۱۰ به عنوان یک بیمارستان تاسیس شد و هدف از تاسیس آن مقابله با اپیدمی طاعون بود. در سال ۱۷۲۷، بیمارستان به بیمارستان نظامی و مرکز آموزش تبدیل شد و نام شاریته را گرفت. به دنبال ویرانی در جنگ جهانی دوم، بیمارستان بازسازی شد و بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۹، به عنوان‌ موسسه‌ی پزشکی جمهوری دموکرات آلمان مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۳، دانشگاه پزشکی شاریته برلین با دیگر موسسات پزشکی آلمان ادغام و به یکی از مراکز پزشکی اصلی اروپا تبدیل شد.

همانطور که گفته شد، نیمی از برندگان آلمانی رشته‌های پزشکی و روانشناسی از دانشگاه پزشکی شاریته برلین هستند از جمله، رابرت کخ، پزشک و میکرب شناس و پل ارلیش (Ehrlich)، ایمنی شناس.

در سال ۲۰۱۰، دانشگاه پزشکی شاریته برلین سیصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و امروز، کاملاً تحت تملک دولت فدرال برلین است؛ ۳۷۰۰ پزشک در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

سیاست‌های

شعار و هدف این دانشگاه، سرآمدی در زمینه تحقیق، تدریس و سلامت در جهان است. سیاست این دانشگاه تمرکز بر آموزش و پژوهش‌های نوین در عرصه‌ی پزشکی در آلمان است. به همین منظور سالانه بودجه‌ای در حدود ۲۲۰ میلیون یورو برای تحقق این اهداف در نظر می‌گیرد. محوریت مراقبت از بیمار، کارآمدی نظام درمان و مسئولیت، این دانشگاه را به یکی از مهم‌ترین مراکز پزشکی دنیا تبدیل کرده است.

رتبه‌بندی کشوری و جهانی دانشگاه شاریته برلین

رتبه بندی QS

اگر قصد تحصیل در آلمان و در دانشگاه هایلدبرگ را دارید، خوب است بدانید که رتبه‌ی جهانی دانشگاه پزشکی شاریته برلین ۴۱ است.

رتبه بندی جهانی Times Higher Education

دانشگاه پزشکی شاریته برلین در این رتبه‌بندی توانسته در جهان رتبه ۷۵ را در سال ۲۰۲۱ به دست آورد.

تعداد کل دانشجویان

تعداد دانشجویان دانشگاه پزشکی شاریته برلین ۸۰۰۰ نفر است. دپارتمان‌ها و موسسات دانشگاه پزشکی شاریته برلین ۱۰۰ مورد هستند که در ۱۷ مرکز شاریته (CharitéCentres) سازمان یافته‌اند.

تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه شاریته برلین

تعداد ۱۷۰۰ دانشجو در این دانشگاه، خارجی هستند.

دانشکده‌ها

. مراکز شاریته (CC) دانشگاه پزشکی شاریته برلین به شرح زیر هستند:

CC 1: سلامت و علوم انسانی

CC 2: علوم پایه (سال اول)

CC 3: دندانپزشکی، فک و دهان

CC 4: درمان و تحقیق

CC 5: آزمایشگاه تشخیص و طب پیشگیری

CC 6: رادیولوژی تشخیصی و مداخله‌ای و پزشکی هسته‌ای

CC 7: هوشبری، مدیریت اتاق عمل و پزشکی مراقبت‌های ویژه

CC 8: جراحی

CC 9: تروماتولوژی و پزشکی ترمیمی

CC 10: مرکز جامع سرطان شاریته

CC 11: بیماری‌های قلبی عروقی

CC 12: پزشکی داخلی و درماتولوژی

CC 13: پزشکی داخلی، دستگاه گوارش و ابرشناسی

CC 14: پزشکی تومور

CC 15: عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشکی

CC 16: شنوایی سنجی/ آواشناسی، چشم پزشکی و پزشک گوش و حلق و بینی

CC 17: پزشک زنان، پزشک زایمان، پزشک اطفال و نوجوانان با مرکز پزشک زایمان و ژنتیک انسانی

۱۳ مرکز بر مراقبت از بیماران متمرکز هستند و مابقی بر تحقیق و آموزش.

این دانشگاه تنها یک دانشکده پزشکی دارد که هم به دانشگاه هومبولت برلین و هم به دانشگاه آزاد برلین خدمات ارائه می‌کند.

پردیس ها

دانشگاه پزشکی شاریته برلین چهار پردیس و نزدیک به ۱۰۰ دپارتمان و موسسه مختلف دارد. پردیس‌های دانشگاه پزشکی شاریته برلین که در سطح شهر برلین قرار دارند عبارتند از پردیس بنیامین فرانکلین، پردیس شاریته میته (Charité Mitte)، پردیس ویرچو کلینیکوم (Virchow-Kilinikum) و پردیس برلین بوخ (Berlin Buch)؛ این پردیس‌ها در زمینی به مساحت ۵۴۰ هزار متر مربع واقع شده‌اند.

رشته‌های دانشگاه شاریته برلین

دانشگاه پزشکی شاریته برلین از گذشته به آموزش پزشک و دندانپزشک مشغول بوده اما اکنون در علوم بهداشت و سلامت نیز در مقطع کارشناسی دوره ارائه می‌کند. دانشگاه پزشکی شاریته برلین همچنین یازده دوره کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که دانشجویان را برای نقش‌های مدیریتی در بخش مراقبت بهداشت و سلامت، آماده می‌کنند. رشته‌های ارائه شده در دانشگاه عبارتند از:

پزشکی

دندانپزشکی

کارشناسی علوم بهداشت و سلامت

کارشناسی پرستاری

کارشناسی ارشد:

اپیدمی شناسی کاربردی

اپیدمی شناسی

آموزش حرفه‌های بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامت بین المللی

علوم اعصاب پزشکی

پزشکی مولکولی

بهداشت عمومی

امکانات دانشگاه شاریته برلین

  • نزدیک به ۱۰۰ کلینیک و موسسه مختلف در زمینه‌های پزشکی
  • کتابخانه‌ای با منابع غنی در حوزه‌های پزشکی
  • کمیته‌ها و انجمن‌های دانشجویی که فضایی برای کمک به دانشجویان جدید فراهم کرده است.

مسکن و خوابگاه

دانشجویانی که از خارج از برلین در دانشگاه پزشکی شاریته پذیرفته می‌شوند، می‌توانند در یکی از مجتمع‌های دانشگاه که توسط Studentenwerk اداره می‌شود، اقامت کنند.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه شاریته برلین

برای اخذ پذیرش مدارک زیر را لازم خواهید داشت:

  • فرم درخواست
  • انگیزه نامه
  • در صورت وجود، مدرک حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی
  • رزومه
  • مدرک زبان
  • دانشگاه پزشکی شاریته برلین دوره‌های کارشناسی خود را به زبان آلمانی برگزار می‌کند بنابراین باید مدرک زبان آلمانی C1 یا C2 (بستگی به رشته دارد) یا معادل این مدارک را داشته باشید.

هزینه‌ها و شهریه دانشجویان بین‌المللی

به طور متوسط هزینه اجاره اتاق مناسب و زندگی برای یک دانشجو در شهر برلین بین ۵۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

امکان کار نیمه وقت در هنگام تحصیل برای دانشجویان خارجی وجود دارد. همچنین پس از اتمام تحصیل می‌توانید تا سقف ۱۸ ماه در آلمان بمانید و کار کنید

هزینه‌های دانشگاه پزشکی شاریته برلین بین ۱۵۰۰  تا بیش از ۵۰۰۰ یورو در هر ترم متغیر است.

بروسیه‌ها

  1. بورسیه دپارتمان بین‌المللی: این بورسیه هر سال به دانشجویان لیسانس، فوق لیسانس و دکترایی که در انتهای تحصیل خود از لحاظ مالی تحت فشار مالی هستند، اعطا می‌شود. به دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس، ماهانه ۶۰۰ یورو و به دانشجویان دکترا ماهانه ۸۰۰ یورو تعلق می‌گیرد.
  2. بورسیه Habilitation: بورسیه‌ای برای زنان محقق جوان در مقطع دکترا که هر سال با هدف برابری آموزشی به زنان دانشجو اعطا می‌شود.
  3. بورسیه BMBF: بورسیه‌هایی که مرکز زنان و فرصت‌های برابر در آلمان به دانشجویان خارجی، مهاجر، زنان دانشجو، دانشجویان کم‌توان جسمی و… اعطا می‌کند. تعداد و تنوع این بورسیه‌ها بسیار زیاد است و برای اطلاع از آن‌ها باید در سایت این مرکز، بورسیه مورد نظر خود را جست‌و‌جو کنید.
  4. بورسیه‌ای که دانشگاه شاریته برلین برای دانشجویان دکترا با هدف پیشبرد تز دکترا در نظر گرفته است. این بورسیه در سال آخر تحصیل به دانشجویانی که برای به انجام رساندن تز دکترا به منابع مالی نیاز دارند اعطا می‌شود و مبلغ آن هم توافقی است.
  5. بورسیه‌های جورج فارست که از ۶ ماه تا ۲ سال برای دوره‌های فلوشیپ به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد.
  6. بورسیه BAFOG: بورسیه‌ای دولتی که همه دانشجویان بین‌المللی در هر مقطعی می‌توانند از آن بهره‌مند گردند.

بیشتر این بورسیه‌ها مستقیما مربوط به خود دانشگاه شاریته برلین نیست و عموما از طرف نهادهای دولتی یا خصوصی به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

  • کارشناسی ارشد بهداشت بین المللی
  • کارشناسی ارشد علوم اعصاب پزشکی
  • کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد