تحصیل عکاسی در ایتالیا

0

مقدمه

تحصیل عکاسی در ایتالیا بیشتر مردم معتقدند که رشته‌ی عکاسی یک رشته‌ی تجربی است و افراد می‌توانند با یک دوره‌ی کوتاه مدت آن‌را یادبگیرند و از اینکه این هنر به عنوان یک رشته‌ی آکادمیک در دانشگاه تدریس می‌شود، تعجب می‌کنند. اما کسانی که در این رشته مشغول به ‌تحصیل هستند و اساتید این رشته، نظرشان کاملا متفاوت است.

تحصیل عکاسی در ایتالیا

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : نظر آن‎ها بر این است که استودیوهای عکاسی به حرفه‌ی عکاسی می‌پردازند ولی دانشگاه، هنر عکاسی را به دانشجویان آموزش می‌دهد. کسانی‎که در رشته‌ی عکاسی تحصیل می‌کنند با فنون مختلفی در این زمینه آشنا می‌شوند و اطلاعات جامعی در مورد رشته‌های مختلف عکاسی از جمله عکاسی خبری، تبلیغاتی، علمی، طبیعت و پرتره پیدا می‌کنند.

عکاسی یکی از رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار شاخه‌ی هنر در ایتالیاست. این رشته‌ی جذاب علاقه‌مندان و طرفداران مخصوص به خود را دارد. اگر به فکر تحصیل در رشته‌ی عکاسی هستید و دوست دارید این تجربه‌ی ارزشمند را در یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپا کسب کنید، هیچ شکی وجود ندارد که تحصیل در ایتالیا و دانشگاه‌های فوق‌العاده‌ی آن می‌تواند یک تجربه‌ی شگفت‌انگیز و تکرارنشدنی برای شما علاقه‌مندان به این رشته‌ی زیبا باشد. به لطف وجود دانشگاه‌های برتر و سطح اول جهانی به‌خصوص در زمینه‌ی هنر، ایتالیا انتخاب اول دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این رشته است. در این مقاله شما را به طور کامل با شرایط تحصیل عکاسی در ایتالیا آشنا می‌کنیم.

چرا تحصیل عکاسی در ایتالیا فرصت ویژه‌ای محسوب می‌شود

  1. ایتالیا، زادگاه هنرمندان بی‌نظیری است

ایتالیا مهد دوره‌ی نوزایی یا رنسانس در سده‌ی ۱۴ میلادی است. در این دوره هنرمندان زیادی از جمله لئوناردو داوینچی، رافائل سانتسیو، میکل‌آنژ، دوناتلو و… آثار خارق‌العاد‌ه‌ای را خلق کردند که موجب پیشرفت‌های عظیمی در دانش و هنر مدرن شد. تحصیل در دانشگاه‌های هنر ایتالیا به شما این امکان را می‌دهد که نه تنها در کلاس‌های آموزشی بلکه در محیط خارج از دانشگاه، توان و مهارت‌های خلق آثار هنری خود را ارتقاء دهید.

  • هنر در تاروپود شهرهای ایتالیاست

شما در ایتالیا می‌توانید هنر را  در تمامی نقاط آن پیدا کنید؛ خیابان‌ها، مکان‌های باستانی، موزه‌ها، تئاترها و حتی در غذاهای ایتالیایی. بدون شک، بودن در چنین محیطی احساس شور و شوق مضاعفی در شما به عنوان یک دانشجوی رشته‌ی هنر ایجادخواهدکرد. علاوه بر این اماکن و طبیعت زیبای این کشور نه تنها شما، بلکه هر بیننده‌ای را ناخودآگاه بر سر ذوق می‌آورد.

  • دانشگاه‌های بین‌المللی با محیطی مناسب برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌ی هنرعکاسی وجود دارد

یکی از دلایل تمایل دانشجویان بین‌المللی به تحصیل در ایتالیا، قدمت و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا است. همچنین فضای چند ملیتی دانشگاه‌های این کشور به همراه شعبه‌های زیاد دانشگاه‌های بین‎المللی در ایتالیا، شرایط را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی آسان‌کرده‌است.

  • هزینه‌ی تحصیل و زندگی در ایتالیا پایین است

ایتالیا یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کشورهای مطرح اروپایی از نظر هزینه‌ی تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی است و از این منظر برای دانشجویان بین‌المللی یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود. شهریه‌ی دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سالانه بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو و برای مقطع دکترا تقریباً رایگان است.

  • تحصیل به زبان انگلیسی ممکن است

در ایتالیا شما می‌توانید اکثر  رشته‌های هنری از جمله عکاسی را به زبان انگلیسی تحصیل کنید. البته در مقطع کارشناسی تنها تعداد محدودی از رشته‌های هنری از جمله هنر‌های نمایشی و میراث فرهنگی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود؛ اما در مقطع کارشناسی‎ارشد با طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنری که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، مواجه خواهید شد و می‌توانید به‌راحتی در دوره‌هایی مانند سینما، عکاسی، نمایش و تئاتر،  فیلم‌سازی و… به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

  • امکان یافتن کارحین تحصیل در ایتالیا وجود دارد

به عنوان یک دانشجوی رشته‌ی هنر در ایتالیا، می‌توانید برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند آموزش زبان انگلیسی، کار در داخل دانشگاه، راهنمای گردشگری، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و… در ایتالیا فعالیت می‌کنند.

  • می‌توانید به تمام کشورهای حوزه‌ی شنگن سفر کنید

با دریافت ویزای ایتالیا می‌توانید بدون محدودیت حین تحصیل و در تعطیلات تابستانی و زمستانی به تمام کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا (مانند فرانسه، اسپانیا، سوئیس، آلمان و…) سفر کنید و تجربه‌ی اروپاگردی را نیز در کنار تحصیل داشته باشید.

انواع رشتههای دوره‌ی عکاسی در ایتالیا

ایتالیا مهد هنر و یکی از قطب‌های مد و فشن در دنیا به حساب می‌آید. وقتی میید.   وقتی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‎ی عکاسی به ایتالیا می‌روید با شاخه‌های متعدد این رشته تحصیلی پرطرفدار مواجه می‌شوید که هرکدام جایگاه ویژه‌ای دارند ولی در میان آن‌ها، عکاسی مد از شاخه‌های بسیار جذاب و جالب این رشته به حساب می‌آید. یک عکاس برتر مد باید هم از نظر تکنیکی ماهر و هم از لحاظ هنری بااستعداد باشد و با مردم خوب ارتباط برقرارکند.

به‌جز شاخه مد و فشن در رشته‌ی عکاسی در ایتالیا، شاخه‌های عکاسی خبری، عکاسی صنعتی، عکاسی طبیعت و تولید فیلم هم طرفداران زیادی دارد.

شرایط لازم برای تحصیل عکاسی در ایتالیا در مقاطع مختلف

  • دانشجویان خواهان دریافت پذیرش برای اخذ مدرک کارشناسی حتماً باید دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیلی از یک مرکز معتبر باشند. این مدرک باید به آن‌ها اجازه‌ی تحصیل در مقطع بالاتر را بدهد. همچنین تسلط کافی به زبان ایتالیایی برای این افراد ضروری است.
  • دانشجویان متقاضی برای مقطع کارشناسی ارشد حتماً باید مدرک لیسانس معتبری داشته باشند و با توجه به دانشگاهی که خواهان دریافت پذیرش از آن هستند، مدارک تحصیلی خود را بسته به دانشگاه و رشته به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ارائه کنند.
  • دانشجویان متقاضی برای دوره‌ی دکترا نیز باید مدرک‌ کارشناسی ارشد را از دانشگاهی که مورد تایید ایتالیا باشد، گرفته باشند.

مدارک لازم برای تحصیل عکاسی در ایتالیا

متقاضیان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی عکاسی در ایتالیا برای اخذ پذیرش حتماً باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • رزومه‌ی کاری
  • نمونه کارهای هنری و حرفه‌ای (پورتفلیو)
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک مربوط به دوره‌ها و حضور در کارگاه‌های آموزشی
  • گواهی مدرک مهارت در زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • پاسپورت
  • رسید پرداخت هزینه‌های اخذ پذیرش

هزینه‌ی زندگی و تحصیل عکاسی در ایتالیا

هزینه‌ی تحصیل:

  • دانشگاه‌های دولتی

شهریه‌ی میانگین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، بسته به رتبه‌ی دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی و مقطع تحصیلی، بین ۸۵۰ تا ۳۵۰۰ یورو در سال است.

  • دانشگاه‌های خصوصی

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بسیار متغیر است و در بیشتر این دانشگاه‌ها برای دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا و سایر دانشجویان یکسان است.

هزینه‌ی زندگی:

  • هزینه‌ی مسکن

هزینه‌ی مسکن در ایتالیا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه است. دانشجویانی که به طور مستقل زندگی می‌کنند، تقریباً ماهانه ۲۶۶ یورو می‌پردازند و آن‌هایی که در خوابگاه دانشجویی اقامت دارند، بیش از ۲۵۷ یورو در ماه هزینه می‌کنند.

  • هزینه‌ی رفت‌و‌آمد

البته در کنار هزینه‌‌‌‌ی مسکن، مخارج دیگری هم وجود دارد از جمله هزینه‌های مربوط به رفت‌و‌آمد. مسلماً بهترین راه برای کاهش هزینه‌های رفت‌و‌آمد، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. خوشبختانه با ارائه‌ی کارت دانشجویی، هزینه‌ی مترو و تراموا کمتر از حد معمول و چیزی مابین ۲۵ تا ۳۵ یورو در ماه محاسبه می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل رشته عکاسی

دانشکده‌ی بین‌المللی مد و طراحی میلان (RM Milan – international fashion and design school):

 دانشکده RM میلان به تازگی و بر اساس نیاز مؤسسات مد و طراحی در این شهر ساخته شده است و از نظر علمی و عملی کاملاً قوی است. در این دانشکده تمام رشته‌های تحصیلی از جمله، عکاسی، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشکده‌ی مد فراری (Ferrari Fashion School):

کلاس‌های درس در این دانشکده با تجهیزات کامل و همواره مطابق آخرین پیشرفت‌های علمی ارائه می‌شوند. بهره‌مندی از این کلاس‌ها برای دانشجویان دانشکده کاملاً امکان‌پذیر است و بدین ترتیب، به آن‌ها امکان استفاده از ابزار و موادی را می‌دهد که آن‌ها در دنیای کاری آینده‌ی خویش با آن مواجه خواهند شد.

مؤسسه مد و طراحی RM میلان (RM Istituto Moda e Design Milano):

این دانشکده از شیو‌ه‌ای مدرن برخوردار است و برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند آینده‌ای درخشان‌ داشته باشند. مهم‌تر از همه‎ی این‌ها، این دانشکده یک تیم بسیار قوی از اساتید را گرد هم آورده که همه‌ی آن‌ها در رشته‌ی خود نام‌آور هستند. رشته‌ها در این موسسه به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند.

دانشکده‌ی عکاسی ایتالیا (Istituto Italiano Fotografia):

دانشکده‎ی عکاسی ایتالیا، به مدت ۲۰ سال است که یک مؤسسه پیشگام در حوزه‌ی آموزش حرفه‌ای عکاسی در ایتالیاست. آموزش در دانشکده‎ی عکاسی ایتالیا (IIF)، با رویکرد عملی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

آکادمی فیلم رم (Roma Film Academy):

هدف این آکادمی، تبدیل اشتیاق و علاقه‎ی دانشجویان به یک حرفه است: این نتیجه تنها از طریق یک طرح درسی به‌دست‌می‌آید که به تفصیل و با جزئیات نوشته شده و به‌گونه‎ای طراحی شده‌است که ابزارهای ضروری جهت یادگیری پایه‌های فنی و تئوری دروس و سایر بخش‌های مجموعه را در اختیار هر یک از دانشجویان قرار دهد. دروس به زبان ایتالیایی ارائه شده و البته در مواردی برخی واحدها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

آکادمی مد بهروز (Uptodate Fashion Academy):

این دانشکده در دنیای مد و مطالعات زیبایی پیشگام است و براساس مفهومی جدید بنا شده که ترکیبی از خلاقیت، تخصص و پژوهش مد است. آکادمی مد Uptodate در قلب میلان، پایتخت مد جهان واقع شده؛ این آکادمی در سال ۲۰۰۱ با مأموریت ارائه‌ی بالاترین سطوح دانش مد و آموزش آن، برای معرفی متخصصین نوظهور به دنیای مد و زیبایی تأسیس شد. رشته‎ی عکاسی به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در این آکادمی تدریس می‌شود.

دانشگاه مد میلان :(Milan Fashion Campus)   

هدف این دانشگاه، پرورش دانشجویان زبده است و بدین منظور، به آن‌ها چگونگی گردآوری یک مجموعه‌ کار خلاقانه را تدریس می‌کنند.

کار حین تحصیل در ایتالیا

دانشجویان غیربومی در ایتالیا می‌توانند در حین تحصیل، اقدام به‌کار کنند ولی ساعات کاری در هفته نباید بیش از روزی ۴ ساعت باشد.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی از رشته‌ی عکاسی در ایتالیا

عکاسی یک سرگرمی عالی است،  همچنین می‌تواند یک مسیر شغلی هیجان‌انگیز نیز باشد. گزینه‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی عکاسی وجود دارد:

  • عکاس خبری
  • تصویربردار دیجیتال یا روتوش‌کار عکس
  • عکاس مد یا عکاس رویداد‌های خبری
  • عکاس آزاد

در آمد در صنعت عکاسی بسته به موقعیت کاری متغیر است. در آمد حرفه‌ی عکاسی از تقریباً ۳۰۰۰۰ یورو در سال شروع می‌شود و در صورت داشتن تجربه‌ی کاری می‎تواند بیش از این مبلغ هم باشد. برای عکاسی آزاد و قراردادی به‎طور معمول دستمزد ساعتی پرداخت می‎شود؛ با مبالغی که از ساعتی ۳۰ یورو شروع می‎شود.

سؤالات متداول

  1. بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل رشته‌ی عکاسی کدام هستند؟

دانشکده‌ی بین‌المللی مد و طراحی، دانشکده‌ی مد فراری، مؤسسه‌ی مد و طراحی RM میلان، دانشکده‌ی عکاسی ایتالیا، آکادمی فیلم رم، آکادمی مد به‌روز و دانشگاه مد میلان.

  • برنامه‌ی درسی رشته‌ی عکاسی در ایتالیا شامل چه دروسی است؟

تاریخچه‌ی عکاسی، مطالعه‌ی نام‌های بزرگ از عکاسی مد زنانه و مردانه، عکاسی از لوازم آرایشی، عکاسی لباس عروس، عکاسی مد و عکاسی از شیوه‌ی زندگی.

  • هدف از تدریس عکاسی در ایتالیا به زبان انگلیسی چیست؟

دوره‌های برگزار شده به زبان انگلیسی به منظور فراهم‌آوردن امکان ادامه‌ی تحصیل برای متقاضیان از سراسر دنیا و ایجاد حرفه‌ای خلاق و درعین حال کسب دانش و مهارت‌های فنی است تا بتوان نیازهای بازارهای مد دنیا را از طریق روش‎های حرفه‌ای و جدید بین‌المللی برآورده کرد.

نتیجه‌گیری

رشته‌ی عکاسی از آن دسته رشته‌های تحصیلی در دنیاست که با توجه به کارایی و بازارکارش هر روز بیش از قبل متقاضی دارد. هرچند که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا همه خود را عکاس می‌دانند ولی اگر بخواهید به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای وارد بازارکار جهانی شوید و از این راه کسب درآمد کنید، بهتر است این رشته را به‌صورت آکادمیک فرابگیرید و برای این‌کار چه کشوری بهتر از ایتالیا.

خوشبختانه دانشگاه‌های بسیار خوبی در ایتالیا این رشته را ارائه می‌کنند و شما می‌توانید در برخی از این دانشکده‌ها، این رشته را به زبان ایتالیایی یا انگلیسی فرا بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد