وکیل ثبت طرح صنعتی چه وظایفی دارد؟

0

وکیل ثبت طرح صنعتی چه وظایفی دارد؟ مالکیت در گذشته بیشتر اشاره به ارتباط مابین اشخاص و اموال فیزیکی و قابل روئیت بوده است. امروزه با شکل گیری مفهوم جدید مالکیت و حمایت دولت ها از آن به طور کلی تعریف مالکیت و حدود و ثغور آن متحول شده و مالکیت های معنوی نیز به دسته مالکیت ها اضافه شده است. مبحث وکیل ثبت طرح صنعتی نیز یکی از موارد لازم در زمان ماست.

وکیل ثبت طرح صنعتی چه وظایفی دارد؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : طرح های صنعتی نیز از مالکیت معنوی برخوردار هستند. در ماده ۲۰ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۸۶ تعریف به خصوصی دارد. به هر نوع ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرنوع شکل سه بعدی با خطوط و رنگ ها یا بدون آن، به طرزی که ترکیب یا شکل یک محصول یا فرآورده صنعتی یا صنایع دستی را دچار تغییر کند طرح صنعتی گفته می شود.

همچنین در این تعاریف حقوق انحصاری صاحبان یا پدیدآورنده طرح بر تمامی پدیده هایی با ماهیت صنعتی، خدماتی یا بازرگانی و کلیه علائم و نشانه های معرف مربوط به آن را مالکیت صنعتی می گویند. در این بخش از سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری مبحث وظایف یک وکیل خبره در ثبت طراحی صنعتی را بررسی می کنیم.

اهمیت وکیل ثبت طرح صنعتی

علت ثبت و فلسفه حمایت دولت از حقوق ثبت کنندگان طرح های صنعتی به وجود آوردن انحصار در منافع طرح برای طراح و ثبت کننده به عنوان خالق آن است.

ثبت یک طرح صنعتی و مسئله استفاده از منافع تولید، توزیع، انتشار و ارائه آن از دو راه صورت می گیرد. یکی نامیده شدن طرح به اسم فرد ثبت کننده و دوم ایجاد انحصار در استفاده عملی از طرح ثبت شده است. با این حال ممکن است سوءاستفاده هایی در این موارد پیش آید و افراد دیگری از اسامی یا فرم های طرح صنعتی استفاده کنند.

پس از تاریخ ثبت یک طرح صنعتی استفاده غیر قانونی و بدون رضایت مالک طرح صنعتی ثبت شده جرم محسوب می شود. این موضوع ممکن است عمدی یا سهوی پیش بیاید. احقاق حق شرکت هایی که قبلا نسبت به ثبت طرح صنعتی اقدام کرده اند، توسط وکیل ثبت طرح صنعتی امکان پذیر است.

در این باره به موجب ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی و و ماده یک کنوانسون پاریس مصداق رقابت مکارانه و موجب ایجاد مسئولیت برای استفاده کننده است. با پیگیری یک وکیل استفاده کننده مجبور به جبران غرامت مالک طرح صنعتی می شود. حتی در مواردی موضوع واجد وصف مجرمانه بوده و با شکایت شاکی خصوصی مرتکب شونده با مجازات نیز روبرو خواهد شد.

وظایف وکیل ثبت طرح صنعتی

از وظایف وکیل ثبت طرح صنعتی تحقیق در این مورد است که آیا محصولات تولید شده مشمول حمایت قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری هستند یا خیر. وکیل ثبت طرح صنعتی با تقدیم اظهارنامه ثبت طرح های صنعتی به اداره مالکیت صنعتی اقدام به ثبت طرح می کند. اظهارنامه ای که به اداره ثبت طرح های صنعتی تقدیم می شود باید حاوی نقشه های طرح، عکس و سایر مشخصات گرافیکی مربوط به کالا باشد.

همچنین باید نوع فرآورده ای که طرح صنعتی برای آن ساخته شده است، در اظهارنامه لحاظ شود. وکیل باید مدرک نمایندگی خود را به اظهارنامه پیوست کند.

یک وکیل خبره در تنظیم اظهارنامه دقت کافی مبذول خواهد کرد. زیرا تسلیم اظهارنامه به صورت ناقص موجب اتلاف زمان و حتی از بین رفتن حقوق طراح آن شود.

در صورتی که حق انحصار پدید آورنده طرح مورد تعرض قرار گیرد وکلا از طریق مراجع قانونی حق آن ها را مطالبه خواهند کرد. هر گونه استفاده شامل ساخت یا فروش و وارد کردن اقلام حاوی طرح به عنوان سوءاستفاده از طرح موجب دفاع از حقوق طراح می شود. در صورت فوت مالک طرح نیز حقوق طرح صنعتی ثبت شده به ارث خواهد رسید.

اگر یک طرح صنعتی به صورت همزمان از طرف دو نفر به اداره مالکیت صنعتی ارائه شود، شخصی مالک طرح و حقوق آن خواهد شد که زودتر نسبت به ثبت آن اقدام کرده باشد. در این حالت جرمی متوجه فردی که طراح اصلی نیست نخواهد شد اما گواهی نامه ثبت طرح صنعتی او باطل می شود. در این مورد وکلا وظیفه اثبات حقوق طراح اصلی را به عهده دارند.

در آخر

با وظایف وکیل ثبت طرح صنعتی و اهمیت آن برای حفظ حقوق طراه و مالک آن آگاهی پیدا کردیم. حمایت های قانونی و دولتی از طرح ثبت شده باعث می شود که مالکیت پدیدآورنده طرح محترم شمارده شود. در این صورت از تضییع حقوق طراح و خالق طرح جلوگیری به عمل می آید.

شناسایی حق مالکیت و استفاده از حمایت های قانونی و قضایی نیاز به دانش حقوقی مکفی و تخصصی دارد. با استفاده از علوم حقوقی وکلای خبره در این زمینه از ابتدای ثبت طرح صنعتی و استفاده از آن از حمایت و سایه امن قانون بهره مند می شوید. دفتر وکالت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری برای کمک به شما در شاخه ثبت طرح صنعتی آماده پاسخگویی به سوالات و انجام امور خواهد بود. با ما در تماس باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد