وکالت اخذ کد اقتصادی به چه معناست؟

0

وکالت اخذ کد اقتصادی به چه معناست؟ منظور از کد اقتصادی شماره ای ۱۲ رقمی است که پس از طی مراحل مختلفی از سوی اداره دارایی واقع در مراکز استان صادر می شود. هر شرکت یا شخصیت حقوقی به کد اقتصادی نیاز دارد و اخذ این کد درواقع از جمله اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت محسوب می شود. زیرا باید در فاکتورها یا قراردادهای مختلف ذکر شود.

وکالت اخذ کد اقتصادی به چه معناست؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : با توجه به اهمیت بالای این مسئله اشخاص در این باره تحقیقات مختلفی را انجام می دهند. طی این بررسی ها حتما با مواردی از جمله وکالت اخذ کد اقتصادی مواجه می شوید. به همین دلیل در این نوشته به توصیف کارکردها و معنای این نوع از وکالت می پردازیم.

وکالت اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی از این جهت اهمیت دارد که موجب شناخته شدن شرکت های تولیدی، خدماتی و غیره در اداره دارایی می شود. به همین دلیل به شرکت ها مهلتی حداکثر دو ماهه داده می شود که نسبت به دریافت کد اقتصادی خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است که اشخاص حقیقی که به فعالیت های هنری همانند ساخت فیلم، خطاطی، ترجمه کتب، امور گرافیکی وغیره می پردازند، نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند. این قانون در خصوص اتحادیه های امور صنفی نیز صادق است.

مراحل دریافت کد اقتصادی پیچیدگی های خاصی دارد و به همین دلیل وکالت اخذ کد اقتصادی ضرورت پیدا می کند. چنان که وکالت در این امور شامل تهیه مدارک و طی مراحل مربوطه می شود که در ادامه توضیحات بیشتری را در این رابطه ارائه می دهیم.

مراحل اخذ کد اقتصادی توسط وکیل

از جمله مراحلی که توسط وکالت در رابطه با اخذ کد اقتصادی طی می شود، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دفترچه مربوط به اخذ کد اقتصادی در دفاتر واحد اطلاعات و خدمات اداری دارایی در درسترس متقاضیان قرار می گیرد؛
  • فرم های مربوط به اخذ کد اقتصادی باید از واحد مرتبط دریافت شود و به شکل تکمیل شده تحویل دهید؛
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ این کد و مدارک مربوط به وکالت اخذ کد اقتصادی باید به اداره دارایی ارائه شود؛
  • دریافت کد اقتصادی نیز همانند سایر موارد اداری هزینه هایی را در پی خواهد داشت که شامل حق تمبر و سایر هزینه ها می شود. این هزینه ها باید به حساب اداره دارایی واریز شوند.

امروزه برخی از مراحل به خصوص مراحل ابتدایی به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری انجام می شود. به همین  برای وکالت اخذ کد اقتصادی موظف است؛ با مراجعه به سامانه مرتبط ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی را انجام دهد. پس از انجام مراحل پیش ثبت نام و ورود و تکمیل اطلاعات خواسته شده، پاکتی حاوی نام کاربری و رمز ورود از سوی اداره امور مالیاتی به دست متقاضی می رسد.

نام کاربری و رمز ورود جدید به متقاضیان یا نماینده قانونی آن ها اجازه ورود مجدد به سامانه و درج اطلاعات مورد نیاز را می دهد.

دلایل اهمیت وکالت اخذ کد اقتصادی

واژه اجباری در قانون امور مالیاتی مزایایی که اخذ کد اقتصادی برای دارندگان به همراه می آورد را نفی نخواهد کرد. کلیه شرکت ها با دریافت این کد قادر به حضور در مزایده ها و مناقصات مختلف و تنظیم قراردادهای پرسود با موسسات و شرکت های دولتی خواهند بود.

با این حال تمامی این مزایا در گرو انجام درست و اصولی روال اخذ کد اقتصادی است. البته این امر به دانش، آگاهی و تجربه نیاز دارد. شخصی که  برای این کار اقدام می کند، باید از تمامی موانع یا شرایط موجود مطلع باشد.

درصد قابل توجهی از متقاضیان احتمالا از این موارد مهم بی اطلاع هستند. البته علاوه بر این ها، زمان نیز اهمیت زیادی دارد. بدون شک دریافت شماره اقتصادی نیز همانند سایر امور اداری نیازمند صرف زمان است. بیشتر فعالان اقتصادی مشغله های کاری مختلفی دارند که زمان آزادی برای آن ها باقی نخواهد ماند.

به همین دلیل وکالت اخذ کد اقتصادی به شما اطمینان می دهد که در کوتاه ترین زمان ممکن امور مالی مهم شخصیت حقوقی را بدون هیچ گونه خطا انجام می دهد. بنابراین ضرورت استفاده از وکیل همان سپردن کار به کاردان است که همیشه منفعت های فراوانی را در درازمدت به همراه می آورد.

سخن پایانی

امور مالی و مالیاتی از مهم ترین دغدغه های هر شخصیت حقوقی به شمار می رود. به همین دلیل بعد از ثبت شرکت باید در اولین قدم کد اقتصادی دریافت شود. این کد موجب شناسایی شرکت در اداره دارایی و امور مالیاتی می شود و باید در تمامی قراردادها و فاکتورها درج شود. با این حساب اخذ کد اقتصادی برای بیشتر شخصیت ها به جز اشخاص حقیقی که به امور هنری مشغول هستند؛ اجباری است.

روال دریافت این شماره، پیچیده و زمان بر خواهد بود و تا زمانی که به درستی انجام نشود؛ شرکت قادر به انجام معاملات مالی قانونی نیست. به همین دلیل حضور وکالت اخذ کد اقتصادی ضرورت پیدا می کند و این اطمینان را به شرکت ها می دهد که در کوتاه ترین زمان ممکن این شماره را دریافت کنند.

باتوجه به اهمیت دانش، اطلاعات کافی و تعهد در وکلا، انتخاب وکیل مناسب برای این امر بسیار مهم به نظر می رسد. بنابراین اگر به دنبال وکلای مجرب در این زمینه هستید، هر چه زودتر با کارشناسان ما در سایت سعید شهبازی ارتباط برقرار کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد