طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی است؟

0

طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی است؟ این روزها بسیاری از افراد به دنبال راه اندازی آشپزخانه های صنعتی هستند. اما برای تاسیس چنین کسب و کاری نیاز به خرید وسایل تخصصی و حرفه ای در این زمینه خواهید داشت. اما این سوال پیش می آید که هدف از طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر چه اساسی است؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : این تجهیزات چه ویژگی ها و کاربردهایی دارند؟ اگر شما نیز قصد ایجاد چنین کسب و کاری را دارید و به دنبال شناخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی هستید، با ما در ادامه این متن همراه باشید. در این متن قصد داریم فاکتورهایی که طراحی این تجهیزات را با سایر تجهیزات معمولی متمایز می کند، شرح دهیم.

هدف از طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

به منظور راه اندازی آشپزخانه های صنعتی ابتدا باید با لوازم آشپزخانه های بزرگ آشنا شوید. سپس کاربرد هر یک از آن ها را بدانید. به این ترتیب وسایل مورد نیاز در آشپزخانه را با توجه به هدف خود انتخاب خواهید کرد.

به این منظور ابتدا باید با تجهیزات مختلف در آشپزخانه های صنعتی آشنا شوید. هر یک از تجهیزات موجود در آشپزخانه های صنعتی ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از این رو امکانات و کاربرد های آن ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

هدف از طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی با توجه به کاربردهای آن ها نیز متفاوت است. برخی از لوازم در آشپزخانه های صنعتی بسیار لازم و ضروری هستند. در ادامه به برخی از این لوازم ضروری اشاره می کنیم.

  • تجهیزات پخت: اصلی ترین تجهیزات هر آشپزخانه ای لوازم مربوط به پخت غذاها می شود. برخی از آنها عبارتند از دیگ های بزرگ پخت برنج، سرخ کن دو سبده مبله، کباب پز تابشی، اجاق گاز و غیره. این تجهیزات به منظور تسریع در فرآیند پخت غذاها طراحی شده اند.
  • تجهیزات آماده سازی: این تجهیزات پیش از فرآیند پخت غذاها کارایی دارند. چرخ گوشت گیربکسی، خلال کن سیب زمینی، سیخ گیر و غیره در این دسته قرار می گیرند.
  • تجهیزات برودتی: این تجهیزات جهت سرد کردن و انجماد مواد غذایی به کار برده می شود. انواع یخچال ها، تاپینگ ها و فریزر ها در این دسته قرار می گیرند.
  • تجهیزات سرو: این تجهیزات به منظور حمل مواد غذایی طراحی شده اند.
  • تجهیزات شست وشو: این تجهیزات بسیار کاربردی و مهم هستند که شامل انواع ماشین های ظرفشویی می شوند.

برخی نکات مهم در طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

هدف از آشپزخانه های صنعتی پخت غذا در میزان بالاست. از این رو لوازم استفاده شده در این قبیل آشپزخانه ها نیز با آشپزخانه های معمولی متفاوت خواهد بود. بنابراین معیارهای متفاوتی در طراحی این لوازم در نظر گرفته می شود. در ادامه به برخی از این معیارها اشاره می کنیم.

اندازه ظروف و لوازم آشپزخانه های صنعتی

می دانیم که در آشپزخانه های صنعتی غذاها در میزان بالا پخت می شوند؛ از این رو به لوازم و دستگاه های بزرگ و با حجم بالا جهت پخت غذاها نیاز داریم. به همین دلیل طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی نسبت به تجهیزات آشپزخانه های معمولی بسیار متفاوت است. این لوازم به گونه ای طراحی شده اند که توانایی پخت مقدار بالایی از مواد غذایی را به طور همزمان داشته باشند.

زمان پخت

یکی دیگر از مسائل مهم در طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی مسئله زمان است. زمان یکی از فاکتورهای مهم برای مشتریان و سرآشپزهاست. اغلب مشتریان به دنبال آماده شدن سفارش های خود در زمان تعیین شده هستند.

این در حالی است که سرآشپزها به دنبال پخت صحیح مواد غذایی هستند که طعم غذاهای آن ها بد نشود. از این رو تجهیزات آشپزخانه صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها زمان پخت و آماده سازی مواد غذایی را تسریع کنند، بلکه کیفیت غذاها را نیز تغییر ندهند.

مصرف انرژی

همان طور که می دانیم مصرف انرژی در آشپزخانه های صنعتی بالاست. به همین منظور طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی به گونه ای انجام شده است که در میزان مصرف انرژی صرفه جویی شود.

البته کاهش مصرف انرژی نباید با کاهش عملکرد دستگاه ها همراه باشد. از این رو باید تجهیزات موجود در آشپزخانه های صنعتی به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر ارائه بهترین عملکرد، در مصرف انرژی نیز مقرون به صرفه باشند.

جنس

زمانی که از آشپزخانه های صنعتی صحبت می کنیم، ذهن ما به سمت وسایل بزرگ و تجهیزات مدرن کشیده می شود. اما مهم ترین نکته در طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی جنس آن هاست. هر چه جنس لوزام بهتر باشد عمر استفاده از آن ها طولانی تر خواهد بود.

این درحالی است که در صورت خرید تجهیزاتی با کیفیت پایین نه تنها عملکرد خوبی نخواهند داشت، بلکه پس از گذشت مدتی کوتاه مجبور به تعویض آن ها خواهید شد. اما چرا جنس لوازم مورد استفاده در آشپزخانه های صنعتی به این اندازه مهم است؟

همان طور که گفتیم میزان مواد غذایی که در آشپزخانه های صنعتی استفاده می شود از اندازه های معمولی بیشتر است. از طرفی دیگر این لوازم و دستگاه ها به طور مداوم در حال کار کردن هستند. به همین دلیل اگر از جنس خوبی برخوردار نباشند، کارایی آن چنانی نخواهند داشت.

از این رو در طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی از موادی مانند آهن و استیل ضد زنگ استفاده می کنند. این مواد کیفیت و کارآیی لوازم را افزایش می دهند.

کارآیی

بسیاری از لوازم تنها برای یک کار منحصر به فرد طراحی شده اند؛ این در حالی است که برخی از دستگاه ها کاربردهای مختلفی دارند. معمولا فضایی که برای آشپزخانه های صنعتی در نظر گرفته می شود، فضاهای بزرگی است.

اما فضای آشپزخانه را نباید با دستگاه های مختلف اشغال کرد. به همین منظور کارآیی لوازم یکی از مهم ترین مسائل در طراحی تجهیزات به شمار می آید. با توجه به این نکته لوازم مورد نیاز آشپزخانه های صنعتی را با بیشترین بهره وری طراحی و تولید می کنند.

کلام آخر

در صورتی که قصد تاسیس آشپزخانه صنعتی دارید، ابتدا باید لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. در همین راستا باید از هدف طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی آگاه باشید. به این ترتیب انتخاب برای شما آسان تر خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی جیلیز مرجعی تخصصی جهت خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی به شمار می آید. این فروشگاه لوازم های آشپزخانه را به صورت کار نکرده و دست دوم به فروش می رساند. از این رو گزینه های متعددی جهت خرید پیش روی شما قرار داده است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد