چگونه آبگرمکن خود را تعویض کنیم؟

0

چگونه آبگرمکن خود را تعویض کنیم؟ : به گزارش مجله اینترنتی دکوکوده و به نقل از سنجاق از آنجایی که نصب آبگرمکن پس از تعویض ۵۰۰ دلار به هزینه آن می افزاید، معمولا افراد سعی می کنند احتمال نصب آبگرمکن توسط خودشان را نیز در نظر بگیرند. و با این که این کار به عنوان پروژه ای پیشرفته در نظر گرفته می شود، اما افراد مبتکر باتجربه، می توانند با برنامه ریزی آن را به انجام برسانند. اما این کار مناسب مبتدیان نیست.

چگونه آبگرمکن خود را تعویض کنیم؟

اولین قدم برای نصب آبگرمکن جدید، آن است که نوع آبگرمکن قدیمی خود را بررسی کنید. ابتدا منبع سوخت را تعیین کنید: گاز یا برق؟ سپس اندازه آن: ۳۰-، ۴۰-، ۵۰- گالنی یا بزرگتر؟ در هنگام تعویض آبگرمکن آسان ترین کار این است که آبگرمکنی با اندازه و نوع سوخت آبگرمکن قبلی خود انتخاب کنید. اما، اگر آبگرمکن قبلی تان به اندازه کافی آب گرم فراهم نمی کرد، در صورت داشتن فضای مناسب می توانید یک دستگاه بزرگتر تهیه کنید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب آبگرمکن را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب آبگرمکن در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب آبگرمکن ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

در بهترین حالت، تعویض آبگرمکن تنها به قطع چند چیز و سپس باز کردن آبگرمکن قدیمی نیاز دارد، و پس از آن می توانید با بازیابی اتصالات به همان شکل قبلی، آبگرمکن جدید خود را نصب کنید. اما دلیلی دارد که لوله کش ها این کار را کاری یک روزه در نظر میگیرند: چرا که اغلب پیچیده می شود.

تعویض آبگرمکن هم به اتصالات لوله ای، سیم کشی و در صورت گازی بودن دستگاه، اتصالات گازی نیاز دارد. اگر درباره مهارت تان در این زمینه ها مطمئن نیستید، بهتر است با یک فرد باتجربه تماس بگیرید. در برخی مناطق انجام اتصالات گازی توسط افراد بی تجربه غیرقانونی است. در مورد خطوط گاز همیشه قوانین محلی را دنبال کنید.

تخلیه آبگرمکن گازی

برای سال های زیاد، استاندارد تخلیه گاز خروجی احتراق برای آبگرمکن گازی به معنای تهویه هوا بود. در این سیستم، کلاهکی فلزی بالای آبگرمکن وجود داشت که هم گاز خروجی و هم مقداری هوای تازه را از داخل اتاق خارج کرده و از طریق لوله ای فلزی روی پشت بام یا دودکش آن را به بیرون هدایت می کرد. در بسیاری از موارد نصب آبگرمکن جدید تنها به اتصال چند لوله به آن نیاز دارد.

اما ممکن است قانون در بخش های مختلف متفاوت بوده و نیاز باشد در هنگام نصب آبگرمکن جدید تهویه جدید نصب گردد. حال، بسیاری از بخش ها به سیستمی به نام تهویه مستقیم نیاز دارند که در آن یک لوله تهویه دوتایی، گازهای خروجی را در بیرون خانه خارج کرده و به طور همزمان هوای تازه نیز به آن وارد می کند. این مورد اغلب در خانه های مدرن وجود دارد، که از جریان یافتن هوای آبگرمکن و ایجاد فشار هوای متفاوت جلوگیری می کند. بسته به میزان روشن بودن تهویه مستقیم، ممکن است به پنکه قدرتمند نیز نیاز داشته باشد تا به جریان گاز خروجی در تهویه کمک نماید. در خانه های قدیمی تر و کوچک تر، این موضوع به ندرت مشکل محسوب می شود.

اگر طبق قانون نیاز است تهویه اتمسفریک خود را با تهویه مستقیم یا تهویه مستقیم پرقدرت تعویض کنید، کارتان پیچیده تر خواهد شد. بیشتر افراد باید برای انجام این کار با یک متخصص تماس بگیرند.

نکته: تمام اتصالات لوله ای باید طبق قانون محلی انجام بگیرند، بنابراین برای دانستن موارد مورد نیاز محله خود با حوزه ساخت و ساز محلی خود مشورت کنید. از آن جایی که نصب آبگرمکن بسته به نوع آن متفاوت است، مراحل زیر روند کلی را نشان داده و ممکن است برای موقعیت شما کاربرد نداشته باشند.

ابزار و وسیله های مورد نیاز

  •         آچار فرانسه
  •         انبردست قفل کانال
  •         کاتر لوله (در صورت نیاز)
  •         پیچ گوشتی
  •         شلنگ
  •         تسمه و قرقره مخصوص
  •         مشعل پروپان و وسیله های مخصوص لحیم کاری

مواد مورد نیاز

  •         آبگرمکن جدید
  •         تراز (در صورت نیاز)
  •         لوازم لوله کشی
  •         چسب لوله
  •         کلاهک مخصوص آّبگرمکن (در صورت نیاز)
  •         سوپاپ دما و فشار (در صورت نبودن)
  •         سوپاپ زهکشی آبگرمکن (در صورت نبودن)
  •         اتصالات لوله تهویه (در صورت نیاز)
  •         مراکز پلاستیکی گالوانیزه شده مخصوص آبگرمکن (۲ عدد)
  •         لوله آب (در صورت نیاز)
  •         لوله انعطاف پذیر آبگرمکن (در صورت نیاز)
  •         لوله انعطاف پذیر گاز (در صورت نیاز)

دستورالعمل

آب و گاز یا برق را قطع نمایید

منبع انرژی آبگرمکن مورد نظر را قطع کنید. یا آب را از شیر اصلی خانه و یا شیر آب سرد مخصوص آبگرمکن قطع کنید. سپس منبع گاز یا برق را نیز خاموش نمایید.

آبگرمکن برقی: در جعبه تقسیم خانه، مدارشکن آبگرمکن را خاموش کنید. این در واقع یک مدارشکن دو قطبی ۳۰ آمپری می باشد.

آبگرمکن گازی: منبع گاز را از سوپاپ روی نزدیک ترین لوله آبگرمکن قطع نمایید.

مخزن آبگرمکن را تخلیه کنید

یک شلنگ به سوپاپ تخلیه نزدیک آبگرمکن وصل کنید. نزدیک ترین شیر آب گرم، مانند حمام را باز کنید تا از مکش خطوط که باعث کم شدن سرعت تخلیه می شود، جلوگیری کنید. انتهای دیگر شلنگ را کف اتاق قرار داده یا به بیرون ببرید. سوپاپ تخلیه را به آرامی باز کنید تا رسوبات سوپاپ تخلیه را مسدود نکنند. اجازه دهید مخزن کاملا خالی شود و سپس سوپاپ را ببندید و شلنگ را جدا نمایید.

خطوط آب را قطع کنید

خطوط آب گرم و سرد را با استفاده آچار فرانسه یا انبردست قفل کانال از آبگرمکن قطع کنید. ممکن است این ها با لاستیک های انعطاف پذیر (معمولا با فشرده سازی و اتصال) یا اتصالات لحیم شده (باید اتصالات لحیم کاری شده را با استفاده از کاتر برش دهید) به آبگرمکن متصل شوند.

خطوط گاز یا برق را قطع کنید

قدم بعد، منبع انرژی آبگرمکن باید قطع شود.

آبگرمکن برقی: پوشش روی اتصال سیمی در بالای آبگرمکن را جدا کنید. با استفاده از تست کننده غیر ولتاژی سیم ها را بررسی کرده و مطمئن شوید که مدار خاموش باشد، سپس اتصالات سیمی متصل به سیم های مدار آبگرمکن را باز نمایید. گیره کابل را باز کرده و کابل ها را از جعبه اتصالات خارج کنید.

آبگرمکن گازی: اطمینان حاصل کنید که سوپاپ روی خط لوله اصلی خاموش باشد، سپس خطوط گاز را از سوپاپ کنترل گاز روی آبگرمکن قطع کنید. ممکن است لوله گاز لوله ای انعطاف پذیر با روکش وینیل، لوله مسی یا گاهی اوقات لوله سخت تیره باشد.

دریچه آبگرمکن را قطع کنید (فقط برای آبگرمکن گازی)

لوله تخلیه را از کلاهک روی آن جدا کنید. کلاهک معمولا با سه یا چهار پیچ فلزی محکم شده است. اگر کلاهک در حالت خوبی به سر می برد، ممکن است بتوانید برای آبگرمکن جدید نیز از آ استفاده کنید.

آبگرمکن قدیمی را با آبگرمکن جدی تعویض کنید

با استفاده از قرقره و تسمه، آبگرمکن قدیمی را خارج کرده و آبگرمکن جدید را به داخل بیاورید. اگر نیاز است آبگرمکن های خود را از پله ای بالا یا پایین ببرید، بهتر است یک کمک دست داشته باشید. و دقت کنید که در هنگام حرکت، حتما قرقره را به تسمه نصب کرده باشید.

جای آبگرمکن قدیمی را تمیز کنید. آبگرمکن جدید را در جای آن قرار دهید، خطوط لوله کشی را به لوله های آبگرمکن متصل کنید. در صورت نیاز برای هموار کردن پایه آبگرمکن از تراز استفاده کنید. اگر منطقه محل زندگیتان مستعد رخداد زلزله است، ممکن است برای محکم کردن آبگرمکن به تسمه یا بست نیاز داشته باشید.

سوپاپ اطمینان و دیگر اتصالات را وصل نمایید

اتصالات مختلف مورد نیاز آبگرمکن را نصب کنید. این کار همیشه شامل نصب یک سوپاپ اطمینان برای دما و فشار (سوپاپ تی پی آر) و لوله زهکشی می باشد. در صورت نیاز هر گونه اتصال را طبق دستور سازنده، نصب کنید.

خطوط آب را متصل کنید

مراکز پلاستیکی گالوانیزه شده دریچه های ورودی آب سرد و خروجی آب گرم در بالای آبگرمکن را نصب کنید. برای این کار ابتدا باید نخ ها را با چسب لوله ببندید و سپس آن را با استفاده از انبردست قفل کانال یا پیچ گوشتی آن را محکم نمایید.

حال، لوله آب سرد را به مرکز دریچه داخلی و لوله آب سرد را به دریچه خارجی متصل کنید. در برخی موارد، ممکن است این کار به اندازه نصب دوباره لوله های انعطاف پذیری که از آبگرمکن قبلی جدا کردید، آسان باشد. اما، اگر لوله آب از جنس لوله محکم بوده و به برش دادن یا جدا کردن آبگرمکن نیاز داشته باشد، کارتان کمی پیچیده تر خواهد شد.

ممکن است به سازوارکننده های متعدد، لوله های کوتاه و اتصالات مختلف نیاز داشته باشید تا بتوانید مراکز آبگرمکن را به لوله های آب گرم و سرد متصل کنید. چگونگی انجام این کار به نوع لوله و پیکربندی لوله کشی بستگی دارد. اگر لوله های مسی دارید ممکن است به وسیله های مخصوص لحیم کاری نیاز پیدا کنید، اما اتصالات فشرده سازی شده، اتصالات گریپ فیت و پی ای اکس نیز وجود دارند که با انواع لوله کشی ها سازگار هستند.

اگر تا به حال لوله انعطاف پذیر نداشتید، حالا بهترین زمان است تا برای اتصال آب گرم و سرد به آبگرمکن از آنها استفاده کنید. در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض با این نوع لوله ها در آینده کمکتان خواهند کرد. این عمل به سازوار کننده مخصوص مراکز آبگرمکن و انتهای لوله های آب گرم و سرد نیاز دارد. لوله های انعطاف پذیر بین آنها قرار گرفته و مهره ها و پیج ها را به سازوار کننده وصل می کنند.

خطوط گاز یا برق را وصل کنید

منابع گاز یا برق را متصل نمایید:

آبگرمکن گازی: خطوط آبگرمکن را به سوپاپ کنترل کننده مشعل وصل کنید. در صورت امکان و مجاز بدون توسط قوانین محلی، از لوله گاز انعطاف پذیر استفاده کنید. شیر تامین گاز را باز کرده و محلولی صابونی به اتصالات گازی بزنید. اگر حبابی مشاهده کردید، این یعنی اتصال مورد نظر نشتی دارد و باید محکم شود. اگر موفق نشدید از شر حباب ها خلاص شوید، با شرکت گاز یا لوله کش خود تماس حاصل فرمایید.

آبگرمکن برقی: کابل برق را به اتصال برقی جعبه تقسیم بالای آبگرمکن وصل کنید. سیم ها را با استفاده از متصل کننده به آبگرمکن وصل کنید. صفحه پوششی را روی جعبه اتصال سیم بچسبانید.

دریچه را دوباره متصل کنید (فقط مخصوص آبگرمکن گازی)

کلاهک بالای آبگرمکن را در مرکز دهانها قرار داد و خروجی را ببندید. آن را با پیچ های فلزی محکم کنید. اگر اندازه آبگرمکن جدید با قدیمی متفاوت است ممکن است مجبور شوید لوله را برش داده یا لوله ای کوتاه تر نصب نمایید. یا اگر آبگرمکن جدیدتان کوتاه تر از آبگرمکن قدیمی باشد باید با اضافه کردن یک تهویه اضافی لوله را بلندتر کنید.

دقت کنید که دریچه را طبق دستورالعمل سازنده و قوانین محلی خود نصب نمایید. قطعا بخش ها و دستورالعمل های مشخصی برای آبگرمکن جدید وجود دارد. در برخی مناطق، اجازه وجود دریچه یکسان برای تهویه و دودکش، یا کوره ای که دودکش نیز هست داده نمی شود. در این صورت، ممکن است بهتر باشد برای پیکر بندی مجدد تهویه آبگرمکن جدید خود با یک متخصص تماس حاصل کنید.

نصب را کامل کنید

در مکانی دور دست در خانه، شیر آب گرم را باز کنید، سپس سوپاپ منبع آب سرد آبگرمکن را نیز باز کرده و اجازه دهید مخزن آبگرمکن پر شود. وقتی آب در شیر ب گرم جریان پیدا کند متوجه خواهید شد که مخزن پر شده.

برای آبگرمکن برقی، با باز کردن مدارشکن برق را وصل کنید. برای آبگرمکن گازی خود، منبع اصلی گاز را باز کرده و طبق دستورالعمل سازنده اطمینان حاصل کنید مشتعل کننده درست کار می کند.

ترموستات را روشن کنید و به صورت دلخواه دما را بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ فارنهایت تنظیم نمایید (۱۲۰ درجه پیشنهاد می شود) و اجازه دهید آب مخزن به دمای مورد نظر برسد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد