نقش وکیل در دعاوی امور حسبی چیست؟

0

نقش وکیل در دعاوی امور حسبی چیست؟ نقش وکیل در دعاوی امور حسبی بسیار حائز اهمیت است. بدون شک طرح مسائل قانونی و ارائه دادخواست به مراجع ذیربط، به دانش، تخصص و تجربه احتیاج دارد. از آنجایی که امور قانونی بسیار پیچیده هستند، افراد عادی از عهده انجام آنها برنخواهند آمد.

نقش وکیل در دعاوی امور حسبی چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از این رو اهمیت وجود وکیل بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. امور حسبی مربوط به احوال شخصیه فرد می شوند و انجام اقدامات رسمی در این خصوص، نیاز به دعوا و خصومت ندارد. به همین دلیل رسیدگی به آنها درگیری را برای وکیل به وجود نخواهد آورد. در این مقاله سعی ما آشنایی افراد با نقش وکیل در انجام این امور است.

نقش وکیل در دعاوی امور حسبی تا چه اندازه دارای اهمیت است؟

اگر بخواهیم درباره نقش وکیل در این امور صحبت کنیم، باید در ابتدا توضیح مختصری درباره امور حسبی ارائه دهیم. به اموری که مربوط به احوال شخصیه باشد یا به عبارتی دیگر به امور شخصی و خصوصی که عمومیتی ندارند، گفته می شود.

این نوع از مسائل حقوقی پیچیدگی های خاص خود را به همراه دارند. به همین دلیل در صورت عدم اطلاع دقیق از روند قانونی این امور، زمان و انرژی بسیاری از افراد گرفته خواهد شد. از این رو نقش وکیل در دعاوی امور حسبی خود را نشان می دهد.

وکلای حرفه ای باید در کلیه زمینه های قانونی اطلاعات و تخصص کافی داشته باشند. این امور بدون هیچگونه شکایت و دعوی مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات لازم در خصوص آنها توسط قاضی اتخاذ خواهد شد. وجود وکیل به دلیل تجارب و اطلاعات تخصصی که در زمینه قانونی دارد سبب می شود تا روند کارهای قانونی با سرعت بالاتری انجام شود.

همچنین این افراد به موکل خود اطلاعات لازم را خواهند داد تا آنها را با حقوق شخصی خود آگاه کنند. تنظیم دادخواست کتبی و دفاع از حق موکل توسط وکیل صورت می گیرد. با استخدام وکیل امور حسبی دیگر نیاز به رفت و آمد های مکرر موکل به دادگاه نیست و تنها در مواقع مشخص شده، فرد باید در دادسرا حضور پیدا کند. نقش وکیل در دعاوی امور حسبی بسیار پررنگ است و به پیشبرد سریع کارهای قانونی منجر می شود.

چرا در دعاوی امور حسبی به وکیل نیاز است؟

وکلا ازجمله افرادی به شمار می روند که در مراجع قانونی مانند دادگاه، دادسرا، شورای حل اختلاف و کلیه مراجع قضایی دارای اعتبار قانونی هستند. این افراد در موارد متعددی به فعالیت می پردازند که یکی از آنها امور حسبی نامیده می شود. در این امور پای منافع شخصی افراد در میان است. از این رو طرفین دعوی وجود ندارد و اختلاف ها و نزاع هایی که در مسائل حقوقی دیگر ایجاد می شود، در این نوع امور دیده نخواهد شد.

بنابراین نقش وکیل در دعاوی امور حسبی در ارتباط با موکل و قاضی خواهد بود. این امور با تصمیمات دادگاه و قاضی رسیدگی می شوند. بنابراین شخصی که از اطلاعات کافی در زمینه حقوقی برخوردار است، باید مستقیما با دادگاه در ارتباط باشد.

وکیل امور حسبی از جمله افرادی است که از مسائل حقوقی آگاه است و با رایزنی های خود با قاضی قادر خواهد بود تا از حق موکل خود به نحو احسن دفاع کند. البته این امور قانون مخصوص به خود را دارند و تصمیماتی که قاضی در این موارد اتخاذ می دارد، مربوط به امور شخصی و خصوصی افراد است و منافع عام یا طرف دعوی وجود نخواهد داشت.

وکیل با طرح دادخواست رسمی به دادگاه مربوطه، خواهان رسیدگی به حقوق موکل خود خواهد شد. با بررسی های قاضی زمانی جهت حضور موکل در دادگاه تعیین می شود تا به صورت شفاهی درخواست مربوطه مطرح شود. در این صورت با استناد به مفاد موجود در قانون اساسی، مشکل مورد نظر حل خواهد شد. وکیل ممکن است وکالت تام الاختیار یا شرطی از موکل خود دریافت کرده باشد. در این صورت همه امور یا برخی از آن توسط وکیل انجام خواهد شد.

وظایف وکیل در دعاوی امور حسبی چیست؟

وکلا قادر به توضیح تمامی موارد قانونی به موکلان خود هستند و به گونه ای صحبت می کنند تا آنها به طور کامل از حقوق خود مطلع شوند. در واقع نقش وکیل در دعاوی امور حسبی به دلیل مهارت بالا در سخنوری، نوشتن دادخواست به صورت قانونی و اطلاع از قوانین حقوقی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه وظایف وکیل امور دعاوی را بیان می کنیم.

  • رسیدگی به امور حسبی با ارائه درخواست کتبی و شفاهی به دادگاه؛
  • ارائه مدارک لازم در خصوص اثبات ادعای موکل و احقاق حقوق وی؛
  • ارائه مدارک و اطلاعات شخصی موکل به دادگاه؛
  • دادن مشاوره در زمینه حقوقی به موکل جهت طی شدن سریع تر روند اداری و قانونی؛
  • صحبت با قاضی پرونده و دفاع از حق موکل؛
  • اطلاع رسانی به افراد جهت حضور در دادگاه با مدارک مورد نیاز.

در نتیجه..

باید بگوییم که نقش وکیل در دعاوی امور حسبی بسیار حائز اهمیت و پررنگ است. وکلای حسبی افرادی کارآزموده، متخصص، دانش آموخته و بسیار حرفه ای هستند و انجام امور حسبی برای آنان بسیار راحت است. زیرا این امور دارای دعاوی نیستند و بدون نزاع و درگیری حل خواهند شد. بنابراین پرونده این امور بسیار سبک است.

وکلای امور حسبی وظایف متفاوتی برعهده دارند که شامل ارائه دادخواست کتبی به دادگاه، دفاع به صورت شفاهی، ارائه مدارک به قاضی، مشاوره به موکل و غیره می شوند. این نوع از وکلا با روند قانونی مسائل مربوط به این امور آشنایی دارند و در کمترین زمان ممکن، افراد را به حق و حقوق خود خواهند رساند.

در صورتی که توضیحات ارائه شده نیاز شما را در اطلاع از این امور برطرف نکرده است، توصیه ما به شما مراجعه به سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری است. استفاده از تجربیات تیم موفق این وکیل حاذق به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد