وکیل ثبت اختراع چه وظایفی را انجام می دهد؟

0

وکیل ثبت اختراع چه وظایفی را انجام می دهد؟ چگونه باید وکیل ثبت اختراع را انتخاب کرد؟ آیا اطلاعات کافی در این خصوص در اختیار دارید؟ امروزه مباحثی از جمله امور ثبتی، قوانین و شرایط آن بسیار گسترده تر شده اند. از این رو افرادی برای ثبت اختراع خود نیاز به مشاوری در همین خصوص دارند.

وکیل ثبت اختراع چه وظایفی را انجام می دهد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : توجه داشته باشید که اختراعی پذیرفته می شود که در برگیرنده ذهن و ذوق موکل باشد. وکلای ثبت اختراع به شما کمک می کنند با استفاده از اطلاعات و مدارکی که در دسترس دارید هر چه زودتر مشکل خود را بر طرف سازید. در ادامه با ما همراه باشید که وظایف مشاور ثبت اختراع را به صورت جامع شرح دهیم.

براساس تحقیقاتی که انجام شده وکیل برای ثبت اختراع توسط شخص موکل انتخاب می شود. این فرد باید آگاهی کافی برای ثبت اختراع داشته باشد که آن اطلاعات را به موکل انتقال دهد و از حق موکل خود دفاع کند.

وظایف اصلی وکیل ثبت اختراع

حال بهتر است بدانید در این خصوص افرادی هستند که با انتقال اطلاعات به شما شرایط را برایتان راحت تر می کنند. وکلای ثبت اختراع که در خصوص مالکیت فکری سر رشته دارند به شما برای حل مشکل خود کمک می کند.

همانطور که مستحضر هستید برای ثبت اختراع به مدرکی معتبر و مشخص احتیاج داریم. این مشاور با مهارت کافی در مورد اختراعات، حامی و پشتیبان مخترعان خواهد بود و با هرگونه قانون شکنی برخورد خواهند کرد. اینک با وظایف این وکیل آشنا شویم، وظایف وکیل ثبت اختراع به شرح ذیل است:

  • ثبت علائم تجاری و برند (فارسی، لاتین) که ممکن است داخلی و حتی بین المللی باشد. برای اینکه علامت تجاری خود را ثبت کنید باید اظهارنامه را به مرجع ثبت تحویل دهید.
  • ثبت طرح های صنعتی که تلفیقی از خطوط یا رنگ است ممکن است در برخی موارد بدون هیچگونه شکل باشد. طرح صنعتی ارزش یک کالا را بالاتر می برد.
  • درج اظهارنامه که باید به زبان فارسی نوشته شود از دیگر وظایف وکیل ثبت اختراع به شمار می آید. اظهارنامه ای قابل ثبت است که بر گرفته از ذهن باشد، کاربرد صنعتی داشته باشد و تازه باشد. در نظر داشته باشید که این اظهارنامه باید با نسخه های موجود تفاوتی داشته باشد که بتوان اداره ثبت را برای واگذاری حق مجاب کرد.
  • ضبط حقوق آثار ادبی و هنری که به هر خالق اثر داده می شود که با استفاده از آن اثر خود را تکثیر و کنترل کند.
  • درج نرم افزارهای رایانه ای که از دید فنی می توان آن را جزو شرایط اختراع دانست.
  • ارائه فعالیت هایی در حوزه مراقبت از علائم تجاری دیگر وظیفه وکیل ثبت اختراع به حساب می آید. علائم تجاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند که باید با تلاش فراوان مقابل استفاده غیرقانونی آن مراقبت کنیم.

هزینه های مربوط به وکیل ثبت اختراع

هزینه های وکیل ثبت اختراع در هر کشوری با توجه به قوانین موجود در در آن کشور متفاوت است و مشروط به عواملی چون نظام بررسی، چگونگی اختراع و پیچش آن است.

هزینه ها دارای اقلام مختلف هستند برای نمونه ثبت ادعانامه، ثبت سالیانه، هزینه بررسی اعتراض، هزینه ثبت ادعانامه بین المللی و مواردی از این قبیل از جمله فعالیت های هزینه بر در ثبت اختراع هستند.

هزینه های مربوط به استفاده از خدمات یک وکیل مجرب نیز با توجه به تجربه و مهارت های او متفاوت است. البته هزینه های وکیل را باید جدا از هزینه های مربوط به ثبت اختراع در نظر بگیرید.

وکیل ثبت اختراع چه کارهایی را دنبال می کند؟

وکیلی که برای ثبت اختراع استخدام می کنید فردی است که با اطلاعاتی که در دسترس دارد و براساس قوانین و مقررات در دفاتر اسناد رسمی توسط موکل برگزیده می شود. این فرد مشکلات موکل را را پیگیری می کند و با هر گونه سوء استفاده گری برخورد جدی خواهند کرد.

جلوگیری از قانون کپی رایت که در ایران به سرقت ادبی مشهور است و هیچگونه عذری برای آن قابل پذیرش نیست؛ چون این فعالیت ها جرم محسوب می شود و باید در محاکم قضایی پیگیری و بررسی شوند. کسی که این جرم را مرتکب شده ممکن است فیلمی را از شخص دیگری گرفته و به نام خود ثبت کند. همچنین این امکان وجود دارد که کتابی از ناشر اصلی به نام سایر ناشران ثبت شود. هرکدام از این موارد جرم است و باید طبق قانون با متکلفین برخورد شود. وکلای ثبت اختراع به کلیه این امور رسیدگی خواهند کرد.

توجه داشته باشید که چنین اموری نیاز به تجربه و مهارت کافی نیاز دارد و فردی جز وکیل خبره امکان کمک به شما در این  مسائل را ندارد.

سخن آخر

استفاده از خدمات وکیل ثبت اختراع به منظور پیگیری پروسه ثبت از اهمیت بالایی برخوردار است. یک وکیل خبره به کلیه قوانین و مقررات مربوط به ثبت اختراع آگاه است و قدم به قدم در این مسیر همراه شما خواهد بود. با سپردن امور ثبتی خود به چنین فرد باتجربه ای دیگر جای نگرانی بابت عدم ثبت و سوء استفاده از اختراع شما وجود ندارد.

سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری نیز با ارائه خدمات متنوع در حوزه ثبت اختراع به شما کمک می کند که ایده ها و طرح های ناب خود را به ثبت برسانید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد