با دعاوی ارگان های دولتی و نقش وکیل در آن آشنا شوید

0

با دعاوی ارگان های دولتی و نقش وکیل در آن آشنا شوید : امرزه عدم آگاهی از قوانین حقوقی بین افراد، نهادها و ارگان ها، موجب تعارضات شخصی و جمعی بسیاری می شود که منشا آن واقف نبودن آن ها به این قوانین است. برای پیشگیری از این تعارضات، تنها راهکار، کسب اطلاعات حقوقی است. دعاوی ارگان های دولتی از جمله مواردی است که میان افراد و یک ارگان انجام می شود و  نیازمند بهره مندی از اطلاعات لازم در این باره است.

با دعاوی ارگان های دولتی و نقش وکیل در آن آشنا شوید

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : برای افراد، حقوقی در نظر گرفته شده است که چنانچه قصد اعتراض و دادخواهی علیه ارگان یا یک نهاد را داشته باشند، از آن برخوردار باشند. حمایت از افراد در مقابل ارگان ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، موجب رفع تعارضات، اجرای قانون و برقراری عدالت برای همگان در جامعه می شود. در ادامه این موضوع به تفصیل بیان می شود.

دعاوی ارگان های دولتی و رسیدگی به آن ها

طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت ادارای نهادی است که افراد شکایات و دعاوی خود را از موسسات و ارگان های دولتی و غیردولتی به آن ارائه می دهند. از این رو دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به دعاوی نهادها و موسسات از یکدیگر نیست. به این دلیل که یک طرف دعوی لزوما شخصی حقیقی است.

در طرح دعاوی ارگان های دولتی، فرد معترض به واسطه یک وکیل فرآیند دعوی علیه ارگان یا نهاد را انجام می دهد. چنانچه توانایی لازم برای انتخاب وکیل نداشته باشد، دولت موظف است برای احقاق حقوق او، یک وکیل معرفی کند.

وظایف دیوان عدالت ادارای، رسیدگی به شکایات و دعاوی مرتبط با تضییع حقوق افراد، باز پس گیری و احقاق حقوق آن ها و ابطال آرای قطعی قبلی در دادگاه ها و ادارات بوده که این همان صلاحیت دیوان عدالت اداری است. بخشی از این وظایف در حوزه کارگری و کارفرما انجام می شود. چنانچه تعارضی بین کارگر و کارفرما، شکایت از کمیسیون ها از جمله کمیسیون مالیات و ماده صد شهرداری ها رخ دهد، دیوان عدالت اداری نقش برجسته ای در حل این تعارضات ایفا می کند. این موارد در بند ۲ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی بیان شده است.

چگونه از ارگان های دولتی شکایت کنیم؟

افراد تنها در صورتی می توانند از یک ارگان و نهاد شکایت کنند که تصمیمات اخذ شده از سوی آن ارگان دولتی، تصمیمات در مقام حاکمیتی باشد و نه در مقام تصدی گری. اشخاص برای شکایت از تصمیمات در مقام تصدی گری صرفا باید شکایت خود را به دادگاه ارائه دهند.

به طور مثال، هنگامی که فردی از حوزه کاری خود بدون دلیل موجه اخراج شده؛ حقوق مسلم او پرداخت نمی شود یا زمانی که یک ارگان دولتی جواب قانع کننده ای به خواسته های افراد نمی دهد و خارج از حیطه اختیارات خود عمل می کند، شخص می تواند با مراجعه به دیوان عدالت اداری اعلام دادخواهی کند.

اگر این ارگان یا نهاد، یک طرف معامله باشد (به طور مثال، تعارض بین اشخاص و یک ارگان در تصرف ملک برای اجرای پروژه و امکان تعارض بین آن ها در اجرای پروژه)، شخص حقیقی محق است که شکایت و اعتراض خود را به دادگاه تسلیم کند.

در مورد دعاوی ارگان های دولتی، دیوان عدالت اداری به موضوع مورد اختلاف رسیدگی نمی کند، بلکه از نظر رعایت موازین حقوقی و عدالت در رسیدگی به شکایت، وارد عمل می شود. در مواردی که نیاز به بررسی مجدد پرونده وجود داشته باشد، دیوان عدالت اداری شکایت اشخاص را به هیئت حل اختلاف واگذار می کند که تصمیمات نهایی اخذ شود. اشخاص بدون توجه به موقعیت اجتماعی و برخورداری از منافع، حق طرح دعوی از ارگان ها نسبت به آئین نامه، مصوبات و دستورالعمل های آن ها را دارند.

نقش طلایی وکیل حقوقی در پرونده های دعوی

اشخاص حقیقی برای حل مسائل حقوقی و طرح دعاوی خود از یک وکیل خبره و زبده کمک می گیرند. آگاهی از مسائل حقوقی در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به روند سریع پرونده شکایت از نظر زمانی کمک شایانی می کند.

یکی از دلایلی که فرآیند دعوی از ارگان ها به دیوان عدالت اداری را طولانی تر می کند، نبود بار اطلاعات حقوقی اشخاص و زمان لازم برای پیگیری آن هاست. این امر موجب می شود حتی اشخاص حقیقی در طرح دعوی خود دچار زیان شده و بازنده پرونده شوند و گاهی جبران آن میسر نیست. از این رو بهترین کار، انتخاب یک وکیل زبده تا زمان تحقق نتیجه مطلوب است.

در طرح دعاوی ارگان های دولتی، وکیل با ارائه نقش برجسته خود، به کاهش اضطراب در پیگیری پرونده اشخاص کمک می کند. او می تواند به موکل خود اطمینان خاطر صد در صدی بدهد که پیروز این میدان است.

انجام دادرسی و دعاوی ارگان های دولتی شامل هزینه هایی است که افراد متحمل می شوند و در صورت نبود وکیل، گاهی تا چند برابر مجبور به پرداخت آن ها می شوند. درنتیجه، انتخاب وکیل کمک بسیاری به کاهش این هزینه ها می کند. وکیل با ارائه مستندات، برخورداری از فن بیان خوب و اشاره به ماده های قانونی و دستورالعمل های مربوطه، موجب کوتاهی این روند می شود.

حرف آخر

طرح دعاوی حقوقی نسبت به ارگان‌ های دولتی روند پیچیده‌ ای است که بهتر است آن را به یک وکیل خبره و کارکشته بسپارید. سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری این امکان را در اختیار شما قرار داده است که از مجرب ترین وکلای حقوقی در این حوزه بهره مند شوید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد