نکات مهم در ابطال ثبت برند

0

نکات مهم در ابطال ثبت برند : فرایند ثبت برند معمولا با قواعد و قوانین بسیار فراوانی همراه است و همین مساله باعث زمان بر بودن آن می شود. صرف هزینه و زمان در این راستا، افراد خواهان ثبت را وادار می کنند که از نکات و قواعد مرتبط با ابطال ثبت برند آگاهی یابند. بهره مندی از این داده ها علاوه بر کاهش احتمال رد یا ابطال برند درخواستی، سرعت ثبت را بیشتر خواهد کرد.

نکات مهم در ابطال ثبت برند

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : جالب است بدانید در برخی موارد افراد صاحب حقوق مادی و معنوی برندها نیز ممکن است درخواست ابطال ثبت برند داشته باشند. در طول مقاله پیش رو قصد داریم که شرایطی را که برند شما را با ابطال مواجه می کند بررسی کنیم. از طرفی برخی نکات پیرامون نحوه درخواست لغو برند را شرح خواهیم داد. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شرایط لغو یا ابطال ثبت برند

فرایند لغو یک برند تجاری و صنعتی به سادگی صورت نمی گیرد و ممکن است شما با بی توجهی به این قواعد دچار چنین مساله ای شوید. توجه داشته باشید که هزینه و زمان زیادی برای ثبت یک برند صرف می شود، با داشتن درک صحیحی از قوانین مرتبط، بسیاری از خسارات ناشی از ابطال ثبت برند را کاهش خواهید داد. در ادامه این شرایط را بررسی خواهیم کرد.

شباهت با سایر برندهای معتبر

یکی از مهم ترین ایراداتی که همواره به یک برند گرفته می شود آن است که شباهت زیادی به برندهای ثبت شده و موجود در بازار دارد. باید توجه داشته باشید که احتمال ابطال برندی که از نظر ساختاری، آوایی و سایر جنبه ها شباهت زیادی به برندهای مشهور و پرفروش داشته باشد، بسیار زیاد است.

درواقع قوانین مرتبط با اداره مالکیت صنعتی این حق را برای افراد صاحب حق حقوقی و حقیقی این برندها حفظ کرده است که در صورت مشاهده برندهای شبیه، امکان اعلام لغو برند مربوطه را داشته باشند. به طور کلی هر گونه تقلیدی در این زمینه، در مرحله ثبت برند رد می شود. سپس حتی در صورت ثبت برند ممکن است با شکایت قانونی برندهای مشهور و ذی حق و به موجب قانون این برند ابطال شود.

تقلید از برندهای نظامی و مملکتی

توجه داشته باشید که هر گونه تقلید از نشان های نظامی، حکومتی و متعلق به سازمان های دولتی یا بین المللی غیر قانونی است. اگرچه در فرایند ثبت برند به این مساله توجه ویژه ای می شود و ممکن است که درخواست ثبت برند درخواستی لغو شود، حتی پس از ثبت نیز امکان ابطال ثبت برند از سوی مراجع قانونی و رسمی امکان پذیر است.

تنها در صورتی این استفاده مجاز تلقی می شود که شما طی یک نامه قانونی و رسمی، نسبت به اخذ مجوز از سازمان مربوطه اقدام کرده باشید. در چنین شرایطی باید این مجوز همواره در پرونده برند شما وجود داشته باشد.

عدم استفاده از برند

به این مساله دقت داشته باشید که در صورت ثبت یک برند و عدم استفاده از آن، در واقع شما فرصتی را از دیگر افراد جامعه برای رشد و پیشرفت گرفته اید! این مساله مطابق با قوانین وضع شده، پیگرد قانونی دارد. در صورتی که مراجع ذی ربط، شواهد و اطلاعات کافی در خصوص عدم فعالیت شما با برند داشته باشند، امکان ابطال ثبت برند همواره امکان پذیر خواهد بود.

از طرفی افراد حقیقی و حقوقی نیز امکان درخواست ابطال ثبت برند خاصی را خواهند داشت. در صورتی که مدارک و شواهد ارائه شده به دادگاه مشخص کند که افراد از برند ثبت شده به مدت ۳ سال استفاده نکرده یا نسبت به تمدید مجوز آن اقدام نکرده اند، امکان درخواست ابطال ثبت برند برای شما وجود دارد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت داخواست ابطال باید شامل موارد زیر باشد:

  • اصل یا رونوشتی از تمامی مدارک و شواهدی که ادعای شما را برای دادگاه ثابت می کند.
  • رسیدی که نشان از پرداخت وجوه مرتبط با درخواست ابطال همانند ودیعه تسلیم دادخواست و غیره داشته باشد.
  • در صورتی که وکلای قانونی نسبت به درخواست ابطال ثبت برند اقدام می کنند، باید وکالت نامه خود را نیز در مدارک مربوطه ارسال کنند.

نکات مرتبط با لغو برند

توجه داشته باشید که شما در گام نخست باید توانایی اثبات مدعای خود را به دادگاه تشکیل شده داشته باشید. دقت کنید که تمام مدارک موجود معتبر باشند و حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص اعتراض شما باشند.

همچنین طبق قوانین مرتبط با ثبت یا ابطال علامت تجاری، سایر افراد شامل خواهان ابطال برندهای ثبت شده تنها به مدت سه سال از تاریخ ثبت فرصت اعتراض و ایجاد دادخواست ابطال دارند. پس از گذران این مدت زمان مشخص شده، هیچ فرد حقیقی و حقوقی امکان اعتراض و درخواست لغو برند را نخواهد داشت.

همچنین گاهی افراد معترض تنها به بخش هایی از ثبت برند اعترضا دارند. بدین معنا که با ثبت برند مذکور، حقوق مادی و معنوی آن ها در برخی کالاها یا خدمات تضییع شده است. در چنین شرایطی تنها نسبت به ابطال ثبت برند در برخی بخش های خاص درخواست دارند. اعلام و تشریح کامل این موضوع در متن دادخواست الزامی است. در غیر این صورت تمام مسئولیت های قانونی و حقوقی این مساله بر عهده متقاضی خواهد بود.

سخن آخر

به طور کلی فرایند ثبت برند با دردسرهایی همراه است و افراد حتی پس از ثبت برند نیز ممکن است با دادخواست هایی جهت ابطال ثبت برند مواجه شوند. این شرایط مخصوصا زمانی که افراد از برندهای ثبت شده خود استفاده نکنند بسیار محتمل خواهد بود؛ چراکه طبق قوانین آن ها حقوق دیگر افراد را ضایع می کنند.

درخواست ابطال یا لغو یک برند تجاری یا صنعتی نیز به سادگی صورت نمی گیرد و افراد باید بر اساس قواعد و قوانین منتشر شده از سوی اداره مالکیت صنعتی، نسبت به درخواست خود اقدام کنند. دادخواست مربوطه از طریق مراجع قانونی مورد پیگیری قرار می گیرند. درصورت تایید این مساله از سوی دادگاه، امتیاز برند و حقوق مادی و معنوی آن از صاحبان قبلی خود سلب خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات تخصصی در حوزه ثبت برند منحصر به فرد، بررسی قوانین مربوطه و همچنین راهنمایی در خصوص درخواست ابطال ثبت برند، هم اکنون بهقسمت مشاوران ثبت فردا مراجعه کنید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد