قوانین ثبت برند مواد غذایی

0

قوانین ثبت برند مواد غذایی : مواد غذایی یکی از نیازهای اساسی انسان ها است و بشر همیشه برای تامین آن در تلاش بوده است. امروزه فعالان اقتصادی آن را به یک تجارت تبدیل و سرمایه های زیادی را صرف تهیه و تولید مواد غذایی می کنند. از آنجایی که مصرف مواد غذایی همه روزه برای بقای انسان ضروری است باید به جنبه های مختلفی از جمله سلامت آن توجه کرد.

قوانین ثبت برند مواد غذایی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ثبت برند در تبلیغات و بازاریابی حوزه مواد غذایی بسیار با اهمیت است. تا آن جا که صاحبان شرکت ها برای انواع محصولات خود از برند های مختلف استفاده می کنند. به عنوان مثال برای دسته ژله ها و پاستیل ها از یک برند و برای دسته نوشیدنی های ساخت همان شرکت، از نام تجاری دیگری استفاده می کنند. این موضوع در جلب مشتری و فروش محصولات موثر است.

از این رو مطابق قوانین ثبت برند برای شروع فعالیت تجاری در این زمینه و طی مراحل آن باید حتما برند خود را ثبت کنید. برای حفظ سلامت و شناسایی محصولات غذایی دریافت مجوز از ارگان های مختلفی مانند اتحادیه صنایع غذایی و سازمان غذا و دارو و ثبت برند در اداره مالکیت معنوی لازم است. که در این مقاله شما را با قوانین ثبت برند مواد غذایی و تغییرات آن در سال ۱۳۹۹ آشنا می کنیم.

 دسته بندی محصولات غذایی در قوانین ثبت برند مواد غذایی

مواد غذایی مورد مصرف انسان ها معمولا از گیاهان یا حیوانات تامین می شود. مواد غذایی شامل چربی ها ، پروتئین ها، کربوهیدرات ها (مواد قندی)، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که با مقدار کالری های مختلف انرژی لازم برای رشد و بقا را فراهم می آورند.

در قوانین ثبت برند مواد غذایی برای تسهیل در امر ثبت برند ۴ زیر گروه در نظر گرفته شده است.

  1. لبنیات: شیر، کشک، ماست ، پنیر ، بستنی؛
  2. گوشت و حبوبات و مغز ها: گوشت سفید (مرغ و پرندگان)، ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، مغزها (آجیل،گردو، فندوق وغیره)؛
  3. نان و غلات: نان ها، ماکارونی، برنج، گندم، ذرت و جو؛
  4. میوه و سبزی: میوه ها و سبزیجات (سبزی ها، فلفل، گوجه وغیره)

قانون الزام ثبت برند و تغییرات آن در سال ۹۹

ثبت برند در حالت کلی اجباری نیست و الزامی برای آن در قانون وجود ندارد. ولی برای صاحبان کسب و کاری که اقدام به ثبت آن می کنند حقوق قانونی ایجاد می کند. در مواردی قانون ثبت برند را الزامی دانسته، این مواد چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور تولید و بسته بندی شوند باید دارای نام و علامت تجاری باشند که به آن می پردازیم.

  1. دارو ها؛ دارو ها و مواد طبی که برای مصرف خارجی یا داخلی انسان و حیوان باشد و نام و ترکیبات آن غیر از حالت معمولی و طبیعی خود یا در بسته بندی باشد؛
  2. مواد غذایی؛ مواد غذایی که به صورت بسته بندی در ظروف قرار می گیرند باید دارای نام و علامت تجاری باشند. به عنوان مثال شکلات، مربا، برنج، روغن، قهوه، کنسروها، آدامس وغیره.
  3. نوشیدنی های طبیعی یا گازدار؛ نوشیدنی ها اگر تحت نام و در ظروف مخصوص عرضه گردند، باید ثبت برند انجام دهند. مانند آب معدنی، نوشابه ها، آبمیوه ها و غیره؛
  4. مواد آرایشی و بهداشتی؛ موادی که مستقیم روی انسان استفاده می شود مانند عطر ها، کرم ها، صابون ها وغیره.

بسته بندی در ثبت برند مواد غذایی

در ثبت برند مواد غذایی باید نکاتی رعایت شود. همانطور که در قسمت های قبلی متوجه شدید مواد غذایی که در بسته بندی قرار می گیرند ملزم به ثبت برند هستند. از جمله قوانین ثبت برند مواد غذایی مواردی است که باید روی بسته بندی درج شود.

  1. عنوان تجاری محصول؛
  2. نشانی سازنده با درج کشوری که محصول در آن تولید یا فرآوری شده است؛
  3. شماره ثبت محصول در ایران؛
  4. تاریخ و شماره پروانه وزارت بهداشت.

مجوزهای اولیه ثبت برند مواد غذایی و تغییرات در سال ۹۹

برای ثبت برند مواد غذایی باید مجوزهای قانونی از دیگر نهاد ها نیز اخذ شود. از جمله این نهاد ها اخذ مجوز از وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو است. به دلیل ارتباط مستقیم مواد غذایی و سلامت انسان، اخذ مجوز در پی رعایت نکات بهداشتی مورد نظر آن ادارات، الزامی است.

اگر محصول تولیدی یا بسته بندی مورد نظر از محصولات کشاورزی باشد، نظیر زعفران ، چای ، حبوبات، خشکبار و غیره دریافت مجوز لازم از جهاد کشاورزی نیز صورت می گیرد.

چنانچه محصولات از فرآورده های حیوانی تولید شود مانند گوشت قرمز، لبنیات و غیره اخذ مجوز و موافقت آن سازمان برای تولید و عرضه محصولات الزامی است.

قوانین و مراحل ثبت برند و تغییرات در سال ۹۹

ثبت برند مواد غذایی جزو طبقه ۳۵ این نهاد است. قبلا از ثبت باید استعلام لازم را از این طبقه بگیرید که از تکراری نبودن آن مطمئن شوید. علاوه بر آن نمونه ای از نام یا شکل برند مورد نظر خود را باید به اداره مربوطه ارسال کنید که استعلام از طریق آنان نیز صورت گیرد. پس از حدود ۴۰ روز کاری پاسخ آن به شما ابلاغ می شود.

در صورت تایید، مراحل ثبت را طبق قوانین ثبت برند مواد غذایی شامل ثبت اظهار نامه در سایت مالکیت های معنوی، بارگذاری مدارک، گواهی امضا، تشکیل پرونده فیزیکی، انتشار در روزنامه رسمی و دریافت سند علامت تجاری را به ترتیب طی کنید.

مدت اعتبار ثبت برند تجاری ۱۰ سال در نظر گرفته شده است و پس از آن قابل تمدید خواهد بود. در این مدت حق استفاده از برند برای شما محفوظ خواهد بود.

به منظور تغییرات در ثبت برند نیز ابتدا باید با مراجعه به مرکز مالکیت معنوی پرونده فیزیکی را تکمیل و سپس موضوع تغییرات را در روزنامه رسمی آگهی کنید. پس از انتشار مراحل تغییرات توسط کارشناسان و اخذ تاییدیه های لازم، امکان پذیر است.

سخن آخر

از قوانین ثبت برند مواد غذایی و تغییرات آن در سال ۹۹ اطلاعاتی کسب کردیم. ثبت برند آنچنان که در تصور ماست مراحل و قوانین سختی ندارد. بهتر است همه مدیران در هر بخش یا صنعتی که فعالیت می کنند به فکر ثبت برند و انحصار نام برای فعالیتشان باشند. ثبت برند برای حفظ حق کارفرمایان در اختلافات قانونی کمک زیادی خواهد کرد. در قوانین ثبت برند مواد غذایی اگر مجوز های اولیه صادر نشده باشد، ثبت برند امکان پذیر نیست. ما در مجموعه ثبت فردا برای انجام مراحل ثبت برند و تغییرات آن آمادگی کمک به کارآفرینان عزیز در مراحل مختلف را داریم.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد