موارد حقوقی املاک و اراضی شامل چه موضوعاتی است؟

0

موارد حقوقی املاک و اراضی شامل چه موضوعاتی است؟ از گذشته تاکنون برای بهبود زندگی مردم در تمامی موارد در زندگی قوانین و شرایط به خصوصی در جوامع مختلف تعیین شده اند. یکی از این موارد املاک و اراضی هستند که امروزه قوانین حقوقی بسیاری دارند. چنان که موارد حقوقی املاک و اراضی مسائل بسیاری را در برمی گیرد.

موارد حقوقی املاک و اراضی شامل چه موضوعاتی است؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : درواقع به اندازه ای این موارد حقوقی پیچیده و قانونی هستند که تنها افراد متخصص مانند وکلای املاک و اراضی با آن ها آشنایی کافی را دارند. البته باید توجه داشته باشید که هر گونه اقدام در رابطه با املاک و اراضی باید براساس این قوانین حقوقی انجام شود.

به همین جهت ما در این مقاله به موارد حقوقی اراضی و املاک اشاره می کنیم که ضمن آشنایی با آن ها به اهمیت حضور و استخدام وکیل املاک و اراضی پی ببرید.

موارد حقوقی املاک و اراضی در رابطه با خرید و فروش

خرید و فروش املاک و اراضی یکی از موارد حقوقی بسیار مهم در این رابطه محسوب می شود. چنان که در این رابطه براساس نوع زمین یا ملک قوانین و شرایط به خصوصی در نظر گرفته شده است که براساس آن ها افراد باید نسبت به خرید یا فروش زمین اقدام کنند.

در این دسته از مسائل حقوقی مربوط به املاک و زمین ها قوانینی در رابطه با نوع مالکیت زمین یا ملک، تطبیق حدود زمین یا ملک با متراژ ذکرشده در سند، بررسی امکان انتقال مالکیت و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

به طوری که افراد براساس این قوانین باید به خرید یا فروش زمین و ملاک مورد نظر خود بپردازند. حال از آنجا که افراد عادی اطلاعات کافی را نسبت به این قوانین و مسائل حقوقی ندارند؛ وکلای متخصص در این زمینه به کمک مردم می آیند. چنان که با کمک آن ها به راحتی مراحل حقوقی خرید و فروش ملک یا اراضی مورد نظر را طی خواهید کرد.

موارد حقوقی مربوط به تقسیم بندی اراضی و املاک

یکی دیگر از مسائلی که تحت عنوان موارد حقوقی املاک و اراضی ذکر می شود؛ تقسیم بندی زمین ها و ملک ها است. در این رابطه باید توجه داشته باشید که تمامی قوانین حقوقی مربوط به املاک و اراضی براساس نوع آن ها نوشته شده اند.

زیرا امروزه بسیاری از املاک یا اراضی ممکن است دولتی، عمومی، خصوصی، موقوفه، مشاعی وغیره باشند. به همین دلیل قانون ثابتی برای همه آن ها وجود ندارد. بنابراین هر یک از انواع زمین ها و املاک قوانین به خصوصی در رابطه با خرید، فروش، بهره برداری، انتقال مالکیت وغیره دارند.

جالب است بدانید حتی دعاوی کیفری و حقوقی برای این زمین ها و املاک با یکدیگر متفاوت است و تنها وکلای متخصص املاک و اراضی با این دسته از موارد حقوقی آشنایی دارند.

موارد حقوقی مربوط به مالکیت و انتقال مالکیت املاک و اراضی

یکی دیگر از مسائلی که جز موارد حقوقی املاک و اراضی محسوب می شود؛ مالکیت و انتقال مالکیت آن ها است. همانطور که می دانید زمین ها و املاک جز مواردی هستند که سند دارند و افراد مالک آن ها محسوب می شوند.

به همین دلیل جهت خرید، فروش و بهره برداری از انواع املاک و اراضی ابتدا باید نوع مالکیت آن ها مشخص شود. چنان که در قانون مدنی مربوط به املاک و اراضی ماده قانون ها و تبصره های بسیاری در رابطه با مالکیت زمین ها و املاک وجود دارد.

همچنین در صورتی که افراد قصد خرید، فروش یا بهره برداری از املاک و اراضی را داشته باشند؛ پیش از هر چیز باید نسبت به انتقال مالکلیت زمین یا ملک مورد نظر اقدام کنند. بنابراین انتقال مالکیت یکی دیگر از موارد حقوقی املاک و اراضی است که ماده قانون های مختلفی براساس نوع زمین و ملک برای آن در نظر گرفته اند.

حال اگر شما با این قوانین آشنایی کافی ندارید و می خواهید نسبت به انتقال مالکیت زمین یا ملکی اقدام کنید؛ بهتر است از وکلای متخصص در این زمینه همچون کارشناسان ما در سایت سعید شهبازی کمک بخواهید.

موارد حقوقی مربوط به بهره برداری از املاک 

یکی دیگر از موارد حقوقی املاک و اراضی به بهره برداری از آن ها مربوط می شود. چنان که زمین ها و ملک های مختلف شرایط بهره برداری به خصوصی دارند. براساس قوانین حقوقی املاک و اراضی از اراضی عمومی نباید هیچ گونه استفاده شخصی شود.

همچنین از املاک شخصی و خصوصی افراد هیچ کس جز مالک آن نباید استفاده کند و هرگز مردم حق تصرف در املاک و زمین های یکدیگر را ندارند. علاوه بر این یکی دیگر از مسائلی که تحت عنوان موارد حقوقی مربوط به بهره برداری از املاک و اراضی مطرح می شود، نوع بهره برداری است.

چنان که از برخی اراضی یا املاک تنها بهره برداری به خصوصی باید انجام شود. به عنوان مثال زمین هایی که تحت عنوان فضای سبز هستند، براساس قوانین املاک و اراضی هرگز نباید بهره برداری ساختمانی داشته باشند.

در نتیجه

از آنجا که امروزه برای همه موارد همچون املاک و اراضی قوانین حقوقی به خصوصی وجود دارد؛ در این مقاله تلاش کردیم که به شرح موارد حقوقی املاک و اراضی بپردازیم. چنان که متوجه شدید این موارد حقوقی خرید و فروش، انتقال مالکیت، بهره برداری، تقسیم بندی اراضی و املاک وغیره را شامل می شوند.

همچنین دانستید در صورتی که بخواهید هر گونه اقدامی در رابطه با زمین ها یا املاک مورد نظر انجام دهید؛ پیش از هر چیز باید با موارد و قوانین حقوقی آن آشنا باشید. بنابراین اگر اطلاعات کافی را در رابطه با این قوانین ندارید؛ باید به وکلای مجرب در این زمینه مراجعه کنید.

در این رابطه باید بدانید وکلا و کارشناسان ما در سایت سعید شهبازی به صورت تمام وقت در رابطه با تمامی قوانین و موارد حقوقی املاک و اراضی به شما مشاوره می دهند. بنابراین جهت جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی در رابطه با اراضی و املاک مورد نظر بهتر است با این افراد ارتباط برقرار کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد