لزوم ثبت شرکت فرعی خارجی چیست؟

0

لزوم ثبت شرکت فرعی خارجی چیست؟ اگر به دنبال ایجاد کسب و کاری برای خود هستید، حتما به ثبت شرکت فرعی خارجی نیز فکر کرده اید. شرکت هایی که در ایران تشکیل نمی شوند یا شعبه اصلی آن ها در ایران نباشد، شرکت خارجی به حساب می آیند. چنین شرکت هایی اجازه ثبت در ایران را ندارند.

لزوم ثبت شرکت فرعی خارجی چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این قاعده برای شرکت هایی که با سرمایه خارجی در ایران تشکیل شود نیز برقرار است. اما این موضوع نباید شما را نگران کند زیرا اجازه ثبت شعبه یا نماینده ای از یک شرکت خارجی در ایران وجود دارد. ثبت این قبیل شرکت ها با عنوان شرکت فرعی خارجی شناخته می شود.

اما چه الزامی برای ثبت این قبیل شرکت ها وجود دارد؟ اگر این شرکت ها ثبت نشوند غیرقانونی هستند؟ و خیلی سوال های احتمالی دیگری که ممکن است در ذهن شما وجود داشته باشد. با ما در ادامه این متن همراه باشید. در مقاله پیش رو قصد داریم به سوال های شما پاسخ دهیم.

ثبت شرکت فرعی خارجی ؛ شرکت فرعی خارجی چیست؟

شرکت فرعی به شرکتی گفته می شود که موسس آن، شرکت خارجی مادر باشد. اما یک شخصیت حقوقی مستقل از شرکت مادر موسس آن خواهد بود. این شخصیت مستقل در یک کشور دیگر اقدام به تاسیس شعبه ای از آن شرکت مادر می کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که کنترل این شرکت در حوزه اختیارات شرکت مادر قرار می گیرد. اما شاید این سوال برای شما پیش آید که وضعیت حقوقی این شرکت به چه صورت است؟ در جواب باید بگوییم که شرکت فرعی خارجی از همان حقوق شرکت های تجاری در داخل کشور برخوردار است.

با ثبت شرکت های فرعی امکان فعالیت در حوزه های گسترده ای برای شما وجود دارد. به عنوان مثال برخی از معاملاتی که در طبقه بندی سرمایه گذاری نمی گنجد؛ با ثبت شرکت فرعی خارجی انجام آن ها بلامانع خواهد بود. بر اساس ماده ۲۰ قانون تجارت ایران یک شرکت فرعی تجاری امکان فعالیت در حوزه های مشخص شده در ماده ۲ قانون تجارت را دارد.

هدف از ثبت شرکت فرعی خارجی چیست؟

شاید با خواندن این مطلب کمی گیج شده باشید. به همین منظور این موضوع را کمی واضح تر بیان خواهیم کرد. فرض کنید شرکت خارجی به عنوان یک شرکت مادر اقدام به تاسیس یک شرکت فرعی می کند. هدف از این کار چیست؟

در قانون سرمایه گذاری تمام فعالیت های تجاری شرکت ها مشخص شده است. شرکت هایی که به انجام معاملاتی غیر از موارد مشخص شده بپردازند غیرقانونی به حساب می آیند. اما در شرکت های فرعی امکان انجام معاملاتی غیر از آن چه که در قانون سرمایه گذاری ثبت شده است، وجود دارد.

می پرسید چه معاملاتی؟ به عنوان مثال، شرکت فرعی با خرید محصولات شرکت خارجی مادر اقدام به خرید و فروش آن ها می کند. اگر تنها کمی با مسائل حقوقی آشنا باشید، می دانیدکه این قبیل فعالیت ها در حوزه عمرانی و اشتغال قرار نمی گیرند. بنابراین با آن چه که در قانون سرمایه گذاری مشخص شده است، مغایرت دارند.

اما فعالیت آن ها بلامانع خواهد بود. این شرکت اجازه بازاریابی و توزیع محصولات را در اختیار دارد. به این ترتیب به طور تخصصی عملیات بازاریابی محصولات را انجام می دهد و آن ها را در بازار عرضه می کند. همچنین این شرکت ها امکان توزیع و عرضه محصولات چند شرکت خارجی را به طور همزمان خواهند داشت.

چرا باید شرکت فرعی خارجی را ثبت کرد؟

در قانون تجارت ایران قوانین متعددی جهت ثبت شرکت ها وجود دارد. در میان این قوانین، قانونی وجود دارد که به ثبت شرکت ها تاکید می کند. در ماده ۱۹۵ قانون تجارت آمده است که «ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع همه مقررات قانون ثبت شرکت ها است.»

از آن جایی که شرکت فرعی خارجی نیز در قانون تجارت به رسمیت شناخته می شود، شامل این قانون می شود. بنابراین ثبت شرکت فرعی خارجی کاملا ضروری است. علاوه بر این باید بدانید که طبق قانون ۲۲۰ تجارت، مسائل حقوقی مربوط به شرکا در شرکت فرعی خارجی همانند شرکت های تضامنی حکم می شود.

چنانچه شرکت فرعی خارجی خود را ثبت نکرده باشید، مشمول جریمه نقدی می شوید. همچنین طبق ماده ۲ قانون ثبت شرکت ها امکان انحلال شرکت نیز وجود دارد. اما این امکان تنها به درخواست دادستان بستگی دارد.

آیا همه شرکت های فرعی خارجی نیاز به ثبت دارند؟

حتما این سوال برای شما نیز پیش آمده است که، ثبت شرکت فرعی خارجی در همه زمینه ها ضروری است؟ در جواب باید بگوییم خیر. شاید تعجب کرده باشید اما این قاعده نیز استثنا دارد. با توجه به نوع فعالیت هر شرکت لزوم ثبت آن مشخص می شود.

به عنوان مثال شرکت هایی که در چارچوب مقررات مدنی اقدام به مشارکت با طرف ایرانی می کنند، نیاز به ثبت ندارند. با کمی آگاهی از حوزه حقوقی، می دانید که در قانون ایران شرکت های مدنی نیازی به ثبت ندارند.

لازم به ذکر است که ثبت این شرکت ها تحت تاثیری عواملی است. فعالیت این شرکت ها باید در چارچوب مقررات ایران باشد، در غیر این صورت ثبت آن ها با مشکل مواجه خواهد شد.

کلام آخر

شرکت های فرعی در واقع شرکت هایی هستند که مسئولیت بازاریابی و فروش محصولات شرکت مادر برعهده آن ها است. به بیانی واضح تر شرکت فرعی خارجی همان نمایندگی یا به اصطلاح شعبه ای از شرکت مادر محسوب می شود.

برخی افراد به دنبال ثبت شرکت فرعی خارجی در داخل کشور هستند. ثبت این شرکت ها در ایران به معنای سرمایه گذاری در داخل کشور است. ثبت این شرکت ها به منظور قانونی بودن فعالیت های آن ها ضروری و لازم است.

ثبت شرکت های فرعی خارجی مانند سایر شرکت ها مسیری پر پیچ و خم است. به همین منظور نیاز به دانش تخصصی حقوقی دارد. اگر شما نیز قصد ثبت شرکت فرعی را دارید، توصیه می کنیم از یک متخصص در زمینه حقوقی مشورت بگیرید.

موسسه حقوقی ثبت فردا با بهره مندی از تیمی قوی و متخصص شما را در این مسیر همراهی می کند. با راهنمایی متخصصان ما مسیر خود را کوتاه تر کنید و از فعالیت خود لذت ببرید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد