قالب وافل و نحوه اجرای سقف وافل

0

قالب وافل و نحوه اجرای سقف وافل : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از کهن دک با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از قالب وافل در صنایع مختلف و مشخصا صنعت ساخت و ساز، میتواند از نظر زمانی و اقتصادی بسیار مفید واقع شود. سقف وافل با ایده سبک‌سازی و نمای اکسپوز زیبا از دیرباز مورد توجه طراحان بوده است و در بسیاری از پروژه های معماری به صورت سقف کاذب استفاده شده است. این سقف ها در سال ۱۹۴۰ به صورت المان سازه در کشورهای توسعه یافته معرفی شدند و امروزه در بسیاری از پروژه ها در جای جای جهان ااستفاده میشوند.

قالب وافل و نحوه اجرای سقف وافل

ایده اصلی سقف وافل حذف، بتن در نواحی کششی سقف است. در این سیستم بسته به ابعاد وافل، عملکرد سقف میتواند یک طرفه یا دوطرفه باشد. در ابتدا قالب های وافل کنار یکدیگر قرار میگیرند و یک شبکه متعامد میدهند که وزن و سختی مناسبی دارند، پس از این مرحله بر روی قالب ها بتن ریخته میشود، و پس از آن وقتی زمان عمل آوری بتن ها به پایان رسید، قالب ها از زیر سقف برچیده میشوند.

نحوه اجرای سقف وافل

سقف وافل اجرای سخت و پیچیده ای ندارد و اجرای آن کاملا ساده است و معمولا به دو روش اجرا میشود.

اجرای تخت یا معمولی

اجرای مدولار

این دو روش مراحل اجرای یکسانی دارند ولی در کفراژ بندی سقف با یکدیگر متفاوت هستند، در روش مدولار معمولا نیازی نیست که سقف به وسیله پلی وود یا قالب فلزی فرش بشود.

روش اجرای مدولار

۱-قرار گیری پایه های اطمینان  از جمله جک، اسکافلد، داربست و غیره : اولین مرحله زیر سازی سقف است . به این صورت که در ابتدا ، پایه های اطمینان را در فواصل مناسب کار میگذارند و پس از آن شبکه ای از قوطی ها به صورت متعامد در زیر قالبهای وافل ایجاد میشود
۲- چینش قالب هاب وافل : وقتی که مرحله زیرسازی به پایان رسید، قالبهای وافل دقیقا طبق نقشه های سازه فرش میشوند، در این مرحله توجه به نواحی و نقاطی که دال ها به صورت توپر در نظر گرفته میشوند مهم است.
۳-آرماتوربندی: در این مرحله، در ابتدا آرماتور تیرچه های وافل و بعد از آن آرماتور روی قالب وافل بسته میشود و در آخرین مرحله آرماتور سنجاقی بین تیرچه و شبکه ی رویه ی دال .
۴- بتن ریزی: این مرحله در سقف های وافل، در خلاف دال های مجوف که چند مرحله دارند میتواند در یک مرحله انجام شود و در کل دشواری خاصی ندارد
۵- در آخرین مرحله،قالب ها و پایه های اطمینان مطابق با جدول ۹-۱۲-۲ مبحث ۹ انجام می‌شود.

سقف وافل

https://kohandeck.ir/waffle-ceiling/

خرید قالب وافل

مهمترین عنصر در اجرای سقف وافل ، قالب آن میباشد. این قالب ها با توجه به تولید کننده میتوانند ویژگی های متفاوتی داشته باشند و در صورتی که پیمانکار از قالب های وافل اطلاعات مناسبی داشته باشد میتواند با انتخاب تولید کننده و فروشنده مناسب، در هزینه و کیفیت کار اجرایی اثرات مناسبی بگذارد. از دیگر سو، خریدار قالب لازم است که حداکثر استفاده ها را از آنها ببرد.به طور کلی نکات زیر در خرید قالب وافل مهم هستند و رعایت کردن آن ها به سود مجریان و پیمانکارانی است که میخواهند این نوع سقف ها را در پروژه های خود به کار گیرند.
حتی الامکان سعی شود از شرکت های معتبر کشور ، خرید شود. برای این منظور لازم است بدانید که قالب های کدام شرکت در پروژه های مختلف تست شده اند و نتیجه مطلوبی به دست داده اند.
اگر مواد اولیه ساخت قالب مرغوب باشد، قالب وافل نرم تر است، بنابراین در هنگام خرید به این نکته توجه فرمایید و از قالب های ترد یا شکننده، دوری کنید. دلیل این موضوع و دقت نظر این است که شما ممکن است هر قالب را حداقل ۲۰ مرتبه در کار خود استفاده کنید پس لازم است که جنس منعطف و مناسبی داشته باشد تا حین اجرای پروژه برای شما مشکلی پیش نیاید.
بهتر است که قبل از خرید قالب ها، نمونه ای که توسط شرکت ها به شما ارایه میشود، تست شود، به طور مثال واحد کنترل کیفی مجموعه کهن دک، در هر سیکل تولید که ۸ ساعت است، یک نمونه شاهد را برای انجام آزمایش های روزانه، از جمله وزنه سنگین، ضربه با چکش و پرتاب از ارتفاع بررسی میکنند. اگر در حین بررسی مشخص شود که نمونه دچار مشکل است، مواد اولیه و تنظیمات دستگاه ترزیق مجددا بررسی میشوند تا ایرادات و نواقص کار مرتفع گردد. به هر روی، قبل از خرید نهایی قالب های سقف وافل لازم است که دقت نظر لازم اعمال شود
مهمترین نکته در خرید قالب وافل این است که واسطه و دلال فروشنده ی قالب به شما نباشند. شرکت های معتبر و باکیفیت در کشور کم هستند و همین امر باعث شده تا دلالان  و واسطه های زیادی در این میان به وجود بیایند و باعث شوند که پیمانکار یا تیم اجرایی نتوانند به سادگی به کارخانه و فروشنده واقعی دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث میشود که هزینه برای مجری افزایش یافته و از طرفی پاسخگویی مناسبی نیز از طرف فروشنده وجود نداشته باشد. گارانتی مناسب، امکان بازخرید قالب های مستعملی که هنوز قابل استفاده هستند و میتوانند در پروژه های دیگر و به دست دیگر خریداران استفاده شوند، عدم پشتیبانی فنی و … نیز از دیگر مشکلات خرید از واسطه هستند. در اکثر شرکت ها و تولید کننده های قالب وافل ، شرایط گارانتی به صورتی است که شامل ، خرید از واسطه و شرکت نمیشود، البته نمایندگی های مجاز شرکت ها مشمول گارنتی هستند!

قالب وافل
در آخر لازم است این نکته را یادآوری کنیم که  قالب های وافل معمولا در هنگام  اجرا پیچیدگی خاصی ندارند و روند اجرای پروژه ها را بسیار سریع میکنند از طرفی پرت مصالح نیز کاهش خواهد داشت و این امر باعث کاهش هزینه ها میشود. تجربه پیمانکاران ثابت کرده است که هر چه قالب ساده تر باشد، روند اجرای کار سریع تر و بهتر خواهد بود ، به عبارتی قالب های پیچ و بست دار، قفل دار و … معمولا پیچیدگی کار را زیاد میکنند و اجرای آن کمی دشوار خواهد بود . پس بهتر است تا حد  امکان از قالب های ساده استفاده شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد