تفاوت خشکشویی با روش آبشویی چیست؟

0

تفاوت خشکشویی با روش آبشویی چیست؟ شستشو یکی از اصلی ترین بخش های زندگی محسوب می شود. به طوری که با پیشرفت تکنولوژی وسایل مورد استفاده به خصوص لباس ها و مبلمان در جنس های متنوعی به بازار عرضه شده اند. بنابراین روش های زیادی برای شستشوی آن ها وجود دارد. متداول ترین شیوه های شستشو، خشکشویی و آبشویی هستند.

تفاوت خشکشویی با روش آبشویی چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : تفاوت خشکشویی با روش آبشویی مسئله ای است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم که شما را با تفاوت این دو شیوه کارآمد آشنا کنیم. همچنین به مزایا و معایب هر یک از آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

فرآیند خشکشویی

تفاوت خشکشویی با روش آبشویی چیست؟ به شستشوی لباس ها و مبلمان بدون استفاده از آب خشکشویی گفته می شود. در این روش به جای آب از مایعی به نام پرکلرواتیلن معروف به PCE استفاده می کنند. بوی خشکشویی، بوی همین ماده است. این مایع در دمایی متناسب با نوع و جنس پارچه آلودگی را در خود حل می کند و در نتیجه لباس تمیز می شود.

همچنین باید بدانید که در این فرآیند از مواد شوینده، سفید کننده یا نرم کننده استفاده نمی کنند. ضمن اینکه لباس ها پس از خشکشویی با بخار یا اتو صاف می شوند. توجه داشته باشید که هزینه خشکشویی نسبت به آبشویی بیشتر است.

فرآیند آبشویی

آبشویی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های شستشو محسوب می شود. به طوری که تفاوت خشکشویی با روش آبشویی، استفاده از مواد شوینده محلول در آب است. به طوری که در روش آبشویی لباس ها با دور تند شسته و خشک می کنند. بنابراین احتمال چروک شدن لباس ها زیاد است.

در این روش نه تنها آب و مواد شوینده، بلکه هوا نیز تاثیر بسیاری در تمیزی لباس ها دارد. به همین دلیل زمان شستشوی لباس ها نباید ماشین لباسشویی را پر از آب کرد. چنان که میزان آب باید به اندازه ای در نظر گرفته شود که هوا در ماشین جریان داشته باشد.

روش شستشو با توجه به نوع لباس

حال این سوال پیش می آید که چه لباس هایی باید خشکشویی و چه لباس هایی به روش آبشویی شسته شوند؟ در این رابطه باید بدانید که به طور کلی هر اندازه لباس به بدن نزدیک تر باشد؛ مانند لباس زیر، تیشرت و پیراهن روش آبشویی مناسب تر است. اما در رابطه با لباس هایی همچون کت، پالتو وغیره بهتر است که از روش خشکشویی استفاده کنید.

همچنین برای پارچه هایی که درصد الیاف پلاستیکی آن ها بالا است؛ روش آبشویی مناسب تر خواهدبود. با توجه به تفاوت خشکشویی با روش آبشویی بعضی از لباس ها بهتر است که به هیچ عنوان آبشویی نشوند. از جمله این پوشاک باید به لباس عروس، لباس های مجلسی، پرده، لباس های گیپور و لباس های نگین دوزی و منجوق دوزی شده اشاره کنیم.

مزایا و معایب روش خشکشویی

جهت درک بهتر تفاوت خشکشویی و آبشویی باید بدانید که روش خشکشویی بهترین شیوه برای از بین بردن لکه ها محسوب می شود. در این روش نه تنها سایز لباس ها تغییر چندانی نمی کند؛ بلکه رنگ آن ها نیز ثابت می ماند. ضمن اینکه طول عمر لباس در روش خشکشویی افزایش پیدا می کند.

شیوه خشکشویی در مقایسه با روش آبشویی به دلیل قیمت بالای مواد آن، هزینه بیشتری دارد. زیرا مواد شیمیایی که در این فرآیند استفاده می شوند؛ برای برخی حساسیت زا و برای محیط زیست مضر هستند.

مزایا و معایب روش آبشویی

اگر می خواهید که تفاوت آبشویی و خشکشویی را بدانید؛ باید توجه داشته باشید که در شستشو به روش آبشویی احتمال بروز حساسیت های پوستی کاهش پیدا می کند. این روش مقرون به صرفه تر است و به محیط زیست آسیب زیادی وارد نمی کند.

همچنین به دلیل امکان استفاده از مواد نرم کننده، رایحه خوب لباس ها پس از شستشو یکی از مزایای این روش به شمار می رود. از آنجایی که در این روش لباس ها در محلول آب و مواد شوینده غوطه ور می شوند؛ احتمال تغییر رنگ و سایز زیاد است. همچنین امکان دارد که لکه های سخت به طور کامل در روش آبشویی از بین نروند.

لکه زدایی در دو روش خشکشویی و آبشویی

در رابطه با تفاوت خشکشویی با روش آبشویی باید بدانید که برطرف کردن لکه ها به خصوص لکه های سرسخت در روش خشکشویی به مراتب آسان تر از آبشویی است. یکی از سخت ترین لکه ها، لکه های روغنی محسوب می شوند که در روش خشکشویی به راحتی آن ها را پاک می کنند.

زیرا از حلال های مخصوص که به صورت نرم کننده هستند؛ استفاده می شود. به طوری که لکه روغن را به مواد آغشته می کنند و سپس با مکش های قوی لکه را از سطح لباس پاک خواهند کرد. به طور معمول روش آبشویی برای لکه های سخت جواب نمی دهد.

در حالی که لکه های معمولی به آسانی با استفاده از محلول آب و صابون تمیز می شوند. البته اگر لکه به بافت پارچه نفوذ کرده باشد؛ رفع آن به طور کامل اتفاق نمی افتد.

اثرات خشکشویی و آبشویی بر بافت پارچه

در روش آبشویی به دلیل نفوذ آب و مواد شوینده در پارچه پس از مدتی بافت پارچه تغییر شکل می دهد. به همین دلیل بهتر است که به منظور افزایش طول عمر لباس خود از روش خشکشویی استفاده کنید. البته این به این معنا نیست که روش آبشویی همیشه به لباس شما آسیب می رساند.

چنان که سایت واش لین با ارائه بهترین خدمات و مواد شوینده، حتی با روش آبشویی نیز از سلامت و زیبایی لباس شما محافظت می کند.

تفاوت خشکشویی با روش آبشویی

در این بخش شما را با چکیده ای از تفاوت ها بین دو روش خشکشویی و آبشویی آشنا کنیم. از جمله تفاوت های این دو روش باید به موارد زیر اشاره شود:

  • در روش خشکشویی از ماشین مخصوص خشکشویی و در شیوه آبشویی از ماشین لباسشویی صنعتی استفاده می کنند.
  • در روش آبشویی از آب و مواد شوینده مثل پودر و مایع شستشو استفاده می شود؛ در حالی که برای رفع لکه ها در روش خشکشویی از حلال پرکلراتیلن استفاده می کنند.
  • حلال خشکشویی قابلیت بازیافت دارد؛ اما مواد شوینده بازیافت نمی شوند.
  • پس از خشکشویی نیاز به اتوکشیدن نیست.
  • هزینه خشکشویی نسبت به آبشویی بالاتر است.
  • لباس ها در روش خشکشویی طول عمر بیشتری خواهندداشت.

در نهایت

در این مقاله شما را با تفاوت خشکشویی با روش آبشویی آشنا کردیم. به طوری که چگونگی این روش ها و محلول هایی که جهت شستشوی لباس در این شیوه ها استفاده می شود را توضیح دادیم. همچنین با معایب و مزایای این دو روش آشنا شدید.

ضمن اینکه در نهایت باید متناسب با جنس لباس خود روش شستشو را انتخاب کنید. در این صورت اگر توانایی تشخیص روش مناسب برای شستشوی لباس خود را ندارید؛ پیشنهاد می دهیم که لباس های کثیف خود را به واش لین بسپارید.

زیرا کارشناسان و متخصصان ما از بهترین روش برای شستشوی لباس های شما استفاده می کنند و کثیفی ها و لکه ها را به بهترین شکل پاک خواهند کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد