وکیل شرکت مالیات و حوزه اختیارات او

0

وکیل شرکت مالیات و حوزه اختیارات او : آیا برای شما هم پیش آمده است که در محاسبه مالیات اشتباه کنید؟ یا فکر کنید مبلغ مالیات سالیانه شما بسیار بیشتر از حد انتظار است؟ در چنین مواقعی وجود یک وکیل شرکت مالیات بسیار سودمند است.

وکیل شرکت مالیات و حوزه اختیارات او

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : هر کسب و کار و شرکتی نیاز به یک وکیل در این زمینه دارد که به کارهای مالیاتی رسیدگی کند و آنها را سر و سامان دهد. در این نوشتار به بررسی کار و حوزه اختیارات یک وکیل مالیات می پردازیم.

زمانی که کسب و کاری راه می افتد، باید به امور مالیاتی آن نیز توجه کرد. اگر در این کار دچار مشکل شوید یا این امکان را نداشته باشید که از اظهارنامه مالیاتی خود دفاع کنید یا دارایی مشمول مالیات داشته باشید و در واقع زمانی که تجارت تازه ای را شروع کرده اید، جهت رفع این مشکلات باید به وکیل مالیات مراجعه کنید.

وکیل مالیاتی

وکیل مالیات شرکت کسی است که جهت رفع و رجوع امور مالیاتی در شرکت ها به کار گرفته می شود. مالیات مبلغی است که دولت جهت رسیدگی به برخی امور اجتماعی و همگانی از اشخاص، ارگان ها، سازمان و شرکت ها دریافت می کند.

محاسبه مالیات سالانه هر شرکتی وابسته به آگاهی از قوانین این حیطه است و امر مهمی به شمار می رود. وکیل مالیاتی جهت محاسبه این امور آموزش دیده است و ممکن است به بهترین نحو از پس این کار بیاید.

سایت سعید شهبازی وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه آماده ارائه خدمات به صاحبان مشاغل و مدیران شرکت ها است. بدون هیچ نگرانی امور مالیاتی خود را به این سایت بسپارید و از حصول بهترین نتیجه مطمئن باشید.

موارد گستره کاری وکیل مالیات

وکیل شرکت مالیات اختیار اجرای کارهای مالیاتی شرکت و رسیدگی به آنها را دارد و در مواردی چون اعتراض، توافق، تمکین، تقسیط، مسالحه، طرح پرونده و مواردی از این دست در مراجع حل اختلاف ابتدایی و بازنگری، شوراهای مالیاتی و دیوان عدالت اداری، قدرت تصمیم گیری دارد.

در ادامه به بررسی سایر اختیارات این وکیل و نحوه عملکرد وی می پردازیم:

شرح اختیارات

شاید به نظر برسد که پروسه وکالت مالیاتی کار ساده ای است و آگاهی از چند قانون و مسائل مربوط به حسابداری در این زمینه کافی است؛ ولی بهتر است بدانید این امر زمان بر پیچیدگی های خود را دارد و مراحل گوناگونی را در بر می گیرد. یک وکیل مالیاتی از ابتدای محاسبه مالیات تا حصول اطمینان از رأی پایانی مرجع قضایی همراه شرکت است.

وکیل مالیاتی با همگی قوانین، اساسنامه ها و بخشنامه های گستره امور مالیاتی آشنا است و از طرق مختلف سعی در کاهش هزینه های مالیاتی شرکت دارد. او جهت انجام این امر به دو صورت عمل می کند:

پشتیبانی مالیاتی

یک وکیل شرکت مالیات نخست برای مدیران و شرکای یک شرکت مشاوراتی در زمینه مالیات تدارک می بیند. او طی نشست هایی تمام قوانین، آیین نامه، بخشنامه ها و آیین مالیاتی و پیچیدگی های آنها را برای مدیران شرح می دهد و ایشان در این زمینه آگاه می کند.

از دیگر وظایف وکیل مالیاتی تنظیم صورت های مالیاتی برای شرکت است؛ این امر باید با چنان دقت و صراحتی انجام شود که هزینه های مالیاتی شرکت را به حداقل میزان ممکن برساند. این امر در حصول نتیجه حیاتی است و باید به آن توجه بسیار کرد.

رسیدگی بر قراردادهای بسته شده، نظارت بر روش پرداختی و دریافتی های شرکت و پیشنهاد راه های معافیت از مالیات از سایر اختیارات یک وکیل مالیات هستند.

ممکن است مدیر یا مدیران شرکت خواهان آگاهی از روش کار وکیل مالیات باشند، در این صورت شرح روش های محاسبه مالیات، مبلغ پایانی و مراحل طی شده بر دوش وکیل است.

دادرسی مالیاتی

قسمت دیگر کار یک وکیل مالیاتی در شرکت رسیدگی به پرونده مالیاتی آن شرکت در اداره مالیات و رفع و رجوع مشکلات احتمالی در مراجع قانونی و قضایی و شوراهای حل اختلاف است.

همه صاحبان مشاغل باید به صورت سالانه در زمانی مشخص فرمی را تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی پر کرده و آن را به اداره مالیات ارسال کنند. اگر پس از طی این مراحل سرپرست ممیزی مالیات در پی بررسی های خود این اظهارنامه را رد کرده و مبلغ دیگری را به عنوان مالیات شرکت جایگزین کند، شرکت نیازمند فردی است که پشتیبان اظهارنامه باشد و جلوی پرداخت های مضاعف از طرف شرکت را بگیرد. این فرد وکیل مالیات است.

وکیل مالیاتی با استناد به قوانین و بخشنامه های مالیاتی و تکیه بر تجربه و پیشینه خود در این زمینه پرونده مالیاتی شرکت را در شورای حل اختلاف و مراجع قضایی مطرح می کند و با چیرگی کافی و مناسب به دفاع از آن می پردازد. این امر موجب برگشت رأی دادگاه به سود شرکت می شود و پرداخت مالیات اضافی را ملغی می کند.

دیگر اختیارات وکیل شرکت مالیات

  • ارائه مشاوره حرفه ای و وکالت در دعاوی حیطه مالیات بر ارزش افزوده.
  • رسیدگی به پرونده های بدهی های مالیاتی و مشخص کردن سرنوشت آنها.
  • قبول وکالت و مشاوره حقوقی درباره پاداش ها، بخشودگی ها، جرایم مالیاتی و عوارض مختلف.
  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم لایحه اعتراض و دفاعیات مالیاتی، اعتراض در باب برگه تشخیص مالیات و حضور در مراجع و شوراهای حل اختلاف.
  • انجام به هنگام و درست شکایت از تصمیمات قطعی هیئت های ابتدایی و بازنگری مالیاتی و شورای عالی مالیاتی.

موارد تسلط وکیل

هر وکیل شرکت مالیاتی باید برای انجام این امور چیرگی کافی بر برخی امور را داشته باشد:

  • مالیات بر درآمد انواع شغل بخشودگی ها.
  • بررسی و روش تعیین درآمد مشمولین مالیات.
  • انواع معافیت ها در امور مالیاتی.
  • مراجع حل اختلاف امور مالیاتی.

در پایان

وکیل شرکت مالیات به بررسی امور مالیاتی می پردازد و کارهای این حیطه را سر و سامان می دهد. این وکیل فرد دانش آموخته در این زمینه است که تمام موارد قانونی و پیچیدگی های مربوط به مالیات را می داند. انجام خدمات مشاوره در زمینه امور مالیاتی، انواع قوانین و آیین نامه در این زمینه و تمام مواردی که وکلای شرکت باید از آنها آگاهی داشته باشند، از وظایف این وکیل است.

او همچنین موظف است در صورت لزوم مدیران را از میزان و نحوه محاسبه مالیات، روش تهیه و ثبت اظهارنامه، دفاع و پشتیبانی از آن و رأی پایانی مراجع ذی صلاح آگاه کند. یک وکیل علاوه بر اختیارات و مسئولیت های مربوط به پشتیبانی مالیاتی امور دادرسی مالیاتی را نیز بر عهده می گیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد