نکات به درد بخور نجاری در خانه

0

در این مقاله قصد داریم که به تعدادی از مشکلات مربوط به اثاثیه‌ی چوبی منزل و نحوه‌ی حل آن‌ها بپردازیم.

شل شدن میله‌ی چوبی بین پایه‌های صندلی:

بعد از سال‌ها عقب و جلو کشیدن صندلی‌ از پشت میز ناهارخوری، ممکن است اتصالات چوبی آن‌ها شل شوند. اولین آسیب وارده به صندلی، درآمدن میله‌ی اتصال بین پایه‌ها است و جالب است بدانید که این اتفاق برای صندلی‌های تازه ساخته شده، بیشتر رخ می‌دهد تا صندلی‌های قدیمی و بادوام.

نکات به درد بخور نجاری در خانه

لازم است که این میله‌ها سر جای خود قرار گیرند. برای اینکار، ابتدا بایستی محل اتصال میله به پایه‌ها سمباده کشیده شود تا عاری از هرگونه آثار چسب گردد. سپس با استفاده از یک سرنگ حاوی چسب مخصوص چوب، محل اتصال را چسب‌کاری می‌کنیم. سرنگ این امکان را به ما می‌دهد که بدون جدا کردن کامل میله از پایه‌ها، آن را با استفاده از چسب، محکم کنیم. بعد از چسب‌کاری محل اتصال، میله را محکم به صندلی فشار داده تا چسب خشک شود. لازم به ذکر است که باید از چسب مرغوب استفاده شود تا نتیجه‌ی دلخواه را بگیریم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می‌توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

صندلی لق:

کمتر چیزی اندازه‌‌‌ی نشستن روی یک صندلی تق و لق، عذاب آور است! اگر محکم کردن پایه‌ها مثمر ثمر واقع نشد، می‌توان از یک بست نود درجه، استفاده کرد. این بست‌ها را می‌توان از مغازه‌های ابزارفروشی به راحتی و با قیمت مناسب، تهیه کرد. اگر می‌خواهید که بست با رنگ صندلی، هماهنگ باشد، حواستان باشد که بست خریداری شده، قابلیت رنگ شدن داشته باشد. قبل از اتصال بست، به صندلی، آن را کمی خم کنید تا کاملا مماس با پایه قرار گیرد و هیچ فاصله‌ای به وجود نیاید. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که قبل از اتصال بست به پایه با پیچ، سوراخ‌هایی را در پایه تعبیه کنید.

جدا شدن قطعات چوبی در محل اتصالشان:

یک راه حل ساده برای رفع این مشکل، استفاده از بست‌های تخت است. این نوع از بست را می‌توانید با قیمت مناسب از ابزارآلات فروشی، تهیه کنید. بست را در محلی که در دید نباشد، قرار دهید و با استفاده از دریل، سوراخ‌هایی را بر روی چوب ایجاد کنید. سپس با پیچ، بست را به چوب متصل کنید و تمام!

پایه‌های شل شده:

اگر به جای بلند کردن صندلی، آن را روی زمین بکشید، فشار مضاعفی بر پایه‌ها وارد می‌شود و این فشار، باعث از جا درآمدن پایه‌ها می‌گردد. برخی از مردم، با استفاده از پیچ‌های متعدد در محل اتصال پایه به صندلی، سعی در نگه داشتن پایه دارند ولیکن این کار، باعث از بین رفتن چوب در محل اتصال می‌گردد. کافی است به جای استفاده از پیچ، انتهای پایه را سمباده کشیده تا اثر چسب بیشتر شود. سپس با استفاده از چسب مخصوص چوب، پایه را محکم سر جای خود، بچسبانید. لازم است قبل از چسباندن، محل اتصال را با استفاده از دریل، سوراخ کنید تا بتوانید از پیچ برای محکم‌تر کردن اتصالات، کمک بگیرید. سپس برای تکمیل کار، سوراخ‌های ایجاد شده را با پرکننده‌ی چوب پر کنید و در نهایت رویشان سمباده بکشید.

گوشه‌های شکسته‌ی کشو:

کشوهای لباس، معمولا از چوب‌های نازک ساخته می‌شوند و این امر باعث شکسته شدن گوشه‌های کشو می‌گردد. اغلب مردم با استفاده از چندین میخ، سعی در تعمیر کشو دارند ولیکن این میخ‌ها، باعث شکستگی بیشتر چوب می‌شود زیرا همانطور که اشاره شد، کشو‌ها غالبا از چوب‌های نازک ساخته می‌شوند. علاوه بر آن، میخ‌ باعث می‌شود که کشو به درستی باز و بسته نگردد. اولین قدم برای تعمیر کشو، خارج کردن این میخ‌ها است و سپس بایستی گوشه‌ها را با سمباده صاف کنیم تا آثار چسب از بین برود. بعد از سمباده زدن، با استفاده از چسب مخصوص چوب، گوشه‌های کمد را سرهم کرده و منتظر می‌مانیم تا چسب خشک شود. اگر بعد از پایان کار، کشو به دلیل چسب به کار برده شده، به درستی باز و بسته نشد؛ از کمی پارافین استفاده می‌کنیم تا کشو بتواند به آسانی بر روی ریل، حرکت کند.

از بین رفتن روکش چوب:

بیشتر وسایل منزل، یک لایه روکش دارند. حتی وسایل ساخته شده از چوب مانند میز و کمد، از این قاعده مستثنی نیستند. با گذشت زمان، این لایه از روی چوب زیرین خود، بلند شده و یا به کلی کنده می‌شود.

بعد از بلند شدن روکش، ابتدا سطح میان چوب و روکش را تمیز کنید. سپس با استفاده از سرنگ حاوی چسب مخصوص چوب، مقداری چسب به زیر روکش، تزریق کنید و آن را محکم به چوب بچسبانید. یک وسیله‌ی سنگین بر روی روکش قرار دهید تا به سطح زیری خود فشار وارد کند و روکش به سطح چوبی به خوبی بچسبد.

اگر روکش چوبی شما، شکسته بود، با استفاده از یک پرکننده‌ی چوب، جاهای خالی را پر کنید و سپس آن را رنگ کنید. اگر این امر برایتان مقدور نبود، لازم است که یک روکش چوبی جدید تهیه کنید. فقط توجه کنید که روکش جدید، همرنگ با چوب زیرین خود باشد.

میزی که هموار نیست!:

زمانی که پایه‌های صندلی و یا میز، هم قد نباشند؛ میز به اصطلاح لق می‌زند! نگران نباشید چرا که این مشکل به آسانی قابل حل است و نیاز به گذاشتن کتاب زیر پایه‌ها ندارید. کافی است از وسیله‌ای استفاده کنید به نام «زیرپایه‌ای». این وسیله برای جلوگیری از خش انداختن پایه‌های صندلی به روی زمین، طراحی شده است ولی از آن می‌توان به این منظور نیز، استفاده کرد. ابتدا فاصله‌ی پایه‌ی کوتاه میز تا زمین را اندازه بگیرید؛ سپس، با استفاده از زیرپایه‌ای، فاصله‌ی بین پایه و زمین را از بین ببرید.

دستگیره‌های شکسته:

وقتی سوراخ پیچ‌های دستگیره‌های چوبی از بین می‌روند، هر چقدر هم که تلاش کنید نمی‌توانید دستگیره را سفت کنید. ابتدا باید سوراخ‌ها را با بتونه‌ی چوب پر کنید، تا پیچ‌ها بتوانند در آن قرار بگیرند. فقط حواستان باشد که از بتونه‌ای استفاده کنید که بتوان آن را با دریل سوراخ کرد. زمانی که بتونه خشک شد، سوراخ‌هایی بر روی آن ایجاد کنید تا بتوان دستگیره را با پیچ در محل خود، محکم کرد. حواستان باشد که از میخ استفاده نکنید زیرا میخ نمی‌توانند دستگیره را به خوبی نگه دارد.

خراش‌های آزاردهنده!:

استفاده از ماژیک‌ها و وسایلی از این دست، برای محو کردن خراش‌های روی چوب، امری تقریبا محال است چرا که این کار نیازمند آزمون و خطا برای پیدا کردن ماژیک همرنگ با چوب آسیب دیده است؛

طوری که رنگ ماژیک و چوب کاملا یکسان باشند. به جای این کار، می‌توان از موم بی‌رنگ استفاده کرد. با این روش می‌توان از شر خراش‌های کوچک خلاص شد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد