بازدید از کلیسا چورا با تورهای لحظه آخری استانبول

0

کلیسا کاریه، کلیسای چورا یا Chora Church یکی از اماکن تاریخی مشهور واقع‌در استانبول ترکیه است. امروزه از این کلیسا به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. قدمت چورا به قرن چهارم میلادی و اوایل حکومت بیزانس (امپراتوری روم شرقی) برمی‌گردد. نقوش موزاییک‌کاری شده روی دیوارهای این کلیسا، حاصل معماری همان دوره تاریخی است.

بازدید از کلیسا چورا استانبول با تور استانبول

موزه چورا بعد از مسجد ایاصوفیه، یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های تاریخی استانبول محسوب می‌شود. البته به آن‌صورتی‌که انتظار می‌رود، موردتوجه گردشگران قرار نگرفته است. اما هرکس که از این کلیسا دیدن کرده، معتقد بوده که چورا ارزش رفتن را دارد. بازدید از این موزه در همه طول سال با انواع تور استانبول علی بابا امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از تور ارزان استانبول نیز برای رفتن به ترکیه و بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر زیبا استفاده کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه با شما به‌اشتراک بگذاریم.

ویژگی‌های برجسته کلیسا چورا استانبول

کلمه چورا که در ترکی به آن «کارا» هم می‌گویند، دراصل یک واژه ترکی نیست و ریشه یونانی دارد. در زبان یونانی چورا به معنی حاشیه یا خارج از شهر است. دلیل این نام‌گذاری، واقع‌شدن کلیسای چورا در حاشیه و خارج از شهر بوده؛ اگرچه امروزه این کلیسا بخشی از شهر استانبول است. بعد از اینکه در سال ۱۴۵۳ میلادی، حکومت بیزانس توسط امپراتوری عثمانی ساقط شد، عثمانی‌ها کاربری کلیسای چورا را تغییر دادند و نام «مسجد کاریه» را روی آن گذاشتند. درواقع حکومت عثمانی همه نقوش دیوارهای این کلیسا را که نشان از مسیحیت بودند، با گچ پوشاندند. همچینن یک مناره به ساختمان کلیسا و یک محراب هم به بخش داخلی آن اضافه کردند. در آن سال‌ها، فقط مردم محلی از مسجد کاریه استفاده می‌کردند؛ بنابراین زیاد موردتوجه قرار نگرفت. تا اینکه در قرن یازدهم، بانویی به نام «ماریا دوکاینا» کلیسا را موردبازسازی قرار داد. اما با زلزله قرن ۱۲، این کلیسا و بسیاری از مکان‌های تاریخی دیگر تحریب شدند.

سرانجام بعد از اینکه ترکیه به حکومت جمهوری رسید، تعدادی از هنرمندان معماری بیزانسی، چورای آسیب‌دیده را موردبازسازی کامل قرار دادند. این بازسازی تا امروز هم ادامه دارد؛ به‌طوری‌که هر قسمت از کلیسا که بازسازی می‌شود، موردبازدید عموم قرار می‌گیرد. دیگر بخش‌های کلیسا که هنوز دردست بازسازی هستند، دردسترس بازدید عموم قرار ندارند. کلیسای چورا پنج بخش اصلی متشکل از شبستان، بنایی دو طبقه در کنار شبستان، کلیسای کوچک و دو بنای الحاقی دیگر در قسمت‌های شمالی و جنوبی ساختمان اصلی کلیسا دارد. این کلیسا همچنین شش گنبد دارد. دو گنبد هشتی، یک گنبد کلیسای کوچک و سه گنبد نیز در بدنه اصلی بنا قرار گرفته‌اند.

نکات تکمیلی برای بازدید از کلیسا چورا استانبول

با توجه به اینکه اکنون کلیسای چورا داخل شهر استانبول قرار دارد و از حاشیه خارج شده، دسترسی به آن کار راحتی است. این کلیسا را نزدیک به مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی پیدا می‌کنید. درصورت بازدید از مسجد آبی، با پیمودن مسیر کوتاهی به‌وسیله ناوگان‌های حمل‌و‌نقل عمومی شهر مانند تاکسی و اتوبوس می‌توانید از چورا نیز بازدید کنید. البته معمولاً آژانس‌های مسافرتی زمانی بازدید از کلیسا کاریه را در برنامه تور استانبول خود قرار می‌دهند که سفرشان بیشتر از چهار روز در این شهر طول بکشد. بنابراین اگر مایل هستید در سفر به استانبول حتما کاریه را هم ببینید، بهتر است تور استانبولی را انتخاب کنید که بازدید از آن را در برنامه خود داشته باشد.

درباره مدارک لازم برای سفر به ترکیه بیشتر بخوانید

Kariye Kilisesi و Kariye Müzesi سایر عنوان‌های ترکی کلیسای چورا هستند که در سفر به ترکیه می‌توانید برای پرسیدن آدرس یا پیداکردن آن از روی نقشه استفاده کنید. عنوان نقاشی‌های روی دیوار کلیسا شامل طرح‌های رویای یوسف و سفر، نام‌نویسی برای مالیات، میلاد مسیح، سفر مغ‌ها، بازجویی پادشاه هرود و سفر به مصر است. درواقع سالم ماندن این نقاشی‌های دیواری است که به موزه چورا، اهمیت زیادی می‌بخشد. این درحالی است که چندین قرن از ساخت این کلیسا می‌گذرد و عوامل طبیعی و نظامی زیادی نیز باعث آسیب دیدن این بنا درطول تاریخ شده‌اند. اگر شما هم مایل هستید از موزه کاریه استانبول دیدن کنید، انواع تور ارزان استانبول و تورهای لحظه آخری نیز کنار سایر تورها در بیشتر شهرهای ایران دردسترس شما قرار دارند. ساعت بازدید، نرخ بلیط و آدرس کامل موزه کاریه نیز به‌شرح زیر است:

  • ساعت بازدید: ۹:۰۰ صبح تا ۱۹:۰۰ شب
  • مبلغ ورودی برای هر نفر: ۳۰ لیر
  • آدرس: ترکیه، استانبول، خیابان درویسالی، خیابان کاریه کامی، منطقه فتحیه

بازدید از کلیسا چورا با تورهای لحظه آخری استانبول

جالب است بدانید که تور استانبول پرطرفدارترین تور مسافرتی کشور است. درواقع قرارگیری کشور ترکیه در همسایگی کشورمان، عدم نیاز به ویزاکارت برای سفر به ترکیه و جایگاه گردشگری برتر استانبول در رتبه جهانی باعث شده تا سفر به این شهر زیبا از طرفدارن زیادی برخوردار باشد. اگر شما خواهان یک سفر باکیفیت و به‌صرفه هستید، می‌توانید از تورهای لحظه آخری استفاده کنید. اما تورهای لحظه آخری استانبول در بعضی از ماه‌های سال اصلا ارائه نمی‌شوند، زیرا سریعا ظرفیت آن‌ها تکمیل شده و جایی برای ارائه به‌عنوان لحظه آخری باقی نمی‌ماند. تورهای لحظه آخری فقط در ماه‌هایی که تعداد مسافران به نسبت بقیه زمان‌ها کم‌تر است، دردسترس قرار می‌گیرند. اواخر فروردین که تعطیلات نوروزی به پایان می‌رسد، بهمن، اسفند و اوایل مهرماه به‌دلیل بازشدن مدارس، بهترین زمان برای استفاده از تورهای لحظه آخری استانبول هستند. البته گاهی در روزهای اول هفته (در هر ماه از سال) نیز می‌توان این تورها را رزرو کرد.

بیشتر بخوانید : برای خرید در استانبول چقدر پول ببریم؟

اگر شما به هر دلیلی موفق نشدید از تورهای لحظه آخری استانبول استفاده کنید، تور ارزان استانبول نیز گزینه مناسبی برای یک سفر به‌صرفه است. تورهای ارزان در اکثر ماه‌ها نیز ارائه می‌شوند و لازم نیست تا دنبال فرصت مناسب برای رزرو آن‌ها باشید. چک‌کردن آنلاین تورهای مسافرتی می‌تواند شما را از فرصت‌های پیش‌روی سفر باخبر کند. پیشنهاد ما به شما این است که برای سفر به استانبول ترکیه، یک‌دفعه‌ای تصمیم نگیرید؛ بلکه از مدت‌ها قبل انواع تورهای مناسب سفر به استانبول یا بقیه شهرهای ترکیه را رصد کنید. آن‌گاه می‌توانید بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه را برای سفر خود انتخاب کنید.

 

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد