آشنایی با نمونه قرارداد وکیل با شرکت

0

آشنایی با نمونه قرارداد وکیل با شرکت : لزوم وجود وکیل برای شرکت های خصوصی و غیر خصوصی بر هیچکس پوشیده نیست. زیرا امروزه با پیچیدگی قوانین و مقررات تنها وکلایی که به قانون مسلط هستند؛ توانایی کنترل شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و تجاری را خواهند داشت.

آشنایی با نمونه قرارداد وکیل با شرکت

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از طرفی دیگر قرارداد وکیل با شرکت هزینه هایی به عنوان حق الوکاله و حق المشاوره دارد. اما اگر با دید باز به این موضوع بنگرید؛ متوجه خواهید شد که حق الوکاله وکیل را نباید جز هزینه های شرکت به حساب آورد؛ بلکه باید به آن به چشم سرمایه گذاری نگاه کرد.

فارغ از بحث مالی، ثبت قرارداد شرکت با وکیل مراحل و پیچیدگی هایی دارد. بنابراین در این مقاله به بررسی مفاد قرارداد وکیل با شرکت خواهیم پرداخت.

لزوم وکیل برای شرکت ها

همانطور که ذکر شد؛ وجود وکیل برای شرکت ها با قالب های تجاری مختلف باعث سود بیشتر برای شرکت خواهد شد. شرکتی را در نظر بگیرید که در آستانه انعقاد قراردادی گسترده با یکی از مشتریان خود یا یکی دیگر از شرکت های همکار است.

در صورتی که قرارداد تحت نظارت وکیل ثبت شرکت صورت نپذیرد؛ امکان بروز اختلاف بین شرکت ها وجود دارد. در این صورت، نه تنها سودی حاصل نمی شود؛ بلکه شرکت متحمل ضرر زیادی خواهد شد. بنابراین نظارت وکلا بر قراردادها و امور حقوقی داخلی شرکت امری اجتناب ناپذیر است.

دلایل ایجاد قرارداد با وکیل در شرکت ها

۱- کارمندان شرکت خصوصی یا غیر خصوصی اجازه حضور در دادگاه ها جهت انجام امور حقوقی شرکت را نخواهند داشت و نمایندگی آن ها باطل خواهد بود. از این رو، شرکت ها قادر خواهند بود که با اعطای وکالت به وکیل دادگستری جهت اقامه دعوی، دفاع و پیگیری های امور قضایی خود اقدام کنند.

۲- قرارداد وکیل با شرکت توسط شرکت های خصوصی یا غیر خصوصی به منزله هزینه اضافی برای شرکت نیست؛ بلکه به عنوان سرمایه گذاری جهت جلوگیری از ضررهای احتمالی آینده در عقد قراردادهای بین شرکت و طرف مقابل است.

۳- عدم اطلاع کافی شرکا در شرکت، دلیل دیگری بر ضرورت حضور وکیل در شرکت است. وکلا از قوانین و راهکارهای حقوقی، شرایط تنظیم قرارداد، قوانین طرح دعوی حقوقی وغیره آگاه هستند. بنابراین به عنوان ستون حقوقی شرکت به فعالیت خواهند پرداخت.

۴- در اکثر شرکت ها مدیران و مدیران ارشد درگیر کار و تجارت هستند و فرصت کافی جهت پیگیری امور حقوقی را ندارند. بنابراین یکی از مزایای وجود و حضور وکیل در شرکت پیگیری تخصصی امور حقوقی است.

وکیل حضوری برای شرکت ها

حضور وکیل در شرکت ها نیازی نیست که به صورت حضوری باشد؛ بلکه وکلای غیر حضوری بسیار زیادی وجود دارند که آماده همکاری با انواع شرکت ها هستند. در صورتی که امور شرکت ها از طریق برقراری ارتباط غیر حضوری با وکیل ادامه پیدا کند؛ حق الوکاله وکیل کم تر خواهد بود. در صورتی که به حضور وکیل در شرکت نیاز باشد؛ قرارداد غیر حضوری وکیل با شرکت به قرارداد حضوری تبدیل می شود.

آشنایی با نمونه قرارداد وکیل با شرکت

استخدام وکیل جهت انجام فعالیت های حقوقی در شرکت های خصوصی و غیرخصوصی نیازمند تنظیم قرارداد و عقد قرارداد بین وکیل و شرکت مدنظر است. آگاهی نسبت به نمونه قرارداد وکلا با شرکت، تسهیل عقد قرارداد بین شرکت و وکلا را به همراه دارد.

بنابراین در ادامه به ویژگی ها و مفاد لازم جهت قرارداد وکلا با شرکت های خصوصی و غیرخصوصی اشاره می کنیم.

قرارداد وکالت و مشاوره حقوقی

در ابتدای هر قراردادی حقوقی مشخصات طرفین قرارداد ذکر می شود. در خصوص قرارداد وکیل با ثبت شرکت ابتدا نام شرکت، قالب حقوقی شرکت، نام مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره شرکت ذکر می شود. از طرفی دیگر نام و مشخصات وکیل ذکر خواهد شد. نشانی طرفین قرارداد نیز از عوامل ضروری قابل ذکر در این بند است.

موضوع قرارداد

در این ماده موضوع قرارداد بین طرفین قرارداد ذکر می شود. برای مثال موضوع قرارداد بین وکیل و شرکت ممکن است که همچون نمونه زیر باشد:

«مشاوره حقوقی و وکالت نسبت به کلیه امور حقوقی، اداری و استخدامی محتاج به نظر تخصصی مشاور حقوقی»

تعهدات وکیل و مشاور شرکت

در این بند تمام تعهدات وکیل و مشاور نسبت به شرکت ذکر می شود. در این بند طبق نیاز شرکت و با مشورت شرکا و هیئت مدیره اموری که از مشاور و وکیل حقوقی انتظار می رود؛ بیان خواهد شد.

برای مثال در این بند نکاتی از قبیل موارد زیر مکتوب می شود:

۱- ارائه کتبی نظر حقوقی و مشورتی وکیل نسبت به کلیه امور حقوقی مربوط به شرکت

۲- تهیه و ارائه فرم های استخدامی، فرم های حقوقی و نمونه قراردادهای بین شرکت و طرف شخص حقیقی یا حقوقی طرف قرارداد

۳- تهیه و تغییر موارد حقوقی موجود در اساسنامه جهت تغییر اساسنامه شرکت

۴- تهیه و ارائه پرونده های ارجاعی به شرکت

۵- انجام تمامی امور حقوقی شرکت و حضور در جلسات مناقصات

تعهدات شرکت

در این بند تمام تعهدات شرکت نسبت به وکیل مکتوب می شود. به عنوان مثال:

۱- شرکت کلیه اقدامات لازم جهت دسترسی وکیل به سوابق حقوقی شرکت و منابع مختلف اطلاعاتی را انجام خواهد داد.

۲- شرکت متعهد می شود که حق الوکاله و حق المشاوره به صورت تمام و کمال در موعد مقرر پرداخت شود.

حق المشاوره و حق الوکاله

در این بند میزان حق وکالت و حق مشاوره حقوقی وکیل در شرایط مختلف محاسبه و ذکر خواهد شد. این حق در پایان هر ماه پس از کسر مالیات مقرر قانونی به حساب ارائه شده توسط وکیل واریز خواهد شد.

لازم به ذکر است که تعرفه حق الوکاله دعاوی مالی کیفری یا حقوقی بر اساس ریال در این ماده طبق توافق طرفین نوشته می شود.

مدت قرارداد

در این ماده مدت قرارداد بین وکیل و شرکت از تاریخ مشخص تا تاریخ مشخص مکتوب خواهد شد. به طوری که پس از اتمام تاریخ مربوطه وکیل در آن شرکت و امور حقوقی آن هیچ اختیاری نخواهد داشت.

فسخ قرارداد

در این ماده شرایط و ضوابط فسخ قرارداد بین وکیل و شرکت ذکر می شود. شرایطی مانند موارد زیر در این ماده قابل توافق است:

۱- مدت زمانی که پیش از فسخ طرفین باید یکدیگر را در جریان بگذارند.

۲- مسئولیت فسخ قرارداد یک طرفه و عواقب آن.

۳-نوع پرداخت حق الوکاله وکیل در زمان فسخ قرارداد.

۴- مسئولیت وکیل در اتمام پروژه های حقوقی پیش از درخواست جهت فسخ قرارداد.

کلام آخر

همانطور که ذکر شد؛ حضور وکیل جهت رسیدگی به امور حقوقی و قراردادی شرکت امری ضروری است. بنابراین در این مقاله به بررسی مزایای وکیل برای شرکت و شرایط قرارداد وکیل با شرکت پرداختیم. لازم به ذکر است که گروه حقوقی سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه هرگونه خدمات در خصوص نحوه عقد قرارداد بین شرکت های خصوصی و غیر خصوصی با وکلا است. به طوری که با مراجعه به سایت سعید شهبازی از بهترین خدمات با کم ترین قیمت بهره مند خواهید شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد