مقایسه جامع ساندرو با ساندرو استپ وی

0

مقایسه جامع ساندرو با ساندرو استپ وی

شرکت فرانسوی رنو ساندرو را در سال ۲۰۰۷ و ساندرو استپ وی را در سال ۲۰۰۸ به پشتوانه پلتفرم موفق خود و باکیفیتی خوب روانه بازار کرد. این خودروهای فرانسوی که هردو به‌عنوان هاچبک شناخته می‌شوند از سال ۲۰۱۲ با نسل دوم خود به بازار جهانی عرضه‌شده‌اند؛ اما همچنان در بازار ایران نسل اول تولیدشده و به‌عنوان خودرویی جدید فروخته می‌شوند.

سال ۹۴ شرکت پارس‌خودرو تصمیم به تولید ساندرو گرفت و به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین مشخصات فنی و پلتفرم موفقش از اقبال خوبی برخوردار شد. ساندرو استپ وی با ارتفاع بیشتر و مشخصات بهبودیافته که توسط شعبه برزیلی به بازار جهانی معرفی شد، در سال ۹۵ به بازار ایران نیز وارد شد.

مقایسه ساندرو و ساندرو استپ وی ازنظر طراحی

در این بخش حرف زیادی برای گفتن نیست. طراحی ساندرو بسیار ساده است و جذب جوانان با طراحی‌های مدرن و جوان‌پسند گویا از اهداف این شرکت نبوده و بیشتر به اقتصادی بودن آن توجه شده است. ساندرو و ساندرو استپ وی در نمای ظاهری تفاوت چندانی ندارند؛ اما ساندرو استپ وی به دلیل افزایش ارتفاع و تغییراتی که به‌منظور نزدیک کردن آن به کراس اوورها انجام داده‌اند، مانند دیفیوزر سپر و ریل سقفی آن کمی بزرگ‌تر از ساندرو دیده می‌شود و به همین دلیل به آن شبه کراس اوور نیز می‌گویند. البته ابعاد استپ وی به‌صورت جزیی در طول ۴ میلی‌متر، در عرض ۷ میلی‌متر و در ارتفاع ۵۰ میلی‌متر بیشتر است. نکته قابل‌توجه درباره این هاچبک های اقتصادی رنو فضای مناسب صندوق‌عقب آن‌ها است که این خودروها را برای خانواده جذاب‌تر می‌کند. استپ وی ۱۱۹۳ کیلوگرمی سنگین‌تر از ساندرو معمولی است. وزن ساندرو ۱۱۴۶ کیلوگرم بیان‌شده است.

در قسمت طراحی داخلی خبری از آپشن های متفاوت و طراحی‌های مدرن نیست و به‌محض ورود با طرحی ساده و قدیمی مواجه می‌شود که تفاوتی هم بین ساندرو و ساندرو استپ وی در داخل کابین مشاهده نمی‌شود. رنو در داخل کابین کیفیت را کنار گذاشته و از پلاستیکی بی‌کیفیت استفاده کرده است.

مقایسه ساندرو و ساندرو استپ وی ازنظر مشخصات فنی

در این بخش نیز منتظر تفاوت‌های زیادی نباشید. ساندرو و ساندرو استپ وی از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری برخوردارند که در رنو تندر ۹۰ نیز همین موتور K4M استفاده‌شده است. گشتاور ماکزیمم هردو خودرو ۱۴۰ نیوتون متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه و توان خروجی ساندرو استپ وی و معمولی ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه اعلام‌شده است. گنجایش موتور ۱۶ سوپاپه این هاچبک های فرانسوی ۱۵۹۸ سی‌سی است.

شرکت سازنده مصرف سوخت ساندرو استپ وی را با گیربکس دستی ۶.۷ لیتر و در حالت اتوماتیک ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده است که ۰.۳ لیتر کمتر از ساندرو در حالت اتوماتیک است که شاید بپرسید با توجه به نداشتن تفاوت در پیشرانه‌ها و وزن و ارتفاع بیشتر استپ وی دلیل آن چیست؟ رنو ECU بهبودیافته را دلیل مصرف بهینه‌تر معرفی کرده است. در حالت دستی هر دو خودرو مصرفی یکسان دارند.

سیستم تعلیق ساندرو و ساندرو استپ وی به‌جز در کمک‌فنرها تفاوتی ندارند و ارتفاع بیشتر نیز راحتی بیشتر را در جاده‌های ناهموار برای سرنشینان استپ وی به همراه دارد. تفاوت‌های فنی دیگر ساندرو و ساندرو استپ وی در بخش انتقال قدرت هستند. هر دو خودرو دارای جعبه‌دنده چهارساعته در حالت اتوماتیک و پنج سرعته در مدلی دستی هستند؛ اما کلاچ هیدرولیکی استپ وی و فرآیند بهبودیافته تعویض دنده‌ها به لطف مکانیزم بهینه‌شده و دسته‌دنده از برتری‌های فنی ساندرو استپ وی هستند. شتاب صفرتا صد ساندرو و ساندرو استپ وی از سوی شرکت سازنده با جعبه‌دنده اتوماتیک ۱۱.۵ و در حالت دستی ۱۰.۵ ثانیه اعلام‌ شده‌اند.

مقایسه ساندرو و ساندرو استپ وی ازنظر امکانات رفاهی

اگر در بخش‌های قبلی اندک تفاوتی وجود داشت در اینجا استپ وی و ساندرو معمولی دارای هیچ اختلافی نیستند. همان‌طور که قبلا گفتیم با ورود به کابین این خودروها نیز متوجه سادگی آن‌ها می‌شوید. ساندرو و ساندرو استپ وی دارای سیستمی باقابلیت پشتیبانی از USB و پخش رادیو هستند. شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی و فرمان هیدرولیک از دیگر امکانات مشترک و کاملا یکسان این خودروها است. ساندرو و نسخه استپ وی آن همچنین مجهز به کامپیوتر اطلاعات سفر، ترمزهای مجهز به ABS و EBD نیز هستند.

مقایسه ساندرو و ساندرو استپ وی ازنظر ایمنی

در مقایسه ساندرو و ساندرو استپ وی از منظر ایمنی آن‌ها، با توجه به پلتفرم و امکانات مشترک ساندرو و ساندرو استپ وی نباید انتظار تفاوتی را نیز داشت و در عمل نیز تفاوتی دیده نمی‌شود. نسل اول که همان سری موجود در بازار ایران است از ۳ ستاره ایمنی موسسه یوروانکپ برخوردار است که در نسل دوم با تغییرات ایجادشده به ۴ عدد رسیده است.

هر دو خودرو از دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز کاسه‌ای چرخ‌های عقب بهره می‌برند و بااینکه شاید ۳ ستاره باعث ناایمن جلوه کردن این خودروهای فرانسوی در دید خریداران شود؛ اما باید توجه کرد که این خودروها از بسیاری از خودروهای چینی که بازار داخلی را پرکرده‌اند، ایمن‌ترند.

بلاخره کدام یک بهتر است؟

همان‌طور که مشاهده کردید از هیچ نظر شاهد تفاوت‌های قابل قیاسی نیستیم و ساندرو استپ یک نمونه شبه کراس اوور با پلتفرمی مشترک با ساندرو معمولی است که در هیچ‌کدام از بخش‌های بررسی‌شده از دید طراحی، فنی، امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت بزرگی حس نشد. بااین‌وجود که به کمک تفاوت اندک ظاهری سعی به تبدیل کردن ساندرو به استپ وی کراس اوور شده است، این تفاوت ناچیز ظاهری معیاری برای انتخاب بین این دو خودرو نیست؛ اما ارتفاع بیشتر و گیربکس بهبودیافته در مدل اتوماتیک و همچنین سیستم تعلیق بهتر به لطف، کمک‌فنرهای اصلاح‌شده و بهینه استپ وی را برای جاده‌های ناهموار و سفر به گزینه بهتری تبدیل کرده‌اند و اگر اهل سفر هستید و جاده‌های ناهموار زیادی را در پیش دارید می‌توانید ساندرو استپ وی را برتر از ساندرو معمولی بدانید. به همه این موارد تقاضای بیشتر در بازار دست دوم را نیز می توانید اضافه کنید که می تواند شما رابرای فروش خودرو در شرایط بهتری قرار دهد.

جهت مشاهده تصاویر، ویژگی‌ها، مشخصات فنی ساندرو به https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/renault/sanderoparskhodro/ مراجعه کنید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد