شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی

0

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی : افراد جهت انجام امور تجارت خارجی نیاز به کارت بازرگانی دارند.  تاجران  و  مدیران شرکت های تجاری جهت صادرات و واردات کالاها با گذراندن مراحلی قادر به اخذ این کارت خواهند بود. افراد به هر دو صورت حقیقی و حقوقی در صورتی که شرایط لازم جهت دریافت کارت را داشته باشند، امکان اقدام جهت اخذ کارت بازرگانی را خواهند داشت.

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : اگر در فکر راه های ورود به عرصه تجارت هستید؟ اگر نیاز به اطلاعات گسترده برای امور بازرگانی خود دارید؟ اگر شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی را دارید؟ وب سایت اینترنتی ثبت فردا راه کارهای گرفتن مجوز کارت بازرگانی را برای شما ساده کرده است. در ادامه مقاله به فرآیند های اخذ کارت بازرگانی خواهیم پرداخت.

کارت بازرگانی چیست؟

بر طبق قوانین گمرک در کشور ایران تجارت برون مرزی کالاها تابع قوانین و دستورالعمل هایی است.  تاجران حقیقی و حقوقی جهت صادرات، واردات و کلیه امور تجاری نیازمند دریافت مجوز هستند. این مجوز منوط به دریافت کارت بازرگانی است. اگر شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی را داشته باشید، از مزایا و کاربردهای این کارت ازجمله موارد زیر بهره مند خواهید شد:

  • صادرات کالاهای تجاری؛
  • واردات از مناطق آزاد تجاری؛
  • عضویت در اتاق بازرگانی؛
  • شرکت در نمایشگاه های بین المللی؛
  • ثبت سفارش و ترخیص کالاهای تجاری؛
  • ارتباط و تبادل نظر با تجار خارجی؛
  • دریافت ویزای تجاری.

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی هرکدام شرایط و ضوابطی را باید رعایت کنند. افراد بعد از بررسی این شرایط و گذراندن دوره ها و کلاس های آموزشی و تکمیل مدارک مورد نیاز می توانند کارت بازرگانی خود را دریافت کنند. در ادامه به هرکدام از موارد به صورت مجزا می پردازیم.

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

کارت بازرگانی به افراد حقیقی با داشتن شرایط ذیل اعطا می شود،  این شرایط شامل بند های زیر است:

سن حداقل ۲۱ سال

متقاضیان دریافت کارت بازرگانی باید حداقل ۲۱ سال تمام را داشته باشند.

سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی یا ارائه مجوز تولید از وزارتخانه تولیدی

برای دریافت کارت بازرگانی حتما باید سابقه سه سال فعالیت تجاری یا تولیدی داشته باشید. همچنین سه سال سابقه فوق باید به تایید دو نفر از افراد دارای کارت بازرگانی رسیده باشد.

در صورتی که مجوز تولید محصولی را از هر یک از وزارتخانه های تولیدی دریافت کرده اید یا مدرک تحصیلی در رشته تجارت ارائه دهید که به گواهی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسیده باشد، مشمول دریافت کارت بازرگانی هستید.

داشتن  محل کسب مناسب برای فعالیت

برای دریافت کارت بازرگانی باید متناسب با رشته فعالیت محل کسب مناسبی داشته باشید. این محل  ممکن است به صورت استیجاری یا به مالکیت خود شخص باشد.

داشتن دفتر قانونی

دفاتر قانونی اشخاص حقیقی باید با ارائه اظهار نامه های ثبتی به تایید رسیده باشد.

صلاحیت مالی و سرمایه

شخص حقیقی باید سرمایه مناسب و اعتبار بانکی متناسب با رشته فعالیت را  داشته باشد. صلاحیت مالی، اخلاقی و اجتماعی فرد باید با تایید یکی از بانک های طرف معامله رسیده باشد.

وضعیت سربازی

مدرک پایان خدمت یا کارت معافیت دائم سربازی از شرایط اصلی دریافت کارت بازرگانی است.  به جز متقاضیانی که سن قانونی آنها بالای ۵۵ سال تمام است بقیه مراجعین برای دریافت کارت باید کارت پایان خدمت خود را ارائه نمایند.

محکومیت کیفری و ورشکستگی

شخص حقیقی برای دریافت کارت باید دارای عدم سوء پیشینه باشد. عدم داشتن محکومیت کیفری برای دریافت کارت ضروری است. شرایط دیگر این است که ورشکستگی به تقصیر و تقلب در سابقه فرد ثبت نشده باشد. این دو مورد در سابقه فرد بررسی می شود.

داشتن حساب جاری

شخص حقیقی برای دریافت کارت باید به یکی از شعب بانک های داخل کشور مراجعه کند و یک حساب جاری به نام خود افتتاح کند. ارائه اصل گواهی بانک مبنی بر افتتاح حساب ضروری است.

عدم استخدام دایم در سازمان ها و نهاد های دولتی

افرادی که در استخدام رسمی سازمان ها و نها های دولتی هستند، برای دریافت کارت محدودیت دارند. اشخاص حقیقی ایرانی به این شرط نیز توجه داشته باشند.

ارائه تعهد

برای اخذ شرایط لازم جهت صدور کارت بازرگانی باید متعهد شوید که از کارت بازرگانی جهت امور تجاری سالم استفاده می کنید. شما باید از سیاست های کلی وزارت بازرگانی تبعیت کنید و ضوابطی که در مواقع خاص برای ممنوعیت واردات و صادرات وضع می گردند را به صورت کامل رعایت کنید.

آشنا به ضوابط

برای دریافت کارت بازرگانی یک دوره کلاس های آموزشی برای شما تدارک دیده شده است که ملزم به گذراندن این دوره هستید. شما باید با مقررات گمرکی، پولی، مالی و اداری کشور و مقررات تجارت خارجی آشنایی کامل پیدا کنید.

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی غیرایرانی

  • داشتن تمامی شرایط ذکر شده بالا به غیر از کارت پایان خدمت یا معافیت؛
  • داشتن اقامت معتبر و ارائه پروانه کار؛
  • کشور مقابل نیز باید برای ایرانیان مقیم آن کشور عمل متقابل صدور کارت و مجوز لازم را انجام داده باشد.

شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

  • مدیران شرکت ها باید اقامت معتبر و پروانه کار داشته باشند؛
  • داشتن دفتر قانونی، محل کسب مناسب و اظهار نامه ثبتی و عدم ورشکستگی به تقصیر؛
  • برای مدیران شرکت ها استخدام در دستگاه های دولتی محدودیت محسوب نمی شود.

کلام آخر

جهت تجارت در چهارچوب قوانین کشور به مدارکی نیاز است. برای بعضی از تجارت ها به یک گواهینامه معتبر نیاز داریم. کارت بازرگانی مجوزی است که توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود.

این اشخاص باید دارای شرایط لازم و موارد ذکر شده در بندهای بالا باشند. توجه داشته باشید که  قبل از دریافت کارت حتما باید نام خود را در دفتر ثبت تجارت به ثبت رسانده باشید.

امروزه اکثر کارهای اداری را می توان از طریق اینترنت انجام داد. جهت مشاوره و اقدامات فوری و رفع موانع موجود در زمینه صدور کارت بازرگانی به وب سایت اینترنتی ثبت فردا مراجعه کنید. ثبت فردا با کارشناسان حرفه ای و مجرب شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی شما را بررسی می کند و مشاوره تخصصی برای طی کردن مراحل قانونی به شما ارائه می کند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد