در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی چه فرآیند هایی صورت می گیرد؟

0

در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی چه فرآیند هایی صورت می گیرد؟ به شرکتی که بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری با مسئولیت تضامنی شکل می گیرد و دارای نام مشخصی است، شرکت تضامنی گفته می شود. نکته مهم در مورد شرکت تضامنی این است که اگر دارایی های شرکت جهت پرداخت دیون و قروض کفایت نکند، هر کدام از شرکا مسئولیت پرداخت تمامی قروض را دارند.

در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی چه فرآیند هایی صورت می گیرد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : باتوجه به اینکه شرکت های تضامنی دسته ای از شرکت های تجاری پرطرفدار هستند، طبیعی است که بسیاری از افراد به راه اندازی آن تمایل داشته باشند. با مطالعه این نوشته در خصوص فرآیند تشکیل و ثبت شرکت تضامنی مطالب مفیدی می خوانید.

ثبت شرکت تضامنی چگونه انجام می شود؟

اگر قصد دارید، شرکت تضامنی ثبت کنید، باید بدانید که نیازمند حداقل یک شریک هستید؛ در واقع وجود دست کم دو نفر شخص حقیقی یا حقوقی جهت ثبت شرکت الزامی است. اگر شخص صغیر باشد، باز هم امکان شراکت در شرکت تضامنی را دارد ولی باید یک قیم یا ولی برای او معرفی شود که احقاق حق او از جانب این شخص انجام پذیرد.

میزان سرمایه

یکی از نکات مهم هنگام ثبت شرکت تضامنی بحث سرمایه است. پیش از اقدام جهت ثبت تمامی سرمایه نقدی باید پرداخت شود و میزان سرمایه غیرنقدی نیز باید به طورکامل مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ البته لازم به ذکر است که این ارزیابی تنها توسط خود شرکا صورت می گیرد و هیچ مقام قضایی خاصی این فرآیند را کنترل نمی کند؛ بنابراین در صورتی که میزان سهم الشرکه که همان سهم هر یک از شرکا است، کمتر از میزان واقعی باشد، خود شرکا مسئول هستند و به ضرر خودشان تمام می شود.

تنظیم شرکتنامه

از جمله اصلی ترین مدارک جهت ثبت شرکت تضامنی شرکتنامه است. این سند باید به درستی و زیر نظر کلیه شرکا تنظیم و امضا شود و در نهایت نیز به ثبت برسد. مواردی از جمله اسم، موضوع، مدت، میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی هریک از شرکا، نام و مشخصات شرکا، نحوه تقسیم سود و زیان باید در شرکتنامه درج شوند.

توجه داشته باشید که شرکتنامه باید به شکل یک سند رسمی در دفترخانه به ثبت برسد؛ بنابراین چنانچه شرکا این سند را پیش از این در یکی از دفاتر اسناد رسمی ثبت کرده باشند، مجبور به پرداخت هزینه اضافی جهت ثبت مجدد آن در اداره ثبت شرکت ها هستند؛ در نتیجه از آن جهت که دفاتر ثبت شرکت اعتباری برابر با دفاتر رسمی دارند، تنها کافی است، شرکتنامه را تنظیم کنید و سپس آن را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید.

نام شرکت

همانگونه که در نام تمامی شرکت های تجاری باید نوع آن مشخص باشد، در شرکت های تضامنی نیز باید عبارت شرکت تضامنی قید شود؛ در ضمن حداقل باید نام یکی از شرکا نیز بیاید. در مورد دیگر اعضا شرکت استفاده از کلماتی همچون شرکا یا برادران الزامی است.

نکات مهم در خصوص ثبت شرکت تضامنی

قانون تجارت در خصوص تعداد شرکا در ثبت شرکت تضامنی تنها حداقل یا همان دو نفر را مشخص کرده است و در مورد حداکثر مسئله ای بیان نشده است.

پس از ثبت این شرکت باید به فعالیت هایی پرداخته شود که در شرکتنامه به آن اشاره شده است؛ در غیراینصورت هنگام اخذ مدارکی همچون کارت بازرگانی و انواع موافقت نامه های اصولی با مشکلات جدی رو به رو می شوید. لازم به ذکر است که شرکتنامه از جمله اساسی ترین اسناد و مدارک در شرکت تضامنی به شمار می رود که انجام تغییر در آن به سختی و به درخواست تمامی شرکا امکان پذیر است.

اقدامات پس از ثبت شرکت تضامنی

زمانی که مراحل ثبت شرکت به پایان رسید، نوبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی، اخذ دفاتر قانونی، پلمپ دفاتر و کد اقتصادی می رسد که باید تمامی مراحل آن به درستی طی شود.

عزل و انتخاب مدیر

از جمله اقداماتی که پس از ثبت شرکت تضامنی صورت می گیرد، انتخاب یا عزل مدیران است. هر شرکت تضامنی باید دست کم یک مدیر داشته باشد. این شخص ممکن است از بین شرکا یا خارج از شرکت انتخاب شود.

در مورد عزل مدیر اگر این شخص از بین شرکا باشد و در اساسنامه به آن اشاره نشود، با درنظرگیری آرا دیگر شرکا و با عنایت به اساسنامه عزل می شود. این مسئله در مورد مدیری که از شرکا نباشد نیز صادق است؛ البته اگر مدیر در داخل شرکتنامه درج شود، به خودی خود قادر به استعفا نیست و تنها با توافق آرا شرکا حق خروج از شرکت را دارد.

نحوه تقسیم سود

سودی که از فعالیت های تجاری شرکت حاصل شده است، به نسبت سهم الشرکه تقسیم می شود؛ مگر اینکه در شرکتنامه ترتیب دیگری اندیشیده شده باشد.

نحوه انتقال سهم الشرکه

در شرکت تضامنی انتقال سهم الشرکه باید با رضایت تمامی شرکا انجام شود. مادامی که شرکت تضامنی منحل نشده است و فعالیت دارد، طلبکاران شرکت جهت وصول مطالبات این امکان را دارند، به هرکدام از شرکا که بخواهند، مراجعه کنند و شرکا نیز حق ندارند به بهانه اینکه میزان دین از میزان سهم آن ها در شرکت بیشتر است، از پرداخت قروض امتناع کنند.

انحلال

گاهی پس از ثبت شرکت تضامنی شرکا مجبور به انحلال شرکت می شوند؛ این موارد شامل انقضا مدت شرکت، ورشکستگی، رضایت کلیه شرکا، غیرمقدور بودن انجام هدف شرکت است.

در پایان…

شرکت تضامنی یکی از شرکت های تجاری است که ثبت و تشکیل آن قواعد و قوانین مختص به خود را دارد. از جمله مهم ترین اسناد که پیش از ثبت شرکت تضامنی باید تنظیم شود، شرکتنامه به شمار می رود. این سند شامل اطلاعات مهمی در مورد اسم، مدت، فعالیت و میزان سرمایه و اعضا شرکت است که هرکدام از این موارد قوانین مخصوص به خود را دارند.

پس از ثبت مواردی همچون عزل و نصب مدیران، نحوه تقسیم سود و زیان، نحوه انتقال سهم الشرکه و انحلال شرکت به میان می آید که باید کاملا بر طبق قانون تجارت عمل شود؛ البته به غیر از این موارد بلافاصله پس از ثبت باید جهت تنظیم پرونده دارایی و مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و دفاتر پلمپ قانونی اقدام شود.

انجام تمامی این مراحل نیاز به دقت و دانش خاصی دارد و ممکن است در صورت بروز هرگونه مشکل فرآیند ثبت یا تشکیل را طولانی  و سخت کند. جهت جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی بهتر است از پیشنهادات و راهنمایی های وکلا و کارشناسان باتجربه سایت ثبت فردا استفاده کنید. این افراد دارای تجربه و تخصص کافی در این زمینه هستند و به خوبی شما را در فرآیند ثبت شرکت راهنمایی می کنند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد