۶ نکته در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی

0

۶ نکته در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی : ثبت شرکت تضامنی و نسبی، راهکاری قانونی برای شراکت بین افراد و شروع یک فعالیت تجاری است. عقد این قرارداد تجاری شرکا را ملزم به رعایت قوانین و مسئولیت‎پذیری خواهد کرد.

۶ نکته در تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی

ثبت شرکت نه تنها به فعالیت‌های تجاری رسمیت و جلوه قانونی می‌دهد، بلکه امنیت کسب و کار افراد را نیز تامین می‌کند. بسیاری از کسب و کارها در قالب  شرکت‌های تضامنی و نسبی  فعالیت می‌کنند.

در ابتدا این سوال ممکن است برای افراد پیش بیاید که فعالیت شرکت را  از کجا باید شروع کنیم؟ اولین گام برای تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی آشنایی کامل به قوانین و راه‌های اخذ مجوز و ثبت شرکت است. ثبت شرکت امکاناتی را برای شرکت‌های ثبت شده فراهم می‌کند که فعالیت شرکت بدون ثبت آن  شما را از دریافت این امکانات  محروم خواهد کرد.

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : یکی از عوامل  مهمی که سبب پیشرفت تجارت شما می شود  حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌هاست باید بدانید که در صورتی که شرکت شما ثبت نشده باشد، این امکان و بسیاری مزایای دیگر مثل معافیت‌های قانونی، انواع امتیازات اقتصادی، فعالیت در قالب نمایندگی‌ها و مزایای دیگری  را از دست خواهید داد. پس بهتر است برای افزایش اعتبار شرکت  و قرار گرفتن در مسیر درست  از ثبت شرکت شروع کنید.

شروع شراکت و راه‌اندازی یک تجارت جدید نیاز به آگاهی دارد. اگر  برای اولین بار است که  اقدام به تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی می‌کنید؛ بدون تردید  قبل از هر کاری اطلاعات لازم را به‌دست آورید تا با اطمینان خاطر قدم در این مسیر بگذارید.

انواع شرکت‌های تجاری

شرکت‌های تجاری با هدف ایجاد فعالیت‌های تجاری و بازرگانی تشکیل می‌شوند و در هفت گروه تقسیم بندی می‌شوند.

اولین گام برای افرادی که قصد تاسیس شرکت را دارند تعیین نوع شرکت و زمینه فعالیتی آن  است. میزان سرمایه مورد نیاز، نحوه تقسیم اختیارات، انگیزه و هدف ایجاد شرکت و بسیاری موارد دیگر در تعیین نوع شرکت نقش دارند.

شرکت‌های تجاری بر اساس ماده ۲۰ قانون جمهوری اسلامی در ۷ دسته طبقه‎بندی می‌شوند.

۱-شرکت‌های سهامی

۲-شرکت‌های دارای مسئولیت محدود

۳-شرکت‌های تضامنی

۴-شرکت‌های مختلط غیر سهامی

۵-شرکت‌های مختلط سهامی

۶-شرکت‌های نسبی

۷-شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف

هر یک از شرکت‌های فوق تعاریف مربوط به خود را دارند. در این مقاله به بررسی شرکت‌های تضامنی و نسبی می‌پردازیم و نحوه تشکیل و ثبت شرکت‌های تضامنی و نسبی، شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شرکت‌های تضامنی

شرکت‌های تضامنی به آن دسته از شرکت‌های تجاری اطلاق می‌شود که حداقل از دو نفر تشکیل شده باشد. این شرکت‌ها در دسته شرکت‌های شخصی قرار می گیرند. ویژگی شرکت‌های تضامنی این است که هریک از شرکا به تنهایی وظیفه پرداخت بدهی‌های شرکت را برعهده دارد و این نکته شرکت‌های تضامنی را به پرمسئولیت‌ترین شرکت ها مبدل کرده است. صرافی‌ها نمونه‌ای از شرکت‌های تضامنی هستند.

شرکت‌های نسبی

شرکت های نسبی به منظور  انجام امور تجاری تشکیل می‌شوند و در بسیاری از موارد شبیه به شرکت‌های تضامنی هستند. این شرکت‌ها نیز بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شوند و هر یک از شرکا نسبت به بدهی‌های شرکت مسئول است. اما این مسئولیت با توجه به میزان سهم شرکا متفاوت است. شرکت‌های نسبی بر اساس قانون مدنی ایران شکل گرفته است و مشابه شرکت های نسبی  در کشورهای اروپایی وجود ندارد.

۶ نکته مهم که قبل از تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی باید بدانیم

  1. از شرایط اصلی تشکیل و ثبت شرکت‌های تضامنی و نسبی حضور حداقل دو نفر به عنوان شریک است. این شرکا می توانند افراد حقیقی و یا حقوقی باشند و حداکثری برای تعداد شرکا در نظر گرفته نشده است.
  2. هردو این شرکت‌ها زمانی اجازه تشکیل شدن را دارند که تمامی سرمایه اعم از سرمایه نقدی و غیر نقدی مورد ارزیابی و تایید تمامی شرکا قرار گرفته و تسلیم شده باشد.
  3. در نام‌گذاری شرکت‌های تضامنی به کاربردن عبارت تضامنی و نام یکی از شرکا از موارد ضروری است. در نام‎گذاری شرکت‌های نسبی نیز باید از عبارت شرکت نسبی و نام یکی از شرکا در ادامه نام شرکت استفاده شود وکلمه ” و ‌شرکا ” و  عباراتی مثل ” و‌ برادران ” در ادامه نام شریک اول اضافه می‌شود.
  4. تفاوت عمده شرکت‌های تضامنی با شرکت‌های نسبی در این است که مسئولیت شرکا در شرکت‌های تضامنی بدون شرط است و درصد شراکت فرد سبب کاهش یا افزایش مسئولیت در قبال بدهی‌های شرکت نمی‌شود. در شرکت‌های تضامنی در صورتی که دارایی‌های شرکت جوابگوی بدهی شرکت نباشد، طلبکاران می‌توانند برای وصول طلب خود به هریک از شرکا رجوع کنند. البته فردی که بدهی را پرداخت کند، بعدا می‌تواند حق خود را از سایر شرکا مطالبه کند. در حالی که در شرکت‌های نسبی میزان مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت میزان سهمی است که در شرکت دارند.
  5. یکی از خصوصیات مهم شرکت‌های تضامنی که در مورد شرکت‌های نسبی نیز وجود دارد این است که هیچ‌کدام از شرکا حق انتقال سهم خود را به غیر ندارد مگر این‌که با توافق همه شرکا صورت بگیرد. در مورد انحلال شرکت نیز تمامی شرکا باید به توافق برسند و اگر  هر یک از شرکا با این موارد مخالفت کند امکان تغییر وجود ندارد. از این نکته می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت مناسب نیستند و فروش سهام این شرکت‌ها کار ساده‌ای نیست. در نتیجه تنها در صورتی که قصد سرمایه‎گذاری طولانی مدت وجود داشته باشد، تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی گزینه مناسبی است.
  6. در هر دو شرکت نسبی و تضامنی لازم است که یک نفر به عنوان مدیر انتخاب شود. مدیر در هر دو شرکت محدوده مسئولیت مشابهی دارد و تعیین مدیر می‌تواند بعد از تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی صورت بگیرد.

مدارکی که برای ثبت شرکت‌های تضامنی و نسبی لازم است

  1. دو نسخه از شرکت‌نامه، تقاضانامه و اساسنامه تکمیل شده.
  2. نسخه اصلی وکالت‎نامه وکیل دادگستری در مواردی که وکیل ثبت شرکت را انجام می‌دهد.
  3. صورت‎جلسه مجمع عمومی موسسین و صورت‎جلسه هیات مدیره که از هر کدام دو نسخه لازم است.
  4. کپی برابر اصل از مدارک شناسایی تمامی شرکا به منظور احراز هویت
  5. نسخه اصلی از گواهی عدم سوء پیشینه اعضا هیات مدیره و مدیرعامل

مواردی که منجر به منحل شدن شرکت بعد از تثبیت و ثبت شرکت تضامنی و نسبی می‌شود به شرح زیر می‎باشند:

  • در مواردی که فعالیت شرکت در زمینه و هدف مورد نظر آن  به اتمام رسیده باشد و  فعالیت شرکت غیر قابل انجام باشد.
  • هنگامی که مدت زمان تعیین شده برای فعالیت شرکت به پایان رسیده باشد.
  • اگر شرکت ورشکسته شود.
  • در صورتی‎که همه شرکا با منحل شدن شرکت موافقت کنند.
  • زمانی که دادگاه حکم به انحلال شرکت دهد.
  • در صورت ورشکستگی، فوت و یا ممنوعیت هر یک از شرکا

در پایان

تشکیل و ثبت شرکت تضامنی و نسبی به عنوان گروهی از شرکت‌های تجاری تابع یک‎سری قوانین است. آشنایی و تسلط به ویژگی‌های این شرکت‎ها، روند ثبت آن‌ها و مواردی که منجر به منحل شدن احتمالی شرکت خواهد شد؛ به شما کمک می‌کند که در هنگام شروع شراکت و راه‌اندازی یک فعالیت تجاری با حداقل خطا و اشتباه کوتاه‌ترین مسیر را طی کنید و بهترین نتایج را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ” ثبت فردا ” مراجعه نمایید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد