وجوه افتراق تاسیس و ثبت شرکت تعاونی با شرکت های سهامی

0

وجوه افتراق تاسیس و ثبت شرکت تعاونی با شرکت های سهامی : درست است که این عناوین یعنی شرکت های تعاونی و شرکت های سهامی اعم از خاص و عام در مجموعه مراکز تجاری قرار می گیرند؛ اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

وجوه افتراق تاسیس و ثبت شرکت تعاونی با شرکت های سهامی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این تفاوت ها یا وجوه افتراق در مراحل ثبت، تاسیس، قوانین حاکم و غیره وجود دارد که باید پیش از تاسیس یا تصمیم در خصوص شروع سرمایه گذاری آن ها را بررسی کنید.

بنابراین جهت آشنایی با این موارد که بسیار مهم و همه جانبه هستند؛ به ادامه این مطلب توجه کنید.

ثبت شرکت تعاونی چه تفاوتی با شرکت های سهامی دارد؟

شرکت های سهامی که خود به دو نوع عام و خاص تقسیم می شوند؛ از لحاظ قوانین و شرایط تاسیس و ثبت با یکدیگر متفاوت هستند. این وجوه شامل موارد زیر است:

نحوه تشکیل

کلیه افراد علاقه مند قادر هستند کهبدون محدودیت های قانونی خاص به تاسیس و ثبت شرکت های سهامی اقدام کنند. درحالیکه شرکت های تعاونی تنها به وسیله گروه خاصی قابل ثبت است. تعداد شرکایی که قادر به ثبت یک شرکت سهامی هستند؛ در نوع عام دست کم پنج نفر و در نوع خاص دست کم سه نفر محسوب می شود؛ اما در شرکت تعاونی تعداد اعضا باید بیش از هفت نفر باشد.

هدف از تاسیس

اغلب شرکت های تجاری با هدف کسب سود بیشتر تاسیس می شوند. هدف از ثبت یک شرکت سهامی نیز دقیقا همین است؛ اما افرادی که یک شرکت تعاونی را تاسیس می کنند؛ بیشتر قصد تامین و ارتقا رفاه افراد جامعه را دارند و سود و انتقاع مالی برای آن ها در درجات بعدی اهمیت قرار دارد.

سرمایه

شرکت های سهامی تحت عنوان شرکت های سرمایه محور شناخته می شوند. به این دلیل که اعتبار و اهمیت اینگونه شرکت ها از طریق میزان سرمایه و ارزش سهامی که دارند؛ مشخص می شود. درحالی که شرکت تعاونی با مشارکت و همیاری انسان ها معنا و هدف پیدا می کند.

هر شرکتی در زمان تاسیس به مبلغی به عنوان سرمایه اولیه نیاز دارد. در نوع سهامی عام این مقدار معادل پنج میلیون ریال و برای نوع سهامی خاص یک میلیون ریال برآورده شده است. در شرکت های تعاونی قانون خاصی جهت تعیین مبلغ حداقلی وجود ندارد؛ اما براساس مفاد قانون تجارت مقدار سهام یک شریک یا عضو نباید بیش از یک هفتم از سرمایه کل شرکت باشد.

اگر در یک شرکت سهامی قصد افزایش یا کاهش سرمایه را داشته باشید؛ این عمل باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد. در شرکت تعاونی افزایش سرمایه از طریق خرید سهام توسط اعضا جدید یا افزایش میزان سهام اعضا پیشین به وجود می آید و طبیعتا خروج اعضا یا استرداد سهام نیز موجب کاهش سرمایه خواهدشد.

در نوع سهامی، سهامداران قادر هستند که سهم خود را به هرکس که بخواهند؛ منتقل کنند. درحالی که در نوع تعاونی نقل و انتقال سهام به افرادی که عضو شرکت نیستند؛ امکان پذیر نخواهدبود.

طبق قانون تجارت سهامداران در بدو ثبت شرکت سهامی قادر هستند که تنها تا ۳۵ درصد از سهام تعهد خود را پرداخت کنند؛ اما در شرکت تعاونی باید تمامی مبلغ سهام در بدو ورود واریز شود و این از شروط اساسی است.

انحلال

اگر یک شرکت سهامی به هر دلیل منحل شود؛ پس از کسر بدهی های احتمالی و کسورات قانونی، باقی اندوخته ها بین سهامداران قابل تقسیم است؛ اما اندوخته های شرکت تعاونی تنها صرف آسایش و رفاه جامعه می شود یا به شرکت های تعاونی دیگر واگذار خواهدشد.

مالیات

از آنجایی که هدف از تاسیس شرکت های سهامی کسب سود و انتفاع بیشتر است؛ میزان پرداخت مالیات در آن ها نیز بالاتر خواهدبود. البته در برخی از موارد به شرکت های تعاونی هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد.

هیات مدیره  

اعضا هیات مدیره در شرکت های سهامی از بین سهامداران انتخاب می شوند و این اعضا طبق قانون قابل عزل هستند و تا دو سال جهت این سمت ماموریت دارند. تعداد این اعضا در سهامی عام نباید کم تر از پنج نفر باشد. در تعاونی ها هیات مدیره سه عضو اصلی و یک عضو علی البدل دارد که از بین اعضا انتخاب خواهندشد. لازم به ذکر است که در این نوع از شرکت ها مدت ماموریت سه ساله خواهدبود.

در ضمن نقل و انتقال اعضا در شرکت سهامی تنها با نقل و انتقال سهام امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که این قانون در تعاونی ها وجود ندارد و عضویت یا اخراج اعضا بر اساس صلاحدید هیات مدیره است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی

یکی از وجوه افتراق ثبت دو شرکت سهامی و تعاونی مدارکی مورد نیاز است. این مدارک در خصوص شرکت تعاونی شامل موارد زیر می شود:

  • چهار نمونه اساسنامه که به تصویب اولین مجمع عمومی عادی رسیده باشد.
  • تهیه دعوت نامه اولین مجمع عمومی عادی در سه نمونه.
  • اخذ مجوز ثبت از اداره تعاون.
  • سرمایه شرکت باید طبق اساسنامه به صندوق تعاون پرداخت شده و رسید آن طی سه نمونه ارائه شود.
  • ارائه لیستی از اسامی و مشخصات اولین هیات مدیره تشکیل شده و حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی.
  • اخذ مجوز فعالیت از اداره کل یا ادارات تعاون استان مربوطه.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی

  • تکمیل دو نمونه اساسنامه و اظهارنامه که به امضا کلیه سهامداران برسد. اظهارنامه شرکت سهامی باید تمامی مشخصات سهامی و سرمایه شرکت را شامل شود.
  • دو نمونه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین باید ارائه شود.
  • ضمن تعیین نخستین مدیران و بازرسان باید کپی برابر اصل شده از مدارک هویتی تمامی اعضا هیات مدیره و سهامداران و بازرسین تحویل داده شود. اگر هر یک از این ارکان اشخاص حقوقی باشند؛ باید یک کپی از آخرین روزنامه رسمی و کپی برابر اصل شده از مدارک نماینده قانونی او به عنوان مدارک تحویل داده شود.
  • ارائه گواهی های عدم سوء پیشینه کیفری تمامی اعضا هیات مدیره و مدیرعامل و بازرسان باید از مراکز پلیس+۱۰ اخذ شود.
  • اقرارنامه ای که در متن آن به عدم ممنوعیت قانونی اعضا هیات مدیره و مدیرعامل شرکت اشاره شده باشد.

نتیجه گیری

ثبت شرکت تعاونی و ثبت و تاسیس شرکت های سهامی از نقطه نظرهایی همچون نحوه تشکیل، هدف از تاسیس، سرمایه، انحلال، مالیات، تعداد اعضا و غیره با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی، انواع سهامی به دلیل نوع فعالیت هایی که دارد و توجه خاص آن به سود و درآمدزایی بسیار به سرمایه وابسته خواهد بود. در صورتی که در تعاونی ها این حساسیت وجود ندارد.

به غیر از این موارد هریک از این انواع، مدارک و ضوابط خاص خود را جهت ثبت دارند که به آن ها اشاره شد. با این حال اگر به مشاوره یا راهنمایی بیشتری جهت ثبت انواع شرکت نیاز دارید؛ کافی است که امور خود را به وکلا سایت ثبت فردا واگذار کنید. زیرا این افراد با کم ترین هزینه و در کوتاه ترین زمان امورات ثبت شرکت شما را انجام می دهند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد