شکل شرکت های اولیه و تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود

0

شکل شرکت های اولیه و تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود : بنیان گذاری و تاسیس شرکت مسئله ای است که از دوره های گذشته به منظور انجام فعایلت های تجاری و بازرگانی و کسب سود و منفعت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است تا امروز که تاسیس شرکت ها در بخش های مختلف با کارکردهای متفاوت به امری عادی بدل شده و در عرصه اقتصاد بسیار حیاتی و چشمگیر شده است.

شکل شرکت های اولیه و تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ما در این مقاله قصد داریم که شما را با شکل شرکت های اولیه و نخستین شرکت هایی که در جهان و در ایران تاسیس شدند و همچنین با تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود آشنا سازیم؛ همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا درخواست مشاوره رایگان در خصوص ثبت شرکت بازرگانی خود، شما عزیزان این فرصت را دارید تا با کارشناسان خبره و مجرب سایت ثبت فردا از طریق درگاه اینترنتی ثبت فردا تماس حاصل فرمایید که به سوالات خود رسیدگی کنید.

شکل شرکت های اولیه

شرکت به اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به جهت انجام فعالیت و کارهای تجاری اطلاق می شود؛ به همین دلیل به آن دسته از شرکت هایی که هدف آن ها تجارت نیست و فعالیت تجاری انجام نمی دهند، شرکت حقوقی یا مدنی می گویند.

مطالعات تاریخی نشان می دهد، از همان زمان که انسان با مفهوم بازرگانی و تجارت آشنا شد، پای شرکت های تجاری نیز به زندگی انسان ها گشوده شد. در قوانین مشهور حمورابی ششمین شاه بابل قوانینی در خصوص بنیانگذاری شرکت ها و ترتیب قراردادهای تجاری وجود داشته است که ماده ۷ آن قانون بر وجود شرکت در آن زمان صحه می گذارد؛ همچنین در حدود ۴ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح نیز مدارکی باستانی در دست است که وجود شرکت های تجاری و بیمه را در چین به اثبات می رساند.

اگر به تاریخچه ثبت شرکت ها در حقوق رم نگاهی بیاندازیم، به سادگی متوجه می شویم که در گذشته معمول بوده است، تعدادی سرمایه گذار ثروتمند اندوخته های خود را در اختیار بازرگانان و اشخاص دیگر قرار می دادند و ثبت شرکت به این روش بسیار رایج بوده است. اکثر این شرکت ها شکل و فرمی خانوادگی داشتند و بنیانگذاران این شرکت ها اغلب با هم آشنا بودند. بنابراین تا قرن شانزدهم میلادی اکثر شرکت ها به صورت خانوادگی اداره می شدند و تنها بحث مسئولین کاری و شغلی در میان نبوده است.

آغاز به کار شرکتی مانند شرکت های سهامی امروزی برای اولین بار در سال ۱۵۰۰ میلادی در ژنو سوئیس به منظور تاسیس بانک سن ژرژ صورت پذیرفت؛ پس از قرن شانزدهم و توسعه اقتصاد کشورهای اروپایی اولین شرکت های سهامی با اجازه دولت به منظور فعالیت های تجاری در سرزمین های مستعمره روی کار آمدند که هدف آن ها بهره برداری از منابع طبیعی آن سرزمین ها بود.

شکل شرکت های اولیه پس از قرن ۱۹

تا اواخر قرن ۱۹ میلادی ثبت شرکت های سهامی با اجازه مستقیم دولت تحقق می یافت. از اواخر قرن نوزدهم برای تاسیس شرکت های سهامی قوانین مشخصی وضع شد. قوانین اولیه ثبت شرکت های سهامی در حقوق فرانسه در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۱۸۶۷ به تصویب رسید و پس از آن بازنویسی های زیادی در اصلاح این قانون (حدود ۲۰۰ بازبینی و قانون جدید) وضع شدند؛ این امر بنیانگذاری و قوانین شرکت های سهامی را با مقداری پیچیدگی همراه می کند.

در تاریخ ۷ مارس ۱۹۲۵ شرکت های با مسئولیت محدود که در کشور آلمان روی کار آمده بودند، با تصویب قوانین جدید وارد حقوق فرانسه شد.

شکل شرکت های اولیه در ایران

نخستین قوانین در خصوص تاسیس شرکت های تجاری در کشور ما به قانون مصوب ۳-۲-۱۳۱۱ ارجاع داده می شود که این قانون از همان روز تا به الان قانون تجارت ایران محسوب می شود؛ این قانون در ماده ۲۰ شرکت های تجاری را به ۷ مورد تقسیم کرده و به شرح زیر بر می شمارد:

  • شرکت های سهامی
  • شرکت های تضامنی
  • شرکت های با مسئولیت محدود
  • شرکت های مختلط غیر سهامی
  • شرکت های مختلط سهامی
  • شرکت های نسبی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

بند ۴ از ماده ی ۳ قانون تجارت تمامی داد و ستدهای شرکت های تجاری را بسته به نوع شرکت تجارتی می داند.

شرکت های نامبرده زمانی معتبر هستند و از لحاظ قانونی رسمی به شمار می روند و شخصیت های حقوقی آن تعریف می شوند که در موسسه های مربوط به ثبت رسیده باشند. مطابق ماده ۱۹۵ قانون تجارت ثبت کلیه ۷ نوع شرکتی که  نامبرده شد در این قانون ضرورت دارد و تابع تمامی مقررات ثبت شرکت ها است.

از آن زمان تا کنون بیشتر از یک میلیون شرکت تجاری در عرصه اقتصاد کشور ما و در عرصه های مختلف در حال فعالیت هستند.

تاریخچه شرکت با مسئولیت محدود

در حقوق کشور ما قوانین شرکت با مسئولیت محدود برای بار اول با تصویب قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ که در بالا به آن اشاره کردیم، وضع شد. از زمان بنیانگذاری این شرکت در حقوق کشور ما با وجود بهره برداری های عملی بی شمار از این مدل شرکت و با وجود نقص قوانین ما در ارتباط با آن مقررات مربوطه هیچ تغییر و تحول خاصی نیافته است.

در خارج از ایران این نوع شرکت در پایان قرن گذشته و مخصوصا در اوایل قرن حاضر به تصویب قانون گذاری اغلب کشورهای غربی رسید. اولین قانونی که از شرکت با مسئولیت محدود به شکل تقریبا گسترده ای یاد کرد، قانون ۲۹ آگوست ۱۸۹۲ آلمان است. کشوری که این نوع شرکت در آن مورد استقبال تاجران قرار گرفت و قانون های مربوط به این نوع شرکت ها از بهترین موارد وضع قوانین زمان خود بود. این شرکت ها در آلمان مختصرا G.M.B.H. نامیده می شوند.

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که توسط دو یا چند نفر و برای انجام امور مربوط به تجارت تاسیس می شود و هر یک از شرکا تنها به میزان سرمایه خود که در شرکت سرمایه گذاری کردند مسئول بدهی ها و تعهدات شرکت هستند.

به عبارت ساده تر اگر روزی این شرکت ها ورشکسته شوند، سرمایه گذاران تنها سرمایه ای که درون شرکت اندوخته اند را از دست می دهند و نیازی نیست که اموال شخصی خود را نیز برای جبران خسارات طلبکاران از دست بدهند. تشریفات ثبت این شرکت ها بسیار ساده بوده و با دو شریک هم می شود اقدام به تاسیس آن کرد.

سخن آخر

شکل شرکت های اولیه و تاسیس آن ها به زمان های دور و پیش از میلاد مسیح بر می گردد و امروزه انواع شرکت های تجاری نقش پررنگی در شکوفایی اقتصاد کشورهای خود ایفا می کنند. ما در این مقاله تاریخچه شکل شرکت های اولیه را در ایران و جهان شرح دادیم؛ همچنین تاریخچه مختصری از شرکت با مسئولیت محدود را نیز برایتان حاضر کردیم.

شما این فرصت را دارید تا برای ثبت شرکت های خود و دریافت مشاوره رایگان در این زمینه به سایت معتبر ثبت فردا مراجعه کنید و از تجربه تیم حرفه ای و متخصص ثبت فردا بهره مند شوید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد