خرید کاشی سنتی

0
خرید کاشی سنتی : کاشی‌کاری از جمله هنرهای سنتی و ایرانی است که سابقه‌ای دیرینه در تاریخ هنر این مرز و بوم دارد. در میان دیگر کشورهای اسلامی منطقه نیز این هنر کماکان از رواج و رونق بی‌بهره نبوده‌است. اما رد پا و مسیر درخشان آن را می‌توان بیش‌تر در تاریخ ایرانی دنبال کرد. در این روند آثار به‌جا مانده شواهدی گویا بر این خط سیر هنری هستند.

خرید کاشی سنتی

طرح‌های باقی مانده از دوران طلایی کاشی‌کاری سنتی ایرانی حکایت از آن دارند که این هنر نزد ایرانیان بسیار بیش از سایر کشورهای اسلامی رواج داشته‌است. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : امروزه نیز کاربرد کاشی ایرانی در معماری جایگاه ویژه‌ای دارد. از میان همه طرح‌های موجود کاشی سنتی دارای جایگاه ویژه و نوستالژیک در میان همه ماست. با وجود صنعت پرطرفدار کاشی بر آن شدیم تا تازه‌ترین یافته‌های خود را در این مورد در قالب نوشتاری که پیش روست با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید تا با هم مروری بر حواشی خرید کاشی داشته باشیم. مقوله طراحی در هنرهایی نظیر سفال‌گری و کاشی‌کاری علاوه بر زیبایی ظاهری به‌لحاظ داشتن بار فرهنگی نیز دارای اهمیت است. اجرای هر طرح بر کاشی به‌نوعی بیان‌گر بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر است. به‌عبارتی نقش و نگار هر یک از این کاشی‌ها برگی از تاریخ گذشته‌اند که در عرصه صنعت وارد شده و به زندگی تک‌تک ما راه یافته‌اند. امروزه با خرید کاشی سنتی بخشی از تاریخچه هنر را در خانه و مقابل چشمان خود نگاه خواهید داشت. این طرح‌ها که اکنون در مقابل چشمان ما تجلی می‌کنند از سفری دور و دراز و با پشت سرگذاردن فراز و نشیب‌های فراوان به اینجا رسیده‌اند. آثار به‌دست آمده از این کاشی‌ها به سه دوره تاریخی مهم دسته‌بندی می‌شوند:
  • دوره ایلامی که به حدود ۳۳۰۰ سال پیش باز‌ می‌گردد و در منطقه شوش یافت شده‌است.
  • دوره مادها که در لرستان به‌دست آمده‌اند.
  • دوره هخامنشیان که در منطقه فارس بوده و حاصل دست بابلیان است.
چنین مجموعه گران‌بهایی بیش از هر چیز از اصالت و قدمت هنر در کاشی ایرانی با ما سخن می‌گوید. جالب اینکه پس از گذشت قرن‌ها امروزه طرح‌های سنتی باز هم مورد اقبال قرار گرفته‌اند. دلیل آن هرچه باشد، رنگ و بوی نوستالژیک در آن مشهود است.

از طرح‌های کاشی بیشتر بدانیم

طراحی بر روی کاشی‌های ایرانی نیز مانند خود آنها ریشه در تاریخ دارد. طرح‌های برآمده از میان نقوش اسلامی و خطاطی‌های زبان کوفی بر کاشی‌ ایرانی جان گرفته‌اند. کاشی‌ ایرانی را به ۵ دسته کلی  تقسیم‌ می‌شوند:
  • معرق یا گل ‌و بته (طرح موزائیکی)؛
  • مقرنس یا لانه‌زنبوری؛
  • مشبک یا محرابی؛
  • کاشی‌کاری هفت رنگ یا خشت‌کاری؛
  • معقلی یا تلفیق آجر و کاشی (خوشنویسی و طراحی).
این طرح‌ها از دیواره‌های مساجد و مقبره‌ها تا صحن تالارها و گنبد مناره‌ها را ‌پوشانده‌اند. گرچه گرد و غبار گذر سال‌ها و قرون سفالینه‌ها و کاشی‌ها را در خود پنهان کرده، اما طرح‌های آنها هرگز از لوح یادها نرفته است. اینک از پس گذشت قرون بار دیگر جان گرفته و به دنیای جدید و صنعتی امروز پا نهاده‌اند. اکنون برای ما فرصتی طلایی پیش آمده تا دیگر بار پای بر سنگفرش‌های معقلی بگذاریم و منظر چشمان‌مان را بر ‌گل و بته‌های معرق بدوزیم یا کاشی‌کاری هفت رنگ را مهمان خانه‌ها کنیم و اجازه دهیم این هنر دیرینه ما را با خود به دل تاریخ ببرد…

خرید کاشی و نکاتی که باید بدانیم…

کاشی سنتی نمونه‌ای منحصربه فرد و متمایز از محصولات تکراری موجود در بازار است. استفاده از آن در مکان‌های مختلف با کاربردهای متنوع آن را به محصولی همه‌پسند بدل کرده‌است. هرچند انتخاب طرح مناسب برای هر مکان نسبت به کاربری آن بسیار متفاوت است. در خرید کاشی، با حفظ سلیقه شخصی باید از موارد کاربرد و تمایز آنها نیز آگاه باشیم. برای مثال کاشی‌‌های مورد استفاده در مدارس یا مساجد معمولا از طرح‌هایی متمایز از انواع خانگی انتخاب می‌شوند. این گزینش حتی در بخش‌های مختلف منزل نیز ممکن است با یکدیگر فرق داشته باشد. هرچند معمولا سلیقه‌های افراد و سبک مورد نظر آنهاست که به این کار قوام می‌بخشد.

برای خرید کاشی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر قصد دارید تا منزل یا محل کار خود را با هنر زیبای کاشی‌کاری ایرانی بیارایید، راه‌های زیادی پیش روی شماست. سفری به اصفهان در عین سیاحت و گردشگری ارمغانی از هنر را نیز در خود خواهد داشت. اصفهان بی‌هیچ اغراقی پایتخت هنری کشور ما به شمار می‌رود که بیش‌ترین و متنوع‌ترین نمونه‌های انواع هنرها و صنایع دستی ایرانی را در خود جای داده‌است. برای خرید کاشی سنتی نیز این شهر را در نظر داشته باشید. بر این اساس برای مشاهده و انتخاب انواع کاشی نیز به این شهر فرهنگی سری بزنید. البته مراکز فروش این نوع کاشی در سایر شهرها از قبیل یزد، مشهد، تهران و کرج نیز وجود دارند.

خرید کاشی از طریق سایت یا فروشگاه اینترنتی

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که به دلیل مشغله زیاد فرصت کافی برای مراجعه حضوری به فروشگاه برای خرید ندارند. جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. در این صورت با مراجعه به سایت فروش یا فروشگاه‌های اینترنتی از جزئیات کار آگاه می‌شوید. هم‌چنین امکان مشاهده انواع مدل‌های کاشی، بررسی قیمت و شرایط خرید و نیز در فضای مجازی میسر شده‌است. نهایتا ثبت سفارش خرید نیز از جمله مواردی به شمار می‌رود که با سهولت روی سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود.

نتیجه:

تاریخچه گهربار هنر ایرانی در یک بخش نیز به مقوله کاشی سنتی پرداخته و دارای کارنامه درخشانی است. بررسی این تاریخچه به ما اثبات می‌کند که هنر در طول تاریخ و در جای جای این مرز و بوم ریشه‌های عمیقی دارد. تنوع در طرح و رنگ کاشی و یادمان‌های نوستالژیک آن باعث شده است، نه تنها چشم ایران بلکه تمام جهان بر این پنجره رنگین و سحرآمیز گشوده شود. برای خرید این نمونه‌های هنری مستقیما از فروشگاه‌های عرضه کننده بازدید کنید. اصفهان، یزد و چند شهر دیگر نیز در این زمینه بسیار غنی هستند. هم‌چنین برای افرادی که فرصت خرید حضوری نداشته باشند، امکان مشاهده کالا و ثبت سفارش وجود دارد. برای این کار به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد