آموزش کاشی معرق سنتی

0
آموزش کاشی معرق سنتی یکی از آموزش‌هایی است که در زمینه هنر به علاقمندان داده می‌شود. در واقع معرق کاری کاشی به عناوین دیگری مانند کاشی شکسته یا نقاشی موزاییک نیز نام دارد. این نوع از هنر ریشه در فرهنگ و گذشته این مرز و بوم دارد و دارای قدمتی بسیار دیرینه است.

آموزش کاشی معرق سنتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : به واسطه هنر معرق کاشی جلوه‌ای بی نظیر و معنوی در فضا ایجاد می‌شود که این هنر خود را در بناهایی مانند مساجد، معابد و سایر بناهای مذهبی بیشتر نشان می‌دهد. امروزه کاشی سنتی در دکوراسیون داخلی و خارجی بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ایجاد فضای سنتی در معماری کاربرد دارد. بنابراین این نوع از کاشی ها را با ظرافت و دقت بسیاری تولید می‌کنند. در آموزش کاشی های معرق سنتی تکه های شکسته کاشی ها را بعد از تراش خوردن در کنار یکدیگر قرار می‌دهند و از این طریق طرح یا اثری متفاوت را خلق می‌کنند.

ساخت و آموزش کاشی‌های معرق سنتی چگونه است؟

همانطور که گفته شد در ساخت این نوع کاشی تکه‌های تراش داده شده متفاوت کاشی ها را در کنار یکدیگر قرار می دهند و با توجه به طرحی که در دست معمار است جهت ساخت تزیینات محراب، سر درب، گنبد، گلدسته مساجد و کاربری های دیگر از آنها استفاده می‌کنند. این نوع از کاشی‌ها به دلیل ظرافت و دقتی که دارند در معماری از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار هستند و برای تولید و ساخت آن ها نیاز به نیروی ماهر و متخصص در این زمینه است. بمنظور آموزش کاشی معرق سنتی روش های زیر به صورت مرحله‌ای انجام می شود.

تهیه طراحی و نقشه کلی

در ابتدا معمار باید طرح کلی که قصد اجرای آن در نمای ساختمان را دارد، روی کاغذ پیاده کند و بر اساس آن کاشی ها را کنار یکدیگر قرار دهد تا طرح مورد نظر ایجاد شود. این نقشه به صورت سنتی طراحی می شود که امروزه طرح های مدرن نیز در صنعت معرق کاری کاشی به کار می‌روند. در واقع تلفیق سنت و مدرنیته نوع جدیدی از هنر را به نمایش می‌گذارد.

شماره گذاری نقشه و طرح

بعد از کشیدن طرح، نقشه طراحی شده را تقسیم بندی می‌کنند و قسمت های متفاوت را با شماره یا علامت مشخصی نشان می دهند. از آنجایی که کاشی معرق به وسیله تکه های شکسته و تراش خورده کاشی ها تولید می شود، شماره گذاری سبب می‌شود تا کاشی ها راحت تر در جای مورد نظر خود قرار گیرند.

بریدن طرح و نقشه شماره گذاری شده

یکی از مراحل آموزش کاشی معرق سنتی بریدن نقشه مورد نظر است. در این مرحله باید از قبل طرح مورد نظر رنگ آمیزی شده باشد تا بعد از بریدن هر کدام از اجزای طرح مورد نظر به واسطه رنگی که دارد تقسیم بندی شود.

چسباندن طرح های برش خورده روی کاشی

طرح و نقشه برش خورده را روی کاشی مورد نظر با توجه به رنگی که دارد، می چسبانند. برای این کار چسب سریش را به کار می برند. این کار به افرادی که قصد ساخت کاشی معرق را دارند کمک می‌کند تا در زمان برش این طرح ها روی کاشی مرتکب اشتباه نشوند.

برش و تراش دادن کاشی

برای برش طرح هایی که روی کاشی چسبانده شده است، به ابزاری مانند تیشه های مخصوص این کار نیاز است. بعد از آن کناره ها و لبه‌های کاشی بریده شده را صاف می‌کنند. این کار نیز توسط سوهان صورت می‌گیرد.

قرار دادن کاشی‌های تراش خورده در کنار هم

در این مرحله از آموزش کاشی معرق سنتی، کاشی‌های برش خورده را روی طرح اصلی و در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا طرح و نقشه به صورت کلی خود را نشان دهد. سپس توسط دوغاب گچ و سیمان چسباندن آنها روی سطح مورد نظر صورت می‌گیرد.

ویژگی های کاشی معرق سنتی

کاشی معرق سنتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از جمله مهمترین آنها انعطاف پذیر بودن آن عنوان می‌شود. این کاشی‌ها نسبت به کاشی های دیگر ظرافت بالاتری دارند به راحتی روی انواع سطوح منحنی قرار می‌گیرند. همچنین طریقه ساخت این کاشی ها بسیار طولانی و زمان بر است و نیاز به دقت و توجه بسیار بالا و مهارت زیادی دارد که هر فردی از عهده انجام آن بر نخواهد آمد. به همین دلیل از این کاشی‌ها در ساخت تزیینات مناره، گنبد، طاق، ستون و غیره استفاده می‌شود. همچنین ساخت تابلوهای تزیینی با استفاده از کاشی معرق علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. بمنظور فراگیری آموزش کاشی معرق سنتی، سایت‌های معتبر بسیاری وجود دارند که سایت خوگرپلاس یکی از سایت‌های فعال در این زمینه به حساب می آید. در این سایت علاوه بر یادگیری ساخت این کاشی ها، قادر خواهید بود تا خرید اینترنتی کاشی سنتی را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

جهت ساخت کاشی معرق به چه تجهیزاتی نیاز است؟

بدون شک انجام این کار مهم بدون ابزار و تجهیزات مورد نیاز امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین افرادی که قصد ساخت کاشی معرق را دارند، باید در ابتدا به دنبال لوازم و ابزار جهت برش و صاف کردن کاشی بریده شده باشند. در ادامه ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را عنوان می‌کنیم.
  • انتخاب سطح مناسب برای چسباندن کاشی ها
  • کاشی های شکسته شده
  • تهیه چسب مناسب کاشی
  • انبر بمنظور شکستن لبه‌های کاشی
  • سوهان مخصوص آهن
  • عینک محافظ چشم جهت جلوگیری از خطرات احتمالی
  • خط کش یا شابلون
  • رنگ های متنوع مانند اکریلیک
  • استفاده از ملات یا دوغاب جهت بندکشی بین کاشی‌های معرق
  • پیشبند یا لباس مخصوص کار
  • استفاده از سنگ های تزیینی، آینه، ظروف چینی، انواع صدف و گوش ماهی، مهره های رنگی، سی دی شکسته و غیره
جهت آموزش کاشی معرق سنتی در این مقاله مطالبی که عنوان کردیم که با استفاده از آنها قادر خواهید بود تا شناختی کلی از این کاشی ها به دست آورید. همچنین اگر خواهان خرید کاشی سنتی از طریق آنلاین هستید، بهتر است به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا از این طریق کاشی های مورد نظر خود را در رنگ های مورد نیاز سفارش دهید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد