کاشی کاری سنتی در منزل

0

کاشی کاری سنتی در منزل یکی از هنرهای بسیار زیبایی است که از زمان های گذشته تاکنون مخاطبان و علاقه مندان خاص خود را دارد.

کاشی کاری سنتی در منزل

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این نوع از کاشی ها بیان کننده عظمت بناهای متفاوت تاریخی است که خرابه‌هایی از آنها هنوز در گوشه و کنار این آبادی به چشم می‌خورد. از آنجایی که کاشی کاری سنتی یکی از ویژگی های بارز معماری اسلامی است، قدمت آن به سالیان دور بر می‌گردد که اوج شکوفایی آن در آثار به جا مانده از دوران صفویه قابل مشاهده است.

امروزه کاشی کاری سنتی در محدوده وسیع تری از کاربری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آن ها استفاده در فضای داخلی و خارجی منازل است. افرادی که به این سبک از فضاها علاقه دارند، از کاشی کاری سنتی در منزل استقبال فراوانی می‌کنند.

کاشی کاری سنتی در منزل چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفته شد، این هنر کاربرد بسیاری در نماسازی بناهای قدیمی به خصوص اماکن مذهبی داشته است. با استفاده از کاشی هایی با طرح‌های اسلیمی و آیه‌های قرآنی، همراه با ترکیب بندی رنگ‌ها و نقوش برجسته ای که روی این متریال به کار برده می‌شد، آنها روح هنر و معماری اسلامی را با هم ادغام کرده و جلوه ای منحصر به فرد و فضایی شاد و روح بخش را ایجاد می کردند.

امروزه کاربرد این نوع از کاشی‌ها پا فراتر از حوزه مذهب گذاشته است و در ساخت انواع فضاها مانند اماکن تفریحی، هتل‌ها، موزه‌ها، کاشی‌های استخر، فضای داخلی و خارجی منازل، راه پله‌ها، ساخت اشیا تزئینی، سفره خانه‌ها و بسیاری از اماکن دیگر از کاشی کاری سنتی استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم تا نحوه کاشی کاری سنتی در منازل را مورد بررسی قرار دهیم.

در زمان انجام این کار در منزل در ابتدا باید با روش‌های آن به طور کامل آشنا باشید و مهارت انجام آن را داشته باشد تا هیچ گونه مشکلی بعد از اجرای کاشی کاری در این محیط ایجاد نشود. از جمله مهمترین موادی که برای چسباندن این کاشی‌ها به کار می‌رود چسب مناسب کاشی و دوغاب است. از طریق این دو متریال به راحتی قادر خواهید بود تا کاشی کاری را انجام دهید.

جهت انجام این پروژه در منزل رعایت نکات زیر امری ضروری است.

  • چسب با کیفیت برای چسباندن کاشی را از مراکز فروش مناسب تهیه کنید. این چسب ها در دو نوع پودری و مخلوط به صورت آماده در دسترس هستند که استفاده از آن ها دردسر کمتری دارد و برای چسباندن کاشی های کوچک به دیوار گزینه مناسبی عنوان می‌شوند.
  • این چسب‌ها نسبت به چسب های پودری استحکام و مقاومت پایین تری دارند و جهت استفاده باید آنها را با آب مخلوط کرد. قیمت چسب های پودری نسبت به چسب های آماده و مخلوط کمتر است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند. همچنین چسب های پودری جهت چسباندن انواع متفاوتی از کاشی سنتی منازل و در ابعاد بزرگ‌تر به کار می‌روند.
  • زیر سازی سطح مورد نظر اهمیت بالایی در کاشی کاری دارد. برای چسباندن کاشی های دیوار بهتر است تا سطح زیر آن از گچ تخته باشد تا کاشی چسبندگی بیشتری به دیوار پیدا کند.
  • قبل از چسباندن کاشی باید از پرایمر مخصوص دیوار گچی استفاده کرد. این امر سبب می‌شود تا رطوبت دیوار به چسب منتقل نشود، از این رو چسبندگی کاشی به دیوار بهتر صورت می‌گیرد.
  • اگر کاشی کاری سنتی در منزل را روی سطوح چوبی انجام می‌دهید، از ملات مخصوص این امر استفاده کنید. در واقع زیر سازی این نوع از کاشی کاری باید حداقل دارای ۱۵ سانتی متر ضخامت باشد. در غیر این صورت امکان جدا شدن کاشی از سطح مورد نظر وجود دارد.
  • جهت انجام کاشی کاری سنتی در منزل، به این نکته توجه داشته باشید هر سطح زیر سازی و متریال مربوط به خود را می‌طلبد. به عنوان نمونه کاشی های کف به دلیل ابعاد بزرگ تری که دارند نباید با چسب های مخلوط چسبانده شوند. زیرا این چسب قابلیت نگهداری کاشی روی کف را ندارد و بعد از مدت کوتاهی مقاومت و استحکام خود را از دست می‌دهد.
  • بعد از کاشی کاری با چسب از دوغاب جهت پر کردن فواصل بین کاشی ها و بند کشی آنها استفاده می‌شود.

جهت تهیه کاشی ها و کلیه لوازم مورد نیاز برای انجام این کار بهتر است به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید. این سایت یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های مجازی است که به راحتی قادر خواهید بود تا خرید اینترنتی کاشی سنتی خود را از این طریق انجام دهید.

در چه فضاهایی از منزل کاشی کاری سنتی به کار می رود؟

فضای داخلی منازل شامل دیوارها، راه پله و کف از جمله پرکاربردترین سطوحی هستند که کاشی کاری ساختمان روی آن ها صورت می‌گیرد. شاید تصور کنید که کاشی کاری سنتی فقط در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید بگوییم تصور شما کاملاً اشتباه است. امروزه با توجه به پیشرفت معماری و دکوراسیون داخلی، این متریال در انواع محیط‌ ها مانند: کف منازل، اطراف شومینه، روی دیوارهای داخلی اتاق‌ها، فضای راهرو، دیوار و کف آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، جهت تزئین قاب‌ها به عنوان دکور، ساخت ظروف لعابی، سردر خانه ها، کاشی کاری کف حوض ها و استخرها و بسیاری از فضاهای دیگر استفاده می‌شود.

بهترین روش خرید کاشی سنتی چیست؟

اگر خواهان خرید کاشی سنتی هستید، بهتر است از روش‌های نوین جهت این کار استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌های خرید کاشی و لوازم جانبی آن، خرید اینترنتی کاشی سنتی است. با استفاده از این شیوه دیگر نیازی به خرید حضوری و صرف زمان و هزینه اضافی نیست و به راحتی سفارشات خود را در محیط مورد نظر دریافت خواهید کرد. این شیوه از خرید امروزه علاقه مندان بسیاری را به سمت خود کشانده است و نسبت به خرید حضوری مزیت های بسیاری دارد.

کاشی کاری سنتی در منزل امروزه طرفداران بسیاری را به خود علاقه مند کرده است و به دلیل کاربرد تزئینی و عملکردی که به عنوان عایق رطوبت دارد، در فضاهای متفاوتی از منازل استفاده می‌شود. از طریق چسب های پودری و دوغاب به راحتی قادر خواهید بود تا این کاشی کاری را در منزل خود به کار ببرید.

اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد