کاشی سنتی قدس رضوی

0
کاشی سنتی قدس رضوی : ایران با داشتن تاریخ و تمدن باستانی در حوزه هنر و صنعت و از طرفی دیگر ذخایر غنی از مواد اولیه، توانسته است، نام خود را به عنوان کشور مبدا صنعت تولید کاشی و کاشی‌کاری به گوش جهانیان برساند. در کاوش‌های باستان‌شناسی چغازنبیل، شوش و دیگر اماکن باستانی ایران علاوه بر سفال‌های لعاب دار، آجرهای لعاب‌دار نیز یافت شد.

کاشی سنتی قدس رضوی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از این رو ایران در زمره پیشتاز‌ترین کشورها در صنعت کاشی است. کاشی‌های سنتی در ایران انواع مختلفی دارد. در این مقاله، علاوه بر بررسی انواع کاشی‌های ایرانی به کاشی سنتی قدس رضوی نیز اشاره خواهیم کرد. همان‌طور که بیان شد، کاوش‌های باستان‌شناسانه در رابطه با صنعت کاشی، یعنی ترکیب سنگ‌های کوچک رنگی با نقوش هندسی و نقوش برجسته، به دوران کشف چغازنبیل برمی‌گردد. برخی از نمونه‌های صنعت کاشی ایران در شوش که متعلق به کاخ‌های هخامنشی است، مربوط به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است و اکنون در موزه‌های فرانسه نگه‌داری می‌شوند.

تاثیر اسلام بر کاشی کاری ایرانی

با گسترش اسلام هنر کاشی به یکی از اصلی‌ترین عناصر به‌کار رفته در تزیینات و تزیین نمای ساختمان‌های مختلف به ویژه بناهای مذهبی تبدیل شد. از ابتدای دوره اسلامی هنرمندان کاشی‌کاری و کاشی‌گران ایرانی در کنار سایر صنعت‌گران ایرانی نقش برجسته‌ای را ایفا کردند. چنان‌که توسط مورخان اسلامی مستند شده‌است، آنها موفق شدند تکنیک‌های متنوعی از هنر کاشی را به دورترین گوشه‌های سرزمین‌های تحت فرمان اسلام صادر کنند. کاشی یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های معماری تزیینی در تمام سرزمین‌های اسلامی است. تحول و توسعه کاشی‌ها از عناصر کوچک و رنگی به‌کار رفته در جبهه‌های آجری آغاز شد و به پوشش کامل بناها در سازه‌های تاریخی قرن هشتم و نهم (هجری) تبدیل شد.

رنگ و نوع کاشی سنتی ایرانی

در معماری تزیینی اوایل اسلام استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی رونق بیشتری یافت. این کاشی‌ها علاوه بر آجرهای لعاب‌دار نیز به طور گسترده‌ای استفاده شد. در این دوره، ابتدا کاشی‌ها برای تزیین قسمت‌های بالای مناره‌ها به کار می‌رفتند. هدف از این کار این بود که احکام شرعی به صورت برجسته به نمایش درآیند. با گذشت زمان آن‌ها موفق شدند جایگاه خود را در دکوراسیون ساختمان‌ها محکم کنند. هنرمندان ایرانی با ادغام کاشی‌های رنگ‌های مختلف به سبک موزاییک نوعی از کاشی‌های معرق را ایجاد کردند. این هنرمندان آجر کاشی ساده و تک رنگ دوره قبل از اسلام را اتخاذ کرده و آنها را به رنگ‌های مختلف رنگ کردند و یک نوع کاشی هفت رنگ ایجاد کنند. هم‌چنین با ترکیب کاشی‌های ساده با ترکیبی از آجر و گچ نوعی از کاشی‌های “معلقی” را پدید آوردند. بنابراین، از قرن پنجم به بعد به سختی می توان بنایی تاریخی را پیدا کرد که با یکی از سه روش فوق کاشی‌کاری تزیین نشده باشد. اوج هنر و صنعت کاشی در دوره صفویه بود.

انواع کاشی سنتی ایرانی

کاشی سنتی ایرانی انواع مختلفی دارد. برخی از استان‌های کشور در صنعت کاشی و سرامیک پیشینه طولانی دارند. در برخی از استان‌ها مانند اصفهان، یزد و خراسان رضوی کارخانه‌های تولید کاشی بسیاری مشغول به فعالیت هستند. در ادامه به بررسی انواع کاشی ایرانی و نحوه ساخت آنها می‌پردازیم؛ همچنین راه‌کار مناسبی جهت تامین کاشی سنتی قدس رضوی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کاشی زرین‌فام

کاشی‌های زرین‌فام کاشی یا ظرف‌هایی بسیار حساس و ظریف به رنگ‌های طلایی یا سبز هستند. برای ساختن این نوع کاشی، به گل سفال‌گری مواد مذاب و سنگ چخماق را اضافه می‌کنند تا محصول آنها قوی‌تر شود و به پخت و پز کم‌تری نیاز داشته باشد. سپس روی آن با لعاب قلع سفید پوشانده می‌شود و پس از گرم شدن با کلرید فلزی رنگ‌آمیزی و نقاشی می‌شوند. سپس آنها در یک کوره قرار می‌دهند تا اینکه ذوب شوند. در مرحله بعدی با ایجاد دود در کوره، شرایط ترمیم و احیا مهیا شده تا نقش و نگارهایی به رنگ قهوه‌ای و سپس طلایی یا سبز ایجاد شود. این کاشی نفیس به چهار گروه تقسیم می‌شود: زرین‌فام ناودانی، کاشی نیم‌ستونی زرین‌فام، کاشی قالبی‌ برجسته و کاشی‌های ستاره‌ای و هشت‌ضلعی.

کاشی معرق

کاشی‌های کاشی معرق قطعات بزرگ و کوچکی از کاشی هستند که مطابق طرح‌ها مختلف با الگوهای و رنگ‌های مختلفی برش داده می‌شوند و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در نهایت تبدیل به قطعات بزرگ‌تری می‌شوند. کاشی‌های معرق از دیرباز در اروپا به عنوان موزاییک شناخته شده‌اند، اما نسبت به موزاییک، بسیار زیبا‌تر و بادوام‌تر هستند. رنگ‌های سفید، آبی، فیروزه‌ای، نارنجی، لاجوردی و تیره رنگ‌های غالب در کاشی معرق هستند.

کاشی‌های هفت رنگ

از این نوع کاشی سنتی اصفهان در مکان‌های قدیمی و باستانی ایرانی به وفور استفاده شده‌است. نحوه استفاده از این کاشی ایرانی به سلیقه کاشی‌کار مربوط می‌شود. او به اقتضای فضای موجود و دیگر فاکتورها، رنگ‌ها و نقش‌های مختلفی از این کاشی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این کاشی‌ها دارای هفت رنگ رایج لاجوردی قرمز، قرمز، زرد، حنایی، سفید و سیاه هستند.

کاشی مُعقلی

کاشی مُعقلی ساخت و آماده‌سازی کاشی‌هایی با ابعاد بسیار کوچک است که با قرار دادن این کاشی‌های کوچک، کار معلقی شکل می‌گیرد. ترکیب کاشی‌ها با آجر در نمای ساختمان، از انبساط و انقباض کاشی‌ها ناشی از سرد و گرم شدن هوا جلوگیری می‌کند. این کار پریدن و خرد شدن لعاب کاشی را به حداقل می‌رساند. طرح‌های به‌کار رفته در کاشی مُعقلی شامل انواع خط‌های مستقیم در محورهای عمودی و افقی و گاهی خطوط مورب با زاویه ۴۵ درجه و شطرنجی است. این کاشی‌ها همچنین برای خط کوفی استفاده می‌شوند.

خرید کاشی سنتی قدس رضوی

خراسان رضوی یکی از شهرهایی است که به تولید کاشی‌های سنتی مشهور است. در شهر خراسان کارخانه‌های تولیدی زیادی مشغول به فعالیت به منظور تولید کاشی ایرانی اصیل هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران استفاده از جنس درجه یک و اطمینان از کیفیت کاشی خریداری به شمار می‌رود. سایت خوگرپلاس فرصت خرید کاشی سنتی قدس رضوی و دیگر کاشی‌های ایرانی را به صورت آنلاین و حضوری فراهم کرده‌است. برای خرید انواع کاشی‌ ایرانی کافی است به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد