کاشی سنتی فیروزه ای

0
کاشی سنتی فیروزه ای : کاشی سنتی و کاربردهای آن، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هنر ایرانی است که ریشه در سنت‌های کهن این مرز و بوم دارد. از گنبد و دیواره‌های مساجد تا عمارات سلطنتی کهن و از سرسراهای مجلل و تالارهای باشکوه گرفته تا سردر خانه‌های قدیمی هر یک به نوعی با هنر کاشی‌کاری کلاسیک ایرانی و تصاویر برآمده از آن عجین شده‌است.

کاشی سنتی فیروزه ای

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این میان طرحی از کاشی سنتی با رنگی خاص و متمایز همواره در پس زمینه این تصاویر خودنمایی می‌کند. رنگی برآمده از آرامش و عاطفه و به وسعت سپهر که با تجلی در این صنعت آن را به اوج می‌رساند. سخن از کاشی سنتی فیروزه ای  است که از درآمیختن رنگ دریا و آسمان شکل گرفته و با سنت و فرهنگ ایرانی عجین شده‌است. اما این تکرار به درازای تاریخ هنر در ایران ادامه داشته است و گمان نمی‌رود ریشه در یک اتفاق داشته باشد. با بررسی هنر اصیل نقاشی و طراحی ایرانی به شواهدی دست می‌یابیم که بر این انتخاب هوشمندانه صحه می‌گذارند. در مسیر این نوشتار ضمن بررسی علل این گزینش هوشمندانه نظری گذرا نیز بر نمونه‌هایی ناب از هنر ایرانی خواهیم داشت. با ما همراه باشید. اگر تاکنون به شهر هنر، نصف جهان، اصفهان رفته باشید، بی‌شک از پرده‌های رنگین هنر که در گوشه‌گوشه آن گسترده‌اند حظ و بهره برده‌اید. دنیایی بی‌بدیل که در خود هر آنچه از رنگ و نماست اندوخته و چشمان عالمیان را به تماشای کمالات هنر روشن کرده‌است. در میان این همه هنر اصیل کاشی سنتی فیروزه ای از درخششی خاص و یگانه بهره‌مند است. تکرار این رنگ آسمانی در هر کوی و برزن و در قالب کاشی‌های به‌کار رفته در سبک‌ها و نقوش مختلف آدمی را به حیرت و تفکر وامی‌دارد. این کاشی‌ها فیروزه‌ای آرامش‌بخشی که نمادی از صلح، جوانی و سرزندگی است را در خود نهان دارد. رنگ آبی فیروزه‌ای ترکیبی شاد از دو رنگ سبز و آبی و طیفی در این میانه است. به‌جرات می‌توان این رنگ را شاخص‌ترین و پرکاربردترین رنگ هنری در صنعت کاشی‌کاری ایرانی نامید. از خوش‌یمنی و محافظت در برابر نفوس قهرآمیز تا نشاط و حس معنوی مثبت، بار ارزشی این رنگ در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان با تعابیری مختلف و متنوع برآورد می‌شود. ایرانیان باستان رنگ فیروزه‌ای را نمادی از معنویات مثبت و راهی به‌سوی آرامش ذهن و روح می‌دانستند. از این رو مراکز روحانی و معنوی خود را به کاشی‌هایی با این رنگ می‌آراستند. در همین راستا نیز از سنگ‌های قیمتی با همین نام و رنگ در تزئین معابد و پرستشگاه‌های خود استفاده می‌کردند.

کاشی سنتی فیروزه ای  و دنیایی از تنوع:

تکرار این رنگ در کاشی‌کاری مساجد، بناهای کهن، طاق‌ و گنبد و مناره هیچ‌گاه بهآن‌های از کسالت‌ در خود ندارد. که تنوع نقش‌های اسلیمی آن‌ها را دوچندان زیبا و دلربا کرده‌است. از پیچ‌وخم‌ جادویی نقوش گنبدها و مناره‌های فیروزه‌ای تا کتیبه‌های کوفی نوشته درخشان در معماری اسلامی همه در طیف این رنگ به افسون نگاه انسآن‌های سراسر عالم مشغول هستند. این را به وضوح در چشمان مشتاق توریست‌هایی از اقصی نقاط جهان می‌بینید که پروانه‌وار بر گرداگرد این بناها طواف می‌کنند. اوج این هنر را در بناها و معابد ماندگاری خواهید یافت که با کاشی‌کاری‌هایی به این رنگ مزین شده‌اند. از مقبره‌های شاعرانی چون خیام و سعدی گرفته تا آرامگاه زیبا و سحرآمیزِ استاد رنگ‌ها، کمال‌الملک، همه در فیروزه‌های رنگین کاشی ایرانی غوطه‌ور هستند. جالب آنکه این نقوش بارها تکرار شده‌اند، اما هرگز رنگ ملالت به‌خود نمی‌گیرند.

طرح ایرانی در قالب کاشی سنتی فیروزه ای …

هر زمان که به قصد تماشای نقاشی و طراحی ایرانی می‌رویم چه در موزه هنر باشد یا بناهای کهن و ماندگار رد پایی از کاشی و هنر بی‌بدیل آن نیز در میان است. از طرح‌هایی با نقوش گل ‌و بته یا معرق تا هفت رنگ و مقرنس و شاهکارهای مشبک و تلفیقی همه و همه در ساخته‌های دست و ذهن هنرمندان ایرانی جان گرفته‌اند. گویی تاریخ با زبان رنگ‌ها با ما سخن می‌گوید و گل سرسبد این همه را در زیباترین و درخشنده‌ترین نمودهای خود یعنی کاشی فیروزه‌ای به نمایش می‌گذارد. اما این روزها و با پاگرفتن دوباره هنرهای سنتی این کاشی‌ها از دل تاریخ برآمده‌اند تا بار دیگر همچون گذشته‌های دور راه خود را به خانه‌های ایرانیان تشنه هنر باز کنند. از این کاشی‌ خوش آب و رنگ در هر جای منزل به عنوان قابی از هنر ایرانی بهره ببرید. امروزه نمای داخلی بسیاری از منازل ایرانی و غیرایرانی به کاشی سنتی مزین است. استفاده از آن‌ها در حمام و سرویس‌های بهداشتی، گل‌خانه، پاسیو، آشپزخانه و نیز نماهای دیواره‌ای دیگر از نمونه‌های شاخص و پرکاربرد این کاشی‌ها به شمار می‌رود. هم‌چنین استفاده از آن‌ها در قالب تابلو کاشی و دیوارکوب‌های رنگین در طرح‌های متنوع و زیبا نیز بار دیگر رواج بالایی یافته است.

کاشی سنتی فیروزه ای ، هدیه‌ای از جنس هنر!!

کاربردهای جدید این کاشی‌ها در بخش هنری به هدایایی مربوط می‌شود که در اشکال هندسی منظم و بدون قاب یا با قاب‌های چوبی و زیبا دست به دست می‌شود. در این مقوله نیز استقبال زیادی از این اشیاء ارزشمند و هنری صورت گرفته‌است. از آنجا که این کاشی‌ها در دل خود بخشی از تاریخ هنر را حمل می‌کنند دارای ارزش معنوی بالایی بوده و با هدایای تجاری و معمولی قبل قیاس نیستند.

کاشی ایرانی، از ما و برای ما

کاشی ایرانی در هر رنگ و نقش بخشی از فرهنگ ما است که درون خود گنجینه‌هایی از یادگارهای کهن دارد. رسالت ما اعتلای فرهنگ توسعه صنایع دستی وطنی است که ما را بر آن می‌دارد تا در گسترش این صنایع بکوشیم. امید است تا هنرمندان این عرصه در سایه حمایت‌های مردمی به تولید بیشتر و گسترش این هنر بپردازند.

نتیجه:

از آنچه گفتیم این‌گونه نتیجه می‌گیریم که کاشی سنتی فیروزه ای  نه تنها یک هنر که بخشی از فرهنگ ایرانی ماست. زیبایی رنگ و درخشش طرح در کاشی ایرانی چشم جهانیان را خیره کرده‌است. بر ماست که در اعتلای این هنر بکوشیم و آن را ققنوس‌وار از خاکستر کوره‌های کاشی‌پزی به اوج برسانیم. سایت خوگرپلاس نیز در راستای چنین تلاشی بر آن‌ است تا حاصل این صنعت را در قاب هنر به هم‌وطنان گرامی ارائه کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از سایت این فروشگاه اینترنتی بازدید کنید یا با تلفن‌های مربوطه تماس حاصل فرمایید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد