کاشی سنتی براتی

0
کاشی سنتی براتی : کاشی کاری، یکی از شیوه‌های تزیین نمای ساختمان‌ها و بناها، مخصوصا ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی است. قدمت این هنر در ایران به دوره ماقبل تاریخ برمی‌گردد؛ به همین دلیل، ایران یکی از کشورهای پیشتاز در این عرضه و هنر می‌باشد. پیشرفت جهانی صنعت ساخت کاشی و سرامیک، به هنر ایرانیان مدیون است.

کاشی سنتی براتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : همانطور که میدانید، کاشی سنتی ایرانی، انواع مختلفی دارد. در این مقاله، خوگرپلاس بر آن شده است تا به معرفی اجمالی تاریخچه هنر کاشی کاری، انواع کاشی سنتی و خدمات کاشی سنتی براتی بپردازد. اگر تا انتهای این مقاله همراه باشید، پس از خواندن مطالب ذکر شده، قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری بیشتری در رابطه با استفاده از انواع کاشی‌های سنتی ایرانی خواهید داشت. کاشی کاری ایرانی زمانی رواج یافت که نیاز به زیباسازی ابنیه تاریخی احساس شد؛ البته پیش از آن نیز به صورت جسته و گریخته در گوشه و کنار سرزمین پارس، استفاده از آجر و خاک رس رواج داشت؛ اما چیزی که امروزه هنر کاشی کاری از آن سرچشمه گرفته است با استفاده صرف از آجر برای نمای بنا‌ها متفاوت می‌باشد. اولین بار، استفاده از کاشی کاری کامل به نوعی که تمام سطح دیوار توسط کاشی پوشانده شود، در قونیه و در قرن ۱۳ اتفاق افتاد. در همین زمان، استفاده از کاشی در کشورهایی که تحت تصرف اسلام بودند، به اوج خود رسید. همراهی تزئینات آجری، گچ و لعاب یکی از تغییرات جالب در تاریخ هنر تزئینات معماری ایران است که تاریخ اختراع آن تا حدودی مبهم است. در همین حال، ایده اولیه استفاده از کاشی در تزئینات معماری ایران در دوره اسلامی تا حد زیادی ناشناخته است. کاشی نوعی تزئینات معماری است که ممکن است از ایران باستان سرچشمه گرفته باشد، بنابراین، اطلاعات کمی در مورد روش‌های ساخت و اجرا و نمونه کارهای کاشی کاری از قرون ابتدایی دوره اسلامی در دست است.

گسترش کاشی کاری در ایران

با گسترش اسلام، هنر کاشی کاری به یکی از اصلی‌ترین عناصر به کار رفته در دکوراسیون و تزیین نمای ساختمانهای مختلف به ویژه ابنیه مذهبی تبدیل شد. چنان که توسط مورخان اسلامی ثبت شده است، ایرانیان دوره اسلام موفق شدند انواع تکنیک‌های هنر کاشی را به دورترین سرزمین‌های تحت سلطه اسلام صادر مانند اسپانیا صادر کنند. تحول و توسعه کاشی، زمانی آغاز شد که عناصر رنگی ریز و کوچک، در بناهای آجری جای گرفتند؛ و به آنجا ختم شد که پوشش کل ساختمان و بناها به صورت رنگی و طرح دار در آمد. تحول و توسعه کاشی‌ها با عناصر کوچک و رنگی به کار رفته در بناهای آجری آغاز شد و به پوشش کامل ساختمان‌ها در بناهای تاریخی قرن هشتم و نهم (هجری) تبدیل شد.

انواع کاشی سنتی ایرانی

انواع کاشی ایرانی، جهان‌شمولی خود را مدیون پشتوانه‌ای از جهان اسلام و معجونی از هنر سرشار ایرانیان و زیبایی شناسی ذاتی آنها است. در ایران کاشی کاری سنتی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

کاشی کاری معرق

از قرن هفتم هجری، کاشی کاری معرق به کار گرفته شد. کاشی کاری معرق همان کاشی گل و بوته است که برای بناهای مذهبی و تزئین نماها در این قرن مورد استفاده قرار میگرفته است. در این نوع کاشی کاری، یک طرح کلی وجود دارد که این طرح توسط کاشی‌های کوچک و بزرگ تکمیل می‌شوند. یک پارچه شدن این تکه کاشی‌ها، به واسطه پرشدن درز آنها با دوغاب انجام می‌شود. هنر استفاده از معرق، از قرن جهارم هجری شروع شد و در قرن هشتم هجری با استفاده از طرح‌های ظریف‌تر و زیباتر به اوج خود رسید.

کاشی کاری معلقی

از تلفیق اشکال هندسی، کاشی کاری معلقی به وجود می‌آید. هر یک از این کاشی‌ها، مساحتی بین ۴ تا ۸ سانتی متر مربع دارند. در این نوع کاشی کاری معلقی، از کاشی‌های یک رنگ در کنار یکدیگر استفاده می‌شود تا کلمه، عبارت یا جمله‌ای توسط آن به نمایش درآید.

کاشی کاری هفت رنگ

در این نوع کاشی کاری، خشت‌هایی لعاب دار یک اندازه و منظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کاشی کار با استفاده از سلیقه خود، آنها را کنار همدیگر و با فضاسازی مناسب می‌چیند. طرح مورد نظر روی این کاشی‌ها با استفاده از زغال کشیده می‌شود. پس از طراحی، نوبت به نقاشی و رنگ آمیزی می‌شود؛ در انتها، در کوره داغ گداخته می‌شود و هفت رنگ رایج شامل سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه ای، قرمز، زرد و حنایی بر آنها منقوش می‌گردند.

کاشی سنتی براتی

یکی از اساتید خوش ذوق ایرانی، با استفاده از خلاقیت و قریحه اسلامی، اقدام به ابداع یکی از بهترین و با کیفیت ترین کاشی‌های موجود در ایران با نام کاشی براتی کرده است. این نوع کاشی ایرانی، به دلیل کاربرد فراوان و انواع متنوع، طرفداران زیادی را در سطح کشور پیدا کرده است.

ویژگی‌های کاشی سنتی براتی

در ادامه به بررسی ویژگی‌های کاشی‌های سنتی براتی خواهیم پرداخت.

ساخت کاشی لعاب دار و بدون لعاب

یکی از اجزای مهم صنعت کاشی کاری، لعاب محسوب می‌شود. لعاب را می‌توان سطحی شیشه‌ای دانست که دارای دو عملکرد متفاوت است: تزئینی و کاربردی. جنبه تزیین لعاب کاشی را می‌توان در افزودن غنای سطح معماری و ساختمان مشاهده کرد. جنبه کاربرد کاشی لعاب دار، در عایق دیوارها، جلوگیری از رطوبت و جلوگیری از تخریب ساختمان بر اثر تابش خورشید قابل مشاهده است. علاوه بر این، کاشی ساده و نقش دار نیز یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت در زمینه کاشی توسط کاشی سازی براتی می‌باشد.

کاشی متون مذهبی و ادبی

یکی از محصولات و خدمات کاشی سنتی براتی، تولید کاشی با متون مذهبی و ادبی است. این نوع کاشی‌ها از دیرباز تاکنون در طرح‌ها و رنگ‌ها مختلف در اماکن مذهبی مانند مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کاشی طرح سنتی، کتیبه و معرق

کاشی‌های کاشی مُعرق قطعات بزرگ و کوچکی از کاشی هستند که مطابق طرح‌ها مختلف، با الگوهای و رنگ‌های مختلفی برش داده می‌شوند و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که در نهایت تبدیل به قطعات بزرگ‌تر می‌شوند. یکی دیگر از انواع کاشی سنتی براتی، کاشی طرح سنتی، کتیبه و معرق است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.

خرید کاشی سنتی براتی

همانطور که ذکر شد، کاشی براتی از نمونه کاشی‌های مرغوب سنتی است که خدمات و محصولات فوق‌العاده ای را ارائه می‌دهد. کارخانه‌های تولیدی زیادی مشغول به فعالیت به منظور تولید کاشی براتی اصیل هستند. یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران، بهره‌بری از جنس درجه یک و اطمینان از کیفیت کاشی خریداری شده است. سایت خوگرپلاس، فرصت خرید کاشی براتی و دیگر کاشی‌های ایرانی را به صورت آنلاین و حضوری فراهم کرده است. برای خرید انواع کاشی ایرانی، کافی است به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد