کاشی سنتی اصفهانی

0
کاشی سنتی اصفهانی : بسیاری از شهرهای ایران، از قدیم تا کنون به تولید کاشی سنتی معروف بوده اند؛ اصفهان یکی از مهمترین این شهرها به شمارمی رود. تولید کاشی سنتی در اصفهان از قدیم الایام تاکنون، پیشه بسیاری از افراد بوده است. زیبایی بسیاری از بناهای تاریخی در شهر اصفهان و دیگر شهرها، مدیون کیفیت بسیار بالای کاشی های تولیدی در اصفهان است.

کاشی سنتی اصفهانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : اگر تا کنون برای شما سوال شده که چرا هنر کاشی کاری در اصفهان تا این اندازه رواج پیدا کرده است یا چرا هنر کاشی کاری اصفهان حرف اول را میان دیگر شهرها میزند، با خوگرپلاس تا انتهای این مقاله همراه باشید. در ادامه، ابتدا اشاره ای به هنرهای اصیل اصفهانی می کنیم و در نهایت به بررسی دقیق هنر کاشی کاری و کاشی سنتی اصفهان خواهیم پرداخت. کاشی کاری در ایران حداقل به سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد می رسد، زمانی که معبد چغازنبیل، زیگورات، توسط ایلامیان در نزدیکی شوش ساخته شد. بعدها در زمان هخامنشیان کاشی کاری به عنوان یک هنر تزیینی روی دیوارها مورد استفاده قرار گرفت. ساخت کاشی تاکنون در روش های مختلفی از قبیل کاشی هایی با نقاشی درخشان، کاشی های معرق، کاشی های پلی کروم و غیره ادامه یافته است. خوشبختانه از کاشی کاری سنتی، در نقش ها و سبک های متنوع در بازسازی اماکن معماری تاریخی استفاده می شود. ماده اصلی ساخت کاشی، یعنی آجر، همیشه به راحتی در دسترس و نسبتاً ارزان بوده است. به دلیل شرایط مختلف جوی و جغرافیایی در ایران، کاشی ها باید به گونه ای ساخته می شد که در برابر شرایط محیطی و جوی مختلف، مقاوم باشند. از همین روی، استفاده از لایه ای از لعاب روی آجرها در برابر رطوبت ناشی از باران، برف، گرما و غیره به دلیل سازگاری کاشی با شرایط مختلف جوی بوده است. سطوح لعاب مستحکم باقی می مانند، گرد و غبار را جذب نمی کند و تمیز کردن آن ها آسان است. علاوه بر این، لعاب روی کاشی ایرانی به عنوان آثار هنری درخشان و زیبا، به زیبایی ساختمان ها کمک شایانی کرده اند.

گذری بر هنرهای شهر اصفهان

کاشی سنتی اصفهانی : شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان در ایران است و یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای جهان به حساب می آید. این شهر به دلیل داشتن فرهنگ بی نظیر و معماری فارسی – اسلامی، بناهای تاریخی، تزئینات بلوارهای با پوشش درختی، پل ها، کاخ ها، مساجد، مناره ها، باغ های ایرانی و بناهای مهم اسلامی، کاشی کاری های زیبا با نقاشی دستی و شاهکارهای صنایع دستی، گنبدها وغیره مشهور است. آثار کاشی کاری، کارهای گچ کاری، نقاشی های دیواری، فرش بافی، حکاکی، نقاشی مینیاتوری، معراجه، کاشی کاری، کارهای کلیکو و کارهای مینا کاری از جمله مهم ترین آثار شهر اصفهان هستند. هماهنگی فرهنگ غنی شهر و طبیعت زیبا، شهری کامل و بی نقص از نظر زیبایی ظاهری و غنای هنری ایجاد کرده است. یکی از هنرهایی که باعث شهرت بیشتر اصفهان گردیده است، کاشی سنتی اصفهان است.

انواع کاشی سنتی اصفهان

انواع کاشی کاری سنتی در اصفهان مدیون پشتوانه ای از جهان اسلام و معجونی از هنر سرشار مردم اصفهان و زیبایی شناسی ذاتی آنها است. در اصفهان کاشی کاری انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

کاشی کاری معرق اصفهان

اکثر نقوش کاشی های معرق، گل و بته است. این نوع کاشی کاری شهرت بسیاری در اروپا دارد. به لحاظ تاریخی، از قرن هفتم هجری قمری، این کاشی ها زیبایی بخش بناهای تاریخی و به طور کلی معماری بناهای مذهبی شده است. یکی از پرمصرف ترین نوع کاشی کاری در اصفهان و ایران کاشی معرق به شمارمی رود. استحکام این نوع کاشی ها زبان زد خاص و عام است. البته باید بگوییم که نصب این نوع کاشی ها زمان زیادی از نصاب آن می گیرد.

کاشی کاری مقرنس اصفهان

معمولا این نوع کاشی کاری منجر به تولید کاشی هایی می شوند که به صورت گرد و انعطاف پذیر هستند و در زیر گنبد ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت بناها به صورت طبقاتی و روی یکدیگر و همچنین برای تبدیل یک شکل هندسی به شکلی دیگر از کاشی کاری مقرنس استفاده می شود.

کاشی کاری معقلی اصفهان

از این نوع کاشی کاری در اماکن مذهبی، مساجد و گلدسته ها استفاده می شود. معمولا نقوش این کاشی ها مزین به خط زیبای کوفی است. به علاوه، کاشی کاری معلق مخصوص ثبت اسامی روی کاشی است. در دوره اسلامی، اسامی خدا و امامان و در دوره های تاریخی، اسامی شاه ها و شاهزادگان روی این کاشی ها نقش می بست.

کاشی کاری هفت رنگ اصفهان

از این نوع کاشی سنتی اصفهان، در مکان های قدیمی و باستانی ایرانی به وفور استفاده شده است. نحوه استفاده از این کاشی ایرانی، مطابق با سلیقه کاشی کار است. کاشی کار می تواند به اقتضای فضای موجود و دیگر فاکتورها، رنگ ها و نقش های مختلفی از این کاشی را کنار یکدیگر قرار دهد.

کاشی کاری مشبک اصفهان

کاشی های مشبک، کاشی هایی هستندکه به صورت جداگانه و شبکه ای کنار هم قرار می گیرند و باعث می شوند نور از میان آنها بتابد. این نوع کاشی ها برای طراحی الگوهای پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد دیگر این کاشی کاری، استفاده از آنها به عنوان پنجره برای تابش نور به داخل اتاق بوده است. این کاشی کاری زیبا را در مسجد شیخ لطف الله اصفهان و مقبره جعفر اسلامی به وضوح مشاهده می کنیم.

خرید کاشی سنتی اصفهان

همانطور که گفته شد، اصفهان یکی از شهرهایی است که به تولید کاشی های سنتی مشهور است. در شهر اصفهان، کارخانه های تولیدی زیادی مشغول به فعالیت به منظور تولید کاشی ایرانی اصیل هستند. یکی از دغدغه های اصلی خریداران، استفاده از جنس درجه یک و اطمینان از کیفیت کاشی خریداری شده است. سایت خوگر پلاس، فرصت خرید کاشی سنتی اصفهان و دیگر کاشی های ایرانی را به صورت آنلاین و حضوری فراهم کرده است.

کلام آخر

هنر کاشی کاری از قدیم تا کنون در بسیاری از شهرهای ایران رواج داشته و یکی از شهرهایی که قرن ها در ساخت و تولید کاشی ایرانی نقش داشته، اصفهان است. کاشی کاری سنتی به انواع مختلفی در این شهر رواج دارد. از این رو، در این مقاله، به معرفی انواع کاشی کاری های سنتی در اصفهان مانند کاشی کاری معرق اصفهان، کاشی کاری مقرنس اصفهان، کاشی کاری معقلی اصفهان، کاشی کاری هفت رنگ اصفهان، کاشی کاری مشبک اصفهان وغیره پرداختیم. در انتها، خاطرنشان می کنیم گروه خوگرپلاس، آماده ارائه هرگونه خدمات جهت تهیه و فروش انواع کاشی های سنتی ایرانی است. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد