کاشی سنتی آشپزخانه

0
کاشی سنتی آشپزخانه : کاشی‌کاری از هنرهای اصیل و سنتی ایرانی است که طی قرون متمادی در این مرز و بوم وجود داشته است. یادمان‌های عمیق فرهنگی این سنت ایرانی به‌وسعت فرهنگ و تاریخ ایران ریشه دوانده، از مرزهای فرهنگی میهن گذشته و تا اقصی نقاط دنیا گسترش یافته است. هم‌چنین به دلیل ارتباط تنگاتنگ با زندگی فرد و اجتماع، این هنر از یک منظر دیگر نیز قابل‌توجه و تعمق است.

کاشی سنتی آشپزخانه

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : کاربرد یک کاشی‌کاری زیبا و هنری در بخشی از منزل نشانگر وجود ذهنی خلاق و هنردوست است. هنگامی که این مورد با کاربرد کاشی آشپزخانه یکی می‌شود، بیش از هر چیز بیانگر وجود ذوق هنری و عشق به سنت‌های دیرینه است. در این صورت آشپزخانه از محلی برای پخت‌وپز، به مکانی برای تجلی هنر تبدیل می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید. قصد داریم شما را با گوشه‌ای از هنر کاشی سنتی و استفاده از آن در آشپزخانه  آشنا کنیم. سنت نقاشی ایرانی برای قرن‌ها میزبان هنری بی‌بدیل در عرصه طراحی، خطاطی و نقاشی بوده و هست. جواهری یگانه که هر بار از ‌رنگی و نقشی پرده برافکنده و در صنعتی نو رو نمایانده است. این بار به مدد کاشی سنتی آشپزخانه منظر چشمان‌ شما را میهمان رنگ و طرحی نو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کاشی ایرانی، از دیرباز… تاکنون

کاشی‌کاری ایرانی طی قرون پیشین در گوشه گوشه دنیا، با ارزش و اصالت خود چشمان جهانیان را به خود خیره کرده‌است. با وجود تنوع محصولات صنعتی کاشی در سراسر جهان باید اذعان نمود که هنر ایرانی هنوز هم در این زمینه سخن‌های ناگفته بسیاری دارد. طی قرن‌ها کاربرد همه‌جانبه این نوع کاشی در همه جا، از دیوارکوب‌های مجلل و چشمگیر تا کتیبه‌های رنگین و بی‌نظیر با نام ایران و هنر ایرانی گره خورده‌است. رویکرد عجولانه مردم در ابتدای عصر صنعتی به طرح‌های مدرن و متفاوت قدری از رونق بازار این کاشی‌ها کاسته‌است. اما این دوره عمر کوتاهی داشت. در گذر زمان بار دیگر بازگشت به این هنر اصیل رقم خورد. اینک کاشی ایرانی با دریایی از تنوع در طرح و رنگ باز هم با ما و جهانیان همراه است.

کاشی سنتی آشپزخانه آمیزه‌ای از هنر و صنعت!

کاربرد کاشی در آشپزخانه یکی از مفیدترین موارد استفاده از آن و رهاوردی از عصر حاضر است. نکاتی هم‌چون لزوم بهره‌گیری از بهداشت در سطوح بالا با ترکیبی زیبا، قابل شست‌وشو و کارآمد در کاشی آشپزخانه به خوبی با یکدیگر در آمیخته است. حاصل این تلفیق، کاشی‌های زیبا و بهداشتی آشپزخانه است. این صنعت ریشه در سنت ایرانی دارد. اما پس از سفری به وسعت قرن‌ها این بار با کوله‌باری از تجربه برای عرضه بهترین‌ها به خانواده‌های ایرانی بازگشته است. ترکیب صنعت کاشی مکانیزه و به‌روز جهان با هنر بی‌همتای ایرانی به تولید کاشی‌هایی بی‌رقیب انجامیده است که به‌زودی بر دیوارهای آشپزخانه شما نیز خواهند درخشید.

کاشی سنتی را با نام ایرانی بشناسید

هر زمان که نام از هنر سنتی به میان می‌آید، ناخوآگاه تصویری از هنر ایرانی در ذهن متجلی می‌شود. این تداعی از آن رو صورت می‌گیرد که این دو از دوران گذشته در پیوندی دیرین با یکدیگر بوده‌اند. نقوش تابلوهای نقاشی ایرانی بیش از هر چیز بر این حقیقت گواهی می‌دهد. اما بر خلاف ایام قدیم که هنر در قبضه طبقه خاصی از اجتماع بود، امروزه امکان دسترسی به این جلوه‌های زیبا برای همگان میسر گشته است. در این راستا سایت خوگر پلاس مفتخر است تا گوشه‌ای از هنر ایرانی را در قالب کاشی سنتی آشپزخانه به هموطنان عزیز عرضه نماید.

طرح‌های اصلی کاشی سنتی ایرانی:

کاشی سنتی ایرانی در طرح‌ها و نقوش بسیار متنوع و رنگینی تولید و عرضه می‌گردد. اما یک دسته‌بندی کلی در حیطه طرح موارد زیر را شامل می‌شود:
  1. کاشی‌کاری معرق یا گل ‌و بته: این طرح نزد اروپاییان بیش‌تر به نام موزائیک شهرت دارد.
  2. کاشی‌کاری معقلی یا تلفیق آجر و کاشی: این نوع طراحی کاشی بیش‌تر با حرکت شطرنجی و با استفاده از خط کوفی شکل گرفته و در معماری اسلامی کاربرد عمده‌ای دارد. به عبارتی نوعی تلفیقی از خوش‌نویسی و طراحی محسوب می‌شود.
  3. کاشی‌کاری هفت رنگ یا خشت‌کاری: این روش بیش‌تر با انطباق بر سلیقه هنرمند انجام می‌گیرد و متشکل از لعاب‌کاری روی طرح‌های اولیه است.
  4. کاشی‌کاری مقرنس یا لانه‌زنبوری: این نوع کاشی‌کاری از عناصر مهم تزئینی معماری در ایران بوده و بیش‌تر در ساخت گنبدها و تزئین مقبره‌ها به‌کار می‌رفته است.
  5. کاشی‌کاری مشبک یا محرابی: این نوع کاشی‌کاری از چیده شدن کاشی‌های سفالی لعاب‌دار که بر مبنای طرح اصلی بریده شده‌ شکل می‌گیرد. از نمونه‌های شاخص این سبک می‌توان به مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اشاره نمود که از زیباترین نمونه‌های کاشی مشبک ایرانی است.

هنر کاشی سنتی ایرانی را همه جا می‌توان یافت…

در ایام قدیم کاربرد طرح‌های کاشی بیشتر در مساجد و مکان‌های مذهبی مرسوم بود. اما به‌تدریج و طی قرون گذشته تا به‌حال از این نقوش در موارد متنوع و متفاوتی نیز استفاده شده‌است. امروزه و با توجه به استقبال عمومی نسبت به این طرح‌ها، ردپای نقوش سنتی بار دیگر در معماری مدرن نیز به چشم می‌خورد. جدیداً کاربرد این نوع کاشی‌کاری با مقیاس‌های کوچک‌تر و شهری نیز در منازل مرسوم شده و با بازخورد مناسبی از طرف کاربران نیز مواجه گردیده‌است. بر این اساس شرکت‌های سازنده ملزومات معماری کاشی و سرامیک تولید و عرضه این نوع محصولات را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. سایت‌های فروش و عرضه این محصولات نیز در همین زمینه فعال بوده و امکان دسترسی آسان و سریع را برای سفارش‌دهندگان فراهم آورده‌اند. از آن جمله می‌توان به سایت و فروشگاه اینترنتی خوگرپلاس اشاره نمود که در این راستا فعالیت‌های مفیدی را آغاز نموده‌است. تهیه، تولید و عرضه انواع کاشی و سرامیک سنتی با طرح‌ها و نقوش سنتی ایرانی در صدر فعالیت‌های این شرکت قرار دارد. با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی از مزایای مشاوره و کسب اطلاعات مفید در زمینه کاشی ایرانی برخوردار شوید. ضمنا امکان ثبت نظرات و اطلاع از نظرات سایرین نیز در این سایت وجود دارد. امکان برقراری تماس تلفنی نیز برای سفارش‌دهندگان عزیز منظور گردیده‌است.

نتیجه:

در این مطلب به مرور موارد زیر پرداختیم: نقش هنر ایرانی در صنعت کاشی آشپزخانه بسیار چشم‌گیر و موثر بوده و توانسته است، دو فاکتور هنر و صنعت را به‌طرزی عاملانه با یکدیگر پیوند دهد. نخستین برداشت و تاثیر این رویکرد را  در توسعه صنعت کاشی‌کاری ساختمانی و در عرصه تزئینات نمای داخلی می‌یابیم. از آن جمله کاشی‌ سنتی آشپزخانه است که با هنر ایرانی درآمیخته و طرحی نو درانداخته است. از ترکیب صنعت مدرن و هنر اصیل ایرانی کاشی سنتی آشپزخانه شکل گرفته که مزایای هر دو را داراست. برای آشنایی بیشتر خوانندگان مروری بر طرح‌های اصیل کاشی سنتی نیز در این مطلب به اختصار انجام گرفت. اگر کاشی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد